[OT] Extra vägassistansförsäkring bil?

Snuten

Aktiv medlem
Tänkte kanske köra bil Skåne - Umeå tor i sommar. Vi blir två vuxna, två barn, en hund och en katt.

Tänker på hur det skulle bli om bilen havererade tex kl 18 en lördagskväll ngn stans på vischan mellan Hudiksvall och Sundsvall. Det är visserligen en Toyota av bästa årgång och den har bara gått ca 8000 mil, men men...

Är försäkrad med helförsäkring hos Länsförsäkringar. Funderar på om det skulle vara värt att teckna ngn slags tilläggsförsäkring? Har ingen erfarenhet av sådana. Har ngn koll? Är det bara bondfångeri eller faktiskt nyttigt?

Kan inte mina nuvarande villkor, men senast jag fick bärgning (har hänt 2 ggr) tror jag att jag fick pröjsa 1500 kr i avgift för själva bärgningen. Sedan fick jag egentligen inte heller välja verkstad själv, fast bärgaren var schysst och töjde lite på villkoren. Inte så kul att få bilen dumpad på Toyota i Sundsvall när man bor i Skåne. Om det nu är så man hanterar det alltså, kan inte villkoren i detalj.

Sådant hade jag gärna tilläggsförsäkrat mig från att slippa om det är möjligt.

Tror de flesta assistansförsäkringar också tar dig till närmsta verkstad, om de inte kan hjälpa dig på plats. Däremot utan självrisk. Brukar även ingå hotell eller hemresa / resa för att hämta bilen. I vissa fall hyrbil. Men läs villkoren, där står allt man behöver veta.

Vi har Länsförsäkringars MER tillägg och det räddade vår semester i fjol. Vi var på väg mot Lofoten då växellådan tyckte det var dags att byta mekatroniken. Detta hände som tur var samtidigt som vi rullade in en av få "större" inlandssamhällen i Västerbotten. Ett samtal till Länsförsäkringar så ordnade de så jag kunde hämta hyrbil på samma ort och vi kunde lasta över all packning och fortsätta mot Lofoten. Detta hände på en söndag i juli då allt var stängt. Sedan betalade tillägget 75% av hyrbils kostnaden och vi fick behålla den i nästan 2 månader innan vår egen blev lagad.

Men vi hade otrolig tur, bilen gick över i nöddrift så vi kunde köra den till märkesverkstaden ett par hundra meter bort så ingen bärgning behövdes och att det fanns en akutbil på enda hyrbilsfirman på orten och bilen var i rätt storlek. Hur bra det gått om det hänt senare på resan vet jag inte, tex på kalfjället då vi körde silvervägen mellan Sverige och Norge.

det kan hända det ingår liknande försäkring om man servar hos toyota? inte för att de någonsin behöver bärgas.

det gör det iaf hos audi. teknisk support 24h, hyrbil fritt 5 dagr, kommer ut med bärgaren om man inte vill åka med, bilen tas sedan till närmaste auktoriserade verkstad,

som är skyldig börja reparera inom 24h. whao.

blir inte bilen körklar så resan kan fortsätta, ingår sedan hemtransport för bilen inom europa, alt om man själv vill flyga tillbaka till bilen och köra vidare.

servicen är inte direkt billig, men funktionen är bra, och en god orsak till att jag fortsätter med den efter 43000 mil.

Vi har Länsförsäkringars MER tillägg och det räddade vår semester i fjol. Vi var på väg mot Lofoten då växellådan tyckte det var dags att byta mekatroniken. Detta hände som tur var samtidigt som vi rullade in en av få "större" inlandssamhällen i Västerbotten. Ett samtal till Länsförsäkringar så ordnade de så jag kunde hämta hyrbil på samma ort och vi kunde lasta över all packning och fortsätta mot Lofoten. Detta hände på en söndag i juli då allt var stängt. Sedan betalade tillägget 75% av hyrbils kostnaden och vi fick behålla den i nästan 2 månader innan vår egen blev lagad.

Men vi hade otrolig tur, bilen gick över i nöddrift så vi kunde köra den till märkesverkstaden ett par hundra meter bort så ingen bärgning behövdes och att det fanns en akutbil på enda hyrbilsfirman på orten och bilen var i rätt storlek. Hur bra det gått om det hänt senare på resan vet jag inte, tex på kalfjället då vi körde silvervägen mellan Sverige och Norge.
Intressant. MER tillägg? Får rota fram mina försäkringshandlingar och kolla vad jag har. Har två Toyotor, båda hos Länsförsäkringar, har inte riktigt koll på detaljerna.

servicen är inte direkt billig, men funktionen är bra, och en god orsak till att jag fortsätter med den efter 43000 mil.

Tjena!

Audi var bland dom billigaste för mig. 1850 för olja och alla filter. Då fick jag dessutom en lite påse med choklad och en ny isskrapa. Lånebil ingick men den skippade jag, har 300 meter från Audi till jobbet. Kändes lite väl drygt att låna en bil för det.

De här assistansförsäkringarna som diverse bolag marknadsför är fullständigt onödigt om bilen är helförsäkrad det hela är på gräsen till bedrägeri.
Köper man ett nytt fordon blir man bombad med dessa erbjudanden som ingen nybilsägare behöver.
Du får inget extra mer än en räkning till att betala.
Har du behov av hyrbil under tiden den står på verkstad kan man allt som oftast lägga till det i sin ordinarie försäkring.

De här assistansförsäkringarna som diverse bolag marknadsför är fullständigt onödigt om bilen är helförsäkrad det hela är på gräsen till bedrägeri.
Köper man ett nytt fordon blir man bombad med dessa erbjudanden som ingen nybilsägare behöver.
Du får inget extra mer än en räkning till att betala.
Har du behov av hyrbil under tiden den står på verkstad kan man allt som oftast lägga till det i sin ordinarie försäkring.
Ja jag får typ ett sånt ”erbjudande ” i veckan , jävligt fult för det ser precis ut som en räkning, morsan min har tyvärr gått på det och den har hängt med i räkningshögen ibland???

Det är inte alls samma som helförsäkring, det är räddningsmomentet (som ingår i halvförsäkring) de tar bort självrisken på. Dessutom ger de också tilllgång t hotell och hyrbil etc, som mycket riktigt finns som tillägg i din vanliga försäkring. Men just det, tillägg (som kostar).

Har sett gulmålade lastbilar stå utmed E4:an på olika platser. De verkar kunna innehålla lite allt möjligt. Undrar om deras service ingår i olika försäkringar och undrar vilken service på plats de kan ge. Har också sett dem stå och "skydda" bilar som havererat i någon fil. Det kan ju vara värt något, eftersom det är påtagligt stressande att bli stillastående i en fil, där vägren saknas, särskilt om det är på en bro.

Din bästa försäkring är nog ståltråd, tejp och punkaspray. Har haft nytta av alla tre, på natten inte desto mindre. Använde däcket med punkaspray i några år tills det var utslitet. Behövdes alltså inte ens verkstad. Ståltråden är väl mest för gamla vrak där avgasröret (eller något annat) trillat i backen. Har sett några köra omkring och skallra sina löst hängande delar, en bit från närmaste verkstad.

Sedan tycker jag väl det inte riktigt är Vischan än där du tänker köra. Men om du gjort dig osams med folket där kan det kanske vara bra med någon försäkring som gör att du snabbt kommer vidare. ;-)

Har sett gulmålade lastbilar stå utmed E4:an på olika platser. De verkar kunna innehålla lite allt möjligt. Undrar om deras service ingår i olika försäkringar och undrar vilken service på plats de kan ge. Har också sett dem stå och "skydda" bilar som havererat i någon fil. Det kan ju vara värt något, eftersom det är påtagligt stressande att bli stillastående i en fil, där vägren saknas, särskilt om det är på en bro.

Din bästa försäkring är nog ståltråd, tejp och punkaspray. Har haft nytta av alla tre, på natten inte desto mindre. Använde däcket med punkaspray i några år tills det var utslitet. Behövdes alltså inte ens verkstad. Ståltråden är väl mest för gamla vrak där avgasröret (eller något annat) trillat i backen. Har sett några köra omkring och skallra sina löst hängande delar, en bit från närmaste verkstad.

Sedan tycker jag väl det inte riktigt är Vischan än där du tänker köra. Men om du gjort dig osams med folket där kan det kanske vara bra med någon försäkring som gör att du snabbt kommer vidare. ;-)
Du har sett lite för mycket film kanske...?

Det blir ingick i servicen för mig förut och jag har använt den försäkringen två gånger och då varit väldigt tacksam för en kontakt som fixar bärgare och hyrbil. Så nu när bilen är för gammal så har jag tecknat en separat av en av de hör som skickar ”räkningar” ;-) Vi får se om den funkar, men helst inte.

Dock gäller min försäkring mig som person och inte fordonet. Läste inte så noga, men nästa gång försäkrar jag nog bilen istället då det nog är mer troligt att min bil är ute och åker utan mig än att jag är ute och åker utan min bil och behöver en sådan försäkring.

Ja jag får typ ett sånt ”erbjudande ” i veckan , jävligt fult för det ser precis ut som en räkning, morsan min har tyvärr gått på det och den har hängt med i räkningshögen ibland???
Det slutar inte där.
Man har tom lyckats få till en riktig långkörare i TV där man produktplacerar både sina bilar och assistansförsäkring i form av programmet "Vägens hjältar".

Här fanns ju faktiskt en ganska bra genomgång, som belyser skillnaderna på de olika försäkringarna (hel, halv, trafik och assistans)
Man måste bli bärgad väldigt ofta för att en sån här extraförsäkring ska löna sig.
Själv har jag haft körkort och bil i snart 30 år och använt mig av bärgare en gång vid en olycka.
Har man en hyfsat ok bil ska det nog till väldigt mycket innan det lönar sig att inte betala eventuell hyrbil och självrisk på den ordinarie försäkringen jämfört med att teckna en extra assistansförsäkring.

Det skruvade är att man kan bli bärgad för att man får en punka, istället för att lägga 10 minuter på att byta till reservhjul. Ska jag långt iväg och har något jag inte vill missa skickar jag i reservhjul.

Det skruvade är att man kan bli bärgad för att man får en punka, istället för att lägga 10 minuter på att byta till reservhjul. Ska jag långt iväg och har något jag inte vill missa skickar jag i reservhjul.
Nästan alla bilar sista 10åren (med fåtal undantag) har inte reservhjul utan nödhjul om de ens har ett.

Ska man bara bli bärgad räcker ju halvförsäkring. Har använt det en gång i norrlands inland och då fick vi skjuts dit vi skulle av bärgaren och han körde bilen till verkstaden men det kanske man inte alltid kan räkna med.. Men vill man ha hyrbil betald osv måste man ju ha något annat antar jag. Skulle gissa det är bättre att lägga till detta på en ordinare försäkring än att teckan något assistans-grejs.

Jag har ett biltema punkalagningskit i bilen efter att en gång fått punka på firmabilen och reservhjulet som satt under skåpet förstås inte ramlade ner när man lossat bulten som höll fast det , vajern på vevmekanismen hade rostat fast .
jobbade då i Boländerna och gick till BT köpte ett kit , drog ur skruven å pluggade höll tills däcken skulle bytas (funkar förstås inte om man fått en reva eller kört med punkan).
Kitet och några nya patroner ligger nu i vanliga bilen som förstås saknar reservdäck och har punkaspray och nån kompressor , plus tio år på kitet .

Senast jag var med om punka lagade vi också, det gick nog snabbare än att byta hjul med alla vajrar och jox som behövde hissas hit och dit på den bilen. Visst, enkelt om man kan man inte alltid så smidigt med reservhjul som hänger under bilen

Tillbaka
Topp