Ot : Extremt enkelt redigeringsprogram?

Dinmorsa

Medlem
Tja mitt i natten,

Tänker snart köpa en Go-PRO kamera om ni vet vilken modell som är bäst kom gärna med tips, eller om det finns annat märke/modell

Min fråga är.
hur lägger jag till musik till videon på det lättaste sättet
Jag har pc. Har dragit mig från detta då jag tror att det tar timmar att sitta och konvertera olika musikfiler hit och dit
För att det ska passa med bla bla videofilen som bla bla bla.. Ja ni fattar nivån

OBS kan inget om video vs musik redigering.

Virb Edit! är till Garmin Virb, gratis att ladda ner och det funkar att lägga in musik och göra overlays från Garmins GPSer

Då jag i första hand kör Linux, brukar jag köra kdenlive. Bara på semester när jag bara har jobbdatorn med Windows, kör jag Sony eller go pro programmen.
Generellt tycker jag att det är krångligare med "enkla" program, eftersom de verkar vara gjorda för endast ett, eller ett fåtal use case, som inte passar mig.

Enkelt men kompetent redigeringsprogram som inte är snordyrt, går det? Jag har inte kört många, men jag stöter ändå bara på begränsningar vad jag än provar. Vad borde jag köra?

Saker jag har upptäckt att jag vill ha och göra är:

* Extrahera ljud från en video alternativt behålla ljudet från en videofil och klippa in andra filmklipp och bilder ovanpå. Detta går att
göra rätt snyggt i Filmora.
* Rotera video när kameran har halkat lite snett. Funkar fint i GoPro Studio. Andra verktyg kan bara rotera i hela 90 grader.
* Snygga transitions. GoPro har bara en. Virb Edit och Filmora har fler.
* Visa overlay med godtycklig bild med transparent bakgrund. Kanske en animerad gif?
* Synka ljud och bild på ett bra sätt
* Stabilisera en skakig video
* Klippa in bilder ovanpå en video

Jag kan tänka mig att betala en liten peng för en licens, men flera tusenlappar årligen för en prenumeration är inte så lockande. Plattformen är Windows, men Linux funkar också.

Resolv verkade trevligt men ganska krävande av datorn enligt specen, hos mig kraschade programmet.
Provade lightworks, det tyckte jag om.
Movie Maker tog en evighet att ladda in klippen (en veckas skidåkning...).

pbeijer sa:
Jag har kört lite med Davinci Resolv. Det verkar vara rätt kompetent men om det är lätt vet jag inte. Gratis är det i alla fall.

https://www.blackmagicdesign.com/products/davinciresolve

Tack, ska kika närmare på både Lightworks och Resolve. Inget av dem var jätteintuitivt, men gav ett kompetent intryck. Antar att det bara är att ta sig över tröskeln.

Två år senare och med uppdaterat grafikkort funkar Resolve kanon! Den har allt jag behöver och lite till. Nu saknas bara lite fantasi och bra material för att kunna släppa nåt kul.

Jag googlade bara snabbt när jag skulle redigera från GoPro för första gången, och hittade VSDC. Dock avancerat nästan som Premiere, och export görs med avstängd hårdvaruaccelerering i icke-betald version, men det störde inte mig direkt.

Gratisversionen av Resolve verkar inte ta 4K och uppåt, och Lightworks verkar bara vara trial-version som tajmar ut.

Det finns ett helt gratis projekt som heter OpenShot som verkar lovande, men jag har inte hunnit prova det ännu.

Jag tycker Shotcut funkar kanon. Gratis och snabbjobbat och finns till Linux, PC och Mac. Det tar en liten stund att komma igång, men titta på några instruktioner på Youtube så är det bara att köra sen. Denna t.ex.

Resolve verkar fixa 4K, åtminstone finns en inställningsmöjlighet för det. På datorn jag sitter vid just nu så kraschar den däremot när jag försöker köra 4K, men det beror antagligen på avsaknaden av minne i grafikkortet, har bara 1 GB.

Senast ändrad:
Senast jag redigerade video typ 2005 renderade Premiere ihop nån fulversion i typ 240p med VHS-kvalitet som var den man jobbade med i viewporten istället för det inspelade datorspelet i helt okomprimerad mpeg som datorn knappt orkade spela upp eftersom disken var för långsam.. Sen tog det hundra år att rendera en spelbar fil av det.

Det låter som att det inte är så det funkar längre om det krävs 6gb gpuminne för att ens jobba med filerna :-)

När vill man ha 4k? Sparar ni data i den upplösningen eller är det bara in-filerna som är 4k?

Själv har jag aldrig använt 4k men såg att Youtubern Seths Bike hacks rekommenderade att filma i 4k superwide så att man kan klippa ur en HD ruta och kompensera för att GoPron hamnat snett. Med tanke på hur sneda mina filmer brukar bli borde jag kanske prova....

Octagon sa:
När vill man ha 4k? Sparar ni data i den upplösningen eller är det bara in-filerna som är 4k?

Själv har jag aldrig använt 4k men såg att Youtubern Seths Bike hacks rekommenderade att filma i 4k superwide så att man kan klippa ur en HD ruta och kompensera för att GoPron hamnat snett. Med tanke på hur sneda mina filmer brukar bli borde jag kanske prova....
Det går att köra digital skakreducering på den urklippta rutan också.

Rattnalle sa:
Det går att köra digital skakreducering på den urklippta rutan också.
Jo, om man har ett sånt program kan man göra det i efterhand, finns det gratisprogram som gör det? Hero 5 gör så inbyggt, det är därför man tappar skakreduceringen på ultra wide.

Tillbaka
Topp