[OT] Fantastiska DPD!

morotsman

Medlem
[OT] Fantastiska DPD!
Beställde hjul och lite grejer från singlespeedshop, skiten skickades i tisdags och jag planerade för lite trevligt cykelpyssel i helgen...
Tyvärr verkar DPD ha ett väldigt starkt släktband med svenska posten, och nu ligger mina prylar (för andra gången) ca 20mil längre bort än de var innan de började sin resa. Undrar när det kan tänkas behaga dyka upp i Gbg?

felfelfel.jpg ht=448

Nog har prylarna åkt alltid, synd att det var åt helt fel håll och fram och tillbaka dock...

karta_fel.jpg ht=524

Var bara tvungen att klaga lite... :)

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Fantastiska DPD!
Oj, när jag bästellde bilder från pixum de, en låda stor som en skokartong, beställde på söndag och när jag kom hem på tisdag eftermiddag låg lådan på bron.

[OT] Fantastiska DPD!
Åkte paketet söderut ?
Känns som du kanske måste styra upp ditt paket eftersom det åker fram & tillbaka mellan 2 lokala orter i Tyskland som dessutom ligger i helt fel riktning från Sverige jämnfört med den ort det ursprungligen skickades från... :-/

[OT] Fantastiska DPD!
Jepp, jag mailade singlespeedshop och bad dem kolla upp vad som egentligen var på gång.
Tydligen så försökte dpd skicka paketet till postnr 41701 i Tyskland men nu skulle det vara på väg mot Sverige lovade de! :)

Om man kollar landskoden i trackingen så verkar de förstått att det skulle till Sverige första gången det kom fel, för att sedan ändra sig och tro att det skulle till Tyskland vid nästa sortering.
Jag trodde sortering framförallt sköttes av maskiner? (läsa fel på streckkod...?)

Jaja, jag väntar med spänning på hur detta ska sluta.

[OT] Fantastiska DPD!
Jag köpte en cykeltröja från Prendas Uk (England), den tog 6 dar på sig till Sverige men han flyga till Malaysia (där dom skrev fel land på paketet) och sedan till Stockholm... :-)

[OT] Fantastiska DPD!
En fråga om singelspeedshop. Hur klarar ni att beställa därifrån? Finns det någon dold knapp som gör allting till engelska eller är ni bara höjdare på tyska?

[OT] Fantastiska DPD!
Jimmyer skrev:
-------------------------------------------------------
> En fråga om singelspeedshop. Hur klarar ni att
> beställa därifrån? Finns det någon dold knapp
> som gör allting till engelska eller är ni bara
> höjdare på tyska?

Jag översatte sidan med babelfish.altavita.com , sen går ju det mesta att gissa sig till, egentligen, och siffror är ju tack och lov i siffror och inte ord! =)

För övrigt så var bemötandet gudomligt, dom ringde upp och frågade om vi visste att det inte ingick drev till trackhjulen, och de visste vi, så dom tackade för sig och sa att dom skickar det direkt..
Sen när vi öppnar förpackningen så hade dom lagt med 2 st kedjepiskor som känns gedigna..
Efterssom vi var 2 som sambeställde!

[OT] Fantastiska DPD!
den turen verkade jag nu inte ha...

istället råkade jag ut för en idiot till chaufför som påstod att han var här och försökte leverera vid tretiden, utan att ens orka ringa på den korrekt märkta porttelefonen. det fanns så klart folk hemma hela dagen, då de omöjligtvis kan ringa innnan och ge besked om när de ska dyka upp.

läste i någon tråd om en teori att om huset inte ser ut som en företagslokal så skiter vissa chaufförer i att ens försöka leverera, verkar vara en sån typ jag råkat ut för.

när jag senare tar mig till företagscentret för att kånka hem paketet kan damen där inte hitta det i systemet men hon är övertygad om att alla bilar varit och lämnat "överblivna" paket. följdaktligen är det ingen som vet var paketet finns (om det finns...) just nu.

det enda positiva med den här skiten är väl att vi får ett grymt bra case till vår redovisning av projektet i kursen "brukarcentrerad produktdesign" där vi arbetar med just att förbättra hemleverans av paket till privatpersoner...

[OT] Fantastiska DPD!
Samma för mig. Jag tror absolut att dom kollar adresslappen och om det inte står någon portkod så skiter dom att köra förbi med paketet. Och så ljuger dom och säger att dom varit förbi. Sparar nog massor av tid för stressad chaufför. Jag var nära att begära ersättning från posten/dpd. Tycker att man faktiskt har betalt frakt för att få det levererat.

[OT] Fantastiska DPD!
Ja det känns fullt rimligt att det är så det gått till.
Något jag förundrats över när vi arbetat med detta projekt är hur nonchalant alla fraktföretag behandlar privatkunder. I princip alla är missnöjda med bemötandet, tidsintervall för leverans eller liknande.

Kundfokus verkar inte vara ett bekant begrepp på dessa företag.
Visst, privatpersoner står för en liten del av marknaden 5-10%(växande...), men det vore ju tämligen enkelt att tillfredställa kunderna bättre än i dagsläget och på så sätt skaffa sig en fin konkurrensfördel.

Fyll gärna på med erfarenheter om hemleveranser om ni orkar!

[OT] Fantastiska DPD!
Morotsman, kolla upp dabbawallahs i indien. Kan vara kul att jämföra hur de klarar av sitt budjobb utan datorer, bilar eller fancy utrustning. Det får en att tänka.
/J

[OT] Fantastiska DPD!
Jag har mycket erfarenhet av UPS, jag skjuter pilbåge vid sidan av cyklandet och har beställt en ansenlig mängd prylar från USA.

När det skickas med UPS express så kan det skickas på onsdagen vid 16:00 lokal tid och vara framme garanterat innan 12:00 på fredagen. Det är helt sjuk bra service. De tar även 100% ansvar för att varan är levererad i gott skick. Det har aldrig gått fel och jag har säkert tagit emot 20 leveranser.

UPS is da shit!

/Jerka

[OT] Fantastiska DPD!
Aasif_Mandvi skrev:
-------------------------------------------------------
> Jo, men det kostar därefter, rekrej....

Va!? Äresant? Får man snabbare och bättre frakt om man betalar mer?

[OT] Fantastiska DPD!
90$ för ett paket på 4kg, 2 meter långt, diameter på 30cm.

Inte superdyrt!

Men det handlar om vilket avtal förtaget som man handlar av har med fraktfirman.

Jag var tvungen att skicka tillbaka en båge som trasslade. skulle kosta ca 2000kr att skicka den med samma service som de använder.

Det fick bli posten för 400 spänn istället.

/Jerka

[OT] Fantastiska DPD!
Mitt paket har på ett dygn gått fram och tillbaka till Koblenz via Frechen och Hückelhoven, vilket blir ca 30mil. Inte ett dugg närmare slutmålet med andra ord. Otroligt!

DPD.jpg ht=372

[OT] Fantastiska DPD!
Fegbromsaren, du får göra som Morotsman gjorde när paketet fastnade :
<Jepp, jag mailade singlespeedshop och bad dem kolla upp vad som egentligen var på gång.
Tydligen så försökte dpd skicka paketet till postnr 41701 i Tyskland men nu skulle det vara på väg mot Sverige lovade de! :)

Om man kollar landskoden i trackingen så verkar de förstått att det skulle till Sverige första gången det kom fel, för att sedan ändra sig och tro att det skulle till Tyskland vid nästa sortering.
Jag trodde sortering framförallt sköttes av maskiner? (läsa fel på streckkod...?) >
_____________________________________________________________________________________________________

Det verkade fungera bra :-)

[OT] Fantastiska DPD!
Det verkar inte vara samma sak som hänt riktigt. Enligt fraktloggen verkar de ha hittat en tysk adress och försökt leverera dit, men sen upptäckt att varken postnumret eller landet stämmer.
Konstigt är det, men samtidigt lite smått underhållande :-)

----------------------------------------------------------------------------------------------
Date Time Depot City Type of scan Delivery no. Country • ZIP • Route Tour code

10/09/2007 19:42 0156 Koblenz (DE) Pick-up DE • 41748 • 0141 63 136

10/10/2007 04:05 0150 Frechen (DE) Consolidation DE • 41748 • 0141 156 97 136

10/10/2007 07:17 0141 Hückelhoven (DE) Inbound DE • 41748 • 0141 150 136

10/10/2007 07:21 0141 Hückelhoven (DE) Out for delivery DE • 41748 • 0141 7 136

10/10/2007 09:46 0141 Hückelhoven (DE) 89048 Delivered to: SCHABLITZKI DE • 41748 • 141
7 40 136

10/10/2007 18:56 0156 Koblenz (DE) Pick-up SE • 31350 • 0304 63 101

Code description
136 = DPD CLASSIC (D X)
101 = DPD CLASSIC (D)
97 = deconsolidation (D)
40 = delivery to a third party with notification of delivery (DZB)

[OT] Fantastiska DPD!
haha, alla vägar leder till Hückelhoven verkar det som! :)

jag kan i alla fall meddela att jag kunde hämta mitt paket på närmaste serviceställe idag(inte företagscenter som posten påstod...)

Skönt att ha paketet i tryggt förvar, men otroligt hur dåligt det kan fungera.

Lycka till med ditt paket,med mitt paket det tog tyskarna två försök att leverera innan de insåg att det visst skulle till Sverige och inte Hückelhoven!

[OT] Fantastiska DPD!
Jag mejlade den tyska leverantören och bad dem om hjälp att kolla med DPD vad de håller på med. Svaret jag fick var att DPD faktiskt återanvände ett gammalt paketnummer dvs ett som redan använts, så den tidigare leveransen är det som syns och mitt paket börjar först 10/10 kl 18:56. Huja meja! *skakar på huvudet*

Om jag kontrollerar några nummer före mitt så verkar det som om dessa också återanvänts. Ni kan ha det i åtanke nästa gång ni försöker hålla koll på er försändelse :-)

Tillbaka
Topp