[OT] får man in en mtb i en v90?

implor

Aktiv medlem
Just slagit till på en bättre begagnad V90 Som familjebil. Blir lite fundersam om man får in en mtb upp och ner längst in i bagaget (om man plockar av hjulen)

Någon som har testat?

Kommer antagligen övernatta när vi reser så vill inte ha en dyr cykel på dragkroken.

Just slagit till på en bättre begagnad V90 Som familjebil. Blir lite fundersam om man får in en mtb upp och ner längst in i bagaget (om man plockar av hjulen)

Någon som har testat?

Kommer antagligen övernatta när vi reser så vill inte ha en dyr cykel på dragkroken.
Det rimligaste svaret är väl att ha cykeln på taket eller kroken när man kör och i bilen när familjen är utanför.

Jag har kört min Rock Machine 90-29 storlek medium i min V90. Av med framhjulet och det fanns gott om plats. Men utan att fälla är tveksamt.

Senast ändrad:
Fällt baksäte och liggande lär väl inte vara nåt problem. Stående på tvären längst in i skuffen (som är vad ts frågar om) misstänker jag är mer tveksamt, även med avtagna hjul.

Körde en DH och en stighoj samtidigt i en V90, dock med fälda säten och ett ett skydd emellan dom. Men tveksamt att köra med uppfälda säten. Plocka med dig cykeln vid köp och testa =)

Jag måste testa när jag får bilen. Tanken är att när vi åker till svärföräldrarna så få jag med cykeln. Är över 100mil resa med småbarn så kommer behöva övernatta på hotell.

Tycker den borde gå in. Om inte annat om man vrider den 90 grader så gaffeln är mot sätena (fortfarande upp och ner så styret är mot golvet).

Jag måste testa när jag får bilen. Tanken är att när vi åker till svärföräldrarna så få jag med cykeln. Är över 100mil resa med småbarn så kommer behöva övernatta på hotell.

Tycker den borde gå in. Om inte annat om man vrider den 90 grader så gaffeln är mot sätena (fortfarande upp och ner så styret är mot golvet).
Tror inte cykeln ryms utan att fälla ryggstödet. Men oavsett så skulle jag ta in cykeln på hotellet. Alla hotell jag testat tycker det är helt ok. Ibland i bagerum men oftast inne på rummet. Enklare och lägre stöldrisk.

Jag tycker att sikten ur en v90(förarsäte) är kass.

Sen får man inte heller en bra uppfattning av när fronten börjar/slutar.

Det är bara anpassat för digital körning numera.

Jag tycker att sikten ur en v90(förarsäte) är kass.

Sen får man inte heller en bra uppfattning av när fronten börjar/slutar.

Det är bara anpassat för digital körning numera.

Gäller inte det de flesta bilar från de senaste 20 åren? Jag har trott att det är så " nu för tiden ". I en Volvo 940 ser man liksom hela huven. Det gjorde man inte ens i min gamla C5a t.ex.

En cykeltransportväska (sån man hade när man reste med cykel på flyget innan Corona) som du lägger på takräcket och förvarar inne i bilen på natten eller ta med in på hotellet. Kan säkert låsas fast på takräcket om man önskar. Kan de va en lösning? Vissa cykelbutiker hyr ut sådana.

Man kan montera en liten flagga i varje hörn. Eller så använder man elektroniken. Man är nog i fel bil om man inte gillar det.

Kör tidigt på morgonen.

Om man vill riskera inslagen ruta och stulen cykel kan det väl hursomhelst inte vara ett problem att fälla säte. Ingen är ju i bilen ändå. Cykel i bilen under färd, packning, och familj, samt cykelsmuts låter som ett skilsmässoprojekt.

Ska den vara inne under färd få så man nog plocka i sär den ordentligt. Jag hade en gång en fundering om det gick att få in en nedplockad cykel i en stor takbox....

Förvaring under natt med fällda sätten är bökigt med barnstolar annars det nog det närmsta man kommer.

Kör hela vägen eller ta in den på rummet?
Är barnen så små att det inte går att köra hela vägen så får den nog inte plats i vilket fall pga vagn +ANNAT.

Ska den vara inne under färd få så man nog plocka i sär den ordentligt. Jag hade en gång en fundering om det gick att få in en nedplockad cykel i en stor takbox....

Förvaring under natt med fällda sätten är bökigt med barnstolar annars det nog det närmsta man kommer.

Kör hela vägen eller ta in den på rummet?
Är barnen så små att det inte går att köra hela vägen så får den nog inte plats i vilket fall pga vagn +ANNAT.

Det går att köra längre än så med alla barn, det är en fråga om hur bekväm man är. Cykelväska är väl ett alternativ men det är lite meckigt. Har fått göra en sån resa i europa där ena cykeln skulle ner i transportväska varje kväll och om inte gängorna i styrstammen tröttnar så gör man det själv.

Det går att köra längre än så med alla barn, det är en fråga om hur bekväm man är. Cykelväska är väl ett alternativ men det är lite meckigt. Har fått göra en sån resa i europa där ena cykeln skulle ner i transportväska varje kväll och om inte gängorna i styrstammen tröttnar så gör man det själv.
70 mil till Branäs gick bra med en 3 åring med 2 stopp + 1 extra akut kisspaus. Barn är olika så tror inte det är för alla. (I alla fall så är föräldrar olika....)

Minst en vagn + cykelväska blir kämpigt om frun insisterar på att ta med nåt annat också.

Sen blir det aldrig samma kalkyl som när man bara stannar för att tanka och äter under gång. Får man sen inte längre köra så fort som man vill för frun heller så faller konceptet och det är lika bra att köpa ett släp. Eller, gudförbjude, husvagn.

EDIT, och tveksam till 30mil till kan jag erkänna.

70 mil till Branäs gick bra med en 3 åring med 2 stopp + 1 extra akut kisspaus. Barn är olika så tror inte det är för alla. (I alla fall så är föräldrar olika....)

Minst en vagn + cykelväska blir kämpigt om frun insisterar på att ta med nåt annat också.

Sen blir det aldrig samma kalkyl som när man bara stannar för att tanka och äter under gång. Får man sen inte längre köra så fort som man vill för frun heller så faller konceptet och det är lika bra att köpa ett släp. Eller, gudförbjude, husvagn.

EDIT, och tveksam till 30mil till kan jag erkänna.

Nog mest föräldrar som är olika. Vissa tycker det är ok att byta blöja i farten andra måste in på en rastplats.

Köra med husvagn/tungt släp är en annan sak, det är betydligt jobbigare och kortar ner en dagsetapp inte bara för att hastigheten är lägre.

Nog mest föräldrar som är olika. Vissa tycker det är ok att byta blöja i farten andra måste in på en rastplats.

Köra med husvagn/tungt släp är en annan sak, det är betydligt jobbigare och kortar ner en dagsetapp inte bara för att hastigheten är lägre.
Vi har dragit gränsen vid att ha ta barnen ur stolarna under gång. Det spelar inte riktigt nu för tiden.
Sen tror jag att det finns tid att tjäna på att hålla mat, skit och spyor utan för bilen.

Ok, nu har farbror varit runt med måttbandet. En mega 290 large går möjligen in på mm om man komprimerar dämparen till max. Utan gaffel.

Någon som har testat?

Det går inte att ställa in en cykel utan hjul upponer i bagaget på en V90 (utgår ifrån att du är normalstor, eller ja, att cykeln är normalstor)

bakluckan har en mycket stor lutning så golvet är ok, men du kommer inte kunna stänga luckan.

sätt cykeln på taket/ kroken. Alternativt fäll baksätet.

Tror TS menar på tvären. Hen får nog tvätta cykeln och prova hur den går in. Min egen gissning är att det går in en cykel och en city jogger elit. Båda i delar och inte mycket mer.

Jag har annars sett att många skriver att dom lastar i bakluckan. Allt från stora ikea-paket till tvättmaskiner. Så tror nog att en cykel (med hjul på) kan gå in där!

Ok, nu har farbror varit runt med måttbandet. En mega 290 large går möjligen in på mm om man komprimerar dämparen till max. Utan gaffel.

Låter lovande!

Mest är att jag vill slippa indexera om växlarna när man kommer fram. Plocka bort hjul och dämpare är ju gjord på ett par minuter.

Egentligen behöver man bara lossa ena sidan av dämparen och sedan komprimera ihop ramen med ett spännband.

Mycket mera packning är det inte. En resväska med kläder och kanske en mindre vagn.

Låter lovande!

Mest är att jag vill slippa indexera om växlarna när man kommer fram. Plocka bort hjul och dämpare är ju gjord på ett par minuter.

Egentligen behöver man bara lossa ena sidan av dämparen och sedan komprimera ihop ramen med ett spännband.

Mycket mera packning är det inte. En resväska med kläder och kanske en mindre vagn.
Jo, men plockar du isär allt inkl gaffel så är det klart att det går in i en v90 på nått sätt.

Gäller inte det de flesta bilar från de senaste 20 åren? Jag har trott att det är så " nu för tiden ". I en Volvo 940 ser man liksom hela huven. Det gjorde man inte ens i min gamla C5a t.ex.

Tesla Suv hade allt annat än skandinaviska f.d linjer. Huven fortsatte i oändlighet och likaså skärmarna.

Fick en sån i arbetet som priv-chaufför men den var helt omöjlig att parkera i trångt garage. Behövde köra in på rött varningsfältet hela tiden.

Efter 3-4 grundstöttningar så blev jag av med jobbet, skönt tyckte jag :LOL:

Ja tycker inte v90 går bra att parkera, den är lång, vindrutan är liten vanliga rutorna är så smala att drive-thru går dåligt och man sitter nere på golvet.

Det måste väll vara betydligt smidigare att bara köra cykeln på kroken eller taket, sen ta med den till hotell-rummet? Du slipper ju att plocka isär och ihop cykeln, visst ett hjul går väll an men ska man plocka isär gaffel mm blir det väll knappt hållbart? Plus att du slipper smutsa ner bagagen med en cykel som körts då gissningsvis 50 mil på kroken ?

Tillbaka
Topp