[OT] får man in en mtb i en v90?

Just slagit till på en bättre begagnad V90 Som familjebil. Blir lite fundersam om man får in en mtb upp och ner längst in i bagaget (om man plockar av hjulen)

Någon som har testat?

Kommer antagligen övernatta när vi reser så vill inte ha en dyr cykel på dragkroken.

Så du menar att när ni kommer fram till övernattningen på kvällen så ska du montera av gaffel, styre, bakdämpare, hjul och sadelstolpe. Lägga detta i bagaget. Sedan på morgonen montera allt igen och sätta upp hojen på kroken?

ISTÄLLET för att bara plocka av ett hjul, fälla sätena och kasta över ett skynke ELLER det självklara, ta in cykeln där ni övernattar? Vad är det jag missar?

ahh, det är klart så är det ju.. Men då är jag istället imponerad över hur lite packning familjen har för en veckas resa (som det väl kanske ändå är om cykel ska med och det är 100mil enkel väg)!
Vi är bara 3 så kan lasta i passager sätet om det behövs. Sällan man behöver mera prylar än vad som går ner i en stor resväska. Borträknat barnvagn och cykel då. Vi har klarat oss idag på en A3 med två fjällen resor ink barnvagn och resesäng i bilen.

Behövs mera packning i framtiden så får det bli en takbox.

Förstår detta med att ta in cykeln på hotellet men de skapar ett extra moment att lösa som man helst slipper.

Sedan tror jag inbrotts risken på hotellets parkerings är minimal. Speciellt om man täcker över prylarna och har tonade rutor.

Jag minns när Rattnalle och hans bror rullade in på parkeringen i Arvika i en Volvo 850 sedan. Jag och Jonas kliade oss i huvudet och frågade lite försiktigt vart de hade cyklarna?

De trollade glatt fram två (!) AM-hojjar ur bagaget. Visst det tog en liten stund innan allt vart monterat, men ändå...
Så det är nog inte omöjligt att klämma in en cykel i en V90 :)
Men om du ändå ska fälla säten så hade jag satt cykeln på längden och lagt packningen bredvid i bagaget.

Jag kastade in hela min epic 29", med hjulen på, i min 850 en gång i tiden. Med sätena nedfällda förvisso. Hade absolut kunnat tråckla in en till om man tog av ett hjul på en av dem. Fantastisk bil.

Att det går att få in en cykel eller två med fällda säten är det nog ingen som tvivlar på, men frågan gäller ju om man kan få in en cykel tillsammans med barnvagn och övrig packning för småbarnsfamiljen en vecka, samtidigt som åtminstone halva baksätet måste vara tillgängligt för passagerare. Det är nog inte lika säkert.

Förstår detta med att ta in cykeln på hotellet men de skapar ett extra moment att lösa som man helst slipper.

Sedan tror jag inbrotts risken på hotellets parkerings är minimal. Speciellt om man täcker över prylarna och har tonade rutor.

Det är bra att vara optimist men kanske bättre att vara realist.
Alltför många har blivit av med cyklar som legat inlåsta i bilar på
hotellparkeringar och liknande ställen.

Är cykeln en gammal skrotcykel värd några hundra kr, lämna den
i bilen, det gör väl inte så ont att bli av med en sådan.

Är cykeln en halvfin eller helfin mtb värd många tusentals kr,
ta med den in på hotellrummet.

Gammalt uttryck: töm bilen själv istället för att låta tjuven göra det.

/Fedde

mitt råd är avbryt köpet då det är den jävligaste bilen man kan tänka sig om man har familj då det inte finns utrymme för annat än barn under 5 år i baksätet sikten är otroligt dålig samt att du sitter nere i asfalten när man har den högsta sittställningen som går sen är bagage utrymmet ett skämt pga bmw bakluckan. hoppas för din skull att du inte har 3 barn i barnstol iaf för då kommer du vara tvungen att lämna nån hemma troligen dig själv. nej skaffa en riktig familjebil som sväljer packning och familj utan att behöva välja mellan dom antingen en gammal v70/xc70 (om man inte har hund och 3 barn iaf= eller Ford S-Max som fyller alla krav jag har på hur en familjebil skall fungera eller minibuss om man inte är så noga med köregenskaperna men vill ha mycket utrymme

Jag kastade in hela min epic 29", med hjulen på, i min 850 en gång i tiden. Med sätena nedfällda förvisso. Hade absolut kunnat tråckla in en till om man tog av ett hjul på en av dem. Fantastisk bil.
Det här var med baksätet uppe som jag minns det (vet inte hur mycket det hjälpt att fälla sätet i en sedan). Men det var på den tiden vi alla var #26forlife ;)

mitt råd är avbryt köpet då det är den jävligaste bilen man kan tänka sig om man har familj då det inte finns utrymme för annat än barn under 5 år i baksätet sikten är otroligt dålig samt att du sitter nere i asfalten när man har den högsta sittställningen som går sen är bagage utrymmet ett skämt pga bmw bakluckan. hoppas för din skull att du inte har 3 barn i barnstol iaf för då kommer du vara tvungen att lämna nån hemma troligen dig själv. nej skaffa en riktig familjebil som sväljer packning och familj utan att behöva välja mellan dom antingen en gammal v70/xc70 (om man inte har hund och 3 barn iaf= eller Ford S-Max som fyller alla krav jag har på hur en familjebil skall fungera eller minibuss om man inte är så noga med köregenskaperna men vill ha mycket utrymme

Men han har slagit till på bilen redan. Jag tror att han inte kan backa ut nu då det är en begagnat affär.
Kanske köpte han en bil för en halv miljon lite snabbt eftersom lastutrymmet för en cykel inte var helt klart men det ordnar sig nog.

Benutrymmet bak är nästan i klass med en Superb, så där håller jag inte med dig, men i övrigt så stämmer det :P

Men han har slagit till på bilen redan. Jag tror att han inte kan backa ut nu då det är en begagnat affär.
Kanske köpte han en bil för en halv miljon lite snabbt eftersom lastutrymmet för en cykel inte var helt klart men det ordnar sig nog.
Cykeln får man alltid med sig men hade varit smidigast om den bara gick in i bagaget lätt isärplockade. Värsta fall är ju som andra skriver att ta cykeln på kroken för att sedan ta in den på hotellet.

V90 var helt enkelt trevligast. Testat superb (turbo lags som attan), Ford focus, Mazda 6, Toyota Corolla, Mercedes E klass och passat. Andra modeller gick bort då utbudet inom ett par timmars bilfärd var nästan noll. Exempelvis Audi A6 och BMW 5 serien existerar knappt i Dalarna med låga mil till vettigt pris.

Att folk inte kan parkera och/eller jämför med Ford och gamla mercor blir nog svårt att väga in i urvalsprocessen på ett seriöst sätt.

Jag tycker v90 är en enormt mycket bättre bil än den passat jag hade trots sämre utrymme. Service och helhetsbilden är mindre positiv. Främst pga uppenbara bluffar under service. Möjligen framhetsade av lokal servicechef och inte Volvos fel.

Att folk inte kan parkera och/eller jämför med Ford och gamla mercor blir nog svårt att väga in i urvalsprocessen på ett seriöst sätt.

Jag tycker v90 är en enormt mycket bättre bil än den passat jag hade trots sämre utrymme. Service och helhetsbilden är mindre positiv. Främst pga uppenbara bluffar under service. Möjligen framhetsade av lokal servicechef och inte Volvos fel.

Sedan så är inte utbudet med bilar oändligt om man inte bor i/runt storstadsregionerna. Visst kan man åka långt för rätt bil men man vill ju åtminstone kunna testköra något närmare hemmet.

Jag kommer nog inte serva hos Volvo. Kan man inte lämna mera än 2år garanti så känner jag inget behov av att ge dom mera pengar. Har en lokal autoexpert som fått serva och laga vår andra bil. Alltid har jag fått betala mindre än vad de get mig i offerten så varit riktigt nöjd ;).

Sedan så är inte utbudet med bilar oändligt om man inte bor i/runt storstadsregionerna. Visst kan man åka långt för rätt bil men man vill ju åtminstone kunna testköra något närmare hemmet.

Jag kommer nog inte serva hos Volvo. Kan man inte lämna mera än 2år garanti så känner jag inget behov av att ge dom mera pengar. Har en lokal autoexpert som fått serva och laga vår andra bil. Alltid har jag fått betala mindre än vad de get mig i offerten så varit riktigt nöjd ;).
Jag har serviceavtal dumt nog men det är ett övergående problem.

3 barn i en kombibil är bara att glömma vilket fall, Då är det minibuss som gäller. Har en Subaru outback som är rymlig i sig men 2 barn i stol och hund så finns det inte mycket mer att vinka på.

Då skulle jag nog testat Peugeot 5008. Har tre iso fix platser bak och 780L bagage.

3 barn i en kombibil är bara att glömma vilket fall, Då är det minibuss som gäller. Har en Subaru outback som är rymlig i sig men 2 barn i stol och hund så finns det inte mycket mer att vinka på.

Det där är väldigt olika. 2 vuxna 3 barn i en sedan går utmärkt, några veckor i Europa i alla fall.

Bilagor

• 50F4AB2D-26BB-4B50-B753-455DB6249D8F.jpeg
    50F4AB2D-26BB-4B50-B753-455DB6249D8F.jpeg
    432.5 KB · Besök: 338
Senast ändrad:
Dagens ungdomar är alldeles för bekväma....
När jag var liten åkte vi på campingsemester genom Europa (typ 500 mil) i en Peugeot 205 GTI, två vuxna och två barn. Det var trångt.... Inga cyklar dock.

Generellt tycker jag annars de lutande bakluckorna förstör mycket av lastutrymmet, men det ser väl fräckt ut. För TS så kan man på vissa bilar få lite mer lasthöjd för cykeln genom att ta bort golvet i bak, på vår passat finns det ett jätteutrymme där det borde legat ett reservhjul, perfekt för att ställa ner framgaffeln i :)

En annan lösning som jag provat tidigare är att packa i takbox, med 26" hjul får man plats med två cyklar i en gammeldags packline med lite pyssel. Praktiskt om man bara använder cyklarna någon/några dagar under semestern.

Mm, när jag var liten så stod jag upp mellan framsätena på en Saab 96 så jag kunde se ut.
Tyvärr tar barn lite större plats när de sitter i en gigantisk BeSafe stol för 4000 spänn.

Plocka ut barnstolarna så får du både plats och pengar över för mer cykel.

Dagens ungdomar är alldeles för bekväma....
När jag var liten åkte vi på campingsemester genom Europa (typ 500 mil) i en Peugeot 205 GTI, två vuxna och två barn. Det var trångt.... Inga cyklar dock.

Generellt tycker jag annars de lutande bakluckorna förstör mycket av lastutrymmet, men det ser väl fräckt ut. För TS så kan man på vissa bilar få lite mer lasthöjd för cykeln genom att ta bort golvet i bak, på vår passat finns det ett jätteutrymme där det borde legat ett reservhjul, perfekt för att ställa ner framgaffeln i :)

En annan lösning som jag provat tidigare är att packa i takbox, med 26" hjul får man plats med två cyklar i en gammeldags packline med lite pyssel. Praktiskt om man bara använder cyklarna någon/några dagar under semestern.

Tufft.

Körde till ESS göteborg i min mb 190 från 1990 och tänkte aldrig mer igen över 10 mil ens på det sätet. Hade 0 känsel kvar i högra skinkan(ingen farthåll.)

Nej då hade benen dött. Men org-sätet var hemskt. Såg fräscht ut med säkert hela fjädrar men komforten har utvecklats en hel del i bilsäten på 30 år.

Förutom Tesla Gen 1.

Gäller inte det de flesta bilar från de senaste 20 åren? Jag har trott att det är så " nu för tiden ". I en Volvo 940 ser man liksom hela huven. Det gjorde man inte ens i min gamla C5a t.ex.

Lagkrav lagkrav lagkrav. "Nya" bilar måste följa lagkrav, fotgängar säkerthet t.ex gör att "vassa" hörn på en bil inte funkar, krockzoner kräver sina utrymmen mellan yttre kaross och motor t.ex. Så bilar blir större, bulligare och mer "ytrymme" mellan yttersidan på bilen och insidan. Därför är bilarna större, men mindre inuti. Elbilar börjar väl till viss del ändra detta då du inte behöver en stor växellåda eller kardaner som kräver sin plats i bilen. Du kan bygga mer platt vilket kommer påverka innerytrymmen positivt. Styr, parkerings och kör-hjälp tar ju också bort behovet av att veta var "bilen är" i förhållande till andra föremål.

Du kan inte bygga en Volvo 940 i dag då den inte uppfyller säkerhetskrav, samt har aerodynamik och konstruktion som en Billys bokhylla.

Ontopic. Fleecefäll i bagaget, bort med framhjulet, droppa sadeln och cykeln glider snett in i V90:n.

Det är bra för överlevande fotgängares skull att man tittar på bilutformningen.

De amerikanska på 50-talet lämnade så hemska skador vid olyckor att läkarförbundet(us-motsvarighet) började protestera.

car-hood-statuette-old-cadillac-american-ex-detail-front-lights-vintage-exhibition-cars-dora-p...jpg

Lagkrav lagkrav lagkrav. "Nya" bilar måste följa lagkrav, fotgängar säkerthet t.ex gör att "vassa" hörn på en bil inte funkar, krockzoner kräver sina utrymmen mellan yttre kaross och motor t.ex. Så bilar blir större, bulligare och mer "ytrymme" mellan yttersidan på bilen och insidan. Därför är bilarna större, men mindre inuti. Elbilar börjar väl till viss del ändra detta då du inte behöver en stor växellåda eller kardaner som kräver sin plats i bilen. Du kan bygga mer platt vilket kommer påverka innerytrymmen positivt. Styr, parkerings och kör-hjälp tar ju också bort behovet av att veta var "bilen är" i förhållande till andra föremål.

Du kan inte bygga en Volvo 940 i dag då den inte uppfyller säkerhetskrav, samt har aerodynamik och konstruktion som en Billys bokhylla.

Ontopic. Fleecefäll i bagaget, bort med framhjulet, droppa sadeln och cykeln glider snett in i V90:n.

Det var mer ett konstaterande från min sida. Jag fattar att saker och ting ändras. Kommer ihåg när jag bytte från 940 till andra bilar att huven bara "försvinner" framåt. Jag trodde kanske mest det hade med aerodynamiken att göra om jag hade gissat.

Det var mer ett konstaterande från min sida. Jag fattar att saker och ting ändras. Kommer ihåg när jag bytte från 940 till andra bilar att huven bara "försvinner" framåt. Jag trodde kanske mest det hade med aerodynamiken att göra om jag hade gissat.

Haha, sorry om jag lät dryg och om det lät som jag försökte skriva dig på näsan, absolut inte meningen. Tänkte bara att frågan ibland kommer upp, och då kan det vara intressant med rätt svar.Allmänbildning är viktigt=)

Aerodynamik är absolut en orsakerna också.(y)

Sammanfattningsvis är det fortsatt oklart om den får plats, men det är en ekvation med många parametrar.
  • Aerodynamik
  • Lagkrav
  • Dålig sikt
  • Ford är skit (mitt främsta bidrag)
  • Barnens säkerhet med eller utan stol
  • 1970-tal eller 2020 och tidsandans inverkan på övriga paramuttrar
Bilens storlek verkar bara ha begränsad inverkan och cykelns ingen alls.

Verkar som det får bli sträckkörning till mor och far.......

Sammanfattningsvis är det fortsatt oklart om den får plats, men det är en ekvation med många parametrar.
  • Aerodynamik
  • Lagkrav
  • Dålig sikt
  • Ford är skit (mitt främsta bidrag)
  • Barnens säkerhet med eller utan stol
  • 1970-tal eller 2020 och tidsandans inverkan på övriga paramuttrar
Bilens storlek verkar bara ha begränsad inverkan och cykelns ingen alls.

Verkar som det får bli sträckkörning till mor och far.......

Det är det här som är så bra med Happyride, någon ställer en enkel fråga, ingen har rätt svar, men alla HAR ett svar..........påstående eller bara lite frustration och bitterhet att få ut.=)

Inte en v90 men så här gör jag ibland när jag åker långt i tjänsten och ska ha med cykeln, (ja jag lämnar den i bilen). Är ni bara tre st borde det vara ok i en V90. Jag har en hoj i Strl XL.

Bilagor

• 7E0C5213-ABAE-47EC-8273-EDFE17D62A18.jpeg
    7E0C5213-ABAE-47EC-8273-EDFE17D62A18.jpeg
    541.1 KB · Besök: 441
  • 7E6198F2-FD22-4D93-A0F7-FE1C336BD872.jpeg
    7E6198F2-FD22-4D93-A0F7-FE1C336BD872.jpeg
    559 KB · Besök: 276
Har du ingen pli på frun ?
Jo, men Inte till den milda grad att vi lämnade vagnen hemma eller plockar barnen ur stolarna under gång för att jag skulle cykla.

Nu är det slut med vagn och istället ska 4a cyklar med så nya problem.
Det rimliga är väl att pappa sover i bilen och vaktar cyklarna.

På motorväg hade mina barn lätt fixat 100 mil. 30 mil till på renstig efter Branäs är mer tveksamt.

Jo, men Inte till den milda grad att vi lämnade vagnen hemma eller plockar barnen ur stolarna under gång för att jag skulle cykla.

Nu är det slut med vagn och istället ska 4a cyklar med så nya problem.
Det rimliga är väl att pappa sover i bilen och vaktar cyklarna.

På motorväg hade mina barn lätt fixat 100 mil. 30 mil till på renstig efter Branäs är mer tveksamt.

Haha nä det förstår jag men TS frågade ju bara om den får plats, resten får man väl lämna upp till honom. Jag har bara min i bilen när jag åker själv. Annars kör jag på kroken och tar med in på boendet.

Tillbaka
Topp