OT: Fartkameror

Josef

Ny medlem
Såg i Aftonbladet att Vägverket och Polisen planerar att montera upp 700st nya fartkameror.
Jag har inte förstått effekten av dessa kameror. Dom som ofta åker samma väg vet ju var skåpen är placerade och kan blåsa på mellan dom. Hur stor är sannolikheten att det dessutom står en radarkontroll mellan två skåp? Om man däremot åker en vägsträcka för första gången kan man ju fastna på bild om man inte är tillräckligt uppmärksam.

Vägverkets ansvarige säger att man inte är ute efter att sätta dit folk utan att det är en säkerhetsfråga. Flera skåp jag har passerat den senaste tiden är placerade strax nedanför en utförsbacke där man genom lätt kan rulla fortare än lagstadgad hastighet. Jag tror att många förare på dessa kontrollsträckor blåstirrar på hastighetsmätare istället för att ha uppsikt på och vid sidan av vägen.

//Josef

Josef Skrev:
-------------------------------------------------------
> Dom som ofta åker samma väg vet ju var skåpen är
> placerade och kan blåsa på mellan dom. Hur stor är
> sannolikheten att det dessutom står en
> radarkontroll mellan två skåp? Om man däremot åker

Dem enda kameror jag fastnat i har varit placerade på vägsträckor där jag ofta åker och där jag mycket väl vet var dem står. Det är lätt att missa endå...

Radar/Laserkontroller är det gott om även på sträckor med skåp ;-(

Vitsen med skåpen är att sänka snitthastigheten och minska olyckorna, inte att sätta dit fartsyndare, och det lyckas man tydligen bra med. Tummen upp från mig!

Vem vet, med ett par tusen kameror kanske tom jag tvingas acceptera siffrorna på skyltarna ;-)

Tror nog de ska montera upp 700st "kameraskåp", då många av skåpen redan är tomma. Billigt och bra för polisen, eftersom man inte vet vilka som är tomma är det dumt att chansa. Har inget emot skåpen personligen då jag inte har någon bil som är såpass "rolig" att köra fort med så jag håller oftast laglig fart ändå. :-P

/Leo

Tomma skåp blir det nog inte om det stämmer i artikeln nedan.
<http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,508049,00.html>

Jag är inte för någon fri fart däremot är jag emot att bli övervakad av robotar.

Crossmax äger! skrev:
<Men å andra sidan, dom som ofta åker på samma väg känner ju till den och om man vet hur vägen ser ut så minskar risken för olyckor.

Jag tror det är tvärtom, dom vägarna du kör varje dag håller du nog högre hastighet på än dom som du kör sällan. När man kan varje kurva och krön vet man ju var det går att öka farten, men tyvärr kan det ju finns fler på vägen, både medtrafikanter och djur.

//Josef

Medelfarten går ner men det gör också uppmärksamheten då alla stirrar blint till höger efter nästa skåp, har sett detta alltför ofta. Tro dock inte att VV någonsin kommer att erkänna detta (staten har aldrig fel och upptäcker du ett fel så är du själv anledningen). Man kan ju istället fråga sig varför Claes Tingvall i praktiken blev deporterad från motsvarande vägverket i Australien där han försökte genomföra samma idéer. De tröttnade och skickade hem honom i förtid så nu får vi ta skiten... Ryck nummerplåten så är problöemet ur världen (enbart 400:- i böter för denna förseelse)

Jag är ganska övertygad om att skåpen fungerar och medelhastigheten sjunker på sträckan. Att folk skulle bli ouppmärksamma på trafiken tror jag inte på.

Varför är människor så rädda för att bli övervakade? Vad är det vi inte vill att andra ska se? Så länge man sköter sig så förstår jag inte vad det är man är så rädd att visa? Tråkigt att sköta sig? Är det det som är problemet? Trist att rätta sig efter regler som man inte själv kan påverka? Kanske. Jag vet att det sticker i ögonen på många när man har åsiker som mina, men det skiter jag fullständigt i. Jag har inget att dölja. Men det har uppenbarligen många andra...

Det är lätt att smutskasta folk och tala om att saker är kass, men så länge man inte kan komma med ett konstruktivt förslag på en bättre lösning så tycker jag man kan hålla käft. Jag tycker kamerorna är en OK lösning för tillfället.

Vill ni komma fortare fram: ta flyg eller tåg. Vill ni köra bil fort: kör folkrace. Eller go-cart. Det är jäkligt kul. Rekommenderas skarpt!

Tillbaka
Topp