[OT] Felvända torkarblad?

DarkMatter

Aktiv medlem
Går det att sätta torkarblad åt fel håll?

Har noterat att mina vindrutetorkare verkar fungera bakvänt.
På vägen upp blir rutan perfekt ren från vatten med klar sikt.
När de åker ner igen lämnar de efter sig som en slöja av fukt som försämrar sikten.

Hur åtgärdar man det?

Beror väl på bladets infästning mot torkararmen. På min bil går det inte att sätta dem åt fel håll (eller fel håll, de går bara att montera åt ett håll), men beroende på hur infästningen ser ut skulle det kunna vara möjligt. Jag skulle plocka loss dem och kolla.

Går det att sätta torkarblad åt fel håll?

Har noterat att mina vindrutetorkare verkar fungera bakvänt.
På vägen upp blir rutan perfekt ren från vatten med klar sikt.
När de åker ner igen lämnar de efter sig som en slöja av fukt som försämrar sikten.

Hur åtgärdar man det?
Provat att rengöra bladen?
Nej om man byter kompletta kan man inte vända på dem. Jag tror knappast det finns bak och fram heller, killgissar att de är symmetriska

Av egen erfarenhet så vet jag att det går för åtminstone ett fordon att montera åt fel håll. Minns även att de inte funka. Minnet sviker mig dock när det gäller hur icke funka. Dvs minns inte om det var dåligt upp eller ner eller både och. När det gällde lösningen så vände jag på torkarbladet och då funkade det. Det är dock gammal erfarenhet för ett fordon så jag lovar inte att de funkar idag för ett annat fordon.

Intressant. Mina blad beter sig exakt så också (bra upp, dåligt ner). Får testa byta vilket jag varit för lat för länge.

Störigt med "problem" som är tillräckligt jobbiga för att vara irriterande men inte tillräckligt för att man ska få tummen ur och åtgärda ?

/J

Fel på gummiskrapan? Du kanske skulle prova att byta plats på dem. Vissa - men inte många - har olika långa blad vänster vs. höger sida av vindrutan.

Jag ska kika lite och se om det går att göra något.

Bilen är typ 3 månader gammal så det bör inte vara slitna blad. Men vem vet hur gamla blad de hittade i nån vrå i fabriken.

Intressant. Mina blad beter sig exakt så också (bra upp, dåligt ner). Får testa byta vilket jag varit för lat för länge.

Störigt med "problem" som är tillräckligt jobbiga för att vara irriterande men inte tillräckligt för att man ska få tummen ur och åtgärda ?

/J
Exakt så kände jag också. Därför jag skriver ett inlägg på ett forum för en helt annan typ av fordon istället. ?

Jag ska kika lite och se om det går att göra något.

Bilen är typ 3 månader gammal så det bör inte vara slitna blad. Men vem vet hur gamla blad de hittade i nån vrå i fabriken.

Exakt så kände jag också. Därför jag skriver ett inlägg på ett forum för en helt annan typ av fordon istället. ?
Är det en Tesla en VAG bil så är det helt normalt att bladen är slut på några månader.

Byt skiten! VAG har snålat.
Jag fick byta torkarbladen till min nya Skoda Enyaq efter 2-3 månader. Känner igen beskrivningen, torkar bra uppåt men smetar ut en hinna på vägen ner.
Nya torkarblad och jag kan se ut igen.

Kan det inte hänga ihop med att bladen tillbringar 99,9% av tiden stilla tryckta mot rutan och då efter ett nedåt-slag. Så bladen kommer snabbt bli aningen förböjda och fungera olika på upp- och nerslag. Ove-farbröder som jag själv har alltid torkararmarna lyfta från rutan när bilen är parkerad...

Tillbaka
Topp