[OT] Fjällvandring, vad behövs?

Frolicc

Aktiv medlem
Planerar att tillsammans med sambon fjällvandra i sommar, planerad tid borta cirkus 10-15 dagar och vi måste självklart upp på kebneskojse. Vi har ingen erfarenhet av friluftsliv, orientering eller liknande aktiviteter.

1. Kommer vi att överleva?
2. Vilken "nivå" på grejer måste man lägga sig på för att det skall va kul?
-Har en flerakilos tält som använts på mc semester, kan man släpa på ett sånt eller måste man ha ett under 2 kilo för 8000?
-Måste man verkligen köpa den dyra frystorkade maten eller kan man överleve likt "ultimate survival" på discovery?
-Vadringskängor? Låter hysteriskt varmt... Funkar det inte med flipflops?
-Sovsäcken sen mellanstadiets läger... funkar en sån?
-Liggunderlag? Biltemas eller haglöfs, lär väl skilja två nollor..
-Ryggsäck, med eller utan ram? Stål, alu, kolfiber? Har ju kolfiberram på cykeln men kanske bäst att ha ramlöst på ryggan? Vad kostar en sån tro?
3. Vad slutar kalaset på med alla nödvändiga prylar?
4. Går det att handla utan att bli lurad på blocket? Friluftsmänniskor är väl ärliga typer?
5. Ni som gått i terrängen, hur många kilometer hinner man på en dag?

1. Ja, i alla fall om ni gör det på sommaren.

2. Håll packningen under 20 kilo för dig och 18 kilo för sambon. På ett ungefär. Vi brukar vandra med ett onödigt stort trepersoners-tält som väger dryga 3 kilo, funkar bra.

Det går att sy ihop mat för en bråkdel av priset. Lite bökigare att laga men väger samma och innehåller minst lika mycket energi. Kräver lite pyssel hemma bara.

Är det hyggligt torrt fungerar säkert skor med lägre skaft, men jag personligen skulle inte vilja vandra utan sko med hård, styv sula. Skulle bli ömma fötter annars.

Sovsäck - den bör nog fixa en komfort-temp på runt 5 grader iaf, men alla mäter ju olika. Och för att hålla vikten i punkt 1 så ska den väl inte vara allt för tung. 1.5 kilo bör du nog hålla dig runt. Finns halvkilos-säckar för 3-4000 kr..

Det börjar bli poppis med ramlösa lättviktssäckar. Min fru sparade väl 2 kilo i vikt att bära på bara genom att byta rygga. Den var inte galet dyr heller men man måste tänka mer på hur man packar för att det ska bli stabilt och bekvämt.

3. pass

4. pass

5. Jag har väl gått 25-30 km kanske som längst på en dag. Rekommenderar att planera 10-12km som längst, sen blir det gärna längre i verkligheten när du letar lämplig plats för nattläger osv.

Det är ingen tävling. Billiga lätta seglarstövlar i reserv, och dina ingådda favvodojjor på fötterna duger gott. Lägg pengarna på en riktig sovsäck. Beroende på när ni far, så kan tre dagar på samma sträcke ge tre helt olika årstider. Med andra ord, behöver man inte kuta som ett tok, för att njuta av scenerierna.
Ha med rejält för huvud/ hals och händer. Lätt att glömma, när man tycker det är sommar nere i grytan.
Stormkök har det surrats om i tidigare fantastisk tråd! Någon kan säkert hitta igen den?

Överlevnadskunskaprena era, vet jag inget om. Men klarar ni er på smörgås, tubost och varma koppen emellanåt, så är det väl inte så dyrt? Ett litet teleskopspö, ifall ni fiskar?

1: med högsta sannolikhet
2. det beror helt på
- går ni mellan stugor behöver ni inget tält alls. Men det är ju trevligt med lätta grejor. Nödvändigt är det dock inte. Tänk bara på att de ska tåla lite vind. Inga Julatält, alltså.
- frystorkat är lätt, men det går att frystorka själv och/eller välja "lätt" mat. Mat på fjället räcker inte till för vandring. Går ofta att köpa (dyr) mat i stugorna.
- Ska ni bära tunga saker är det inte fel med lite stöd åt foten. Svettiga sockar kan man ju tvätta.
- Beror på om mellanstadiesäcken tålde fjällvandringar. :)
- uppblåsbara ger mest för pengarna. Små i storleken och lätta. Och billiga.
- ryggsäckar är en djungel. Det finns bra med och utan ram. Såg en beggad Haglöfs Alaska för 650 kr på Blocket idag. Ramsäck på 90 l. Rymmer en hel del.
3. Det beror på. Kan du låna ihop en del saker blir det billigare.
4. Man kan handla där. Har aldrig blivit lurad. Men man kan bli lurad på Blocket.
5. Har inte gått runt Keb, men det beror ju på terrängen. Upp till två mil kan man nog hinna. Men, man kan gott hinna mindre också. :)

skippa ölen o ta med sprit istället. :) skämt åsido, överleva kommer ni troligen göra men har ni inte gjort det tidigare kanske 10-15 dagar kan vara lite i längsta laget?

annars, dela upp dagarna o njut istället för att klämma in mil.

mattel skrev:
-------------------------------------------------------
> skippa ölen o ta med sprit istället. :) skämt
> åsido, överleva kommer ni troligen göra men har
> ni inte gjort det tidigare kanske 10-15 dagar kan
> vara lite i längsta laget?
>
> annars, dela upp dagarna o njut istället för att
> klämma in mil.

+1

1. Ja det tror jag.
2.
- Nej, men man måste ha ett tält som är vattentätt och vindtåligt. Hur vältränade ni är avgör hur tungt ni orkar bära.
- Ni kan iaf inte räkna med att hitta en renkropp som ”sami hunters” lämnat efter sig som Bear Grylls gjorde under sin tur i svenska fjällen =) Billigast och troligen godast är att torka sin egen mat. Dessutom finns det butiker i STFs fjällstugor där ni kan komplettera.
- Kängor är skönt för stabiliteten och när det är stenigt. Men visst kan ni gå i sandaler om ni vill, rekommenderas dock inte.
- Beror på temperaturgräns och årstid.
- Satsa på ett uppblåsbart som håller. Intersport och Stadium har sina egna märken på friluftsprylar och de duger oftast.
- Ramlösa säckar är inne nu. Kostar 1500 och uppåt, typ.
3.Beror på andelen märkesgrejer. Om möjligt, försök låna ihop prylar.
4. Jorå, som cyklister ungefär =)
5. Beror på många faktorer. Hur vältränade ni är, om ni vill vandra fort och långt eller titta på utsikten och fika, väder, terrängen etc. 15-25 km per dag kanske?

1. Kommer vi att överleva?
Ja. Det är lättsamt att tälta på sommaren (till skillnad från vintern)

2. Vilken "nivå" på grejer måste man lägga sig på för att det skall va kul?
Lätt är rätt, ibland verkar det finnas nån stolthet i att bära mycket, det är skitsnack.

-Har en flerakilos tält som använts på mc semester, kan man släpa på ett sånt eller måste man ha ett under 2 kilo för 8000?
Det är frågan om ni behöver ett tält öht, finns en mängd lätta myggtäta billiga alternativ, däribland att bo i stugor, bestäm er för vad ni är ute efter.
Tält på sommaren är en pina, onödigt tungt att bära och ohyggligt varmt på morgonen. "Överbyggt"

-Måste man verkligen köpa den dyra frystorkade maten eller kan man överleve likt "ultimate survival" på discovery?
Nej det finns en mängd alternativ, Kokbok för friluftskockar rekommenderas http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=919764174X
Kräver lite planering men det är å andra sidan väldigt roligt, boken är trevlig och genomtänkt med olika kapitel för paddling (i princip obegränsat) vandring (lätt, hållbart i värmen) och vinter (problem)..
Nått ni där utöver borde fundera på är hur ni ska laga eran mat, ett spritkök har väl iofs sin charm men dom är omoderna sen länge, är ni två skulle jag rekommendera ett fristående gaskök, typ Optimus Stella http://getout.se/item.asp?item=9373 eller liknande, dom som monteras direkt på gasflaskan är för rangliga för att laga mat till 2, för det mesta..
Jetboil har fina kök annars, eller Primus eta power för den delen.
Eller om ni vill bo i stuga så kan ni nästan skippa att ta med kök (och ta med en bra thermos istället, men då blire frystorkad lunch)

-Vadringskängor? Låter hysteriskt varmt... Funkar det inte med flipflops?
Faktum är att man mycket väl kan gå i fjällen med lätta skor, kanske inte flipflops dock.
Men det beror även på hur lätt packning du bär! I fjol bar jag mat och husrum för 5 dagar och det vägde 12 kg när jag startade, jag cyklade enhjuling och gick med sandaler från Keen.
Bevis finns på http://aventyrilivet.blogspot.com/

Men siktar ni på att promenera upp för kebnekaise i det jävla stensrkavlet så är det defenitivt att föredra, en olycka händer så lätt, särskillt med tung packning på ryggen.

-Sovsäcken sen mellanstadiets läger... funkar en sån?
I fjällen sommartid brukar man säga att man ska räkna med snöblandat regn, dvs typ nollgradigt, inte att det alltid händer men..
Så det beror helt enkelt på vad det är för sovsäck! temperaturangivelserna från den tiden är kanske inte så aktuella och en sovsäck som legat nedpackad i åratal är inte lika varm som den var.

-Liggunderlag? Biltemas eller haglöfs, lär väl skilja två nollor..
Jag uppskattar min exped downmat oerhört varje gång jag ligger på den, en dunfylld luftmadrass för sådär en tusenlapp, vaknar upp go och glad.
Håll dig från dom billigaste för dom kanske är mjuka men då ligger du ju på marken istället. Testa!

-Ryggsäck, med eller utan ram? Stål, alu,ju kolfiberram på cykeln men kanske bäst att ha ramlöst på ryggan? Vad kostar en sån tro?
Råden kring ryggsäckar går isär, det klassiska rådet är 70 liter och det finns en mängd alternativ, ram-ryggsäckar har jag aldrig förstått idén med men jag har aldrig burit 30 kilo heller.. för jag har aldrig förstått idén med det heller. Packar man lätt kan man välja en smidigare ryggsäck!
Och våga satsa lite tid och pengar här, inte på nått överbyggt men på nånting BEKVÄMT, värt varje krona och ökar chansen att du vill använda den igen. Jag gillas Ospreys säckar, saknar min Talon 44 som blev stulen.. http://getout.se/item.asp?item=11941 ska nog köpa en ny när behovet finns.

3. Vad slutar kalaset på med alla nödvändiga prylar?
Beror på vad man har och vad man anser nödvändigt, i regel är packlistor för långa.
En något spartansk filosofi man kan ägna en tanke är att:
Dela in din tänkta packning i 3 grupper.
Grupp 1 är saker du behöver
Grupp 2 är saker du kanske behöver
Grupp 3 är saker du inte behöver (men som kanske är kul att ha med)
Ta nu bort halva grupp 2 och hela grupp 3, så är du färdig! ;)
Kostnadsmässigt är det lika oklart som cykling. :)

4. Går det att handla utan att bli lurad på blocket? Friluftsmänniskor är väl ärliga typer?
Det är väl inga friluftsmänniskor som säljer sina prylar? ;)

5. Ni som gått i terrängen, hur många kilometer hinner man på en dag?
Jag har mött folk som går 25-30 km per dag, men jag förstår inte poängen med det, det är inte militären.. Jag frilufsar, brukar bli kanske 10-14 km per dag beroende på terräng humör och väder :)

Sen.. varför vara ute så länge som 8-13 dagar om ni inte har nån tidigare vana?
En vecka utomhus känns rätt mycket.
Sen håller jag mig nog från Kebnekaise, mycket folk och skrik tänker jag fördomsfullt, ni kommer inte vara ensamma. Och det finns många vackra delar av dom svenska fjällen, men om man åker dit för att bocka av på sin lista så är det väl okej.
Notera dock att ni måste ha guide om ni ska gå en någorlunda effektiv rutt till toppen, annars är det en betydligt längre väg där man tappar höjdmeter gång på gång som är alternativet..
Jag förstår inte charmen, ursäkta. :)

Senast redigerad av en moderator:
Ta inte med saker Ni inte kommer att använda.
Ha inte större ryggsäck än ca 45 liter, då får Ni inte med saker Ni inte kommer att använda.
Är det på sommaren behövs inga värsting tält eller sovsäckar.
Satsa på bra skor med förstärkt sulor ( trä ellet stålinlägg i bakre halvan på skon) Annars kommer Ni att bli trötta i fötterna. Använd bra strumpor, ej bomull.
Använd liggunderlag cellplast, de är lätta och bra.
Ta inte med termos !!

Köp mat i vanliga affären. tex pasta, pulvermos, -soppor osv. komplettera god mat. ta med lite wiskey eller vin ;-)

Etapperna kan vara mellan 15 och 50 km beroende på form, tid och väder.

Frolicc skrev:
> Planerar att tillsammans med sambon fjällvandra i
> sommar, planerad tid borta cirkus 10-15 dagar och
> vi måste självklart upp på kebneskojse. Vi har
> ingen erfarenhet av friluftsliv, orientering eller
> liknande aktiviteter.
>
> 1. Kommer vi att överleva?
> 2. Vilken "nivå" på grejer måste man lägga sig
> på för att det skall va kul?
> -Har en flerakilos tält som använts på mc
> semester, kan man släpa på ett sånt eller
> måste man ha ett under 2 kilo för 8000?
> -Måste man verkligen köpa den dyra frystorkade
> maten eller kan man överleve likt "ultimate
> survival" på discovery?
> -Vadringskängor? Låter hysteriskt varmt...
> Funkar det inte med flipflops?
> -Sovsäcken sen mellanstadiets läger... funkar en
> sån?
> -Liggunderlag? Biltemas eller haglöfs, lär väl
> skilja två nollor..
> -Ryggsäck, med eller utan ram? Stål, alu,
> kolfiber? Har ju kolfiberram på cykeln men kanske
> bäst att ha ramlöst på ryggan? Vad kostar en
> sån tro?
> 3. Vad slutar kalaset på med alla nödvändiga
> prylar?
> 4. Går det att handla utan att bli lurad på
> blocket? Friluftsmänniskor är väl ärliga
> typer?

Nej jag tror att du och din vän gör bäst i att max bestiga hammarbybacken. Med hänsyn taget till de frågor som du ställer ska ni inte ut i läbbiga naturen. Släpp aldrig asfalten ;7)

> 5. Ni som gått i terrängen, hur många kilometer
> hinner man på en dag?

På en dag vet jag inte. Har aldrig provat att bara vara ute en dag. Men på 10 så kommer jag minst 22 mil. Jag bar allt som jag behövde, samt att jag då hade lite annat för mig under vägen.
Tält? Nej sover utan tält, funkar finfint.

Fikasvettot skrev:
> Ni behöver nog öva på att gå med packning.

Gäller väl bara om man planerar att bära tungt..
Men dom som planerar bär inte tungt ;)

det kan nog vara bra att ha provat på att gå en bit med det man hade tänkt ha med sig. Om inte annat så kan man omvärdera hur viktigt pryl X är att bära med sig. Nya kängor är vä heler ingen höjdare alla gånger.

På samma sätt som det kan vara bra att ha provat cykeln och cyklat några mil innan man cyklar runt nån stor sjö.

Sorry. Första inlägget var väl halvseriöst... Galet uttråkad.

Men men. Skippa vandringen och hyr varsin kajak. Då slipper man ju bära. Då kan man ha med sig allsköns lyxutrustning (Mat).

Du behöver en rymlig camelback och reservslangar. Hört att det kan finnas vassa stenar. Glöm inte hjälm, dasspapper och ställa om posten.

Många bra tips.
Här är mina fem öre:

Gör en minitur i vår (3-4 nätter kanske) för att testa skor, kläder, mat, utrustning, packning och inte minst psyke. Det är viktigt att förstå varför man reagerar som man gör på regn, dimma, hunger, mm när man är trött och less.

Forumet på utsidan.se har massor med trådar om fjällvandring och Kebturer i alla årstider. Utrustning, att tänka på, mm

En bok som innehåller det mesta är "Friluftsboken" av överlevnadsexperten Lars Fält http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9146216510 Helt suverän bok!

/K

gandhi skrev:
> Många bra tips.
> Här är mina fem öre:
>
> Gör en minitur i vår (3-4 nätter kanske) för
> att testa skor, kläder, mat, utrustning, packning
> och inte minst psyke. Det är viktigt att förstå
> varför man reagerar som man gör på regn, dimma,
> hunger, mm när man är trött och less.
>
> Forumet på utsidan.se har massor med trådar om
> fjällvandring och Kebturer i alla årstider.
> Utrustning, att tänka på, mm
>
> En bok som innehåller det mesta är
> "Friluftsboken" av överlevnadsexperten Lars Fält
> http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=91462
> 16510 Helt suverän bok!
>
> /K

Men samtidigt kan ju utsidan och för den delen frilufts-böcker bli lite väl präktiga med vad som är rätt och fel. Jag tror på konceptet att frilufsa, det är ju trots allt semester :)
Och det är faktiskt jävligt lättsamt att tälta på sommaren, man riskerar inte att frysa ihjäl eller blåsa bort, tappa bort sin grupp osv.. Ta det med en klackspark! :)

Hej Frolicc.

Helt ärligt.

"Planerar att tillsammans med sambon fjällvandra i sommar, planerad tid borta cirkus 10-15 dagar och vi måste självklart upp på kebneskojse. Vi har ingen erfarenhet av friluftsliv, orientering eller liknande aktiviteter."

Med följande bakgrundsbeskrivning så är inte det någon höjdare. Och jag har knatat runt i spenaten sedan tidigt 80-tal. Visst om man vill prova om man verkligen trivs tillsammans. Ja då tror jag det är rätt nivå ni börjar på. För man lär få utstå vissa prövningar, så är det bara.

Men det finns leder som har "övernattningskojor/hus efter vägen på lämpliga avstånd. Kanske ska börja där och då köra ett par dagar upp tom en vecka. Trevlig fjällmarsch med ett ok boende. Inte alls lika påfrestande och inte alls lika mycket att bära med (tält motsv.)

Men om man nu ska ha med ett tält så funkar ett sådant här relativt bra tycker jag.

AKTO 1.5kg för ca 4000:- som hittat. Och det går att sov två i det. Inte gott om plats men det går.

Men ett Tarra (3,5 kg 4,0 kg 8850:-) är förstås bekvämare.

http://www.hilleberg.se/default_sv.HTM

Men att ge sig ut i 10-15 dagar rak av. Nej det tror jag inte på.

Beroende på när ni tänkt er er resa så ska man vara medveten om att vädret kan skifta väldig snabbt.

Jag har tältat en bra bit norr om Kiruna i augusti och en morgon när vi vaknade så var det ca 5-10 cm ny snö. Det var inte vi beredda på och då gick vi ner från högfjället, till lite lägre teräng.
Man/jag var inte så kaxig när stormlinorna på en av kamraternas tält blåste av.Själv kröp vi ut och fällde vårt tält och rullade in oss i tält duken, typ "FOXHOLE"

Men du kanske ska kolla in denna.

http://www.kebnekaise.nu/

Hur som Lycka till.

Pebben: Varför ska man ta med sig en bunker när det som sagt ändå finns stugor? :)

Akto funkar ju toppen att vintertälta med i storm, men på sommarfjället? :)

Hei!

Fem ting jag tänkte på som jag inte sett tidigare i tråden.

1. Man behöver inte et hilleberg-tält på sin första fjälltur. Som att köpa cervelo för att lära sig cykla. Låna tält första turen innan ni vet att ni gillar det.

2. En ryggsäck som passar ryggen är viktig. Gå til en seriös butik som låter er prova en ryggsäck med lite vikt i.

3. Det finns säkert massor av bra ting i köp och sälj på utsidan.se. Friluftsmänniskor är ofta lika stora prylnördar som cykelmänniskor.

4. Köp et annat kök änn trangia om ni skall investera i ett nytt. typ gas eller bensin. Lättare att bära och det går på 3 istället för 13 min för att koka upp 1l vatten.

5. Man kan torka mat själv om man har tid och lust. Laga en gryta, bred ut på bakpapper på en plåt. Ställ i ugnen på 50 grader i 6h med en träsked som håller upp en glipa i luckan.

Vi har upplevt många dagar i tält och med begränsad utrustning förut. Två pers med en alldeles för gammal hoj, för liten budget etc. vi gick varann inte på nerverna då =) Fast då lämnade vi heller inte asfalten även fast vi var i fjällen. På bilden syns tältet dessutom =)

mc.jpg ht=725

Det värsta som hände då var att det började skumma i spritköket när vi kokade makaroner. Då hade vi spräckt en tvålflaska och fryspåsen med maten var INTE tvåltät. Maten smakade avgaser blandat med tvål...

Att bo i stuga känns som ett alternativ som spar enomrt mkt packning, dock blir man inte lika flexibel var man kan stanna och sen känns det som "fusk".

det enda jag skulle vilja trycka lite extra på är att inte vara ute så länge som 15 dagar, det är grym skillnad på att vandra i 15 dagar eller åka MC, man blir sliten av det... 7 dagar tycker jag räcker för det mesta.

Personligen skulle jag satsa pengarna på ett par skor med riktigt hård sula (behöver inte vara höga) för att slippa få ont under fötterna i stenskravlet och ett par teva-sandaler till att ha på sig när man vadar över jokkarna.

Ryggsäcken ska ha tillräckligt inställbar rygglängd för att passa och ett rejält höftbälte, för tunna/veka höftbälten blir en pina i längden. Ramryggsäck har jag aldrig förstått syftet med, en modern "mjuk" säck är tillräckligt stabil för över 45 kg, mer än så är ändå bara en plåga att bära (jag har provat).

Som mat brukar jag köpa de påsar med pasta och pastasås (frystorkat) som kostar typ 15 kr, ta med en flaska olivolja och lite kryddor, guld värt när man är ute. Till frukost brukar jag äta havregryn blandat med blåbärssoppepulver, blir gott när man kokar det och man slipper bära mjölk. Mjukost och wasa sport till det så har man frukost, jag brukar äta nudlar till lunch. Glöm inte choklad och nötter, det kan man inte få för mkt av. Tältet behöver inte vara speciellt avancerat, vikten kan man ju dela upp så en bär mat och den andra tältet, isf är det viktigare att lära sig var man ska slå upp tältet så det inte blåser bort.

En sista grej: varför keb? Det jag tycker absolut bäst om med fjällen är att kunna gå i flera dagar utan att träffa folk, det kan man inte där.

Kan ju dock vara bra om man har nollkoll i terrängen att gå där det befinner sig lite folk.
men håller med tidigare talare 10-15 dar tär på body and mind

Simpanovic skrev:
> Sorry. Första inlägget var väl halvseriöst...
> Galet uttråkad.
>
> Men men. Skippa vandringen och hyr varsin kajak.
> Då slipper man ju bära. Då kan man ha med sig
> allsköns lyxutrustning (Mat).

Skippa vandringen och paddla i fjällen menar du?

För då slipper man ju bära?

/Fedde

fedde skrev:

> Skippa vandringen och paddla i fjällen menar du?
>
> För då slipper man ju bära?
>
>
> /Fedde

På tal om halvseriöst menar du? :)

lleberg skrev:
> Pebben: Varför ska man ta med sig en bunker när
> det som sagt ändå finns stugor? :)
>
> Akto funkar ju toppen att vintertälta med i
> storm, men på sommarfjället? :)

Hej. Som du kanske såg så tycker även jag att stugorna kan vara en lämplig start/insteg.

Akto var bara med som ett exempel på ett tält som klara av lite hårdare väder. För det kan bli hårt väder även i augusti. Och så var det som motpol till ett 8kg tält som man har med på MC semestern.

Senast redigerad av en moderator:
Vi har tidigare cykelsemestrat runt i sverige under 10 dagar med tält hälften av nätterna cirkus, mc i norge med tält och lågbudget 10 dagar, mc i alperna dock med visakort och utan tält 12 dagar.

För en gångs skull är det sambons påhitt att vi skall ut på äventyr så om vi överlevt tidigare borde det gå bra nu också.

Att köpa till gasolbrännaren verkar inte helt dumt, sprittrangia är ett jäkla meck. Slipper man sotet med gasolbrännaren?

Sammanfattningsvis så kommer vi enligt er 10-15km per dag. Vi har egentligen planerat runt tio dagar, plus två dagars ToR resa till hemmet. Det borde bli cirkus 10 mil med lite avstick till roliga platser på vägen.

Är det ett fullt realistiskt alternativ att skita i tält och enbart satsa på stugor? Eller riskerar man då att få sova under bar himmel. (Vi kommer vandra i augusti)

Frolicc skrev:

> Att köpa till gasolbrännaren verkar inte helt
> dumt, sprittrangia är ett jäkla meck. Slipper
> man sotet med gasolbrännaren?

Ja. Plus att det går snabbare och man kan reglera värmen.

> Är det ett fullt realistiskt alternativ att skita
> i tält och enbart satsa på stugor? Eller
> riskerar man då att få sova under bar himmel.
> (Vi kommer vandra i augusti)

Har läst i nån STF-broschyr att ingen behövt sova ute hittills.

Frolicc, plocka inte men Canonen och alla objektiven, det blir för tungt att bära. Fast om du inte kan ta de bilderna du vill kanske den mentala bördan bli än värre att bära?

Hoho, nä canon plus normalzoom får nog räcka. Ett fast vidvinkel vore inte fel men då får nog någon vara frivillig som utlånare.

Plötsligt känns stugor som en vettig idé =)

nisseson skrev:
> Du får alltid plats i stugorna, blir det "fullt"
> klämmer man ihop sig (och sover på madrasser i
> köket o.dyl.) Jag gick stugtur i augusti 09
> http://abisko-nikka09.blogspot.com/ och fick jag
> vanlig sängplats varje natt, sovsal alla nätter
> utom i Vistas du jag fick egen kupé.

Frolicc skrev:
> Plötsligt känns stugor som en vettig idé =)
>
> nisseson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du får alltid plats i stugorna, blir det
> "fullt"
> > klämmer man ihop sig (och sover på madrasser
> i
> > köket o.dyl.) Jag gick stugtur i augusti 09
> > http://abisko-nikka09.blogspot.com/ och fick
> jag
> > vanlig sängplats varje natt, sovsal alla
> nätter
> > utom i Vistas du jag fick egen kupé.

Ett förtydligande gällande stugorna: Stugvärdarna får inte neka någon tak över huvudet. Dock finns det inget krav på att få eget rum eller dylikt, det kan bli att lägga sig på liggunderlag i köket om det är trångt.

/Andreas

En vinter natt klämde man in 86 personer i Nallostugan har jag fått berättat för mig av stugvärden där. Stugan har sängplats för 20-22 personer. Så plats får man alltid.

Glöm inte att ta vem elastisk binda ett par stycken så att ni kan linda knän och dyligt, jag har själv blivit sittandes på fjället med fruktansvärd knäont när jag gick en stugtur i padjelanta, jag hade 11-12 kg på ryggen då så jag bar inte tungt. Med lite tur så kom det en vandrare och förbarmade sig över mig, jag fick jag en linda och hans käpp så jag kunde ta mig till nästa stuga. och vila ut mig.

Numera vandrar jag med stavar, det är grymt skönt och man kan säkert ta sig fram i jokkar och bland stenskravel.

Tillbaka
Topp