1. Kommer vi att överleva?
Ja. Det är lättsamt att tälta på sommaren (till skillnad från vintern)
2. Vilken "nivå" på grejer måste man lägga sig på för att det skall va kul?
Lätt är rätt, ibland verkar det finnas nån stolthet i att bära mycket, det är skitsnack.
-Har en flerakilos tält som använts på mc semester, kan man släpa på ett sånt eller måste man ha ett under 2 kilo för 8000?
Det är frågan om ni behöver ett tält öht, finns en mängd lätta myggtäta billiga alternativ, däribland att bo i stugor, bestäm er för vad ni är ute efter.
Tält på sommaren är en pina, onödigt tungt att bära och ohyggligt varmt på morgonen. "Överbyggt"
-Måste man verkligen köpa den dyra frystorkade maten eller kan man överleve likt "ultimate survival" på discovery?
Nej det finns en mängd alternativ, Kokbok för friluftskockar rekommenderas
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=919764174X
Kräver lite planering men det är å andra sidan väldigt roligt, boken är trevlig och genomtänkt med olika kapitel för paddling (i princip obegränsat) vandring (lätt, hållbart i värmen) och vinter (problem)..
Nått ni där utöver borde fundera på är hur ni ska laga eran mat, ett spritkök har väl iofs sin charm men dom är omoderna sen länge, är ni två skulle jag rekommendera ett fristående gaskök, typ Optimus Stella
http://getout.se/item.asp?item=9373 eller liknande, dom som monteras direkt på gasflaskan är för rangliga för att laga mat till 2, för det mesta..
Jetboil har fina kök annars, eller Primus eta power för den delen.
Eller om ni vill bo i stuga så kan ni nästan skippa att ta med kök (och ta med en bra thermos istället, men då blire frystorkad lunch)
-Vadringskängor? Låter hysteriskt varmt... Funkar det inte med flipflops?
Faktum är att man mycket väl kan gå i fjällen med lätta skor, kanske inte flipflops dock.
Men det beror även på hur lätt packning du bär! I fjol bar jag mat och husrum för 5 dagar och det vägde 12 kg när jag startade, jag cyklade enhjuling och gick med sandaler från Keen.
Bevis finns på
http://aventyrilivet.blogspot.com/
Men siktar ni på att promenera upp för kebnekaise i det jävla stensrkavlet så är det defenitivt att föredra, en olycka händer så lätt, särskillt med tung packning på ryggen.
-Sovsäcken sen mellanstadiets läger... funkar en sån?
I fjällen sommartid brukar man säga att man ska räkna med snöblandat regn, dvs typ nollgradigt, inte att det alltid händer men..
Så det beror helt enkelt på vad det är för sovsäck! temperaturangivelserna från den tiden är kanske inte så aktuella och en sovsäck som legat nedpackad i åratal är inte lika varm som den var.
-Liggunderlag? Biltemas eller haglöfs, lär väl skilja två nollor..
Jag uppskattar min exped downmat oerhört varje gång jag ligger på den, en dunfylld luftmadrass för sådär en tusenlapp, vaknar upp go och glad.
Håll dig från dom billigaste för dom kanske är mjuka men då ligger du ju på marken istället. Testa!
-Ryggsäck, med eller utan ram? Stål, alu,ju kolfiberram på cykeln men kanske bäst att ha ramlöst på ryggan? Vad kostar en sån tro?
Råden kring ryggsäckar går isär, det klassiska rådet är 70 liter och det finns en mängd alternativ, ram-ryggsäckar har jag aldrig förstått idén med men jag har aldrig burit 30 kilo heller.. för jag har aldrig förstått idén med det heller. Packar man lätt kan man välja en smidigare ryggsäck!
Och våga satsa lite tid och pengar här, inte på nått överbyggt men på nånting BEKVÄMT, värt varje krona och ökar chansen att du vill använda den igen. Jag gillas Ospreys säckar, saknar min Talon 44 som blev stulen..
http://getout.se/item.asp?item=11941 ska nog köpa en ny när behovet finns.
3. Vad slutar kalaset på med alla nödvändiga prylar?
Beror på vad man har och vad man anser nödvändigt, i regel är packlistor för långa.
En något spartansk filosofi man kan ägna en tanke är att:
Dela in din tänkta packning i 3 grupper.
Grupp 1 är saker du behöver
Grupp 2 är saker du kanske behöver
Grupp 3 är saker du inte behöver (men som kanske är kul att ha med)
Ta nu bort halva grupp 2 och hela grupp 3, så är du färdig! ;)
Kostnadsmässigt är det lika oklart som cykling. :)
4. Går det att handla utan att bli lurad på blocket? Friluftsmänniskor är väl ärliga typer?
Det är väl inga friluftsmänniskor som säljer sina prylar? ;)
5. Ni som gått i terrängen, hur många kilometer hinner man på en dag?
Jag har mött folk som går 25-30 km per dag, men jag förstår inte poängen med det, det är inte militären.. Jag frilufsar, brukar bli kanske 10-14 km per dag beroende på terräng humör och väder :)
Sen håller jag mig nog från Kebnekaise, mycket folk och skrik tänker jag fördomsfullt, ni kommer inte vara ensamma. Och det finns många vackra delar av dom svenska fjällen, men om man åker dit för att bocka av på sin lista så är det väl okej.
Notera dock att ni måste ha guide om ni ska gå en någorlunda effektiv rutt till toppen, annars är det en betydligt längre väg där man tappar höjdmeter gång på gång som är alternativet..
Jag förstår inte charmen, ursäkta. :)