[ot] Fjollboll...

[ot] Fjollboll...
Nej, det är volleyboll. Sluta upp att sprida alternativ fakta, din Solna-pajas!!
Fotboll spelas f.ö. mest i usa. Fjollboll däremot spelas över hela världen.
Vilken sport som är den största är nog beroende på hur man räknar - är det människor som deltar i någon form av gemensam träning, är det människor som deltar i någon form av organiserad tävlingsverksamhet, inkluderas folk som utövar den bara för nöje eller hälsam, etc.?

En sport som löpning är t.ex. en ganska stark kandidat om man inkluderar alla som på något sätt springer eller joggar oavsett nivå (men inte räknar med folk som springer för de är sena till bussen).

[ot] Fjollboll...
Vilken sport som är den största är nog beroende på hur man räknar - är det människor som deltar i någon form av gemensam träning, är det människor som deltar i någon form av organiserad tävlingsverksamhet, inkluderas folk som utövar den bara för nöje eller hälsam, etc.?

En sport som löpning är t.ex. en ganska stark kandidat om man inkluderar alla som på något sätt springer eller joggar oavsett nivå (men inte räknar med folk som springer för de är sena till bussen).
Tror vi är ganska starkt präglade av västvärlden, och inte de folkrika länderna i Asien. Tror t.ex. aldrig jag sett eller hört nån kines som löptränar, däremot volleyboll och pingis håller nästan varenda en på med känns det som när man är där.

[ot] Fjollboll...
Det kan säkert finnas en aspekt med att man ser det utifrån sin egen kultur. Den där listan tror jag dock man ska ta med en del salt, inte bara siffrorna (som i vanlig ordning är angivna med löjlig noggrannhet) utan även ordningen och i viss mån vilka idrotter som förekommer.

Här anges antal löpare till över 600 miljoner och bara i USA 50 miljoner. Jag säger inte att de siffrorna är korrekta, men jag tror att spannet man kan få beroende på hur man räknar och inte minst hur man skattar, för det lär vara en hel del skattningar med stora osäkerheter med i matchen.

För t.ex. golf lär man ha rätt hygglig koll på spelare. Jag gissar att den överväldigande majoriteten av golfrundor gås på klubbars banor och att det finns rätt god möjlighet för nationella förbund att ha statistik kring detta.

Om man däremot tittar på löpning bara i Sverige så är det nog betydligt svårare att ha koll på det och vad som ska räknas. Jag gissar att en skaplig del av de som springer/joggar aldrig deltar i några lopp eller träningar. vilket gör det svårt för friidrottsförbundet att ha samma koll som golfförbundet. Och jag tror inte att Sverige står ut vad gäller svårigheter att skatta antal löpare.

Dessutom lär vad som krävs för att man ska anses utöva en sport påverka siffrorna påtagligt och mycket sannolikt ganska olika för olika sporter. Genom att lagsporter kräver att folk samlas samt att det ofta finns någon form av "fast arena" (arena här givet mkt vid tolkning, kan vara ett par stolpar som ett volleybollnät kan spännas upp mellan på en strand) som skulle kunna göra det lättare att skatta antalet utövare.

Vad gäller löpning kan man även fundera kring hur man ska betrakta löpning som sker som en del i träningen för andra idrotter/aktiviteter - räknas t.ex. en person som går på gym och springer 10 minuter på löpbandet innan hen börjar lyfta skrot?

Hittade en nedbrytning per världsdel av volleybollsiffran enligt:

1767295777024.webp

Om topp-10-listan skulle vara sann skulle antalet löpare i världen vara under 23,5 miljoner. Därmed måste antalet volleybollspelare i Europa vara mer är 10 gånger fler än antalet löpare. Jag är väldigt skeptisk.

[ot] Fjollboll...
Vänta vänta, ska det alltså finnas 250 miljoner européer som spelar volleyboll minst en gång i veckan? Eller har jag missuppfattat?

Det kan ju bara inte stämma. Det är typ varannan europé i fysiskt aktiv ålder... :unsure:

[ot] Fjollboll...
Vänta vänta, ska det alltså finnas 250 miljoner européer som spelar volleyboll minst en gång i veckan? Eller har jag missuppfattat?

Det kan ju bara inte stämma. Det är typ varannan europé i fysiskt aktiv ålder... :unsure:
Ja, det är så jag tolkar den tabellen. Satt och försökte hitta någon ordentlig källa till 800 miljoner men jag lyckades inte. Hittade nedbrytningen per världsdel som är konsistent med 800 miljoner, givet avrundning av summan till närmaste hundratals miljoner. Om det verkligen är bakgrunden till de 800 miljonerna eller en oberoende skattning vet jag inte.

Håller dock med om att 250 miljoner för Europa låter som en rätt ”optimistisk” skattning.

Det jag i övrigt hittade var en graf av okänt ursprung med en rätt explosionsartad utveckling. Lyckades dock inte få fram källan till grafen och vilka metoder de olika punkternas skattningar baserats på. Sen la jag i ärlighetens namn inte ner något stort jobb på det.

1767323555916.webp

[ot] Fjollboll...
Fotbollen vinner mark i form av unga utövare från andra sporter. Uppvärmda planer, fotbollshallar/tält och turneringar senhöst och tidig vår som t ex Ligacupen (P16-P19) gör fotbollen till en helårssport som åderlåter
t ex ishockey.

[ot] Fjollboll...
Fotbollen vinner mark i form av unga utövare från andra sporter. Uppvärmda planer, fotbollshallar/tält och turneringar senhöst och tidig vår som t ex Ligacupen (P16-P19) gör fotbollen till en helårssport som åderlåter
t ex ishockey.
Huvudorsaken till att fotboll är större än hockey i Sverige tror jag är att vi är extremt bra på att curla våra barn här (sannolikt bäst i världen).

Hockey är en något mer dramatisk sport samt att risken att slå sig är större vilket en hel del föräldrar uppmärksammat. Mammor som gråter när ens barn blir tacklat etc, det är lite mera drama och då är ju ändå svensk hockey avsevärt mindre fysisk jämfört med hur den spelas tex i Kanada.

Lite samma som landsvägscykling, inte en helt ofarlig sport det heller vilket gör att den får svårare att slå som stor breddsport i Sverige.

I och för sig är båda hockey och landsvägscykling dyra sporter vilket självklart inte ska underskattas heller.

Men det mesta är föräldrarnas fel, hjärntvätt är inte ofarligt.

Senast ändrad:
[ot] Fjollboll...
Wtf.
Ska ajk få ordning på luftslottet?
Att leda AIK är ett uppdrag dömt att misslyckas.

Typ som att bli statsminister eller tränare för Toronto Maple Leafs i hockeyn.

Good luck dude.

Trodde faktiskt från början att Thomassen passade AIK utmärkt men nej, tydligen inte. Tyckte inte han var lika vek som många tidigare tränare, att han inte brydde sig lika mycket om pressen samt trycket från den svarta armén etc men resultaten uteblev och det är ju trots allt det viktigaste.

[ot] Fjollboll...
Att leda AIK är ett uppdrag dömt att misslyckas.

Typ som att bli statsminister eller tränare för Toronto Maple Leafs i hockeyn.

Good luck dude.

Trodde faktiskt från början att Thomassen passade AIK utmärkt men nej, tydligen inte. Tyckte inte han var lika vek som många tidigare tränare, att han inte brydde sig lika mycket om pressen samt trycket från den svarta armén etc men resultaten uteblev och det är ju trots allt det viktigaste.
Jag trodde också på honom, han verkade vara av rätta virket för att klara av att vara i AIK.

[ot] Fjollboll...
Största skrällen nånsin i FA-Cupen?
Ett "div-6" lag slår ut Crystal Palace!

Det var ju för eviga väl att inte Man United stod för den fadäsen... :sneaky:

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp