[OT] Flygande myra/spindel, vad är detta

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Sist jag cyklade fick jag återigen huvudet fullt med sådana här eländiga flygande saker, jobbiga att få bort och de verkar gilla att gömma sig i kläderna och håret. Inbillar mig att de bits också för jag hade några små utslag som kliade.

Vad är det för sort egentligen? Kan inte hitta något om jag googlar lite och tänkte att någon kanske vet.

20180910_195724_cr.png

Riktiga jävla as till flugor/löss!!

Dom vill gärna krypa ner i hårbottnen å liknade ställen å lägga ägg, så var noga å kolla igenom er så ni slipper en koloni på kroppen.

instämmer med tidigare personer älgfluga helt ofarliga men riktigt irriterande när dom gräver ner sig i håret.

Älgflugor är otäckingar, som gillar att parkera i håret. Som tur är har jag glest med den varan, men det känns när de biter sig fast för att suga blod. Va glad att du inte är en älg, för vi kan få bort dem i duchen, men den stackars älgen har det svårare.

Jag fick med en sån här rackare hem från änggården en gång. Upptäckte den då den kröp på en vit tröja efter 30minuter i 30gradig maskintvätt(!)

Otäcka rackare men det är värst med hunden (Collie) varje gång jag vart attackerad så va det älg i närheten kanske en slump (kolla på dom i förstoringsglas riktiga monster :) )

Luzen sa:
I år finns det fler än vanligt.
...och det säger Luzen :) ja det verkar så. Har stött på dem någon gång tidigare i mitt liv men i somras var det helt otroligt många. De verkar gilla varma torra somrar då uppenbarligen.

Kamma igenom håret verkar vara det som gäller.

Jolinwood sa:
Jag fick med en sån här rackare hem från änggården en gång. Upptäckte den då den kröp på en vit tröja efter 30minuter i 30gradig maskintvätt(!)
Har också sett det en gång, fast på insidan av cykelkläder.
Häromdagen kom det en krypande på handduken jag höll på att torka mig med.

På temat. Hunden fick plötsligt panik och gick och gömde sig efter att ha nosat på denna fluga. Jag förstår varför... OBS: flugan levde fortfarande medan 3 larver höll på att krypa ut ur ryggen på den.

20181010_222559.jpg

aha, den var intressant. Tack för bra tips

...och för förklaringar längre upp! Älgfluga har man ju hört, men aldrig riktigt funderat på vad det är för något tills nu när man stöter på dem varje gång man är i skogen. Jag kan bekräfta att de finns nu med! :) det känns som det är någon kvar och kryper runt på mig. Här är en på väskan när jag stannade och fikade:

IMG_3026.jpg

toysc sa:
Otäcka rackare men det är värst med hunden (Collie) varje gång jag vart attackerad så va det älg i närheten kanske en slump (kolla på dom i förstoringsglas riktiga monster :) )

Varför skall man ha förstoringsglas till älgar? De är ju stora monster redan utan det.

Tillbaka
Topp