[OT] Flyttkartonger - vilka är egentligen bäst?

Dino74

Aktiv medlem
Skulle vilja ha lite tips på bra, hållbara och rejäla flyttkartonger från er som kanske flyttat nyligen. Av vanlig standardstorlek.

Men de får gärna vara lite kraftigare och av god kvalitet, och ska även kunna användas efter flytt för lagring i många år, så det är inte de allra billigaste "engångskartongerna" jag är ute efter. Betalar gärna några kronor extra för premiumkvalitet.

Sen undrar jag om någon vet om det finns halvstora flyttkartonger fortfarande? Alltså samma längd och bredd, men hälften så höga som vanliga. Jag minns att Ikea hade det för ca 15-20 år sedan. Men hittar inte idag när jag söker. Mycket praktiskt att ha halvstora kartonger om man ska packa tunga saker som t.ex. böcker och porslin m.m.

78442569.webp

Julas Pro-variant är bra. De säljer även boklådor. Bauhaus har även bra flyttlådor, de med häftklammer-kant (bättre hållbarhet än limmad kant). Tummen upp för bra flyttkartonger vid flytt.

Nu är det mer än 30 år sen jag slutade i flyttbranchen men jag skulle kolla med typ stadsbud (jobbade inte hos dem) å hyra kartonger för de har oftast mycket bättre kvalitet och framförallt så är de tjockare
(tåliga ) .
Du får dem levererade och hämtade .
Kartonger (även tomma) tar massa plats.

Mange

Alltså vanliga bananlådor tycker jag är bland det bästa. Har några som hängt med i typ 15 år och 5-7 flyttar och div förrådsförvaring.

Men så vill man ha större också. Köpa Pro-varianter lönar sig nog. Men på frågan halvlådor upptäckte jag på senaste flytten att ÖoB har flyttlådor där två styck medium är samma som en large, vilken förenklar staplingen 👍

Jag flyttade nu i helgen och köpte Rustas Pro-lådor, och deras Large. De kostade lite mer, men efter att ha burit ett par av sambons Clas Ohlson-kartonger var det hästlängder i skillnad på ergonomin.

Jag flyttade nu i helgen och köpte Rustas Pro-lådor, och deras Large. De kostade lite mer, men efter att ha burit ett par av sambons Clas Ohlson-kartonger var det hästlängder i skillnad på ergonomin.
Körde med mestadels Clas Ohlson-kartonger när jag flyttade för ett år sedan, tyckte de fungerade bra.

Hyra/låna flyttkartonger av flyttfirman är väl vettigt om man vill packa och packa upp relativt nära flytten men då måste man vara hemma både när flyttfirman ska lämna och hämta kartongerna.

Tjejen köpte 34st jula Pro för 400kr på Marketplace när vi flyttade för 3 år sen. "Vi ska ju förfan bara packa in i bilen och upp igen" sade jag och murrade tyst något om att de 400kr får hon stå för själv. Alla gick naturligtvis åt och 3 år (och fyra flyttar) senare blir jag lika glad varje gång jag ser fanskapen i källaren!

Angående halvstora så är det väl banankartonger som gäller? Väldigt mycket robustare, men tar mer plats och diffar i bredd. Har en stapel reserverad och det funkar alldeles utmärkt

Tjejen köpte 34st jula Pro för 400kr på Marketplace när vi flyttade för 3 år sen. "Vi ska ju förfan bara packa in i bilen och upp igen" sade jag och murrade tyst något om att de 400kr får hon stå för själv. Alla gick naturligtvis åt och 3 år (och fyra flyttar) senare blir jag lika glad varje gång jag ser fanskapen i källaren!
När vi flyttade senast landade vi på 125 kartonger totalt. Blandat från Biltema och Rusta. Biltemas kartonger håller inte ihop längre, men rustas är okej.

Flyttkartonger finns ju i (minst) tre olika kvaliteter, 2-3 och 4 lager well. De senare köper man nog hos flyttfirmorna men de är hållbara på riktigt. Tvålagers är bara skit och går sönder.
Har man flyttfirma vill de gärna att alla kartonger har samma storlek. Och böcker lägger man i fullstora kartonger men fyller bara botten. Är det stabila kartonger kan de staplas utan att säcka ihop.
Vid vår senaste flytt hade vi runt 170 kartonger (mycket verkstad där!) där hundra kom från Bauhaus, de dyra modellerna. Övriga från flyttfirman. Men de gick att sälja i efterhand så det blev ingen stor kostnad.
Fö är flyttkostnaden med firma avdragsgillt från ev vinst vid försäljning av hus/lgh.
Kan rekommendera Frasses Fulflytt som flyttfirma - på de orter Frasserna finns.

För allt annat än lösa, lätta, mindre saker är banankartonger överlägsna. Kraftigt byggda, stapelbara och med standardiserat mått. Dessutom är de så små att de fortfarande kan lyftas och bäras även om man har fyllt dem med böcker. Och gratis på närmsta matbutik, men det kan vara bra att kontakta butiken i förväg så att de kan ställa undan ett gäng åt dig istället för att köra dem i kartongpressen.

Vi provade lite olika sorter och Biltemas var bäst pris/prestanda.
Bauhaus var bara skit på ren svenska.
Bauhaus var alldeles för veka och dessutom mindre.
Bäst var Biltemas lite större modell "Extra stark:

Tillbaka
Topp