Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
19 juli.Är de klara snart?
Vad är sannolikheten för att Sverige åker ut i gruppspelet?19 juli.
Största stadion i latin-amerika nuförtiden.Aztecastadion K-O-K-A-R!!!!!![]()
0 %.Vad är sannolikheten för att Sverige åker ut i gruppspelet?
27%
Om du säger det så ser jag fram emot en rask 1-2, 1-2, 1-2-marsch hem till Sverige för de blågula.
Icke då. Jag har stort hopp till de blågula!Om du säger det så ser jag fram emot en rask 1-2, 1-2, 1-2-marsch hem till Sverige för de blågula.
För hög procent.
Jo, jag uppfattade det.Icke då. Jag har stort hopp till de blågula!
LÄGG AV NU!!!!!!Icke då. Jag har stort hopp till de blågula!
Klipp och klistrat från en av tjattarna:För hög procent.
Skulle MÖJLIGEN kunna sträck mig till 1%...
Man måste väl ändå få hålla på Sverige?LÄGG AV NU!!!!!!![]()
![]()
![]()
Okej då, men 27% är ju inte så dåligt det heller!Klipp och klistrat från en av tjattarna:
Sannolikheten för att Sverige åker ut redan i gruppspelet i sommarens VM ligger på **cirka 27 procent**.
Det betyder att det är drygt **73 procents chans att Sverige tar sig vidare** till sextondelsfinalen (slutspelet).
De statistiska förutsättningarna bygger på följande faktorer:
* **Superdatorns simuleringar:** Superdatorn *BETSiE* har simulerat VM-turneringen 20 000 gånger. I dessa simuleringar missade Sverige avancemang i **26,9 procent** av fallen.
* **Spelbolagens värdering:** Oddsen på att Sverige kvalificerar sig vidare ligger runt 1,40–1,45, vilket översätts till en implicit sannolikhet på runt 70–75 procent för avancemang (och därmed 25–30 procents risk för uttåg).
* **Det nya VM-formatet:** Att chanserna är så goda beror till stor del på att turneringen har utökats till 48 lag (12 grupper). Inte nog med att de två bästa lagen i varje grupp går vidare – även de **åtta bästa grupptreorna** kniper en plats i slutspelet.
### Förutsättningarna i Grupp F
Sverige har lottats i en tuff men överkomlig grupp tillsammans med **Nederländerna**, **Japan** och **Tunisien**. Både Nederländerna (rankad 7:a i världen) och Japan (rankad 18:e) värderas högre än Sverige (rankad 38:a).
Analyserna pekar på att Nederländerna är klara favoriter att vinna gruppen, medan Sverige och Japan förväntas göra upp om andraplatsen. Nyckeln till att undvika de 27 procentens risk för uttåg blir framför allt premiärmatchen mot Tunisien samt att försöka nypa poäng mot Japan för att säkra minst en stark tredjeplats.