[OT] För mycket i lön?

glitch

Aktiv medlem
[OT] För mycket i lön?
Kollade kontot idag och tänkte fan vad mycket deg jag hade då? Kollade därefter lönespecen och ser att jag visst fått ett par tusingar för mycket?

Nu sitter man ju med samvetskval och funderar på om man ska säga till eller inte. klart man ska det moraliskt sett men rent lagligt sett vad har jag för skyldigheter? Vad händer om de upptäcker det vid bokslut sedan t.ex.?

Någon juridiskt skolad cyklist här som kan bringa klarhet i det hela?

/C

[OT] För mycket i lön?
Om du använder pengarna i god tro och inrättar ditt leverne i tron om att pengarna är dina, kan de inte kräva tillbaka dem. Men det får nog anses vara fastslaget att så inte längre kan ske, eftersom du är medveten om att du fått för mycket pengar.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] För mycket i lön?
Det är väl arbetsgivarens ansvar att lönen blir rätt. Har aldrig hört talas om att arbetsgivaren åker dit för att de betalar ut för lite lön. Alltså borde motsatsen, för mycket lön inte heller vara så allvarligt. Facket lär knappast bli arga i alla fall om du får för mycket.
Behåll pengarna men spara dom ifall arbetsgivaren kommer på sig själv och vill ha tillbaka stålarna. Du låtsas som du inte har någon koll på pengarna, för det är rätt vanligt.
Ofta brukar löneutbetalningar rättas till på nästa lön, så var beredd.

Kan inget om juridik men har sett ett och annat på Volvo i 17 svåra år :)

[OT] För mycket i lön?
just god tro finns väl inte längre? dessutom, att basunera ut det på internet gör väl att du måste prata med personalavdelningen imorgon bitti.

hur mycket det här än kan kännas som en liten intern klubbstuga så är det öppet för omvärlden, kan vara värt att tänka på ibland..

[OT] För mycket i lön?
Banken kan inte per automatik ta tillbaka pengarna utan att ha ditt godkännande (se t.ex. hur det gick när Riksgälden betalade ut 1 miljard för mycket.... Man vädjade till folks goda vilja att betala tillbaka).

Brottet är väl egenmäktigt förfarande om jag inte kommer ihåg fel. Om dom sedan kommer på dig var ju en annan sak, utbetalningen kan ju dels bero på fel uppgifter i lönesystemet (då går debit och kredit ihop så risken för upptäkt är mindre), har däremot någon matat in en fel siffra vid utbetalningen lär dom nog komma ikapp dig innan du hunnit ta emot paketet från Schenker... (vilket ju å andra sidan kan ta hur lång tid som hellst....)

[OT] För mycket i lön?
Tyvärr är det så att man som löntagare har en skyldighet att kontrollera sin lön. Sedan är det en knivig fråga om beloppet är av sådan natur att du kunnat missta dig (beror lite på hur din ekonomi ser ut mm) men jag rekommenderar dig att kontakta arbetsgivaren för att lösa problemet. Arbetsgivaren får dok inte bara dra av det överutbetalade beloppet på nästa lön utan skall tillsamman med dig ta fram en lösning kan vara en avbetalningsplan eller liknande.
Det är bättre att förekomma en förekommas.

[OT] För mycket i lön?
Från: http://intressant.se/

"Den överlägset vanligaste juridiska missuppfattningen jag råkat ut för är “begreppet god tro är avskaffat”. Detta är inte sant. Om jag skriver hur det ligger till här finns det en viss chans att någon vilsen själ kommer hit när han googlar nästa gång.

Vad som hänt är att reglerna för godtrosförvärv ändrades 2003 så att en person som i god tro köpt stöldgods inte längre får behålla detta, om den rätta ägaren ger sig till känna inom sex månader efter att han fått kännedom om förvärvet - och om personen som i god tro förvärvat egendomen haft besittning i tio år, har den nya ägaren äganderätt på grund av hävd. Lag om godtrosförvärv av lösöre (SFS 1986:796), 3-4 §§.

“God tro” som begrepp finns i allra högsta grad. Det finns två varianter av god tro, som kanske har olika benämningar. Den första är vad det låter som - om man verkligen trodde att någonting förhöll sig på ett visst sätt, så är man i god tro om detta. Detta godtrosbegrepp förekommer framförallt inom straffrätten - ett exempel är att om man missuppfattat skattelagstiftningen och på grund av detta i god tro lämnat in en deklaration med för låg inkomst upptagen, så kan man inte dömas för skattebrott (Skattebrottslagen 2 §).

Det andra godtrosbegreppet är vanligare förekommande inom civilrätten, och är lite mer kvalificerat: om man inte insåg, eller borde ha insett att något låg till på ett visst sätt, så är man i god tro. Ett exempel på det senare är Konsumentköplagen 13 § 4 st."

[OT] För mycket i lön?
Jag hade sagt till personalavdelningen. Sådan är jag. Man har igen ärlighet i längden... Jag har kunder som ringer ibland och talar om att deras leveranser ej överensstämmer med följesedeln. Det kan vara för mycket levererat. Sådana människor gillar jag. ;o)

//Skogling

[OT] För mycket i lön?
Jag fick ca 10 kkr för mycket en gång. Jag förstod direkt vad det var frågan om; företaget la om löneutbetalningsrutinerna samma månad som jag skulle få ut min sista lön och något blev galet. Jag valde att avvakta, och gör så fortfarande. Detta skedde på försommaren 1999...

[OT] För mycket i lön?
"I arbetsdomstolens rättspraxis har en princip utarbetats som går ut på att arbetsgivarens återkrav - condictio indebiti om man vill svänga sig med latinska termer - förloras om arbetstagaren dels i god tro mottagit beloppet, dels förbrukat detta.

När man bedömer om arbetstagaren varit i god tro fäster man vikt vid om lönebeskedet haft en så tydlig och klar utformning att arbetstagaren skulle ha kunnat insett att beloppet var felaktigt, även om han de facto inte gjorde det - mao "insett eller borde ha insett"."

Källa: Löntagarrätt, Schmidt, 3 u, s 337 f. Rättsfall, AD 1993 nr 170

[OT] För mycket i lön?
Condictio indebiti var faktiskt det första jag skrev PM om när jag läste på juristlinjen nån gång förra seklet.
Huvudregeln är att en felaktig betalning skall återställas. I den juridiska debatten om condictio indebiti nämns dock att hänsyn bör tas till vilken av parterna, betalaren eller betalningsmottagaren, som har bäst möjlighet att överblicka situationen. Bristande aktsamhet på betalarens sida nämns bl.a., och man kan nog konstatera att den som i god tro mottagit en betalning, vartill han inte är berättigad, och som inrättat sig därefter skall åtnjuta ett skydd. Så nu vet ni! ;-)

[OT] För mycket i lön?
Fischer skrev:
-------------------------------------------------------
> När man bedömer om arbetstagaren varit i god tro
> fäster man vikt vid om lönebeskedet haft en så
> tydlig och klar utformning att arbetstagaren
> skulle ha kunnat insett att beloppet var
> felaktigt, även om han de facto inte gjorde det -
> mao "insett eller borde ha insett"."

Och med tanke på ursprungligt inlägg från Glitch så känns det ganska svårt att hävda god tro, den finns ju uppenbarligen inte. Om man då ändå behåller degen trots att god tro inte finns, vilken brottrubricering skulle tillämpas då? Vore kul att få ett initierat svar.

/Zeb

[OT] För mycket i lön?
Säg till. Samvetskvalen har redan satt in, tänk sen när du väl spenderat pengarna, kommer hänga över dig när du är på jobbet.
So say I.

[OT] För mycket i lön?
Bedrägligt förfarande samt nedlåtande urkund av arbetsgivare i beroendeställning. Kanske även grov oaktande av girighet mot huvudman.

haha

EDIT: la till det där om "haha" så ingen ska tro att jag gäckas

Zeb skrev:
> Fischer skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > När man bedömer om arbetstagaren varit i god
> tro
> > fäster man vikt vid om lönebeskedet haft en
> så
> > tydlig och klar utformning att arbetstagaren
> > skulle ha kunnat insett att beloppet var
> > felaktigt, även om han de facto inte gjorde
> det -
> > mao "insett eller borde ha insett"."
>
> Och med tanke på ursprungligt inlägg från Glitch
> så känns det ganska svårt att hävda god tro, den
> finns ju uppenbarligen inte. Om man då ändå
> behåller degen trots att god tro inte finns,
> vilken brottrubricering skulle tillämpas då? Vore
> kul att få ett initierat svar.
>
> /Zeb

[OT] För mycket i lön?
Jag tycker det beror mest på hur din lön annars ser ut och hur du blir behandlad av dem som förlorar på att du behåller pengarna. Gör inget om arbetsgivaren inte annars är rättvis mot dig (men använd inte heller de extra pengarna för fort). Rätta till deras misstag om de annars är schyssta och rättvisa mot dig.

[OT] För mycket i lön?
Skänk pengarna till Frälsis och säg till arbetsgivaren att du gjorde det på direkt order från Gud. Då kan du i alla fall hoppas att de inte kan hålla dig ansvarig för dina egna handlingar.

Annars är det som någon annan redan påpekat ganska vanligt att de rättar till sådana misstag på nästa lön. Så sup inte upp pengarna omedelbums, eftersom du kan hamna lika mycket minus nästa månad.

[OT] För mycket i lön?
Lekeberg skrev:
> Jag tycker det beror mest på hur din lön annars
> ser ut och hur du blir behandlad av dem som
> förlorar på att du behåller pengarna. Gör inget om
> arbetsgivaren inte annars är rättvis mot dig (men
> använd inte heller de extra pengarna för fort).
> Rätta till deras misstag om de annars är schyssta
> och rättvisa mot dig.
>
> /De bästa dämparna är armarna och benarna!

Underförstått, det är OK att sno om man inte tycker om den man stjäl från?!
Skön inställning...

[OT] För mycket i lön?
crallan skrev:
----------------------------------------------
> Underförstått, det är OK att sno om man inte
> tycker om den man stjäl från?!

Tycker om skrev jag inte.

[OT] För mycket i lön?
En fråga att beakta. Hur ärlig är igentligen ditt företag? Finns det någon moral att besvara?
Min förra arbetsgivare säljer gladeligen till krigförande länder och till diktatorer utan att ha någon som helst moraliska betänkligheter. Sådana företag tycker jag inte synd om.

[OT] För mycket i lön?
Här är en kille som definitivt fått för mycket i lönekuvertet.

http://www.affarsvarlden.se/art/121968

Om vi andra kanske undrar om det kommer in 12286 eller 17985 spänn denna månad så drar han in 17 millar på ett år. Och han råkade vid tillfället vara min chef. Han ska fan bara ha. Nästa gång jag träffar han i hissen så vetefan vad som händer. Man sitter och sliter och så kommer det fenomenalt inkompetenta människor och bara roffar. I ett halvstatligt företag. *bitter som fan* Men nu ska jag gå till Riche *glad igen*

[OT] För mycket i lön?
Skogling skrev:
> Jonas jag mejlade detta inlägg till din chef ! Ok
> va? Jag tänkte du kallar mig tunnpannaka... Are we
> even now ? =D

Nej. Han är inte längre min chef. Nu har vi nya pengakåta idoter som chefer. Får se om några år när taxeringen blir offentlig :o

Du är fortfarande en tunnpannkaka. Fast jag undrar om det inte är värre att vara en fläskpannkaka?

[OT] För mycket i lön?
Jag VILL vara en fläskpannkaka. Du som redan är lite korpulent Jonas, kan ju lägga upp en strategi åt mig så man får lite skönare former... ;o)

[OT] För mycket i lön?
Skogling skrev:
> Jag VILL vara en fläskpannkaka. Du som redan är
> lite korpulent Jonas, kan ju lägga upp en strategi
> åt mig så man får lite skönare former... ;o)

Då måste du köra några pass på tunga cyklar. Typ Vaxholm-Danderyd på apexen. Och äta härsket ister.

[OT] För mycket i lön?
Väldigt trist att folk är så oärliga att de ens överväger att behålla pengar som inte är deras, vad är nästa steg? Ta pengar av arbetskamraten, för att han "glömde" dem på skrivbordet innan han gick hem så han får skylla sig själv?

Det är såna personer som gör att man måste låsa in sina saker även på dagtid på jobbet, otroligt vad samhälls moralen är låg.

[OT] För mycket i lön?
JLarsson skrev:
> Om vi andra kanske undrar om det kommer in 12286
> eller 17985 spänn denna månad så drar han in 17
> millar på ett år. Och han råkade vid tillfället
> vara min chef. Han ska fan bara ha. Nästa gång jag
> träffar han i hissen så vetefan vad som händer.
> Man sitter och sliter och så kommer det fenomenalt
> inkompetenta människor och bara roffar. I ett
> halvstatligt företag. *bitter som fan* Men nu ska
> jag gå till Riche *glad igen*

Gör som Bert Karlsson gjorde i Globen när han träffade på en journalist som hade skrivit ner någon av hans artister. Han klev resolut in i hissen, drog av världens brakskit, garvade och sa: Sådär tycker jag om dina rescensioner. Sedan klev han ur precis innan dörrarna stängdes. Jag stog i hissen själv och kan meddela att gaserna definitivt inte var luktlösa.

Båttom is nådd:
Nädå, bara om arbetskamraten behandlar dig orättvist. Tycker vissa uppvisar en märklig inställning...

[OT] För mycket i lön?
Tjena

Jag har råkat ut för samma sak 3 ggr på samma företag. En gång fick jag för mycket lön, sedan fick jag semesterersättning som jag inte skulle ha och sedan fick jag lön efter att jag slutat. Jag hörde av mig i alla tre fallen, och de kunde bara inse att de gjort fel i det sista. Min rekomendation är att avvakta till nästa löneutbetalning, och om de inte rättat till det då så hör av dig. Jag tror att du får behålla cashen.

Erik

Tillbaka
Topp