H.
Aktiv medlem
[OT] Föräldrapenning/SGI
När barnet blir över ett år måste man ta ut föräldrapenning för 5 dagar per vecka för att det inte ska påverka ens SGI, det framgår tydligt överallt. Men det är svårt att veta vad som händer om man inte tar ut för 5 dagar i veckan. SGI/föräldrapengen har ett tak, tjänar man över en viss gräns så påverkas inte SGIn längre. (7.5 PBB för SGI, 10 PBB för föräldrapeng)
Är det någon som kan svara på hur påverkan på SGI funkar? Ponera att jag tar ut föräldrapenning för fyra dagar per vecka efter att barnet fyllt 1, dvs 80%. Räknar man då 80% av min lön som underlag för SGI? Eller räknar man att jag bara haft ett "arbete" på 80% och nästa gång jag behöver använda försäkringskassan blir det 80% av taket för SGI/föräldrapeng?
Är det någon som kan svara på hur påverkan på SGI funkar? Ponera att jag tar ut föräldrapenning för fyra dagar per vecka efter att barnet fyllt 1, dvs 80%. Räknar man då 80% av min lön som underlag för SGI? Eller räknar man att jag bara haft ett "arbete" på 80% och nästa gång jag behöver använda försäkringskassan blir det 80% av taket för SGI/föräldrapeng?