[OT] Föräldrapenning/SGI

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum

H.

Aktiv medlem
[OT] Föräldrapenning/SGI
När barnet blir över ett år måste man ta ut föräldrapenning för 5 dagar per vecka för att det inte ska påverka ens SGI, det framgår tydligt överallt. Men det är svårt att veta vad som händer om man inte tar ut för 5 dagar i veckan. SGI/föräldrapengen har ett tak, tjänar man över en viss gräns så påverkas inte SGIn längre. (7.5 PBB för SGI, 10 PBB för föräldrapeng)

Är det någon som kan svara på hur påverkan på SGI funkar? Ponera att jag tar ut föräldrapenning för fyra dagar per vecka efter att barnet fyllt 1, dvs 80%. Räknar man då 80% av min lön som underlag för SGI? Eller räknar man att jag bara haft ett "arbete" på 80% och nästa gång jag behöver använda försäkringskassan blir det 80% av taket för SGI/föräldrapeng?

[OT] Föräldrapenning/SGI
Och, relaterat till frågeställningen. Vad är poängen att spara föräldradagar? Under barnets första 18 månader kan inte arbetsgivaren neka föräldraledighet om det ansöks i rimlig tid, men därefter är det väl ändå en diskussionsfråga? Eller finns det något juridiskt hinder att vara föräldraledig från jobbet utan att faktiskt ta ut föräldrapeng från försäkringskassan?

Annars är det väl bara att smälla på fullt så fort som möjligt?

Min poäng är alltså: Jag vill kunna förlänga semester genom att skarva på med föräldraledighet, men frågan är om jag måste ha föräldradagar sparade eller inte.

Edit: Och jag vill ha så lite med FSK som möjligt att göra. Hade det varit möjligt hade jag velat plocka ut hela beloppet i en klumpsumma och sedan administrera det själv.

Senast ändrad:
[OT] Föräldrapenning/SGI
Nej, du behöver inte ha ersättningsdagar kvar för att få ta ut föräldraledigt.
EDIT: Jag hade bara delvis rätt, 25% närmare bestämt. Ovanstående gäller bara deltidsledighet upp till en fjärdedel.

Därför behöver man spara dagar om man vill dryga ut semester och dylikt.

Att ta ut oersatt FL påverkar din SGI, men tjänar man relativt bra halkar man över taket ändå.

Senast ändrad:
[OT] Föräldrapenning/SGI
Det är väl så enkelt att har du varit föräldraledig ett år så måste du ta minst 5 dagar/vecka för att de inte ska räkna ut ett nytt SGI för dig. Går de på skatteverkets uppgifter kan ju den nya siffran bli ganska mycket lägre, eftersom du inte haft inkomst under det senaste året. Man riskerar alltså att få mindre än 942kr/dag om du tar ut 7 dagar/vecka.

[OT] Föräldrapenning/SGI
xyz-saft sa:
Det är väl så enkelt att har du varit föräldraledig ett år så måste du ta minst 5 dagar/vecka för att de inte ska räkna ut ett nytt SGI för dig. Går de på skatteverkets uppgifter kan ju den nya siffran bli ganska mycket lägre, eftersom du inte haft inkomst under det senaste året. Man riskerar alltså att få mindre än 942kr/dag om du tar ut 7 dagar/vecka.

Ja, det var ju en tredje variant. Fast deklarerad inkomst verkar de ju aldrig gå på, det är ju alldeles för rationellt.

Har du några belägg för detta eller är det en teori?

[OT] Föräldrapenning/SGI
H. sa:
Ja, det var ju en tredje variant. Fast deklarerad inkomst verkar de ju aldrig gå på, det är ju alldeles för rationellt.

Vad de faktiska reglerna säger vet jag inte men jag har alltid fått godkänt på "projicerad" inkomst (eftersom jag är student som har lyckats pricka in några snygga helterminsjobb under tiden), alltså en hypotetisk årsinkomst baserad på en fast månadsinkomst som jag haft under minst 6 månader. På min fru drog de ett tremånaderssnitt under den period hon tjänade mest (mycket OB) året innan hon blev föräldraledig.

[OT] Föräldrapenning/SGI
H. sa:
xyz-saft sa:

Det är mest en teori. Sitter också och försöker förstå hur det fungerar, och hur mycket det går att dra ut på ledigheten. Inte helt lätt med en sambo som jobbar timmar, systemet är gjort för fasta anställningar.

[OT] Föräldrapenning/SGI
Äldre modeller (upp till 2013) så får man spara hur mkt som helst till det året de fyller 7. Vi har sparat så att vi kan ta ut 20 dgr var varje år till det året, dvs vi kan överlappa och köra 8 veckor ledigt på sommaren till det året. På nyare årsmodeller får man spara färre dagar efter 4 års ålder, väl?

Skydda SGI har jag faktiskt struntat i, annars hade jag inte kunnat spara såpass mkt dagar.

Du kan aldrig bli nekad föräldraledigt men efter 18 månader "måste" du ta ut föräldradagar för de dagar du är ledig från jobbet. Skriver "måste" eftersom få arbetsgivare kollar att du verkligen gör det.. Min gör det uttryckligen inte.

Sen verkar allt sånt här vara temporär kunskap eftersom reglerna ändras hela tiden..

[OT] Föräldrapenning/SGI
Ur arbetsgivarens synvinkel borde det ju vara skitsamma om jag tar obetald föräldraledighet i början och betald senare eller tvärtom.

Och idealet för mig vore som sagt att ta allt i en klump så snart som möjligt. Att hålla på och krångla med småbetalningar framöver känns rätt menlöst. Och eftersom jag nått taket kvittar framtida löneutveckling.

Men ok, rent krasst kan arbetsgivaren kräva att jag plockar föräldrapenning de dagar jag vill vara föräldraledig. Så det är bra att spara lite dagar ur den synvinkeln.

Då kvarstår ändå frågan hur det här med sgi påverkas om man bara plockar ut 4 dagar per vecka efter barnet är ett år.

[OT] Föräldrapenning/SGI
Om du varit föräldraledig kommer sgi att beräknas från föräldrapenning istället, om jag förstått rätt. Dvs inte 80% av lön.

Dock vet jag inte hur länge innan ettårsdagen man ska ha varit ledig.

Men ring fk. Deras regler är krångliga, men men deras kundtjänst är hjälpsam.

[OT] Föräldrapenning/SGI
Deras kundtjänst är nog hjälpsam, men har inte alltid koll på reglerna. Höll på att tappa två månaders föräldraledighet på grund av en kundtjänst som inte hade koll, och fick vara ganska påstridig för att få komma i kontakt med en handläggare som faktiskt visste vad som gällde.

[OT] Föräldrapenning/SGI
Systemet är ju så sjukt komplicerat. Jag har så svårt att förstå varför det finns så mycket olika högdagar, lågdagar och skit. Dessutom att hålla koll på sin sgi där det finns 1000 regler. Jag rekommenderar alla att maila så ni kan spara deras svar eftersom FK själva har svårt att förstå sina regler.

[OT] Föräldrapenning/SGI
Det finns också en karens för SGI som gör att man kan skippa att ta dagar under 3 månader efter att barnet fyllt 1 år, förutsatt att man haft full sysselsättning de senaste 6 månader (är inte helt säker på att det är just 6 månader) utan att ens SGI påverkas.

[OT] Föräldrapenning/SGI
Lättast är väl att man först ser till att man har en SGI som är så låg att man måste ta ut 100% föräldraledighet för att inte lida för mycket ekonomiskt under den tiden man faktiskt är föräldraledig.
Har man råd att vara ledig 100% men inte ta ut 100% FP så kan man gått få jobba lite för att ta reda på reglerna. ;-)

För egen del var det rätt gött att ha lite dagar kvar vid 6-7års åldern. Man tog ledigt en fredag ibland men tog ut FP för fredag-söndag. Då fick man en ledig dag och gick några kronor plus också. Alltså 1 dag ledigt men 3 dagar FP.

[OT] Föräldrapenning/SGI
grondahl sa:
Nollas inte SGI om man tar ut färre dagar än 5 efter 12 månaders ålder?
Sgi "påverkas". Men hur är som sagt hela frågan med tråden. Att det skulle nollas, och hamna på lägstanivå låter ju lite galet. Fast man kanske inte ska bli förvånad.

[OT] Föräldrapenning/SGI
Det stod iaf så i brevet som FK skickade till mig när jag hade planerade veckor efter 12 månader med färre än 5 dagar och inget intyg om deltidsarbete. Det var i våras.

Senast ändrad:
[OT] Föräldrapenning/SGI
grondahl sa:
Det stod iaf så i brevet som FK skickade till mig när jag hade planerade veckor efter 12 månader med färre än 5 dagar och inget intyg om deltidsarbete. Det var i våras.

Hm, ok. Ja i så fall är det nog läge att ringa FK och dubbelkolla. Det vill man ju inte råka ut för. Även om jag är frisk nu vet man ju aldrig vad som kan hända.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp