[OT] Förrymd nymfparakit

und3ad

Medlem
[OT] Förrymd nymfparakit
Igår kväll var jag på väg ut på en tur i vättlefjäll, och rullade på en gångväg intill en parkering när jag hörde ett bekant skrik ifrån ett av träden. Det var en nymfparakit som satt högt upp i trädet, och djurvännen i mig fick panik.

Jag kände mig tvungen att göra något, så jag försökte febrilt att locka till mig fågeln, men jag hade inte mycket att locka med.. Spenderade runt 2-3 timmar med att försöka komma på sätt att få ner den, men klockan blev mycket och jag tappade till slut bort den stackars pippin i mörkret.

Det var svårt att sova den natten, så jag steg upp strax efter 4 imorse när solen var på väg att visa sig, och begav mig bort till parkeringen där jag först såg fågeln. Gick runt i säkert 30-45 minuter utan att se/höra något. Men precis när jag var på väg att ge upp igen, så hörde jag ett litet pip från trädet intill. Där satt den lille rackaren, frusen och inte särskillt morgonpigg.

Den här gången hade jag med mig fågelmat, i hopp om att den skulle känna igen godsakerna, men icke.. 5 timmar senare så hade fågeln flugit mellan 4-5 träd och var inte ett dugg intresserad av vare sig mig eller maten.

Idéerna börjar ta slut.. Skulle vilja testa med en lång håv eller liknande, men jag äger ingen sådan.. Jag vill inte ge upp, men jag är samtidigt utmattad..

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Förrymd nymfparakit
Om inte fågeln är tam är det i princip kört, är den tam kan det fortfarande bli riktigt svårt.

Troligen är det första gången som den sitter ute i naturen och det antagligen så överväldigande att den inte ens skulle våga flyga ner till ägaren.

Klättra upp i trädet och hämta den kan vara möjligt, om den är tam som sagt. Har råkat ut för samma sak med min broders fågel, slutade med att vi efter en natt hittade honom i en gran och min bror kunde klättra upp och hämta ner honom.

Lycka till. :(

[OT] Förrymd nymfparakit
bjorre skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur tänkte du tillaga den när du fångat den?

Tänkte göra en sallad..

Eller försöka hitta ägaren/behålla den..

Har inte riktigt bestämt mig.

[OT] Förrymd nymfparakit
är nymfparakit en delikatess?

kanske är gott med nystekta kantareller och mandelpotatis. det var iaf den fasanunge som jag råkade köra på för ett par år sedan. :)

[OT] Förrymd nymfparakit
nenja skrev:
> Om inte fågeln är tam är det i princip kört,
> är den tam kan det fortfarande bli riktigt
> svårt.
>
> Troligen är det första gången som den sitter
> ute i naturen och det antagligen så
> överväldigande att den inte ens skulle våga
> flyga ner till ägaren.
>
> Klättra upp i trädet och hämta den kan vara
> möjligt, om den är tam som sagt. Har råkat ut
> för samma sak med min broders fågel, slutade med
> att vi efter en natt hittade honom i en gran och
> min bror kunde klättra upp och hämta ner honom.
>
> Lycka till. :(

Jo, jag tror nattetid, när den inte ser något och är mindre villig att flyga är bästa chansen att fånga den.. Dock har träden väldigt smala grenar, och den gillar att sitta längst ut. :(

[OT] Förrymd nymfparakit
Försök att låna en annan nymfparakit och ta dit den i bur, så kommer den rymmande nymfparakit fram till buren, kasta en stor handuk över den,eller fånga den med håv.

[OT] Förrymd nymfparakit
andersen skrev:
> Försök att låna en annan nymfparakit och ta dit
> den i bur, så kommer den rymmande nymfparakit
> fram till buren, kasta en stor handuk över
> den,eller fånga den med håv.

Bra idé, tyvärr så känner jag nog ingen som är villig att "låna ut" sin nymfparakit.. Ska fråga runt lite.

Nån happyit som känner sig extra snäll kanske? :)

[OT] Förrymd nymfparakit
Det här var den absolut bästa trådtitel jag någonsin läst på ett forum. Och jag har läst på många forum.

Ville bara ha det sagt.

[OT] Förrymd nymfparakit
hagelbssa1.jpg ht=323

[OT] Förrymd nymfparakit
skaparn skrev:
> Det här var den absolut bästa trådtitel jag
> någonsin läst på ett forum. Och jag har läst
> på många forum.
>
> Ville bara ha det sagt.

*bugar*

[OT] Förrymd nymfparakit
I brist på låneparakit med bur, ordna fram en tom bur med mat och vatten i att ställa fram. Det kan fungera, eftersom buren ser bekant ut i en miljö som fågeln annars upplever som väldigt främmande och förvirrande. Dessutom är pippin säkert både hungrig och törstig vid det här laget.

[OT] Förrymd nymfparakit
Hur ska du tillaga ägaren då? Blir det huvudrätten, med sallad till. Eller tvärt om? Jag tror att ägare som inte är uppfödda i bur inte är lagliga att fånga och behålla.

:P

und3ad skrev:
> bjorre skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur tänkte du tillaga den när du fångat den?
>
> Tänkte göra en sallad..
>
> Eller försöka hitta ägaren/behålla den..
>
> Har inte riktigt bestämt mig.

[OT] Förrymd nymfparakit
greblleM skrev:
> Hur ska du tillaga ägaren då? Blir det
> huvudrätten, med sallad till. Eller tvärt om?
> Jag tror att ägare som inte är uppfödda i bur
> inte är lagliga att fånga och behålla.
>
> :P
>
>
> und3ad skrev:
> -----
> > bjorre skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hur tänkte du tillaga den när du fångat
> den?
> >
> > Tänkte göra en sallad..
> >
> > Eller försöka hitta ägaren/behålla den..
> >
> > Har inte riktigt bestämt mig.

Min svenska är lite dålig efter bara 2-3 timmar sömn, ursäkta.. :)

[OT] Förrymd nymfparakit
Jaja, jag går ut och gör ett nytt försök. Ni hittar mig på parkeringen mellan hyreshusen och samhall i lövgärdet..

Edit: Nymfparakiten verkade inte finnas kvar på parkeringen eller området runtomkring. Förhoppningsvis har ägaren eller någon annan vänlig person tagit hand om den..

Edit 2: Jo, den är kvar.. :(

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Förrymd nymfparakit
Undulater som delvis lever i samma miljöer som nymfparakiter vilt är väl ätbara:

"Kamilaroifolket i Australien gav undulaten namnet Betcherrygah vilket betyder "god mat". Detta har gett upphov till det engelska namnet på fågeln, budgerigar, som i sig är en förvanskning av ursprungsnamnet."

Jag skulle kunna tänka mig att även nymfparakit kan smaka fågel! :)

Har haft tre stycken nymfparakiter de blir tama men har starka personligheter och är oftast inte så lättflörtade men lycka till!

und3ad skrev:
> bjorre skrev:
> -----
> > Hur tänkte du tillaga den när du fångat den?
>
> Tänkte göra en sallad..
>
> Eller försöka hitta ägaren/behålla den..
>
> Har inte riktigt bestämt mig.

[OT] Förrymd nymfparakit
Jag tycker und3ad har gjort en fin insats.. någon äger den säkert och är orolig för den, att någon då helt frivilligt och utan anknytning engagerar sig tycker jag är beundransvärt. Jag själv hade inte gjort det, och många här i tråden, mig själv inkluderad, verkar också finna hela den här jakten, eller åtminstone rapporteringen från jakten på ett mtb-forum, lite absurt och mycket lustigt.

Men all heder åt dig!!

[OT] Förrymd nymfparakit
härko skrev:
> Jag tycker und3ad har gjort en fin insats.. någon
> äger den säkert och är orolig för den, att
> någon då helt frivilligt och utan anknytning
> engagerar sig tycker jag är beundransvärt. Jag
> själv hade inte gjort det, och många här i
> tråden, mig själv inkluderad, verkar också
> finna hela den här jakten, eller åtminstone
> rapporteringen från jakten på ett mtb-forum,
> lite absurt och mycket lustigt.
>
> Men all heder åt dig!!

Tycker inte jag gjort nåt beundransvärt då fågeln fortfarande är på vift runt parkeringen, så jag har ju i princip inte åstakommit något viktigt.

Jag ser inget fel i att skapa denna tråden egentligen. Syftet var ju att försöka nå ut och få idéer, sen struntar jag mer eller mindre i vart dom kommer ifrån sålänge dom är vettiga. Sen att rapporten blev lite lustig beror nog på att jag behövde skriva av mig lite frustration, och happy brukar vara ett bra ställe att göra det på. ;)

[OT] Förrymd nymfparakit
Jag är imponerad av att du ens hörde vad det var. För mig är fågelsång ett enda gytter av kvitter och skrik. Gök, mås/trut, uggla och sidensvans är de enda jag kan identifiera relativt enkelt (och förmodligen bara vissa typer av deras läten).

[OT] Förrymd nymfparakit
När den blir hungrig söker den säkerligen förr eller senare mänskligt sällskap. Största risken för den nu är rovfåglar och kråkor och skator som hackar ihjäl den. Sannolikt är den inet flygtränad som en vild fågel och har svårt att fly. Vi blev av med ett par nymfparakiter som var borta ett abnatl månader över sommaren. Vi fick otroligt nog tillbaks båda. Båda hade sökt sig till människor till slut och därmed kunnat bli fångade. De var betydligt mer muskulösa efter vistelsen i naturen men de var märkligt tillfreds med att bli satta i voljär efteråt. Sannolikt kände sig trygga där från rovfåglar.

[OT] Förrymd nymfparakit
geologen skrev:
> Jag är imponerad av att du ens hörde vad det var.

Om man har haft nymfparakit lär man sig snabbt att känna igen deras läten. Alla papegojfåglar har visserligen ungefär samma grunduppsättning av pip, kvitter och vrål, men de låter alla i olika tonlägen.

[OT] Förrymd nymfparakit
cerberos skrev:
> När den blir hungrig söker den säkerligen förr
> eller senare mänskligt sällskap. Största risken
> för den nu är rovfåglar och kråkor och skator
> som hackar ihjäl den. Sannolikt är den inet
> flygtränad som en vild fågel och har svårt att
> fly. Vi blev av med ett par nymfparakiter som var
> borta ett abnatl månader över sommaren. Vi fick
> otroligt nog tillbaks båda. Båda hade sökt sig
> till människor till slut och därmed kunnat bli
> fångade. De var betydligt mer muskulösa efter
> vistelsen i naturen men de var märkligt tillfreds
> med att bli satta i voljär efteråt. Sannolikt
> kände sig trygga där från rovfåglar.

Oj, en hel sommar i naturen? Kul att historien fick ett lyckligt slut för dig! Den gav mig lite hopp. :)

Jag hoppas "min" nymfparakit söker sig till mat innan det är försent. Jag lär spendera en hel del tid på den parkeringen framöver känner jag.. Det är jobbigt, men jag vill hjälpa stackarn.

[OT] Förrymd nymfparakit
Återigen, försök att fixa fram en bur att ställa ut en bur åt fjäderfät. Buren är den fasta punkten i de flesta burfåglars tillvaro, och det ställe de söker sig till när de vill ha trygghet.

[OT] Förrymd nymfparakit
MangeO skrev:
> Återigen, försök att fixa fram en bur att
> ställa ut en bur åt fjäderfät. Buren är den
> fasta punkten i de flesta burfåglars tillvaro,
> och det ställe de söker sig till när de vill ha
> trygghet.

Bra tips kanske inte helt lätt att lösa om man inte känner någon fågelägare dock.... :)

[OT] Förrymd nymfparakit
Adam7125 skrev:
> Om du verkligen spenderade 5h på en parkering
> för en fågels skull tycker jag faktiskt synd om
> dig.
>
>
> /Adam

Vissa kanske värdesätter liv mer än andra? :P

Nu har jag i alla fall kontaktat några boende i området och bett dom hålla ögonen öppna ifall fågeln mot förmodan söker sig till människor.. Känns som jag snart gjort det som går att göra, förrutom fixa en bur vilket är enkelt ordnat. Träffade på en nisse som eventuellt känner ägaren dessutom. Vi får se vad som händer.

[OT] Förrymd nymfparakit
Adam7125 skrev:
> Om du verkligen spenderade 5h på en parkering
> för en fågels skull tycker jag faktiskt synd om
> dig.
>
>
> /Adam

Har du så rutten sympati så tycker jag synd om dig.

[OT] Förrymd nymfparakit
Du kanske kan låna en katt av någon, katter brukar vara rätt bra på att fånga småfåglar.
F.ö. förstår jag inte varför fågeln inte kan få sitta kvar i trädet. Den har själv valt att flyga dit?

[OT] Förrymd nymfparakit
MangeO skrev:
> Återigen, försök att fixa fram en bur att
> ställa ut en bur åt fjäderfät. Buren är den
> fasta punkten i de flesta burfåglars tillvaro,
> och det ställe de söker sig till när de vill ha
> trygghet.

Eller hur? För det är ju mycket roligare att sitta inlåst i en trång bur än att vara ute i skogen och flyga? Träffa ngr snygga skator, mingla med några starar.

Låt den glassa runt uppe i träden röstar jag för, det är ju mer happy :)

[OT] Förrymd nymfparakit
Hmm, om du inte kan få tag i en "lånefågel" så kanske det går att spela in nymfparakitläten och sedan spela upp med högtalare. Om du ställer ut en bur och har ett par små högtalare intill (typ ipod-högtalare) så kanske det kan locka till sig fågeln. Annars kan det kanske vara en idé att fråga på ett annat forum, förslagsvis något papegojforum eller annat husdjursforum, tror du kan få fler förslag där än på ett cykelforum där folk mest verkar vara hungriga. Testa http://www.zoonen.com och http://www.papegojforum.se (fast den verkar inte fungera just nu).

[OT] Förrymd nymfparakit
Jag är inne på Bruces linje. Jag kör mest lvg och är väldigt dålig på att klara mig i skogen. Men jag skulle ändå bli lite småsur om jag valde att pröva mina skills i Hellas nån helg och det kom en snubbe med bur och hämtade hem mig till lägenheten.

[OT] Förrymd nymfparakit
Jepp frihet är fint men mina parakiter var helnöjda med att komma hem igen och satt gärna i bur efter de varit ute i det fria en sommar. Det är inte så fräckt att nästan bli ihjälhackad av kråkor titt som tätt.

En parakit är ett lätt offer för de vilda fåglarna. "Gratis lunch" liksom........ Dessutom är kamoufleringen helt fel.... de är anpassade för flockliv i Australiensiska outbacken..... lite skillnad på solo i granskogen liksom :(

[OT] Förrymd nymfparakit
Campa skrev:
> Jag är inne på Bruces linje. Jag kör mest lvg
> och är väldigt dålig på att klara mig i
> skogen. Men jag skulle ändå bli lite småsur om
> jag valde att pröva mina skills i Hellas nån
> helg och det kom en snubbe med bur och hämtade
> hem mig till lägenheten.

Även om det i lägenheten väntade varm god mat, kall öl, ett varmt bad, kanske en liten "massage" följt av ditt favoritavsnitt av Seinfeldt och du därmed slapp att vara blöt, trött, frusen, extremt myggbiten och jagad av en björn i Hellas (hört att det är mycket björn där nu)?

[OT] Förrymd nymfparakit
Mr_Miyagi skrev:
> Campa skrev:
> -----
> > Jag är inne på Bruces linje. Jag kör mest
> lvg
> > och är väldigt dålig på att klara mig i
> > skogen. Men jag skulle ändå bli lite småsur
> om
> > jag valde att pröva mina skills i Hellas nån
> > helg och det kom en snubbe med bur och hämtade
> > hem mig till lägenheten.
>
> Även om det i lägenheten väntade varm god mat,
> kall öl, ett varmt bad, kanske en liten "massage"
> följt av ditt favoritavsnitt av Seinfeldt och du
> därmed slapp att vara blöt, trött, frusen,
> extremt myggbiten och jagad av en björn i Hellas
> (hört att det är mycket björn där nu)?

Hur långt kräver du att folk skall tänka egentligen?..

[OT] Förrymd nymfparakit
Jag har insett att detta antingen kommer ta vääääldigt lång tid, eller inte gå alls..

Jag har inte gett upp helt, men jag kommer inte låta det styra mitt liv (trots samvetskval). Åker förbi nån gång ibland och kollar läget, kanske tar med lite snacks att locka med. Fågeln ropar ofta panikartat på sin ägare (gissningsvis), som förhoppningsvis nu vet om vart fågeln är.

Tack för alla tips i vilket fall!

Så, tillbaks till viktigt cykelsnack.

Tillbaka
Topp