[OT]Foto: Vilka objektiv passar vad?

lleberg

Aktiv medlem
Min mamma fyller år snart, och hon har tagit mycket bilder i sina dar..
Men nu är det så att hon bara har 2 objektiv till sin gamla Olympys OM-1 (från 70talet), ett makro, och ett tele.. tror hennes normalzoomsobjektiv gick sönder eller om det försvann..

Men hur som helst, nu hade vi barn tänkt införskaffa ett mer normalt objektiv till henne, så hon inte måste stå 10 meter från för att ta en porträttbild, och för att få det lite mer mångsidigt..
Kameran är ju helt manuell (ljusmätare är det enda elektroniska), så det ska väl objektivet också vara..

Sååå... Vad för objektiv passar? Rent fysiskt alltså, finns det olika infästningar för objektiv?
Sen om ni har några rekommendationer på specifikationer för ändamålet.. Eller om någon har nått liggande rent av.

Vi slipper helst köpa nytt, för det blir lätt rätt dyrt då antar jag..

MVH / Tomas

Kika på http://www.cyberphoto.se/cyberborsen/ om det kan finnas något beggat. Zuiko är namnet du söker på om du inte hittar något på "Olympus". Zuiko är riktigt bra objektiv och finns för OM-serien.
Rätt cool kamera måste jag säga, men svår om man är van vid autofokus.
Objektivfattningen på OM-serien passar vissa stjärnkikare och gör dem därför lite eftertraktade i sådana kretsar.

Tänk på att ljusmätaren helst ska ha ett särskilt kvicksilverbatteri som kan vara riktigt svårt att få tag i. Jag vet inte om de tillverkas längre, men de kan gå att hitta hos vissa fotobutiker eller specialbutiker för batterier.
Det lär även finnas något slags modifikation för att kunna använda vanliga batterier, utan kvicksilver.
Med fel batteri så tror jag kameran underexponerar ganska rejält.

Såg nu att TnT:s förslag var mycket bättre än mitt. L-foto har massor med Zuiko. Tex ett 50mm/1,8f i toppskick för 750 spänn.

Pelle Hå skrev:
-------------------------------------------------------
> Kika på http://www.cyberphoto.se/cyberborsen/ om
> det kan finnas något beggat. Zuiko är namnet du
> söker på om du inte hittar något på "Olympus".
> Zuiko är riktigt bra objektiv och finns för
> OM-serien.
> Rätt cool kamera måste jag säga, men svår om
> man är van vid autofokus.
> Objektivfattningen på OM-serien passar vissa
> stjärnkikare och gör dem därför lite
> eftertraktade i sådana kretsar.
>
> Tänk på att ljusmätaren helst ska ha ett
> särskilt kvicksilverbatteri som kan vara riktigt
> svårt att få tag i. Jag vet inte om de
> tillverkas längre, men de kan gå att hitta hos
> vissa fotobutiker eller specialbutiker för
> batterier.
> Det lär även finnas något slags modifikation
> för att kunna använda vanliga batterier, utan
> kvicksilver.
> Med fel batteri så tror jag kameran
> underexponerar ganska rejält.

Hon har tagit en hel del bilder i sina dar, och är riktigt duktig på det.
Det tog ett par år innan hon kom på att ljusmätaren nog hade slut batterier, efterssom den brukade lysa eller låta eller hur det nu var.. Och under den tiden hade det tagits ett hundratal bilder iaf, utan att det märktes på resultatet :)

Nu ska jag ringa L-foto!

Jag har haft OM-1 och OM-2n innan jag skaffade Nikon F3. Så jäkla fina kameror, särskilt OM2n som var först i världen med TTL-exponering av blixtbilder. Zuiko 50 f1.8 är ett helt ok normalobjektiv.

Plåt-SLR rockar!
En 50/1.8 blir nog alldeles utmärkt. Dock är det lite för kort för porträtt då öronen har en tendens att bli onaturligt inåtvinklade.

Tipsar också om L-Foto, det han inte har begagnat brukar vara svårt att hitta. LP-Foto i Stockholm har ju sina auktioner där det går att göra fynd. LP-Foto är för övrigt fuktiga på reparationer nu när Vito jobbar åt dem.

Godingar som Nikon FM3A och Nikkormat FT2 kommer aldrig att lämna mitt kameraskåp!

Får man tag på ett Tamron 90 f2.5 så är man hemma om man gillar porträtt. Fanns med adaptrar till de flesta (dåtida) fattningar.

Kolla Tradera!
Finns rätt ofta Zuiko för OM-serien där till fina priser.
Nya batterier till OM-1:an finns på www.lpfoto.se
Orginalbatteriet hette PX125 och går inte att hitta längre pga av kvicksilvret men det finns en zink/luftvariant som lp-foto har i lager.
OM-1:an är fantastisk! Håll hårt i den!

Nu är ett Cosina 35-70 2.5-4.8 objektiv i A klass beställt från l-foto! :)

Han som jag snackade med där var trevlig, det var hans rekommendation :)

Edit:
Det jag menar är alltså att i och med att jag är ganska okunnig innom foto så baserade jag min beställning på vad han rekommenderade, efterssom han lät trevlig och kunnig, och intresserad dessutom.

Senast redigerad av en moderator:
lleberg skrev:
> Han som jag snackade med där var trevlig, det var hans rekommendation :)

Han rekommenderade att han är trevlig?

;)

Har hört mycket gott om L-Foto och även pratat med honom vid något tillfälle, men jag har aldrig vågat åka dit. $$$ :)

the_TnT skrev:
> lleberg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Han som jag snackade med där var trevlig, det
> var hans rekommendation :)
>
> Han rekommenderade att han är trevlig?
>
> ;)

Nej, det var mer att jag förklarade varför jag följde hans rekommendation och litade på det han sa..

Men visst, kan skriva en långt och politiskt korrekt som på ett bra sätt redovisar det som har inträffat ;)

Tillbaka
Topp