[OT] Fråga om grillning

[OT] Fråga om grillning
Grimpeur sa:
NickPick sa:
Grillar man verkligen 2019? ?

Jag grillar ;)

Härlig bild. Så skall en grilljävel användas. Man tror ju att man är i södra Frankrike för fan. Får ta mig en pastis på det. Skål!

B97F98CE-2A1C-4CDE-BDF7-AD5DE366C679.jpeg

[OT] Fråga om grillning
Klart att man grillar!

Bilagor

• IMG_20190614_201817_623.jpg
    IMG_20190614_201817_623.jpg
    258.1 KB · Besök: 142
  • IMG_20190614_201817_622.jpg
    IMG_20190614_201817_622.jpg
    154.6 KB · Besök: 127
[OT] Fråga om grillning
Om man använder kol som är märkt med bra miljöval och struntar i tändvätska så kan man nog slippa påhälsning av Greta:)

[OT] Fråga om grillning
Pajas sa:
Om man använder kol som är märkt med bra miljöval och struntar i tändvätska så kan man nog slippa påhälsning av Greta:)

Tändvätska är väl rätt 90-tal? Grillstarter är billigare, enklare, fräshare, ger bättre resultat och miljövänligare.

Obegripligt att folk 2019 använder tändvätska när det är sämre på alla sätt.

Bilagor

• grillstarter-grillstarter.jpg
    grillstarter-grillstarter.jpg
    34.1 KB · Besök: 159
[OT] Fråga om grillning
Bengt-re sa:
Pajas sa:

Tändvätska är väl rätt 90-tal? Grillstarter är billigare, enklare, fräshare, ger bättre resultat och miljövänligare.

Är de däringa grejerna bra/smidiga? Vi kör eltändare och det funkar bra..

[OT] Fråga om grillning
Fast tändvätska är ju så himla trevligt. Man häller upp en rejäl hög briketter, sticker in några flisor tänneve av björk, häller på rikligt med vätska och låter träcka medan man spolar av hojen, öppnar och suger i sig första bärsan. Sen en liten skvätt till innan man tänder med betydligt fler solstickor än man egentligen behöver. En Mojito strax där är heller inte fel, men sen börjar det - bokstavligen - blodiga allvaret.

Till just grillat får för övrigt Rispasson en ärlig chans igen, eller rentav en oblyg Zinfandel om du gått på med marinad, rökspån och hickorytoner i sås och tillbehör.

Glöm förresten inte att göra din cole slaw dan innan. Och skölj givetvis ner med Gin & Tonic på uteplatsen medan glöden till slut falnar. Skål!

[OT] Fråga om grillning
Luthman Photography sa:
Bengt-re sa:
Pajas sa:

Är de däringa grejerna bra/smidiga? Vi kör eltändare och det funkar bra..

De fungerar utmärkt. Det gör väl iofs eltändare också.

[OT] Fråga om grillning
Tjena!

Gasolstartare är optimalt för bra brikettglöd snabbast. Fem minuter och man har en perfekt glödbädd. Bonus för att den låter som en EBK på ett Viggenplan.

[OT] Fråga om grillning
Jag är på jakt efter en ny grill och tror mig ha landat i en Weber Performer deluxe.
Det ska vara kolgrill, ha avställningsyta och helst någon typ av förvaring för kol/briketter som är väderskyddad. Den kommer att stå ute året runt så emaljerat tänker jag är bäst i kombination med överdrag? Nuvarande grill är en generisk grilltunna från K-Rauta som började rosta efter första grillningen.
Budget är inte spikat men helst inte mer än 10 000kr

Det finns många märken som verkar ha premium grillar (om man ser till priset) men jag har för dålig koll i ämnet.

+för webern är att den finns i lager hos flera butiker lokalt.

Har jag missat någon bra kandidat?

[OT] Fråga om grillning
Jag är på jakt efter en ny grill och tror mig ha landat i en Weber Performer deluxe.
Det ska vara kolgrill, ha avställningsyta och helst någon typ av förvaring för kol/briketter som är väderskyddad. Den kommer att stå ute året runt så emaljerat tänker jag är bäst i kombination med överdrag? Nuvarande grill är en generisk grilltunna från K-Rauta som började rosta efter första grillningen.

Det finns många märken som verkar ha premium grillar (om man ser till priset) men jag har för dålig koll i ämnet.

Tror du är rätt på det. Jag tog dock modellen mindre utan kolförvaring.

[OT] Fråga om grillning

Lite sent kanske. Kör på den! Jag har haft min i snart tio år och jag är fortfarande mycket nöjd. Smidigt med gaständningen, bra med avställningsytan och allmänt bra kvalitet. Min står ute under överdrag sommartid och i garaget den kallare årstiden. Under många år var den även ML12h-grill för våra lag, vilket innebär att den skumpat runt en del på släpkärra och rullats mer än genomsnittet (gissar jag) på ojämna underlag. Den håller ihop fortfarande. Bra köp!

[OT] Fråga om grillning
Lite sent kanske. Kör på den! Jag har haft min i snart tio år och jag är fortfarande mycket nöjd. Smidigt med gaständningen, bra med avställningsytan och allmänt bra kvalitet. Min står ute under överdrag sommartid och i garaget den kallare årstiden. Under många år var den även ML12h-grill för våra lag, vilket innebär att den skumpat runt en del på släpkärra och rullats mer än genomsnittet (gissar jag) på ojämna underlag. Den håller ihop fortfarande. Bra köp!

Avrapportering:
Det blev en Webern performer deluxe som gått hårt sedan slutet av april. Generellt mycket nöjd, enda nackdelen är grillgallret som är i rostfritt stål är relativt svårt att hålla/göra rent. På gränsen för stort för att få in i diskmaskinen.
F5084F12-57A8-40BA-9F11-66ED91B4A3D7.jpeg

[OT] Fråga om grillning
Avrapportering:
Det blev en Webern performer deluxe som gått hårt sedan slutet av april. Generellt mycket nöjd, enda nackdelen är grillgallret som är i rostfritt stål är relativt svårt att hålla/göra rent. På gränsen för stort för att få in i diskmaskinen.
Visa bilaga 427812

Tänd grillen och bränn av gallret på grillen, borsta med borste, behöver inte mer än så för att hålla gallret rent.

[OT] Fråga om grillning
Har en Weber 57 cm. Har ni tips på grillbord till som är relativt smidiga och går att vika / förvara hyfsat smidigt?

Röklåda, är det nåt att ha? Har kört rökflis direkt på glöden bara än så länge men är lite sugen på en röklåda även om jag inte riktigt ser vad som blir så annorlunda med den men det är kul med prylar:)

[OT] Fråga om grillning
Har en Weber 57 cm. Har ni tips på grillbord till som är relativt smidiga och går att vika / förvara hyfsat smidigt?

Röklåda, är det nåt att ha? Har kört rökflis direkt på glöden bara än så länge men är lite sugen på en röklåda även om jag inte riktigt ser vad som blir så annorlunda med den men det är kul med prylar:)

Jag har ett sånt här bord. Lagom höjd till grillen.

[OT] Fråga om grillning

Röklådan gör att du få lite långsammare förbränning av fliset. Går att täppa igen fler hål för längre förbränning.

[OT] Fråga om grillning
Såg smutt ut med gasoltändning av kolgrill, nån som har koll på någon enklare och billigare version än Weber?

[OT] Fråga om grillning
Efter 15 år som kolgrillare börjar jag fundera på gasol. Men en sån där med gasolstart kanske är ett bra alternativ. Hur lång tid tar det från tändning till den är färdig?

[OT] Fråga om grillning
Det går inte mycket snabbare med gaständningen. Visst, man kan ju låta gasen vara på länge för att få lite boost, men om man gör som det är tänkt(?) och tänder botten i pyramiden och sen stänger av så tar det en stund.

[OT] Fråga om grillning
Efter 15 år som kolgrillare börjar jag fundera på gasol. Men en sån där med gasolstart kanske är ett bra alternativ. Hur lång tid tar det från tändning till den är färdig?
Gasol är grymt för snabb lagning. Typ burgare/korv eller om du inte har tiden för att få bra glöd Jag köpte en broil king efter många år med kol. Jag ångrar mig inte.
Men den riktiga bbqn görs på denna
85B9EF5E-A96A-46C5-8096-7DA0AC6BA6D6.jpeg

[OT] Fråga om grillning
Köpt en pelletsgrill för någon månad sedan, riktigt trevligt tycker jag, smidighet från gasol och möjlighet att köra low n slow
8529A747-E146-4CCF-B7C4-80A5A923C415.jpeg

[OT] Fråga om grillning
Har en Weber 57 cm. Har ni tips på grillbord till som är relativt smidiga och går att fälla ihop?

Fick detta av frun. Magiskt bra till mycket på uteplatsen. Smidigt med hjul och rostfritt. Stort och inte ihopfällbart.

Tillbaka
Topp