[OT] Frågor om Gopro tråden

Wåhlis

Medlem
Tjena. Är sugen på att uppdatera min gamla gopro hero 3 mot nya hero 9 black!. Funderar på om någon beställt från Gopros egna hemsida ihop med crashreplacement mm? Isåfall hur lång tid tar de och kommer de fler avgifter på priserna där? Väldigt bra pris annars på kamera + tillbehör! och får ju svenska priser mm.

Mvh Johan

Mats65

Aktiv medlem
Tjena. Är sugen på att uppdatera min gamla gopro hero 3 mot nya hero 9 black!. Funderar på om någon beställt från Gopros egna hemsida ihop med crashreplacement mm? Isåfall hur lång tid tar de och kommer de fler avgifter på priserna där? Väldigt bra pris annars på kamera + tillbehör! och får ju svenska priser mm.

Mvh Johan
Jag gjorde just det nyss. Har också en hero 3 sen tidigare.
Beställde 27/12. Det skickas tyvärr med usla UPS från Holland. De skulle kört ut igår men då gjorde de en fejkleverans och skyllde på portkod trots att jag hade lagt in den i UPS system. Idag kom de igen och var på väg att köra igen, men jag såg bilen och stack ut snabbt. Tips: skriv eventuell portkod som tillägg på adressen när du beställer.
Inga avgifter tillkommer utan den kostade 4399 kr inklusive första årets prenumeration.

Wåhlis

Medlem
Jag gjorde just det nyss. Har också en hero 3 sen tidigare.
Beställde 27/12. Det skickas tyvärr med usla UPS från Holland. De skulle kört ut igår men då gjorde de en fejkleverans och skyllde på portkod trots att jag hade lagt in den i UPS system. Idag kom de igen och var på väg att köra igen, men jag såg bilen och stack ut snabbt. Tips: skriv eventuell portkod som tillägg på adressen när du beställer.
Inga avgifter tillkommer utan den kostade 4399 kr inklusive första årets prenumeration.

Ok! Lite leveranstid då men är ju värt med tanke på priset! Synd på UPS. Har aldrig funkat för mig heller!

SIE

Aktiv medlem
+1 på UPS’ uselhet, har alltid fått hämta mina Goproleveranser på något obskyrt serviceställe.

Mats65

Aktiv medlem
Ok! Lite leveranstid då men är ju värt med tanke på priset! Synd på UPS. Har aldrig funkat för mig heller!
Leveranstiden är egentligen bra tycker jag. Jag beställde på söndagen. Paketet gick iväg på tisdagen. Sen låg paketet i Danmark över nyår och helgen. Hade det inte varit nyår och UPS hade skött sig så hade jag haft paketet i torsdags.

Wåhlis

Medlem
Leveranstiden är egentligen bra tycker jag. Jag beställde på söndagen. Paketet gick iväg på tisdagen. Sen låg paketet i Danmark över nyår och helgen. Hade det inte varit nyår och UPS hade skött sig så hade jag haft paketet i torsdags.
absolut de är ok! Mer de stog 2-3 dagar på hemsidan. Men de måste va tills de skickar isf.

ething

Aktiv medlem
Jag har en 3+ som mest samlar damm då batterierna är dåliga. Finns det något värde i dem. Om man skall uppgradera, från vilken modell är skakreduceringen bra nog? Det verkar vara det största steget framåt.

Om någon av er vill sälja era gamla GoPros kan det kanske vara något till lillgrabben. Han blev så besviken på Denver-skiten han valde när han sålde jultidningar.🤔

Mikva

Aktiv medlem
Någon som vet var jag kan hitta denna typ av fäste? https://se.grandado.com/products/co...IkFxaHTqtHzT0uOkVZoIJ2jBoCuOcQAvD_BwE#addCart
D69D18AA-D173-4ACD-BB37-8F545B384F2C.jpeg

Hittar det bara på Grandado, men jag vill inte beställa från Hong Kong och recensionerna på bolaget är tveksamma.

Edit: Helst ett där fästet inte är roterat 90° i förhållande till varandra som på bilden. Dvs Gopro kameran ska vara riktad i samma riktning oavsett om den är monterad direkt på selfie-pinnen eller i fästet jag jag söker.

Wåhlis

Medlem
Om någon av er vill sälja era gamla GoPros kan det kanske vara något till lillgrabben. Han blev så besviken på Denver-skiten han valde när han sålde jultidningar.🤔
Vad vill du ge för en 3 silver? den har ca 6 år på nacken 1 original batteri och två typ bruklösa kopiatbatterier. i övrigt inga skador.

Wåhlis

Medlem
Jag fick min nia på cirka en vecka. Bra skit! Passa på att köpa Max lens mod, den är en game changer. Stabiliseringen med horisontlås bli sjukt bra.
Så sjuk skillnad på cykelvideos med stabiliseringen än utan. Väntar på min 9a, beställde en i lördags dock ingen lens än. Hur mycket bredare blir bilden med den på? försökt se lite videos och tycker de är marginellt.

yonsson

Aktiv medlem
Så sjuk skillnad på cykelvideos med stabiliseringen än utan. Väntar på min 9a, beställde en i lördags dock ingen lens än. Hur mycket bredare blir bilden med den på? försökt se lite videos och tycker de är marginellt.
”Lite bredare” än Superview. Men det man vill åt är ju horisontlås och den ännu bättre stabiliseringen. Tror det står 16mm i inställningarna, vad det nu betyder.

Har tyvärr blivit tvungen att skicka in min GoPro9 och inväntar en ny. Vissa filmfiler blev korrupta och gick inte att använda. Jag ringde GoPro och de sa att det är kortläsaren i kameran som glappar, alltså inget fel på minneskortet (som jag trodde). Så de kommer byta ut hela kameran.

Wåhlis

Medlem
”Lite bredare” än Superview. Men det man vill åt är ju horisontlås och den ännu bättre stabiliseringen. Tror det står 16mm i inställningarna, vad det nu betyder.

Har tyvärr blivit tvungen att skicka in min GoPro9 och inväntar en ny. Vissa filmfiler blev korrupta och gick inte att använda. Jag ringde GoPro och de sa att det är kortläsaren i kameran som glappar, alltså inget fel på minneskortet (som jag trodde). Så de kommer byta ut hela kameran.
Ok. får testa när min kommer så får man se om de blir en beställning till på sikt. Horisontlås funkar väl utan med men blir smalare vy? Trist med trasig från fabrik! Hoppas jag har bättre lycka!

yonsson

Aktiv medlem
Ok. får testa när min kommer så får man se om de blir en beställning till på sikt. Horisontlås funkar väl utan med men blir smalare vy? Trist med trasig från fabrik! Hoppas jag har bättre lycka!
Du kan inte få horisontlås utan Max lins. Vad du får utan maxlins är LITE vågrät stabilisering. Stor skillnad. Och maxlinsen ger dig ännu bättre stabilisering (även i andra riktningar). Säger inte att 9an är dålig utan maxlins, absolut inte, men kör du DH eller snabb Enduro och kommer filma någorlunda ofta så är det lätt värt att köpa maxlins.

Tycker min video ovan illustrerar det bra. 35km/h, stökig terräng, ganska dåligt ljus och ändå stabilt.

Här är ett annat spår från min förra runda. Notera att det är precis när solen går upp så det är inte ljust vilket gör att det blir grynigt. Maxfart 29km/h.

Senast ändrad:

yonsson

Aktiv medlem
För att göra en jämförelse så kan man sägs att 9an med maxlins har bättre stabilisering med bröstfäste än 7an har med hakfäste. Jag är väldigt imponerad.

DD88

Medlem
Vad tycker ni om go pro session 5 ? Behöver BARA filma ibland , gillar utseende och storlek .
Har en Session 5 och lånar ibland en 8 från jobbet. Föredrar Session 5 pga storlek, har den på hakskyddet på hjälmen och den märks inte alls. Inte alls samma bildkvalité men det som verkligen kan vara en dealbreaker är batteritiden. Nu när det är kallt ute är jag nere på 45 minuter.

Funkar perfekt för mig om jag bara ska ut på ett pass, ska jag ”fin-filma” så tar jag 8an.

Wåhlis

Medlem
Du kan inte få horisontlås utan Max lins. Vad du får utan maxlins är LITE vågrät stabilisering. Stor skillnad. Och maxlinsen ger dig ännu bättre stabilisering (även i andra riktningar). Säger inte att 9an är dålig utan maxlins, absolut inte, men kör du DH eller snabb Enduro och kommer filma någorlunda ofta så är det lätt värt att köpa maxlins.

Tycker min video ovan illustrerar det bra. 35km/h, stökig terräng, ganska dåligt ljus och ändå stabilt.

Här är ett annat spår från min förra runda. Notera att det är precis när solen går upp så det är inte ljust vilket gör att det blir grynigt. Maxfart 29km/h.
snyggt! Har sett en hel del filmer på att du kan klicka i knappen Max lensmod utan att ha den på och få lika bra stabilisering fast smalare bild. cyklar och åker en hel del skidor så kanske kommer tycka bilden är för smal och komplettera. men avvaktar nog iaf tills den kommit innan jag beställer mer grejer :P

DD88

Medlem
Tack för svaret . Så man kan inte "fin-filma" med den 😕 ?
Blir helt ok filmer, men dels så har du inte samma inställningsmöjligheter som på nyare versioner och dels så är sensorn inte på samma nivå. Som du ser på klippet nedan så är det främst himmel som blöder, men med ett ND-filter så blir det bättre. Filmar i 1080p60 och skalar sen upp till 4k60 i redigering.

Det är som sagt den kamera jag använder mest, men det är helt och hållet pga formatet.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer