(OT) Fraktkostnad. Inte cykel utan hus

Fattiglapp

Aktiv medlem
Har ett uthus som behöver rivas och ersättas med något större och bättre. Har letat en hel del...
En möjlig variant som dyker upp ibland är att det finns nya eller i fint skick på auktion. Tex https://www.klaravik.se/auktion/produkt/3224507-attefallshus-35-m2-nybyggd/
Men de finns ju sällan i min del av landet.
Har någon någon som helst uppfattning om vad det skulle kosta att lasta, frakta och sedan ställa detta på plats?
Nu kommer det inte bli just det, men det får bli exempel. 5 ton, 9*4*4 meter, som skall fraktas från Örebro till Göteborg. Lastas på och av. Kran behövs alltså, helst en ganska lång.
Jag kan så klart ringa runt till fraktfirmor, men det finns kanske någon här som vet. Själv vet jag inte om priset är femsiffrigt, sexsiffrigt eller högt sexsiffrigt, och känns dumt att ringa runt innan man ens vet om det skulle vara aktuellt.
Fraktkostnaden kan ju mycket väl fälla hela iden.

Min känsla är att det blir ganska dyrt.
Lastning + lossning samt transport, gissningsvis strax under 50k.
Men kan bli lite billigare om det står vid en auktionssajt, då det kan bli enkelt och smidigt med lastning i vart fall.

med 9x4x4 meter blir det väl "bred last", fördyrar nog transporten. Googla hyra kranbil och se vad det kostar i timmen.
Ja jag gissar att det skall till en följebil, och det kräver nog rätt kvalifikationer. Det är nog inte jag som kör efter i min lilla bil...
Gbg-örebro tar 3,5 h med bil. Säg 10h ToR med lastbil, lassning, lossning mm.
AI säger 1500 kr/h med förare, men det låter lite? Någon skall ju betala dieseln också. Så dubbla det, 3000*10=30k. lägg till följebil eller liknande så är vi uppe runt de 50k som @nesvop gissar.
Är det 50k kan det mycket väl vara värt det, om man lyckas köpa till bra pris.

Du kan lägga ner det om man ser på transport kostnaden.
Bil&släp timpris ca1800kr
kran timpris ca 2800 kr går även med lastmaskin .
transport ledare eftersom det är en bred transport ca 1100-1600 kr tim och om det är följe bil så blir det dyrare.

Är det verkligen billigare och smidigare än ett modulhus som levereras färdigt men i delar? Plug and play. Eller ja, spik och njut kanske.
Billigare, beror på. Det är ju det jag försöker reda ut. Sådana hus är chockerande dyra nuförtiden.
Smidigare, ja troligen.

Det jag hade velat ha är ett modulhus som levereras i delar, samt en snickare anlitad via samma leverantör som kommer och slår upp det. Men av någon anledning har jag inte hittat detta.
Utan man skall göra själv (går bort för mig av flera skäl), alternativt anlita egen snickare. Har man tur går det alldeles utmärkt. Har man mindre tur blir det fel, husleverantören och snickaren skyller på varandra, och jag får lägga tid och energi och i slutänden betala.
Så, modulhustillverkare om ni läser detta: Skriv avtal med ett gäng snickare inom ert område/i landet, bjud dem på en liten utbildning, och sen tar ni ansvaret för jobbet. Jag betalar gärna en 25% premie på deras timlön för det! Win-win. Detta tipset bjuder jag på.

svingar vilt och påstår att man får vad man betalar för
1781078139954.webp

I övrigt - har ingen aning men det är väl bara att spika lite - annars blir det väl som att lämna hojen till LBS

svingar vilt och påstår att man får vad man betalar för
Visa bilaga 835193

I övrigt - har ingen aning men det är väl bara att spika lite - annars blir det väl som att lämna hojen till LBS
Just det, dem har jag faktiskt sett. Och de var en av anledningen till frågan här. För deras billigaste attefallshus börjar på 389k. Och är mindre lämpat till min användning än det jag länkade ovan. Då kan jag alltså bjuda 100k för det auktionerade, betala 150 k för frakt, 50k för fönster och annat och ändå ha tjänat 89k.

Då har jag inte räknat med att husverket tar 280k till för att få huset isolerat, vilket det auktionerade jag länka redan är. Så över 300k tjänar jag i detta exempel.

Därav frågan alltså.

Edit: Husverkets hus är ju mer lämpade att bo i, det jag behöver är ett större och isolerat förråd, gärna med möjlighet till arbetsbänk. Så Husverkets hus är inte nödvändigtvis överprisat pga ovan kalkyl, utan det är antagligen helt enkelt kraftigt överspecat mot mitt behov.

Billigare, beror på. Det är ju det jag försöker reda ut. Sådana hus är chockerande dyra nuförtiden.
Smidigare, ja troligen.

Det jag hade velat ha är ett modulhus som levereras i delar, samt en snickare anlitad via samma leverantör som kommer och slår upp det. Men av någon anledning har jag inte hittat detta.
Utan man skall göra själv (går bort för mig av flera skäl), alternativt anlita egen snickare. Har man tur går det alldeles utmärkt. Har man mindre tur blir det fel, husleverantören och snickaren skyller på varandra, och jag får lägga tid och energi och i slutänden betala.
Så, modulhustillverkare om ni läser detta: Skriv avtal med ett gäng snickare inom ert område/i landet, bjud dem på en liten utbildning, och sen tar ni ansvaret för jobbet. Jag betalar gärna en 25% premie på deras timlön för det! Win-win. Detta tipset bjuder jag på.
Vet inte om jag missuppfattar men i princip alla hustillverkare erbjuder väl det som du efterfrågar. Jag byggde med Arvidssons snickerier och då kom dom med egna snickare, egen kranbil och monterade. Om hustillverkaren inte har egna snickare så brukar dom anlita lokala byggare som monterar huset.

Edit dom heter tydligen Arvidhus nu.

Vet inte om jag missuppfattar men i princip alla hustillverkare erbjuder väl det som du efterfrågar. Jag byggde med Arvidssons snickerier och då kom dom med egna snickare, egen kranbil och monterade. Om hustillverkaren inte har egna snickare så brukar dom anlita lokala byggare som monterar huset.
Så är det säkert om man pratar om "riktiga" hus. Men jag letar efter förråd i Attefallsstorlek. De hus jag sett som säljs som nyckelfärdiga har 7 siffror i priset när man valt tak, avrinning och isolering, eller åtminstone väldigt nära (tex husverket som länkats ovan börjar runt miljonen nyckelfärdigt). Jag försöker komma undan billigare.
De som säljer enklare hus/förråd verkar inte ha det så, utan erbjuder dig ofta att rekommendera snickare, vilket inte är samma sak.
Nu skall jag säga att jag inte kommit så långt i letandet att jag ringt runt, jag är på letapånätet-stadiet.
Så vet någon någon som säljer förrådsmoduler och monterar är jag öppen för förslag! Men jag vill inte betala en miljon.
Edit: sen kanske problemet är att jag behöver inse att det jag vill ha kostar en miljon. Men där är jag inte än ..

Senast ändrad:
Så är det säkert om man pratar om "riktiga" hus. Men jag letar efter förråd i Attefallsstorlek. De hus jag sett som säljs som nyckelfärdiga har 7 siffror i priset när man valt tak, avrinning och isolering, eller åtminstone väldigt nära (tex husverket som länkats ovan börjar runt miljonen nyckelfärdigt). Jag försöker komma undan billigare.
De som säljer enklare hus/förråd verkar inte ha det så, utan erbjuder dig ofta att rekommendera snickare, vilket inte är samma sak.
Nu skall jag säga att jag inte kommit så långt i letandet att jag ringt runt, jag är på letapånätet-stadiet.
Så vet någon någon som säljer förrådsmoduler och monterar är jag öppen för förslag! Men jag vill inte betala en miljon.
Edit: sen kanske problemet är att jag behöver inse att det jag vill ha kostar en miljon. Men där är jag inte än ..
När vi byggde för 17 år sen så byggde dom efter våra ritningar. Dom hade kunnat bygga ett attefallshus eller vad som helst. Jag vet dock inte om dom jobbar på samma sätt fortfarande men jag skulle tro det. Men om jag vore i din situation skulle jag försöka hitta någon lokalt som kan bygga det du vill ha i lösvirke istället.

När vi byggde för 17 år sen så byggde dom efter våra ritningar. Dom hade kunnat bygga ett attefallshus eller vad som helst. Jag vet dock inte om dom jobbar på samma sätt fortfarande men jag skulle tro det. Men om jag vore i din situation skulle jag försöka hitta någon lokalt som kan bygga det du vill ha i lösvirke istället.
Ja man får kanske titta efter det också. Tänkte mest att massproduktion i fabrik borde bli billigare än lösvirke, särskilt med snickare med storstadspriser.

Såna lådor - jag menar uthus - finns nog uppmärkta att spika ihop. Vattenpass är billiga. Om du ska spara är kanske det enklaste att räta upp det gamla uthuset.
Allra billigast är kanske att slänga den bråte som ligger i det gamla uthuset.

Såna lådor - jag menar uthus - finns nog uppmärkta att spika ihop.
Ok, tydliggörande: vill inte betala mer än nödvändigt, men är ändå beredd att betala för att någon annan gör jobbet. Inom rimligheten.
Men tycker inte det borde innebära att ett uthus kostar en miljon.
Ja, byggsatser finns det gott om, både rimligt och orimligt prissatta.

Vattenpass är billiga. Om du ska spara är kanske det enklaste att räta upp det gamla uthuset.
Bortsett från att det är för litet och inte en bräda inte är angripen, golvet blivit mjukt och taket läcker. Och dörren går att öppna med handkraft även när den är låst, och släpper in och ut möss.
Och fönstret inte går att stänga.
Räta upp det är ett projekt som heter duga.
Allra billigast är kanske att slänga den bråte som ligger i det gamla uthuset.
Ja det finns det helt klart behov av. Men tycker ändå mina cyklar och elverktyg förtjänar ett tak som håller vattnet ute och en dörr som håller mössen ute.

Tillbaka
Topp