[OT] Fredag - dricks?!

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum

Ger du dricks?

• Ja

Röster: 5 10.0%
  • Nej

Röster: 45 90.0%

• Antal röster
    50

H.

Aktiv medlem
[OT] Fredag - dricks?!
Jag ger inte dricks till den snabba kassörskan på Ica eller den hjälpsamma säljaren i färgaffären utan anser att lön ska betalas av företaget och priset ska stå på prislappen. Även i restauranger och barer.

Kommer jag få en kniv i ryggen av en sur servitör en vacker dag?

[OT] Fredag - dricks?!
Vår lokala hemma-hos-restaurang med fyrarätters avsmakningsmeny var dock alldeles för billig när vi var där och åt i våras. Så vi adderade på 25% på beloppet.

Fast det är nog nästan enda gången jag dricksat.

[OT] Fredag - dricks?!
Jag får aldrig dricks när restaurangpersonal åker i mitt tåg, men så finns inte heller den funktionen i SJs app, vilket är bra. Angivet pris gäller.

[OT] Fredag - dricks?!
Om mat och servering är tillfredsställande brukar jag om jag äter middag på restaurang avrunda uppåt. I övrigt ingen dricks. (Gäller Sverige)

[OT] Fredag - dricks?!
Dricks = aldrig. Iaf nästan aldrig.
Det är sällan jag får eller upplever sådan service att det känns som dricksläge. Men, ibland, väldigt sällan händer det. Då är det kul och trevligt.

Sen har vi ju de vardagliga transaktionern. T ex låna kollegans släpkärra. = finare bricklunch.

[OT] Fredag - dricks?!
Jag får aldrig dricks när restaurangpersonal åker i mitt tåg, men så finns inte heller den funktionen i SJs app, vilket är bra. Angivet pris gäller.
Men restaurangpersonalen har ju inte råd att dricksa dig eftersom du inte har dricksat dom.....

Är det inte bättre med det omvända?
Att försöka pruta och då kanske det också blir lite roligare?
"Nej, jag tycker faktiskt att vinet jag just drack upp inte är värt 100 kr/glaset, jag bjuder 75 o s v"?
"Och förresten, 1:a klass biljetten är verkligen inte värd 877 kr, jag bjuder 325 kr o s v".

Eller så blir det bara ett j-a kaos av allt prutande?

[OT] Fredag - dricks?!
Men restaurangpersonalen har ju inte råd att dricksa dig eftersom du inte har dricksat dom.....

"Nej, jag tycker faktiskt att vinet jag just drack upp inte är värt 100 kr/glaset, jag bjuder 75 o s v"?
"Och förresten, 1:a klass biljetten är verkligen inte värd 877 kr, jag bjuder 325 kr o s v".

Köps inte en väldigt stor andel av alla biljetter online numera? Hur tusan prutar man då?

[OT] Fredag - dricks?!
Alternativet ibland saknas 👀.

Något som stör mig mer är väl när man köper en bärs och möts av en kortläsare som undrar om man vill ge dricks. Varför ska man dricksa någon som lyckas hälla upp en öl?...

I Norge fick vi beställa och betala vår lunch i en app, sen hämta vid en disk, och helst skulle vi ställa tillbaka brickan också. För den suveräna servicen fanns det så klart möjligheten att ge dricks i appen....

[OT] Fredag - dricks?!
Jag är ändå förvånad. Trodde jag skulle behöva stå och skämmas som genomgående inte dricksar. Men det verkar ju vara en förkrossande majoritet som håller med mig på Happy. Iaf med det extremt statistiskt signifikanta underlaget av 22 frivilliga röster.

[OT] Fredag - dricks?!
Framförallt är det mycket egendomligt, likt jänkarna, att resonera om dricksens storlek som i procent av beloppet. Varför är någon värde mer pengar för att hen har hällt upp en pava Petrus än om hen hade hällt upp ett dussin billigare vinflaskor?

[OT] Fredag - dricks?!
Sålde inte SJ biljetter på Tradera för några år sedan?
Japp

Ett par vänner köpte Luleå-Narvik ToR för vad jag vill minnas bara var några kronor och tog en utflykt

Du skulle bli överraskad över hur många gubbar som försökte pruta när jag jobbade i en elektronikbutik.

[OT] Fredag - dricks?!
I Japan ger man aldrig dricks på restaurang. Aldrig. Vill minnas att facket (Hotell och Restaurang?) var tveksamma till restaurangdricks eftersom det kunde hålla tillbaka lönen när arbetsgivaren hänvisade till dricksen.

[OT] Fredag - dricks?!
Du skulle bli överraskad över hur många gubbar som försökte pruta när jag jobbade i en elektronikbutik.
Inte så konstigt. Går man tillbaka säg 25-30 år innan butikskedjorna tog över så var det så det funkade överallt. Det fanns ett listpris, men det gick alltid att göra en del på det. Vissa såna butiker finns fortf kvar, bl.a. i samhället där jag växte upp. Jag har prutat på TV där genom att hänvisa till NetonNets pris, inga problem alls 👍. Fördelen när man handlar direkt av ägaren, och inte nån expedit helt utan befogenheter.

[OT] Fredag - dricks?!

Tjena!

Jag är en av dom, är väldigt många fall har jag lyckats också. Skulle säga att tre av fyra gånger när jag köpt något för +8000 så har jag prutat lite till eller lyckats få rabatt på en vara till som inte hade rabatt redan.

[OT] Fredag - dricks?!
Svarade nej.
Men saknar likt någon ovan alternativet: ibland.
Det är också med övervikt till Sverige.

Svaret skvallrar sannolikt om vilka typer eller klasser av restauranger jag besöker, det är inte många som faktiskt satsar på service och därmed blir det sällan aktuellt med dricks, någon gång om året.

Vid ett tillfälle ett par år sedan var vi på solsemester med en annan familj, på vägen hem från stranden såg vi en trevlig uteplats på en restaurang, stövlade in och frågade om ledigt bord vilket till personalens egen förvåning gick att uppbringa, vi tycker det var ite konstigt att de kollar bokningssystemet eftersom det är helt tomt i restaurangen, till bords konstaterade vi att priserna var högre än normalt, innan maten kom in besökte den andra pappan toaletten, när han kommer tillbaka flinar han lite fånigt och säger att jag borde gå och kolla inne på skylten vid baren inne på restaurangen.

Vi hade stövlat in på en guide Michelin restaurang i strandkläder och med 3 knottingar under 3 år med bordsskick och oväsen därefter.
Under middagen hade vi inte mindre än 11 högst proffesionella servitörer och servitriser som servade oss.

När klockan närmade sig 20 började kvällens bokningar anlända och jag kan säga att vi började känna oss klart underklädda 😆.

Vi drickande i det fallet 100% av notan och tackade för en fantastisk måltid och top notch service.

[OT] Fredag - dricks?!
Jag tycker att man ska dricksa om man verkligen känner att den som utförde en tjänst gjorde sitt jobb på ett vis där du fick mer än du betalade för. Det är svårt för mig att få den känslan när någon häller upp en dryck i ett glas åt mig utan att ge mig ens en blick eller något extra, typ nötter eller chips. I USA är det vanligt att ge cirka 20% i dricks vilket betyder att servitören förväntar sig det som minimum och du ska känna dig snål om du inte betalar. I vissa fall lägger de på serveringsavgift på notan och förväntar sig dricks ovanpå det. Så vill jag inte att det ska bli här. Därför tycker jag att man ska vara återhållsam med fantasidricksande. Man kan ge lite grann, men bara om man själv fått något extra.

[OT] Fredag - dricks?!
Svarade nej.
Men saknar likt någon ovan alternativet: ibland.
Det är också med övervikt till Sverige.

Svaret skvallrar sannolikt om vilka typer eller klasser av restauranger jag besöker, det är inte många som faktiskt satsar på service och därmed blir det sällan aktuellt med dricks, någon gång om året.

Vid ett tillfälle ett par år sedan var vi på solsemester med en annan familj, på vägen hem från stranden såg vi en trevlig uteplats på en restaurang, stövlade in och frågade om ledigt bord vilket till personalens egen förvåning gick att uppbringa, vi tycker det var ite konstigt att de kollar bokningssystemet eftersom det är helt tomt i restaurangen, till bords konstaterade vi att priserna var högre än normalt, innan maten kom in besökte den andra pappan toaletten, när han kommer tillbaka flinar han lite fånigt och säger att jag borde gå och kolla inne på skylten vid baren inne på restaurangen.

Vi hade stövlat in på en guide Michelin restaurang i strandkläder och med 3 knottingar under 3 år med bordsskick och oväsen därefter.
Under middagen hade vi inte mindre än 11 högst proffesionella servitörer och servitriser som servade oss.

När klockan närmade sig 20 började kvällens bokningar anlända och jag kan säga att vi började känna oss klart underklädda 😆.

Vi drickande i det fallet 100% av notan och tackade för en fantastisk måltid och top notch service.
kul! de kan ju också fått för sig att de blev 'testade'.

extra kul i så fall:)

[OT] Fredag - dricks?!
Jag tycker att man ska dricksa om man verkligen känner att den som utförde en tjänst gjorde sitt jobb på ett vis där du fick mer än du betalade för. Det är svårt för mig att få den känslan när någon häller upp en dryck i ett glas åt mig utan att ge mig ens en blick eller något extra, typ nötter eller chips. I USA är det vanligt att ge cirka 20% i dricks vilket betyder att servitören förväntar sig det som minimum och du ska känna dig snål om du inte betalar. I vissa fall lägger de på serveringsavgift på notan och förväntar sig dricks ovanpå det. Så vill jag inte att det ska bli här. Därför tycker jag att man ska vara återhållsam med fantasidricksande. Man kan ge lite grann, men bara om man själv fått något extra.
Jag har löst det genom att inte gå på krogen. Ett otyg är vad det är.

Tillbaka
Topp