[OT] Frimärkssamling

bolmarn

Medlem
[OT] Frimärkssamling
Kära happykollektivet,

Jag har ärvt en diger frimärkssamling och grubblar därför på ett antal ganska svårbesvarade frågor som jag väljer att dryfta här för att få nya infallsvinklar. Eftersom jag mycket hellre vill lägga min tid på att cykla än att pyssla med frimärken funderar jag på vad som är bäst att göra med samlingen.

Om man ska sälja samlingen, hur gör man för att få så mycket som möjligt för den, fast med minsta möjliga arbetsinsats från min sida?
Hur kommer värdet på frimärkssamlingar förändras i framtiden? I och med att frimärken blir mer och mer sällsynt använda, kommer det göra att intresset för frimärken minskar för att ingen vet vad de var bra för, eller blir de tvärt om mer värdefulla pga sin sällsynthet?

[OT] Frimärkssamling
Har svårt att se att det skulle bli bättre av att vänta. Vanliga frimärken får du knappast ut nominella värdet för om du säljer så av de delarna kan du lika gärna behålla såpass mkt att det täcker ditt framtida behov av brevporton. För att det ska bli några pengar värt att tala om krävs nog att det finns en del lite mer ovanliga saker i samlingen. Enkla sätt att bli av med det är väl att ta kontakt med någon handlare och se om han kan köpa det hela rakt av alternativt auktionera bort det. I det senare fallet bör man nog i alla fall kolla lite om det finns några rariteter i samlingen och om de borde "specialbehandlas".

[OT] Frimärkssamling
Vi lyckades sälja pappas kompletta album för ngt mer än det nominella värdet på frimärksauktion.
Resterande lösa och häftade märke skulle man få ca 65% av nominellt värde.
Så nu frankerar vi upp arvet. Föredrar C4 kuvert så man får plats med många 5-25 öresund märken.....

Enligt posten gäller alla som det står på dom förutom julpost. Rabattmärken enligt baksida på häfte.

Tror vi sålde via ngn frimärksauktion i Halmstad

[OT] Frimärkssamling
Min mamma tyckte att det var en bra investering att prenumerera på svenska FDC (First Day Cover = förstadagsbrev) när jag var liten så jag har ett ganska stort antal sådana.

För något år sedan var det någon slags träff här i närheten där frimärksklubben erbjöd värdering av samlingar - det beskedet jag fick då var att de i stort sett inte var värda ett jota. Surt att man inte köpte en racerhoj för pengarna istället... :(

Tillbaka
Topp