(OT)Friskvård

Redbull

Medlem
(OT)Friskvård
Jag ska på torsdag nästa vecka diskutera friskvård med cheferna.

Någon som sitter på bra argument för varför vi ska ha utökad friskvård? Kanske till och med en PowerPoint man kan utgå från?

(OT)Friskvård
Dags att byta ut cheferna? Det ska väl inte behöva argumenteras för att skaffa friskvård. Den stora utmaningen ligger i att få personalen att utnyttja den.

(OT)Friskvård
Det måste ju gå att bevisa att friskvård är bra för hälsan...

Cykling t.ex:

laddaned.jpg

(OT)Friskvård
Därför att friskvård är bättre och billigare än sjukvård i de flesta fallen.

Problemet är bara att inte alla människor orkar/vill/kan etc ägna sig åt det, och där tror jag arbetsgivaren har en knivig sits: Å ena sidan kan arbetsgivaren ha ett ganska stort ansvar för sina anställdas väl och ve, å andra sidan kan/bör man inte tvinga den anstälde att tex motionera. Det gäller väl därför att vara lite listig och "lura" på folk en hälsosammare livsstil utan att kränka individens integritet.

(OT)Friskvård
En början kan vara att anlita en hälsoutvecklare för en temadag med föreläsningar och grupparbeten. En sådan kan nog skrämma även de lataste till att börja tänka på hur de lever.

Om det gäller malmöregionen kanske min fru kan ställa upp, he he...

(OT)Friskvård
(OT)Friskvård
David_J skrev:
-----------------------------------------------------
> Nu kanske frågan inte handlade om tiden utan
> summan på bidraget vad vet jag men argumenten är
> såklart desamma.

Jag uppfattar det som att ts talar om friskvård som helhet, inte bara den lilla detalj som friskvårdsbidraget utgör. Eller?

(OT)Friskvård
Jag tycker det är lite spännande att arbetsgivaren ska vara den som ska ta ansvar för de anställdas hälsa. Någonstans kan jag tycka att de anställda borde ha ett rätt starkt egenintresse av det.

(OT)Friskvård
GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker det är lite spännande att
> arbetsgivaren ska vara den som ska ta ansvar för
> de anställdas hälsa. Någonstans kan jag tycka
> att de anställda borde ha ett rätt starkt
> egenintresse av det.

Fast nog handlar det inte bara om en välgärning för den goda sakens skull. 2-3000kr är väl en ganska billig investering för sina anställda att köpa ett gymkort. Det räcker ju med att dom minskar sjuknärvaron med 1-2dagar per år för att ha tjänat in det. Dessutom är det väl avdragsgillt?

(OT)Friskvård
Snuten skrev:
> David_J skrev:
> --------------------------------------------------
> ---
> > Nu kanske frågan inte handlade om tiden utan
> > summan på bidraget vad vet jag men argumenten
> är
> > såklart desamma.
>
> Jag uppfattar det som att ts talar om friskvård
> som helhet, inte bara den lilla detalj som
> friskvårdsbidraget utgör. Eller?

Du har förmodligen rätt i det (inte helt solkart dock), och jag håller med om att bidragets storlek bara är en liten del i sammanhanget.
Vi som rör oss (om man inte bara internet-cyklar förstås) är ju dock inte målgruppen för företags friskvårdssatsning. Vi (eller iallafall jag) kommer röra på mig precis lika mycket oavsett vad mitt jobb gör för friskvårdssatsning.
Målgruppen kommer att vara dom som inte rör sig alls, och kanske är bidragets storlek i pengar en avgörande fråga för om de ska ta sig upp ur soffan..

(OT)Friskvård
GoranS skrev:
> Jag tycker det är lite spännande att
> arbetsgivaren ska vara den som ska ta ansvar för
> de anställdas hälsa. Någonstans kan jag tycka
> att de anställda borde ha ett rätt starkt
> egenintresse av det.

Fast människor är av naturen lata. Jag tycker kulturen borde förändras. Och då kan ju arbetsgivaren bidra ganska mycket på den biten ?

(OT)Friskvård
Amdra smådelar då det gäller hälsofrämjande åtgärder på en arbetsplats kan ju vara att fundera över vad man bjuder på att äta/fika när/om man mu gör det.

Ett exempel är när vi har arbetsplatsmöten ibland på eftermiddagarna. Då lan det vankas kaffe och kaka för att skrämma upp blodsockret den sista timmen. Önskar att man lite försiktigt kunde fasa ut den värsta kakskiten till förmån för något mindre dåligt. Alla skulle må bättre av det även om en del kanske skulle gnälla lite i början.

Senast ändrad:
(OT)Friskvård
Har man personalmatsal eller regelbunden frukostfika där arbetsgivaren bestämmer utbudet, kan det naturligtvis också vara något där man kanske kan förbättra.

(OT)Friskvård
Kung_Gustaf skrev:
> GoranS skrev:
> -----
> > Jag tycker det är lite spännande att
> > arbetsgivaren ska vara den som ska ta ansvar
> för
> > de anställdas hälsa. Någonstans kan jag
> tycka
> > att de anställda borde ha ett rätt starkt
> > egenintresse av det.
>
> Fast nog handlar det inte bara om en välgärning
> för den goda sakens skull. 2-3000kr är väl en
> ganska billig investering för sina anställda att
> köpa ett gymkort. Det räcker ju med att dom
> minskar sjuknärvaron med 1-2dagar per år för
> att ha tjänat in det. Dessutom är det väl
> avdragsgillt?

Nej, någon välgärning tror jag inte man ska se det som. Sen kan det ju även finnas andra skäl än att få ner sjukfrånvaro, t.ex. att framstå som en mer attraktiv arbetsgivare.

Vore intressant att se lite siffror kring alla dessa gymkort som arbetsgivare står för. Hur många innehavare utnyttjar kortet mindre än, säg, fem gånger på ett år? Hur många extra gymbesök genererar de utöver de som gjorts även utan det ekonomiska stödet från företaget? Min tro är i alla fall att det är en rätt bra inkomstkälla för många gym - årskort som utnyttjas ett fåtal gånger, företrädesvis i början av året. Dessutom, de som är frekventa gymbesökare kan man ju misstänka gillar det och skulle fortsätta även om de fick stå för fiolerna själva.

(OT)Friskvård
GoranS skrev:
> Kung_Gustaf skrev:
> -----
> > GoranS skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag tycker det är lite spännande att
> > > arbetsgivaren ska vara den som ska ta ansvar
> > för
> > > de anställdas hälsa. Någonstans kan jag
> > tycka
> > > att de anställda borde ha ett rätt starkt
> > > egenintresse av det.
> >
> > Fast nog handlar det inte bara om en
> välgärning
> > för den goda sakens skull. 2-3000kr är väl
> en
> > ganska billig investering för sina anställda
> att
> > köpa ett gymkort. Det räcker ju med att dom
> > minskar sjuknärvaron med 1-2dagar per år för
> > att ha tjänat in det. Dessutom är det väl
> > avdragsgillt?
>
> Nej, någon välgärning tror jag inte man ska se
> det som. Sen kan det ju även finnas andra skäl
> än att få ner sjukfrånvaro, t.ex. att framstå
> som en mer attraktiv arbetsgivare.
>
> Vore intressant att se lite siffror kring alla
> dessa gymkort som arbetsgivare står för. Hur
> många innehavare utnyttjar kortet mindre än,
> säg, fem gånger på ett år? Hur många extra
> gymbesök genererar de utöver de som gjorts även
> utan det ekonomiska stödet från företaget? Min
> tro är i alla fall att det är en rätt bra
> inkomstkälla för många gym - årskort som
> utnyttjas ett fåtal gånger, företrädesvis i
> början av året. Dessutom, de som är frekventa
> gymbesökare kan man ju misstänka gillar det och
> skulle fortsätta även om de fick stå för
> fiolerna själva.

Det är sossesverige. En kombo av att företagare är ngt misstänksamt, samt att de har ett allsmäktigt ansvar för folks sjukskrivningar. Innebandyskada, chefens fel. Stressiga småbarnsår, chefens fel. Psykiska problem, chefens fel.

För övrigt, är det träning som ger friskhet, friska personer som tränar eller ngn typ av mer komplicerad kausalitet. Vill minnas att var femte person inte ens svarar på träning alls.

Personligen ser jag träning som andra säkert får peace-of-mind av yoga, mindfullness eller andra liknande övningar. Alla problem rinner av en, det är värt mkt.

(OT)Friskvård
Jag tror att det enda konstruktiva då det gäller arbetsplatser och hälsovård, är att se det som en positiv kraft, en tillgång. Tvång, både direkt tvång som t.ex. schemalagd träning på arbetstid som man MÅSTE delta i, och "mjukt" tvång som grupptryck (gruppmobbning) mot de som avviker från företagets hälsotänkande, är jag skeptisk till. Det är nog bara befogat då det gäller yrken som ställer särskilda krav som t.ex. brandman, polis, militär osv, då kan det ställas raka krav.

Jag har hört rykten om att en del arbetsgivare kan ha problem med att anställdas privata problem blir arbetsgivarens ansvar, men jag har inte läst någon forskning om saken så egentligen vet jag inte i vilken utsträckning det existerar.

Sen än en gång, friskvård handlar bara till viss del om att utöva någon slags sport. Man måste se helheten. Skulle tro att de i särklass största vinsterna kan göras om man drar ned på tobak och alkohol och om man äter och dricker mindre ohälsosamt. Åtminstone så länge man inte är extremt fysiskt inaktiv.

(OT)Friskvård
Friskvård på arbetet ska man nog se som ett projekt utan slut. En del av tanken med det är ju att vi ska kunna jobba längre innan vi går i pension samt att vi ska minska långtidssjukfrånvaron som beror på bla. enformigt arbete. Jag tror att det är bra att ha en friskvårdsgrupp som spånar fram ideer och gärna tar hjälp av utomstående friskvårdskunniga tex ergonomer. Sedan tycker jag ska man se friskvårdande som en helhet där allt från ljus, färgsättning, ergonomi, möjlighet att göra lättare rörelser för stillasittande, pröva på arrangemang osv osv ingår. Sätter man bara upp ett anslag på whiteboarden att personalen får gymbidrag så garanterar jag att det skiter sej.

Senast ändrad:
(OT)Friskvård
Redbull skrev:
> Jag ska på torsdag nästa vecka diskutera
> friskvård med cheferna.
>
> Någon som sitter på bra argument för varför vi
> ska ha utökad friskvård? Kanske till och med en
> PowerPoint man kan utgå från?

Har ni hög sjukfrånvaro eller riskerar att få det pga dålig arbetsmiljö?

(OT)Friskvård
Tack för alla bra svar och diskussion.
,
Tanken med mötet är att vi ska diskutera hur arbetsplatsen ska jobba med friskvård, inte att man ska jobba med friskvård. Det är redan beslutat att man ska jobba med att öka friskvården. Nu får vi 500kr i friskvårdsbidrag. Jag tycket inte det viktiga är summan utan hellre vad för slags friskvård man jobbar med.

Jag vill uppnå en planerad och tydlig friskvårdssatsning.

Har sett en undersökning som visar på att man lägger (x)pengar i friskvård och tjänar (x)pengar i slutändan med minskad sjukskrivningar, ökad motivation och ökad effektivitet. Någon som vet vilken undersökning som jag menar?

Fortsätt gärna med konkreta tips hur man skulle kunna lägga in friskvård på en arbetsplats med ca 1000 anställda.

Senast ändrad:
(OT)Friskvård
Redbull skrev:
> Fortsätt gärna med konkreta tips hur man skulle
> kunna lägga in friskvård på en arbetsplats med
> ca 1000 anställda.

En 'motionstävling' mellan avdelningarna?
Lunchpromenader, cykelpendling till/från jobbet, motion utanför arbetstid (max 1 tim / dag) ger poäng till avdelningen.
Håll på i 6 veckor. Håll en poängtavla uppdaterad på t.e.x intranätet.

(OT)Friskvård
JockeP skrev:
> En 'motionstävling' mellan avdelningarna?
> Lunchpromenader, cykelpendling till/från jobbet,
> motion utanför arbetstid (max 1 tim / dag) ger
> poäng till avdelningen.
> Håll på i 6 veckor. Håll en poängtavla
> uppdaterad på t.e.x intranätet.

Det låter vettigt med ett maxpoäng per dygn! Bangs motionstävling på jobbet lät inte direkt hälsosam...

Tillbaka
Topp