OT: Ftp program för hemsida?

Lonewolf

Ny medlem
Måste kolla med er som kan det här med hemsidor för det är inte min grej och ingår inte i dem kurser jag håller!

Har ju en spray adress och där finns något som heter Tripod som är en tjänst för gratis hemsida med någon sorts gör det själv halvautomatiskt funktion för oss som inte kan html kodning och sånt.

Vad jag vill ha är bara en bildmapp med några undermapapr som är online för att tex kunna lägga upp bilder här, har fått erbjudande om att "låna" serverutrymme men vill ju kunna själv också (bra för självförtroendet) så det är inte frågan om att bygga upp en hel sida med massa under avd och sånt utan bara en mapp för onlinebilder.

Duger den tjänsten till det behovet?

EDIT: Skrev fel i rubriken.

Bosse

Senast redigerad av en moderator:
Tror tom MSN har någon form av tjänst där man sammlar bilder i mapp för public display. Så det är väl bara starta ett konto och lägga upp bilderna i mappen?? Sedan hänvisas enskillda bilders adress hit på Happy? Är ingen haj själv på detta fast pinsamt nog har jag gått en webdesigner kurs =O/

så länge du bara kan lägga upp en index fil duger det, handlar mer om hur mycket utrymme du får :D

ska du bara ha ett fotoalbum, ganska simpelt, så kan jag verkligen rekomendera gratis programmet J-Album.

ta en titt på http://jalbum.net/

om du ska göra det simpelt och back to basic så lägger du bara upp bilderna på servern. utan ngn som helst index-fil. Då står det "Index of" på sidan och alla bilder länkas. Mycket smidigt... tycker iaf jag. En 16-årig cykel-/dator-nörd... :D

man brukar få typ 5 meg utrymme med sitt bredbandsabonemang, det är bättre än tripod/geocities/spray/passaged etc för du slipper massa regler för referers och skit plus att de inte bakar in en massa banners.

jag gillar inte reklamservers.. men vad kan man begära av saker som är gratis?

www.frip.dk[/frip] ett webbhotel ut...atis givetvis... [url]http://domaindlx.com/
kan du stå ut med en liten textremsa ner på varje sidan så är detta bra.. 100mb gratis.

nackdelen med dessa två webbhotell är att man inte kan använda sin ftp klient för att överföra och ladda hem filer.. men det är smällar man får ta.

Som jag trodde så fanns det många goda ideer, har kollat att jag har tillgång till en hemsida via Glocalnet som jag har bredband hos men problemet är att jag skulle vilja komma åt att lägga till bilder när jag är tex ute vid stugan och bara har modem som visserligen också kommer att gå via Glocalnet men inte når jag väl "min" sida den vägen eller?

Hua mig vad jag är dålig på sånt här, känner mig som ett riktigt pucko :-(

Bosse

borde inte vara nå problem då du troligen (vet inte vilken teknik glocalnet använder, men troligen FTP) lägger upp sakerna med ftp. du loggar på med användarnamn o lösen, o det är därmed inte bundet till att du måste sitta hemma utan till användarkontot.

Hmmm låter som det får bli ett samtal till tekniksupporten och kolla upp såna detaljer då, men det verkar ju lovande ;-)

Det var just för sånt som jag tittade på web baserade tjänster men då blir det ju samma sak fast via dem!

Jag har ju fått "krav" på att lägga upp bilder på nya hojen och det vore ju kul att kunna göra, så det är därför jag har börjat kolla på det här just nu ;-)

Ja ja det ska nog lösa sig, tackar för goda råd.

Bosse

Nu har jag reggat en hemsida på Glocalnet och får 10 mb där men dem säger att jag måste ha ett ftp program för att kunna jobba med sidan, någon som har tips på ett bra och gärna gratis sådant??

Har kollat att det går att administrera sidan på distans via samma ftp program så jag måste väl ha det på både stationära och laptopen då eller?

Jösses vad jag känner mig bortkommen på det här, kan det bero på at det är första gången tro ;-)

Bosse, som behlver hjälp ;-)

fulversionen är IE!
Skriv bara ftp:// ftp.din_server.se i adressfältet så ordnar det sig.

Dock måste IE konfas för ftp: Verktyg > Internet-alternativ > Avancerat > leta upp å bokca i:
Aktivera mappvy för ftp-platser
Använd passiv ftp

I vissa lägen kan det behövas ett ftp-program för att få över filerna. Använder SmartFTP för egen del, http://www.smartftp.com/ enkelt o smidigt att använda.

Har missat att det blivit ny hoj!! Får leta bland trådarna o se om jag kan hitta vad det blev. GRATTIS i alla fall!

bruse skrev:
fulversionen är IE!
Skriv bara ftp:// ftp.din_server.se i adressfältet så ordnar det sig.

Hmm tänk på att du pratar med en amatör på området! Ska jag byta ut "din_server" mot min hemsidas namn eller mot url.en??

Annars låter det vettigt att använda IE då jag ju har det på båda burkarna.

Anki:

Det blev en Marin Rift Zone i 13,5" storlek, som hopperligen kommer inom dem närmaste dagarna ;-)

Smart FTP är ett betalprogram eller hur? Jag behöver det ju på två ställen så det kan bli dyrt?!?!

Bosse

Lonewolf skrev:
-------------------------------------------------------
> bruse skrev:
> fulversionen är IE!
> Skriv bara ftp:// ftp.din_server.se i adressfältet
> så ordnar det sig.
>
> Hmm tänk på att du pratar med en amatör på
> området! Ska jag byta ut "din_server" mot min
> hemsidas namn eller mot url.en??

Du har säkert fått de uppgifterna från din isp. Det är lite olika. Hos en del ska du ange ftp.företag.se andra dittinloggningsnamn.företag.se osv. Det gemensamma är att det ska va ftp:// före

Det är fritt att använda SmartFtp för privat bruk - helt gratis!
Funkar IE så är det iofs smidigt. För min del gör det inte det.

kör sälv med Cuteftp. tycker det är riktigt bra, o lätt, men det är ju som med allt, när man kan det är det ju lätt.

programmet j-album, som ja visade förut, ska kunna lägga upp en hemsida oxå, så länge det bara är ett fotoalbum.

FileZilla är gratis, open source och väldigt bra. Har testat en hel del olika gratis ftp-program och är klart mest nöjd med det.

Det finns att ladda ner här: http://filezilla.sourceforge.net/

Det är gratis ÄVEN för kommersiellt bruk så man kan köra det på jobb-burken utan dåligt samvete ;-)

Hmm. Nu är det strul igen, jag laddade ner smartftp och det gick ju bra fanns tom en svensk översättning så det tog jag men det går ändå inte att komma in på min hemsida för att göra något med den :-(

När jag ska logga in säger den att anonym inloggning inte är tillåten, gjorde som det stod på smartftp.s sida om reggnig men det funkar inte iaf, så vad f*n gör jag nu??

Provade även att använda IE som ftp men det funkade inte heller så nu vet jag ärligt talat inte vad jag ska hitta på!!

Verkar ju som vem som helst kan ordna hemsidor så varför ska det inte kunna funka för mig att få ihop detta, blir ju rent sur och jag hatar tekniska prooblem :-(

Pratade med Glocalnets support men dem hjälper inte till med att komma igång med sidor utan det måste man prata med ftp programmets support avd för att komma igång, det tycker jag är dåligt att man inte får hjälp med när man betalar för en tjänst och ändå inte får den hjälp man behöver :-(

Så alla förslag mottages med tacksamhet!!

Bosse

Lonewolf skrev:
> Hmm. Nu är det strul igen, jag laddade ner
> smartftp och det gick ju bra fanns tom en svensk
> översättning så det tog jag men det går ändå inte
> att komma in på min hemsida för att göra något med
> den :-(
>
> När jag ska logga in säger den att anonym
> inloggning inte är tillåten, gjorde som det stod
> på smartftp.s sida om reggnig men det funkar inte
> iaf, så vad f*n gör jag nu??
>
> Provade även att använda IE som ftp men det
> funkade inte heller så nu vet jag ärligt talat
> inte vad jag ska hitta på!!
>
> Verkar ju som vem som helst kan ordna hemsidor så
> varför ska det inte kunna funka för mig att få
> ihop detta, blir ju rent sur och jag hatar
> tekniska prooblem :-(
>
> Pratade med Glocalnets support men dem hjälper
> inte till med att komma igång med sidor utan det
> måste man prata med ftp programmets support avd
> för att komma igång, det tycker jag är dåligt att
> man inte får hjälp med när man betalar för en
> tjänst och ändå inte får den hjälp man behöver
> :-(

De ska kunna hjälpa dig med vilka inloggningsuppgifter du ska ange. Vilken server du ska ange, om det är ftp.glocalnet.net osv, samt användarnamn och password. Det är dessa tre, oavsett vilket ftp-program du använder. Du anger det bara på olika sätt.

Tänk på skillnaden mellan gemener och versaler!

Se här vilka tre fält du behöver ange:
smartftpinloggning4lr.gif

>
>
> Så alla förslag mottages med tacksamhet!!
>
> Bosse
>
> "Proud sponsor of Jomper 2005"
>
> Kör så det ryker.

Det räcker med internet explorer/explorer, om du gör inställningen som Bruse nämner ovan. Sedan gör man bara klipp & klistra med filerna som vanligt i Windows.

Lite info från Glocalnets kundtjänst, men detta har du säkert redan läst : http://www.glocalnet.se/kundservice/bredband/tillagg/hemsidor.jsp)

Detta bör funka (funkar i af på bredbandsbolaget)

Gör så här:
1. Gör inställningen som Bruse nämner ovan i internetinställningarna i windows.
2. öppna explorer eller internet explorer och klipp in ftp://goto.glocalnet.net i adressraden och tryck return. OBS!! forumet gör om ftp-adressen till en länk, se till att du får med ftp:// eller ännu enklare klicka på länken!
3. nu bör det komma upp en fråga om användarnamn & lösen efter några sekunder
4. mata in hemsidenamn och lösen (det du fick vid registreringen)
5. efter ytterligar några sekunder har du fått access till ftp-foldern på glocalnet. Du flyttar eller kopierar filer till & från ftp-kontot som med vanliga filer i windows

det går att ladda upp filer från alla datorer oavsett om du använder Glocalnets uppkoppling eller ej.

Arrggh, min beskrivning ovan funkar inte jag får också "anonymous login not allowed" när jag testar med Glocalnet!, med bredbandsbolaget får jag en käck windows dialogruta som frågar efter namn & lösen...
Testa själv: ftp://ftp.bredband.net/

Man ska inte ge sig... :-)

Matar man in på följande sätt
ftp://username:password@goto.glocalnet.net/
så får jag inget felmeddelande utan får istället upp dialogrutan för namn & lösen. Testa detta! lämpligast är ju att mata in namn & lösen direkt i länken, dvs byt ut username & password ovan, men det kvittar ju, mata in rätt i dialogrutan annars. Detta borde funka. Obs det funkar inte om man klickar länken ovan, måste kopieras...

Jag har kollat och dem alternativ bruse nämde är ibockade och jag var på den sidan och fyllde i det dem bad om men inget hände.

Hemsidesnamnet är det hela url adressen jag fick eller bara det som kommer efter deras? Hela ser ut så här http://goto.glocalnet.net/lonewolf eller ska jag knappa in ftp://goto.glocalnet.net ?

Gick inte så bra ser jag, första länken börjar med http:// och slutar med /lonewolf den andra börjar med ftp://

Pust vad mycket det är, men ni är snälla som hjälper mig som inte kan ;-)

Bosse

thompa:

jag kopierade som du sa och då kom den rutan med namn och lösen och sen kom det upp en tomm mapp är det där jag kan fylla på med bilder genom kopiera/klistra eller måste jag göra något mera?

Bosse

Lonewolf skrev:
> Jag har kollat och dem alternativ bruse nämde är
> ibockade och jag var på den sidan och fyllde i det
> dem bad om men inget hände.
>
> Hemsidesnamnet är det hela url adressen jag fick
> eller bara det som kommer efter deras? Hela ser ut
> så här eller ska jag knappa in ?
>
> Gick inte så bra ser jag, första länken börjar med
> http:// och slutar med /lonewolf den andra börjar
> med ftp://
>
> Pust vad mycket det är, men ni är snälla som
> hjälper mig som inte kan ;-)
>

EDIT: Glöm texten nedan, jag var lite långsam, du har redan gjort detta :-)

jag tror du är nära nu, håll ut :-)

testa infon från mig kl 11:29, klipp in länken (hela raden, inte bara det som Happy formaterar i blått...)
ftp://username:password@goto.glocalnet.net/
utan editering i utforskaren och tryck enter och se vad som händer!

Lonewolf skrev:
> thompa:
>
> jag kopierade som du sa och då kom den rutan med
> namn och lösen och sen kom det upp en tomm mapp är
> det där jag kan fylla på med bilder genom
> kopiera/klistra eller måste jag göra något mera?
>
> Bosse
>
>
> Kör så det ryker.

Nu är det nog klart! Adressen till bilderna bör bli
http://goto.glocalnet.net/sidans_namn/bild.jpg
eller vad dina bilder nu kommer heta.

Tammetusan om det inte funkar ;-)

Så kan jag nu fylla på den tomma mappen som kommer upp med undermappar och lägga bilder i dem som vanligt eller? Sen är dem nåbara online och jag kan lägga in adressen i ett inlägg och ni kan se bilderna?

Bosse

Lonewolf skrev:
> Tammetusan om det inte funkar ;-)
>
> Så kan jag nu fylla på den tomma mappen som kommer
> upp med undermappar och lägga bilder i dem som
> vanligt eller? Sen är dem nåbara online och jag
> kan lägga in adressen i ett inlägg och ni kan se
> bilderna?
>
>

det borde funka, men börja med att testa om det funkar. Lägg in en testbild i mappen bara, utan underfolder, och se om du kan nå den via http-adressen.

thompa skrev:
> Lonewolf skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tammetusan om det inte funkar ;-)
> >
> > Så kan jag nu fylla på den tomma mappen som
> kommer
> > upp med undermappar och lägga bilder i dem
> som
> > vanligt eller? Sen är dem nåbara online och
> jag
> > kan lägga in adressen i ett inlägg och ni kan
> se
> > bilderna?
> >
> >
>
> det borde funka, men börja med att testa om det
> funkar. Lägg in en testbild i mappen bara, utan
> underfolder, och se om du kan nå den via
> http-adressen.

Om det inte finns en mapp som heter www, html eller så, då skla allt ligga i den för att funka. Finns ingen mapp alls där, då äre bara att köra.

jag testade just om direktlänkning till bilder fungerar hos Glocalnet

inte helt överraskande så var det någon som hade registrerat
http://goto.glocalnet.net/sidans_namn
eftersom sidans_namn är namnet enligt Glocalnets exempel :-)

och där finns bilden underground3.jpg, så här ser det ut när man direktlänkar till den

underground3.jpg

Dvs det funkar alldeles utmärkt, så nu vill vi se bilderna på din nya hoj så fort den dyker upp!

bruse skrev:
Om det inte finns en mapp som heter www, html eller så, då skla allt ligga i den för att funka. Finns ingen mapp alls där, då äre bara att köra.

Nej inga mappar som heter så, bara ett tom vit sida med några rubrikknappar till vänster tex mina dokument och internet explorer och några till, ska jag bara klippa in mina bilder i huvudmappen då alltså?

thompa: Jo bilder kommer ska lägga upp en test bild för att träna så länge ;-)

Tack för hjälpen alla inblandade, skönt att det finns så många snälla människor här på Happy.

Bosse

Lonewolf skrev:
> bruse skrev:
> Om det inte finns en mapp som heter www, html
> eller så, då skla allt ligga i den för att funka.
> Finns ingen mapp alls där, då äre bara att köra.
>
> Nej inga mappar som heter så, bara ett tom vit
> sida med några rubrikknappar till vänster tex mina
> dokument och internet explorer och några till, ska
> jag bara klippa in mina bilder i huvudmappen då
> alltså?

Ja det kan du. Men för att förekomma framtida hybris, skapa en mapp med adekvat namn, med datum, eller "min_cykel" osv. Kom ihåg att glömma använda mellanslag, åäö osv i mapp- och filnamn. Funkar från dåligt till inte alls. Använd alltså bara 0-9 samt a-z eller A-Z.

Annars kommer du få tusentals filer i en enda osorterad mapp.

>
> thompa: Jo bilder kommer ska lägga upp en test
> bild för att träna så länge ;-)
>
> Tack för hjälpen alla inblandade, skönt att det
> finns så många snälla människor här på Happy.
>
> Bosse
>
>
> Kör så det ryker.

Tillbaka
Topp