(OT) Gågata

Tomcat1

Aktiv medlem
(OT) Gågata
Tror folk att man inte får framföra sin bil på en gågata?

Jag undrar för jag har mött rätt många märkligt, sura människor på Skånegatan när jag glidit förbi där i Mercan.

Edit: Du slant på tangenterna och missade O:t i OT. // Mod

Senast redigerad av en moderator:
(OT) Gågata
tomcaten sa:

Jag undrar för jag har mött rätt många märkligt, sura människor på Skånegatan när jag glidit förbi där i Mercan.

På en gågata får man inte köra. Men på det som kallas gångfartsområde får man köra. Vilket menar du?

(OT) Gågata
Om du menar Skånegatan på Söder i Sthlm är det väl inte så konstigt? Där bor ju bara vänsterpack och miljöpartister, klart som fan de blir sura om det kommer en Merca.

(OT) Gågata
tomcaten sa:

Nja. Du får väl bara köra där om du har ärende till fastigheterna. Genomfart förbjuden.

(OT) Gågata
tomcaten sa:

Tycker inte du ska köra alls förrän du är säker på att du nyktrat till!

(OT) Gågata
Psst, det här är vad som gäller där.

"Du får inte köra fordonet med högre hastighet än gångfart. Du får inte parkera fordonet på någon annan plats än särskilt anordnade parkeringsplatser. Du som är förare har väjningsplikt mot gående.

Du får inte köra ett motordrivet fordon på en gågata annat än för att korsa den. Sådana fordon får dock föras på gågator om det behövs för

varuleveranser till eller från butiker eller motsvarande vid gågatan,
transporter av gods eller boende till eller från adress vid gågatan,
transporter av gäster till eller från hotell eller motsvarande vid gågatan eller
transporter av sjuka eller rörelsehindrade personer till eller från adress vid gågatan."

Låter jag fortfarande lika påverkad Fucken?

(OT) Gågata
Trafikförordning (1998:1276)

8 kap. Bestämmelser för trafik på gågata och i gångfartsområde m.m.
1 § På en gågata och i ett gångfartsområde gäller följande.
1. Fordon får inte föras med högre hastighet än gångfart.
2. Fordon får inte parkeras.
3. Fordonsförare har väjningsplikt mot gående.
På en gågata får motordrivna fordon inte föras annat än för att korsa den. Sådana fordon får dock föras på gågator om det behövs för
1. varuleveranser till eller från butiker eller motsvarande vid gågatan,
2. transporter av gods eller boende till eller från adress vid gågatan,
3. transporter av gäster till eller från hotell eller motsvarande vid gågatan, eller
4. transporter av sjuka eller rörelsehindrade personer till eller från adress vid gågatan. Förordning (2017:921).

(OT) Gågata
På gånggata då?

Bilagor

• gånggata.jpg
    gånggata.jpg
    15.7 KB · Besök: 190
(OT) Gågata
Men hade du ett legitimt ärende dit? Skånegatan är en Gågata och inget Gångfartsområde.

Det verkar för övrigt som att många helt plötsligt "glömt" vad skylten motortrafik förbjuden betyder, speciellt nu när man måste åka in via Södermannagatan söderifrån.

(OT) Gågata
(OT) Gågata
Sixten Fors sa:
jonte987 sa:
Sixten Fors sa:
NickPick sa:
Skånegatan i Nässjö?
Nässjö ligger väl inte i Skåne? Valfri gata i Skåne är rimligen en skånegata. Eller specifikt Skånegatan i Limhamn, kan det bli mer skånigt än så?
Po (På) Limhamn, inte i.
På? Helt otroligt, tror skåningarna att Limhamn e n ö lr? I Limhamn. På Öland. På Gotland.
Skåningarna talar inte svenska, de har nåt eget språk. Låter ungefär som när nån har munnen full med gröt...

(OT) Gågata
Sixten Fors sa:
jonte987 sa:
Sixten Fors sa:
NickPick sa:
Skånegatan i Nässjö?
Nässjö ligger väl inte i Skåne? Valfri gata i Skåne är rimligen en skånegata. Eller specifikt Skånegatan i Limhamn, kan det bli mer skånigt än så?
Po (På) Limhamn, inte i.
På? Helt otroligt, tror skåningarna att Limhamn e n ö lr? I Limhamn. På Öland. På Gotland.

På Hispaniola, i Haiti, i Dominikanska republiken?

(OT) Gågata
ooms sa:
Sixten Fors sa:
jonte987 sa:
Sixten Fors sa:
NickPick sa:
Skånegatan i Nässjö?
Po (På) Limhamn, inte i.
Skåningarna talar inte svenska, de har nåt eget språk. Låter ungefär som när nån har munnen full med gröt...
Min svensklärare hävdade att det var en het potatis. Som de hade i munnen, alltså. Idag hade han väl blivit anmäld för rasism.
Det är väl ett pidginspråk som utvecklats till ett kreolspråk.

(OT) Gågata
ooms sa:
Sixten Fors sa:
jonte987 sa:
Sixten Fors sa:
NickPick sa:
Skånegatan i Nässjö?
Po (På) Limhamn, inte i.

Danska heter det, jävligt svårt att fatta vad dom säger.

Tillbaka
Topp