[OT] Garmin connect för barnkonto utan smartphone

H.

Aktiv medlem
Har fått en fin Garmin 45s som äldsta dottern vill ha när hon tränar. Bra tänkte jag och skapade ett länkat barnkonto på Garmin Connect. Men dottern har ingen smartphone och så önskar jag att det förblir ett tag. Så då tänkte jag att hon får synka sina aktiviteter via Garmin express på laptopen. Men Garmin Express är spärrat för barnkonton.

Har försökt chatta med Garmins support men får bara goddag yxskaft-svar. Slutade med att jag gav upp och raderade dotterns connect-barnkonto igen.

Men hur har ni andra gjort? Finns det någon väg runt det här? Eller är det bara att skapa ett standardkonto till henne och tuta och köra med Garmin Express?

(Om ni undrar varför ett barn utan smartphone ska logga träningar i Garmin Connect så är syftet att få en länkning över till Livelox, som är en app/tjänst för orientering där man kan få sin rutt inlagd på en interaktiv orienteringskarta och se precis hur man har sprungit.)

Senast ändrad:
Det ska nog gå att ladda upp fit-filen från klockan direkt på Garmin Connects webapp: https://connect.garmin.com/app/import-data

Edit:
Alltså när klockan är ansluten till datorn via usb-snöret, gå till katalogen /garmin/activities/ (vill jag minnas) på enheten. Där ska fit-filer för alla pass ligga.

Senast ändrad:
Man kan hoppa över hela Garmin Connect steget också och göra hela flödet manuellt om man har som syfte att bara få in datan i Livelox.

Koppla klockan och flytta över fit filen till datorn. Importera fit filen direkt på Livelox

1000030171.webp

Eller så skriver man fel ålder i garmin. Om inte att ljuga för big tech vore en synd som det är farligt att lära barnen.

Jag har ett barn som man inte vill öppna den dörren för och ett som själv smällde igen den bakom sig när hon var 5-6. Gissa vilken som är lik sin pappa

Eller så skriver man fel ålder i garmin. Om inte att ljuga för big tech vore en synd som det är farligt att lära barnen.

Jag har ett barn som man inte vill öppna den dörren för och ett som själv smällde igen den bakom sig när hon var 5-6. Gissa vilken som är lik sin pappa
Fast har man ingen smartphone att ha appen på så hjälper det inte att man skriver att man är 100

Då får man hitta en gammal telefon som används för endast detta syftet

Edit. Eller använda det via garmin express då var kanske tanken. Men då har man redan kopplat in och kan ladda upp filen direkt till orienteringsappen

Fast har man ingen smartphone att ha appen på så hjälper det inte att man skriver att man är 100

Då får man hitta en gammal telefon som används för endast detta syftet

Edit. Eller använda det via garmin express då var kanske tanken. Men då har man redan kopplat in och kan ladda upp filen direkt till orienteringsappen
Ja, det var det jag menar.

Har fått en fin Garmin 45s som äldsta dottern vill ha när hon tränar. Bra tänkte jag och skapade ett länkat barnkonto på Garmin Connect. Men dottern har ingen smartphone och så önskar jag att det förblir ett tag. Så då tänkte jag att hon får synka sina aktiviteter via Garmin express på laptopen. Men Garmin Express är spärrat för barnkonton.

Har försökt chatta med Garmins support men får bara goddag yxskaft-svar. Slutade med att jag gav upp och raderade dotterns connect-barnkonto igen.

Men hur har ni andra gjort? Finns det någon väg runt det här? Eller är det bara att skapa ett standardkonto till henne och tuta och köra med Garmin Express?

(Om ni undrar varför ett barn utan smartphone ska logga träningar i Garmin Connect så är syftet att få en länkning över till Livelox, som är en app/tjänst för orientering där man kan få sin rutt inlagd på en interaktiv orienteringskarta och se precis hur man har sprungit.)
Låter mycket korkat att tillåta Connect Mobile men inte Garmin Express men det finns säkert problem med att begränsa viss funktionalitet i Express som man anser att ett barn inte skall komma åt.
Finns fler som reagerar och Garmin rekommenderar att logga en förbättringsidé. Även om jag inte har det problemet så har jag lagt in ett förslag om att tillåta Express för barn, ju fler desto bättre tänker jag ;)

Som lösning hade jag skapat ett vanligt konto, tyvärr en vardag för många föräldrar men så länge man har koll och bra dialog med barnen så ser jag inga problem med det.

Det kanske finns nån Android emulator man kan använda för att köra garmin connect? Ska inte chromebooks kunna köra android appar?

Tänker nåt i stil med att installera chromeos i virtualbox, och sedan Garmin connect i den. Lite pilligt men när det väl är gjort borde det inte vara så svårt att använda.

Man kan hoppa över hela Garmin Connect steget också och göra hela flödet manuellt om man har som syfte att bara få in datan i Livelox.

Koppla klockan och flytta över fit filen till datorn. Importera fit filen direkt på Livelox

Visa bilaga 833018
Tack! Tänkte inte på att livelox kunde hantera "råfilen" från garmin. Trodde det behövde gå via garmin connect eller exporteras som GPX.

Ibland finns ju skärmar som barn använder tillgängligt hemmasom en ipad eller liknande, kan det synka den vägen?

Sen vet jag att lite moderna enheter kan synka direkt mot wifi, men din modell är kanske för enkel?

Det kanske finns nån Android emulator man kan använda för att köra garmin connect? Ska inte chromebooks kunna köra android appar?

Tänker nåt i stil med att installera chromeos i virtualbox, och sedan Garmin connect i den. Lite pilligt men när det väl är gjort borde det inte vara så svårt att använda.
De kör begränsat med android appar.

och att få in google play är betydligt värre än att både köpa smartphone och ljuga om åldern.
Med reservation för att det kanske funkar bättre i virtualbox än på intel

EDIT. Och har man en box som kan köra appar så kan man väl lika bra ha en platta eller mobil med samma appar

möjligen en korkad fråga men vad händer i appen om man loggar ut och loggar in med en annan användare? Skulle inte bli förvånad om det skiter sig ordentligt men säker kan man ju inte vara

EDIT
1780050216915.webp

möjligen en korkad fråga men vad händer i appen om man loggar ut och loggar in med en annan användare? Skulle inte bli förvånad om det skiter sig ordentligt men säker kan man ju inte vara

EDIT
Visa bilaga 833081
Så vill man ju inte hålla på. Jag vill hålla min telefon ren, och när dottern varit på orienteringstävling vill jag kunna synka hennes runda.

Vi har inga onödiga apparater i huset, förutom en gammal telefon men den vill vi av taktiska skäl hålla tyst om. Så därför vill vi koppla det mot datorn...

Men det låter som att bästa lösningen är att helt skita i Garmins molntjänster och bara köra offline i klockan och sedan manuell synk direkt mot livelox genom drag and drop i datorn.

Tack för hjälp!

Det är nog enklast med logga ut/in som tvåa.

Fan, man får verkligen skämmas för alla device som dräller här. Enda försvaret är att det mest är skrot

Tillbaka
Topp