[OT] Garmins (värdelösa?) klockarmband

Min gick i sönder för knappt en vecka sedan och jag provade en droppe lim och än så länge håller det. Jag tror att det var Loctite Super Glue Precision Lim.

Fick öglan idag eller rättare sagt två, så nu bör jag klara mig i tre år då :-)
Hade även ett billigt nato-band i lådan nu men det var för långt för för mina kycklingarmar, annars verkar kanske vävda nylonband vara trevligt?

En bra sak dock, vid testbytet av band såg jag att porten för lufttryck har öppningar mot sprinten också, det visste jag inte, så har nu sköljt den riktigt ren och hoppas höjdmätaren uppför sig bättre framöver!

Om jag fattar det rätt är det 26 mm armband till min Fenix 3. Det verkar ju stört omöjligt att få tag på annat än Garmins egna för hutlösa summor, eller dessa från CaseOnline. Dock verkar ju Caseonline kanske inte vara den bästa webshoppen med tveksam kvalitet.

Vad missar jag? Är det inte 26 mm? Är det dumt att köpa något annat än originalgrejer? (Det har ju ändå hållt i fem år)

Tjena!

Jo det är 26mm bredd.
Finns en del om man söker runt, men det är inget direkt stort utbud, det har du ju rätt i.
Köp original eller våga dig på CaseOnline. Denna finns ju också

Jag fick något allergiskt problem med original silikon-armband. Köpte ett billigt nylon med kardborre. Känns inte alls premium men fungerar kanon. Riktigt smidigt och har inte fått några problem ännu efter två månader på armen 24/7.

Sånt här fast på en Garmin Venu SQ

82334.jpg

/edit: nu med bild på min klocka, med uppknäppt armband

_4120118.jpg

Senast ändrad:
Verkar ju vara vanlig bandstiftsinfäsning till låset på länken som länkades ovan. Bör vara enkelt att byta till ett spänne med mikrojustering från Strapcode. Om man orkar.

Jo, har letat lite efter nått passande utan att hitta något.

För armband som är 18/20mm vid infästningen mot spännet samt i stål finnas lite olika alternativ. Jag behöver ett spänne som är 22mm och titan och då blir det lite svårare.
(Strapcode har ett 22mm spänne i borstat stål som jag tänkt beställa för att testa men just den modellen har inte funnits i lager på väldigt länge).

//j

lMQGaH2.jpg
Garmin 645 Music med handgjort läderarmband

Jag tycker de medföljande silikonbanden blir väldigt obekväma om man har dem hela tiden, jag har istället läderarmband till vardags och byter bara till silikon när jag ska träna med klockan.

Jag fick något allergiskt problem med original silikon-armband. Köpte ett billigt nylon med kardborre. Känns inte alls premium men fungerar kanon. Riktigt smidigt och har inte fått några problem ännu efter två månader på armen 24/7.

Sånt här fast på en Garmin Venu SQ

Visa bilaga 491705

/edit: nu med bild på min klocka, med uppknäppt armband

Visa bilaga 491761
Silikon är kass i värme, väldigt vanligt med värmeutslag. Vill du ha gummi så hitta ett i naturgummi om din hud är känslig. Eller tvätta bandet oftare. ?

Visa bilaga 491824
Garmin 645 Music med handgjort läderarmband

Jag tycker de medföljande silikonbanden blir väldigt obekväma om man har dem hela tiden, jag har istället läderarmband till vardags och byter bara till silikon när jag ska träna med klockan.
Ditt armband är ju jättesnyggt, men jag skulle aldrig orka byta armband inför varje träningspass...

Silikon är kass i värme, väldigt vanligt med värmeutslag. Vill du ha gummi så hitta ett i naturgummi om din hud är känslig. Eller tvätta bandet oftare. ?
Letade efter ett i gummi faktiskt. Men så hittade jag det där jag skrev om ovan. Tyckte det verkade bättre. Känner mig rätt nöjd med det också så det var ju bra.

Tvättade någon gång i veckan, så det kan vi nog utesluta. Det blev som brännskada ungefär, ett sår liksom och huden flagnade lite. Tog en bild några dagar efter jag flyttat klockan till andra armen, det har hunnit läka här men man ser ju på ett ungefär

_4090096.jpg
.

Tycker det är synd att de sparar in några kronor på armbandet när man köper en så dyr klocka. Hade ju kunnat vara naturgummi från början istället.

Letade efter ett i gummi faktiskt. Men så hittade jag det där jag skrev om ovan. Tyckte det verkade bättre. Känner mig rätt nöjd med det också så det var ju bra.

Tvättade någon gång i veckan, så det kan vi nog utesluta. Det blev som brännskada ungefär, ett sår liksom och huden flagnade lite. Tog en bild några dagar efter jag flyttat klockan till andra armen, det har hunnit läka här men man ser ju på ett ungefär

Visa bilaga 491911.

Tycker det är synd att de sparar in några kronor på armbandet när man köper en så dyr klocka. Hade ju kunnat vara naturgummi från början istället.
Precis så där blir det för mig också av silikon, därför undviker jag det som pesten. Byter band på alla klockor jag köper som kommer med silikonband.

Skulle inte kalla din klocka så pass dyr att den borde kommit med naturgummi. De flesta original-naturgummin kostar 600-800kr och uppåt. Hirsch Pure som är ett bra gummi kostar 600kr. Det förra naturgummit jag köpte kostade 2300kr. :)

Silikon har även en hel del andra fördelar jämfört med naturgummi (förutom lågt pris).

Jag har börjat byta hand på natten. Möjligt ni får allergisk reaktion men det är under själva klockan jag får problem.

Man kan väl få kontaktallergi med både naturgummi och silikon? Silikon är ju inte ett generellt dåligt material för att vara i kontakt med hud.
Det beror på. :)
Det finns en mängd olika silikon-blandningar. Även strukturen gör skillnad. Vissa skaver på huden, andra blir för varma osv. Generellt är dock naturgummi bättre.

1-2% beräknas vara allergiska mot naturgummi. Bland sjukvårdspersonal som utsätts för mycket gummi (latex) är det än vanligare.

Hur många är allergiska mot silikon?

Struktur och temperatur har inget med materialval att göra, bara utformning.
Vet inte hur många % som är allergiska mot silikon, men många typer av silikon fastnar mer mot huden i värme.

Silikon har bättre mot draghållfasthet när det utsatts för värme och naturgummi spricker lättare över tid. Så jo, valet har visst med saken att göra. Exempelvis ISO2425 kräver att banden ska klara viss draghållfasthet. Det är därför japanska tillverkare generellt väljer silikon framför naturgummi och det är anledningen till att välja det ena framför det andra. De flesta sweiziska tillverkarna kör på naturgummi.

Senast ändrad:
Jag tycker inte detta rimmar med det du skrev nedan.

Uppenbarligen har du bättre koll än mig på materialläran, så jag säger inte emot.

Det jag stör mig på är att det ofta känns som att det finns en (ovetenskaplig) vurm för naturgummi och att det artificiella silikonet är något dåligt/giftigt/whatever, även om så kanske inte är fallet nu. Då tycker jag det är rimligt att tex lyfta allergiaspekten bara för att belysa att det inte alls är så enkelt som att säga att naturgummi är bättre. Och är det dessutom så att naturgummi har större tendens att spricka så är det ju ytterligare ett plus för silikon.
Med "generellt är dock naturgummi bättre" menar jag för huden. Men det finns som sagt många olika silikonblandningar, vissa som är väldigt töjbara är damm-magneter och fastnar gärna på huden vilket kan ge skav. I kombination med värme kan det då bli hudirritation. En annan klassiker är att döda hudceller och annat mysigt fastnar på bandet och därmed irriterar huden. Så det behöver inte handla om överkänslighet eller allergi.

Båda materialen har sina fördelar och nackdelar, frågan är vad man prioriterar.

Nylonarmband är snyggt men hur tusan håller man dem rena? Måste ju samlas hur mycket smuts som helst i väven.

Nylonarmband är snyggt men hur tusan håller man dem rena? Måste ju samlas hur mycket smuts som helst i väven.

Tvål och vatten har fungerat i fler år för dom jag har till min Apple Watch. Tror det ska gå även till detta. Blir dom riktig grisiga går det att stoppa i tvättpåse i tvättmaskinen.

Du tvättar väl dina kläder regelbundet? Eller slänger du när dom är smutsiga.

Tjena!

Som Rymdkatten säger, tvål och vatten. Sen slänger jag in en hög i en tvättpåse då och då och kör med vanliga tvätten. Jag har ganska många Natoband som jag växlar med, inte ovanligt att jag byter varje dag efter vilka kläder jag har på mig. Då håller dom sig längre också, precis som med skor.

Tvål och vatten har fungerat i fler år för dom jag har till min Apple Watch. Tror det ska gå även till detta. Blir dom riktig grisiga går det att stoppa i tvättpåse i tvättmaskinen.

Du tvättar väl dina kläder regelbundet? Eller slänger du när dom är smutsiga.

Jovisst, men inte två-tre ggr per dag. Behövs en rejäl bunt med nylonband om man skall hålla samma hygienstandard som med gummiband utan att behöva köra tvättmaskinen konstant.

En gång om dagen räcker för mig. När jag kommer hem från jobbet sköljer jag av med snabbt med tvål och vatten oavsett vilken klocka/armband jag har på mig. Och efter löp/cykel. Men en tredje gång har nog aldrig hänt, då börjar det närma sig någon slags OCD.

Att slänga in ett armband i tvättmaskinen tillsammans med träningskläderna efter träning känns inte som någon stor apparat.

Men jag jobbar inte på verkstad och doppar händerna i svart olja hela dagarna.

Jovisst, men inte två-tre ggr per dag. Behövs en rejäl bunt med nylonband om man skall hålla samma hygienstandard som med gummiband utan att behöva köra tvättmaskinen konstant.

Tjena!

Jag tvättar mig oftast upp till armbågen när jag tvättar händerna, då åker armbandet med av bara farten. Så mina tvättas nog upp till 40 gånger per dag.

Tjena!

Jag tvättar mig oftast upp till armbågen när jag tvättar händerna, då åker armbandet med av bara farten. Så mina tvättas nog upp till 40 gånger per dag.
Du ska nog vara försiktig med att tvätta händerna så ofta. Det lär slita på hudkostymen. Använd hellre handsprit för majoriteten av tillfällena. Dessutom ska du ta av klockan om du verkligen vill få det rent.

Att det kan skapa sådan uppståndelse av att vissa vill ha nylonband är svårt att förstå.

Vem tvättar dagligen sina läderarmband med tvål och vatten. Hur många köper ultraljudsrengöringsmaskiner till sina metallarmband för att få bort allt gegg i vinklar och vrår. Nej, har man dessa så låter man skiten sitta utan att bekymra sig det minsta, ingen bryr sig.

Nylonband är snyggast med patina, men eftersom de är gjorda av nylon så är det ju liksom en liten uppförsbacke att få den där lagom slitna looken. På Klocksnack finns trådar där folk går all-in för att åldra sina band i förtid, underbar läsning!

Att det kan skapa sådan uppståndelse av att vissa vill ha nylonband är svårt att förstå.

Vem tvättar dagligen sina läderarmband med tvål och vatten. Hur många köper ultraljudsrengöringsmaskiner till sina metallarmband för att få bort allt gegg i vinklar och vrår. Nej, har man dessa så låter man skiten sitta utan att bekymra sig det minsta, ingen bryr sig.

Tjena!

Hmm.. Använder väldigt sällan läder, men de jag använder brukar jag rengöra och fetta in.
Måste erkänna att jag tvättar mina stållänkar i ultraljudstvätt. ?

Du ska nog vara försiktig med att tvätta händerna så ofta. Det lär slita på hudkostymen. Använd hellre handsprit för majoriteten av tillfällena. Dessutom ska du ta av klockan om du verkligen vill få det rent.

Nu har jag ett arbete som kräver att jag tvättar händerna väldigt ofta, handsprit hjälper inte mot skitiga händer. Men har absolut inga problem med huden.
Var utlånad till ett annat ställe och där hade dom en tvål som förstörde min hud på två dagar. Så med rätt tvål kan jag tvätta ofta utan problem. Använder dessutom grovtvål vid tre av fyra tillfällen.

Nylonband är snyggast med patina, men eftersom de är gjorda av nylon så är det ju liksom en liten uppförsbacke att få den där lagom slitna looken. På Klocksnack finns trådar där folk går all-in för att åldra sina band i förtid, underbar läsning!

Tjena!

Alla armband är snyggast med patina, typ de flesta klockor också.

Tjena!

Hmm.. Använder väldigt sällan läder, men de jag använder brukar jag rengöra och fetta in.
Måste erkänna att jag tvättar mina stållänkar i ultraljudstvätt. ?

Nu har jag ett arbete som kräver att jag tvättar händerna väldigt ofta, handsprit hjälper inte mot skitiga händer. Men har absolut inga problem med huden.
Var utlånad till ett annat ställe och där hade dom en tvål som förstörde min hud på två dagar. Så med rätt tvål kan jag tvätta ofta utan problem. Använder dessutom grovtvål vid tre av fyra tillfällen.
Gött för dig! Men generellt ska man vara försiktig. Mitt jobb kräver rena händer, men jag blir sällan skitig.
Tjena!

Alla armband är snyggast med patina, typ de flesta klockor också.
De flesta, iaf inom rimliga gränser. Jag tycker tex stretchen på länk har en gräns när det inte längre är charmigt.

Äger ett Ul-bad också som används då och då.

Uppståndelse? Det är du själv som skapar den om du upplever det så. Jag frågade bara hur man håller det rent för att kunna utvärdera om det är något för mig och mina behov och vanor. Hur i hela friden kan det vara ett problem för dig att jag ställer frågan? Du får springa runt med hur skitiga armband du vill.

Nylonbandet åker med i duschen efter träning. Känns det obehagligt däremellan är det bara att skölja en extra gång med tvål och vatten. Jag går inte tillbaka till hårda band.

Jag frågade bara hur man håller det rent för att kunna utvärdera om det är något för mig och mina behov och vanor. Hur i hela friden kan det vara ett problem för dig att jag ställer frågan?

Det verkar vara ett problem för dig, något mycket enkelt får du till att vara som en heltidssysselsättning pga att du är rädd för lite handledssvett.

Naturligtvis anser jag rengöringen vara ett problem, annars hade jag inte ställt frågan.

Men jag har fått bra svar, av Kneecap. Tack. Jag nöjer mig så.

Tillbaka
Topp