[OT] Getingsommar 2016

[OT] Getingsommar 2016
Denna sommaren 2016 är en getingsommar, jag som är allergisk mot getingstick ....
Var är den bästa medicinen om man får ett stick? Det finns ju vissa allergidämpande tabletter med mera?
Vad rekomenderar ni, om man får ett stick?

Edit: OT /mod

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Getingsommar 2016
Vi har adrenalinsprutor både för barn och vuxna hemma i fall något händer. Som med all medicin så finns det ju ett bäst före datum så sprutorna får bytas ut ibland. Jag har "tur" som har en svärmor som är läkare eftersom det är receptbelagt.

[OT] Getingsommar 2016
Hur allergisk är du? 112 eller blir det "bara" rött och svullet?

Jag är allergisk mot de flesta insektbett och det gillar mina fotkölar så till den milda grad att jag knappt får ur foten ur skon när de har haft fest. Jag behöver dock aldrig ringa 112.

För några år sedan fick jag en medicin utskriven som heter Cetirizin Mylan. Grymt bra tablett, all klåda försvinner samt svullnaden lägger sig väldigt snabbt. Enda baksidan är jag blir brutalt trött och vill sova mer än ett spädbarn men det kan ju å andra sidan bero på att mitt immunförsvar kör gasen i botten.

http://www.fass.se/LIF/product?nplId=20010223000040

https://sv.wikipedia.org/wiki/Cetirizin

[OT] Getingsommar 2016
arneman sa:
Vi har adrenalinsprutor både för barn och vuxna hemma i fall något händer. Som med all medicin så finns det ju ett bäst före datum så sprutorna får bytas ut ibland. Jag har "tur" som har en svärmor som är läkare eftersom det är receptbelagt.

Riktigt akut reaktion: epipen (adrenalin-spruta)
Akuta besvär: Betapred (tabletter som måste blandas ut i vatten och sedan drickas)
Lättare besvär: aerius

[OT] Getingsommar 2016
Går att behandla också genom att få regelbundna sprutor med gift. Har en kollega som är superallergisk som har gjort sådan behandling under våren.

[OT] Getingsommar 2016
Är själv superallergisk och blev stungen när jag var ute och sprang terräng hade två km till cykeln och åtta km hem på den. Det började flimra för ögonen, det ljusa blev mycket ljusare och det mörka mycket mörkare. Alla krafter i kroppen försvann och jag kände att jag bara måste sätta mig.
Samtidigt kändes det att sätter jag mig nu kommer jag aldrig upp igen.
Fick stappla mig tillbaks, gick som en zombie mot cykeln. När jag tidsnog kom hem var nästan alla symtom borta.
Symtomen kändes som jag inbillar mig att en LSD tripp verkar.

Tillbaka
Topp