[ot]: Gjord av socker. Villhöver extra-bil

plumse

Aktiv medlem
Nu är Volvon död! Eller ja, inte riktigt. Den slumpades bort som reservdelsbil. Kanske någon annan får chansen att hämnas på den?
Nåja... Nu villhöver vi en ersättare. Vi har redan en helt ok medelstor bil för hela familjen. Nu handlar det om att komplettera med en hyggligt ny lite mindre bil.
Har hittat en Hyundai i20 som rullat 1.350 mil och en Seat Ibiza som rullat 3.750 mil.
Båda är nyservade, Båda har back-kamera och GPS.
Hyndan kommer med nybilsgaranti i nästan två år frammåt. Ibiza kommer med ett års garanti.
Jag har provkört ett par Renault Captur och de var helt ok m.t.p syftet med bilen men jag störde mig jättemycket på ljudet från växellådan som lät som jordfel i högtalare.
Är det någon här som har några åsikter kring dessa?
  • Renault Captur, 2018, 4.500 mil
  • Hyundai i20, 2020, 1350 mil
  • Seat Ibiza, 2018, 3750 mil
Liknande pris på allihop. Diffar bara några tusenlappar mellan dem. Alla tre har backkamera vilket jag värdesätter högt. Och alla tre har inbyggd GPS samt stöd för Android Auto.
På pappret likvärdiga ful-bilar. Men IRL?

Nu är Volvon död! Eller ja, inte riktigt. Den slumpades bort som reservdelsbil. Kanske någon annan får chansen att hämnas på den?
Nåja... Nu villhöver vi en ersättare. Vi har redan en helt ok medelstor bil för hela familjen. Nu handlar det om att komplettera med en hyggligt ny lite mindre bil.
Har hittat en Hyundai i20 som rullat 1.350 mil och en Seat Ibiza som rullat 3.750 mil.
Båda är nyservade, Båda har back-kamera och GPS.
Hyndan kommer med nybilsgaranti i nästan två år frammåt. Ibiza kommer med ett års garanti.
Jag har provkört ett par Renault Captur och de var helt ok m.t.p syftet med bilen men jag störde mig jättemycket på ljudet från växellådan som lät som jordfel i högtalare.
Är det någon här som har några åsikter kring dessa?
  • Renault Captur, 2018, 4.500 mil
  • Hyundai i20, 2020, 1350 mil
  • Seat Ibiza, 2018, 3750 mil
Liknande pris på allihop. Diffar bara några tusenlappar mellan dem. Alla tre har backkamera vilket jag värdesätter högt. Och alla tre har inbyggd GPS samt stöd för Android Auto.
På pappret likvärdiga ful-bilar. Men IRL?
Har kollega som är jättenöjd med i20. Lite tråkig och ful, men allt fungerar, den är snål, pålitlig och "bra".

Ibizan är lite billig i material mm men funkar ganska väl (sett från verkstads sidan). Ganska trevlig om man kan leva med att den är billig.

Slår ett slag för elbil som andrabil. Kompletterar perfekt och vi kör fossilbilen mer sällan än andrabilen nu.
Klart dyrare initial kostnad men på flera års sikt är det ok ekonomi, och bättre på andra plan.

Köpte ny andrabil i april 2021 och ångrar mig ganska rejält nu att det blev en bensinbil och inte en elbil. Kanske fundera ett varv till om du inte skall ha en elbil, eller är beslutet hugget i sten?
Av de tre du kollat på: Hundai

Tack för hjälpen ?
Det lutar åt Hyndan även om jag egentligen inte gillade stolsryggens sidostöd i i20.
Elbil går bort just nu för jag vill inte privatleasa och köpa en blir för dyrt.

Huyndai. Alla jag känner som haft och jag själv med i30, har varit nöjda. Dom rullar på men är tråkiga. Den har väl bäst med garanti kvar också.

Det finns begagnade Zoe för 110-120kkr plus batterihyra på blocket, från bilfirmor. Dock saknar annonserna uppgift om batterihyra, vilket inte känns seriöst... Lite googling säger dock att den ligger på 700-1200 per månad beroende på körsträcka. Går även att köpa loss.

Hur var det nu, Renault Zoe fick 0 stjärnor i Euro-Ncap och Dacia Spring 1 stjärna?
Nog för att det kan vara ekonomiskt med elbil, men lite krocksäkerhet vill man kanske ha också?

Hur var det nu, Renault Zoe fick 0 stjärnor i Euro-Ncap och Dacia Spring 1 stjärna?
Nog för att det kan vara ekonomiskt med elbil, men lite krocksäkerhet vill man kanske ha också?

Zoe fick 4 stjärnor för några år sedan. Kraven höjs hela tiden (man tappade en stjärna pga avsaknad av auto-broms vad jag förstår - det var ju science fiction nyss). En Volvo v60 från 2013 hade nog inte fått högt idag. Så jämför man begagnade bilar är det svårt med n-cap.

Zoe testades med 5* vid lanseringen 2013 och utsågs till säkraste småbilen av Euro NCAP. Den testades om i december, sedan lanseringen har testprotokollet ändrats i flera omgångar. Numera sätts slutbetyget utifrån det delmoment man presterar sämst i. Zoe säljs utan autobroms som standard på de lägsta utrustningsnivåerna och får därmed 0* på Adas enligt protokollet.
Så vilken äldre bil som helst utan autobroms skulle få 0*.

Ett betyg gäller i regel ca. 6 år, sen byts en modell ofta ut och därmed testas bilar i regel inte om. Så tar du en 4 år gammal bil och testar om blir det knappast full pott :)
Euro NCAP har sin roll och protokollet utvecklas för att driva på utvecklingen men det var länge sen det bara handlade om just "krocksäkerhet".

Satt i en liknande sits i höstas, slutade med en Saab 9-3 Aero ? - spårade snabbt från tankarna på en liten snål ekonomisk bil som i20:) Hade jag varit rent rationell hade i20 legat bra till eller motsvarande Kia Rio.

Provade Kia Rio men fick nästan hörselskador i farter över 30hm/h.
Jag skulle också kunna tänka mig en rolig bil istället för en förnuftig, men frugan håller inte med och jag väljer att spara den energin till att försöka vinna en annan fajt ?

Provade Kia Rio men fick nästan hörselskador i farter över 30hm/h.
Jag skulle också kunna tänka mig en rolig bil istället för en förnuftig, men frugan håller inte med och jag väljer att spara den energin till att försöka vinna en annan fajt ?
Men jag tror inte i20 är bättre ljudisolerad. Capturen brukar uppskattas av fruarna då den är lite högre, men den manuella är sådär. 120 automaten är riktigt nice dock. Seaten har jag inte kört, men det är väl som vilken VAG produkt som helst.

Jag upplevde stor skillnad mellan Captur, i20 och Rio där Rio går fetbort. Captur och i20 var helt ok, men inte mer.
Möjligtvis ligger Ibiza på gränsen till ok avseende buller. Behöver nog köra den igen.

Det finns begagnade Zoe för 110-120kkr plus batterihyra på blocket, från bilfirmor. Dock saknar annonserna uppgift om batterihyra, vilket inte känns seriöst... Lite googling säger dock att den ligger på 700-1200 per månad beroende på körsträcka. Går även att köpa loss.

Fast batterihyran kostar 8kr/mil vilket gör den nästan lika dyr som min stora diesel. Är det en äldre Zoe tror jag det kostar ca 30 tkr att köpa loss - en kollega betalade iaf det för en pre2015modell.

Av nämnda, i20.

Jag upplevde stor skillnad mellan Captur, i20 och Rio där Rio går fetbort. Captur och i20 var helt ok, men inte mer.
Möjligtvis ligger Ibiza på gränsen till ok avseende buller. Behöver nog köra den igen.
Intressant! Hade inte trott att i20 skulle skilja nämnvärt (om det är samma generation).

Tillbaka
Topp