OT: Glad Post idag?

Steelisreal

Ny medlem
Glädje över ett paket

I paketet från Los Angeles låg en kär gamal vän som jag i snitt har spenderat 5 timmar om dagen med.

Nu har hon varit på reparation och renovering hos instrumentmakaren med stort I i Los Amgeles

vb01.jpg

Hon är tillverkad 1965 men har dock inte varit i min ägo hela tiden

vb02.jpg

nu återträder hon i provtjänst i ett halvår och underden tiden ska jag bestämma vad hennes nya ytlegering blir.

vb03.jpg

Försilvrad eller förgylld.

Beror på hur brackig min smak är den dagen jag ska bestämma mig är.

Usäkta att jag tog er tid.
Var bara så glad att jag måste dela med mig

ha det
Jan

Senast redigerad av en moderator:
finns det värde i gamla igenärgade trumpeter?? har en gammal trumpet som jag ärvt från farsgubben.. ser rent ut sagt förj'vlig ut, men var nog fin på sin tid.. skulle gissa på sent 50-tal tidigt 60-tal

Kneecap:
det kan finnas värde i den
det beror på vad det är för något
sen skiljer det väldigt mellan bra och dåliga exemplar
den måste provas innan det går att avgöra

ha det
Jan

Härlig gammal trumpet du har. Spelade aldrig blås själv
men väl lite gitarr.

Gamla instrument skall man vårda ömt!

Det råkar inte va en gammal hederlig Levin du har kvar, Jerry

Jerry Skrev:
-------------------------------------------------------
> Härlig gammal trumpet du har. Spelade aldrig blås
> själv
> men väl lite gitarr.
>
> Gamla instrument skall man vårda ömt!
>
> ---------------------
> Time ... enough!
>
> "Proud sponsor of Jomper 2005"

>Gamla instrument skall man vårda ömt!

Morfar, som var musiker i armén, har en gammal cello från 1700-talet. Ska visst vara värd som en mindre villa häromkring... nej den fick jag inte leka med när jag var liten... :)

va taskigt av honom:-)

bra stråkinstrument har den egenheten

spar dom och köp en villa för pengarna
lek med dem och du kan använda dem till att värma upp villan med:-)

TommyE Skrev:
> >Gamla instrument skall man vårda ömt!
>
> Morfar, som var musiker i armén, har en gammal
> cello från 1700-talet. Ska visst vara värd som en
> mindre villa häromkring... nej den fick jag inte
> leka med när jag var liten... :)
>
>
>
> -Du fick grått!
> -Ja det passar ju bäst så. Inte sant?

jag har en gammal levin..
åxå arv från farsgubben..

men Jan.. hur är det? ska jag ha den som prydnad, eller ska jag sälja den.. den har inget affketionsvärde för mig och jag kommer aldrig orka renovera den eller spela heller för den delen.. trumpeten menar jag alltså..

Snygg sak :)

Försökte lära mig spela trumpet när jag var liten. Man SKULLE ju spela nåt instrument och när jag definitivt inte var lämpad för mandolin så tyckte nån att trumpet nog skulle passa bra. Hehe, det sket sig. Jag satt och brölade bl a "I am sailing" ut över gärdena där hemma tills en granne efter ett tag bad mig sluta och jag slapp ur det. Musiker påstår ofta att det inte finns tondöva. Dom har fel... :D

Tack

Snäll granne:-)

Det där med att det inte finns några tondöva är en missuppfattning från 70-talet tror jag.

Alla barn är musikaliska ...sas det
Men nej....alla är inte musikaliska, tråkigt nog.

Det finns ett skäl till att "De Tondövas Riksförbund" startades:-)
Efter att ha jobbat 6 månader på Stockholms Stadsteater som musiker i en pjäs där en som har varit vald till Sveriges Sexigaste man had huvudrollen, så var vi tvugna att erjuda honom ett medlemskap i DTRF.

ha det
Jan

Calle F Skrev:
> Snygg sak :)
>
> Försökte lära mig spela trumpet när jag var liten.
> Man SKULLE ju spela nåt instrument och när jag
> definitivt inte var lämpad för mandolin så tyckte
> nån att trumpet nog skulle passa bra. Hehe, det
> sket sig. Jag satt och brölade bl a "I am sailing"
> ut över gärdena där hemma tills en granne efter
> ett tag bad mig sluta och jag slapp ur det.
> Musiker påstår ofta att det inte finns tondöva.
> Dom har fel... :D
>
> -------------------------------------------
> Gammalt Dalslänskt djungelordspråk:
> Om man kör hela tiden utan kontroll behöver man
> inte oroa sig för att man ska tappa den.

Steelisreal Skrev:
> Tack
>
> Snäll granne:-)
>
> Det där med att det inte finns några tondöva är en
> missuppfattning från 70-talet tror jag.
>
> Alla barn är musikaliska ...sas det
> Men nej....alla är inte musikaliska, tråkigt nog.

Det sociala trycket att åtminstone spela nåt instrument var mycket hårt och jag var väldigt lycklig när mandolinen förolyckades i en skolbussolycka (Enda offret :) ). Då åkte jag på trumpeten men det varade bara i några månader som tur var. Jag är fortfarande pinsamt road av skolavslutningar där uppenbart oinspirerade ungar tvingas av föräldrarna att visa hur duktiga dom är. Nu är dottern snart 9 år och man kommer ju inte undan sånt heller. Som tur är är det ju alltid nån unge som är riktigt begåvad och det roligaste då är att se dom andra ungarnas avundsjuka föräldras sura miner. Vissa föräldrar tror att ungar med hög IQ måste vara musikaliska. Är dom inte det blir det lite jobbigt för dom...

Nej, tyvärr. Äger ingen gitarr längre. Min gamla gitarrlärare
hade en nylonsträngad Levin som fick mig att drägla.

Jag har ägt en gammal Hagström II:a med small spikrak hals. Den
var kul fast mickarna var rätt mesiga. Inget fett humbucker sound.
Sedan skaffade jag en Ibanez med fetare mickar på och en Fender
Redondo, fast det där var i ett annat liv för länge sedan. Nu
för tiden lyssnar jag bara.

Ja, jag lyssnar nästan uteslutande på rockmusik, fast det är aldrig
fel med dom gamla mästarna heller.

Jag har inte så stor pejl på hur högt IQ skulle påverka musikalitet

först måste man ju då hitta ett bra sätt att bedöma IQ på.

Vem har högst IQ? Zlatan eller Nobelpristagarna?
Det öppnar till eftertanke.

Musikaliska barn har ofta lätt att lära sig prata och förstå språk.Svårt att lära sig de grammatiska reglerna på pappret men, de gör aldrig grammatiska fel när de pratar. De känner igen melodin i språket.

Samma sak med sifferminne hos musikaliska barn..och vuxna.
De kommer i håg hur telnummer , portkoder...osv låter istället för att läsa in dem.

Just det där nummerminnet och språkbegåvning har jag fått av musikaliteten, eller är det tvärtom:-)
(däremot har jag aldrig varit bra på att stava:-)

Men de föräldrar som tror att deras barn skall kunna spela något bara för att de är duktiga i skolan har lång väg att vandra i föräldraskolan:-)

ha det
Jan

Steelisreal: Varför inte bara låta den vara som den är dvs både försilvrad och förgylld och bara polera upp den. Nu kan jag ios inget om intrument men den är verkligen vacker som den är.

// Miche

Gamla instrument har själ som inget annat.
Har spelat fiol i många år och har varit med i orkestrar och olika sammansättningar.
Tyvärr har en hockeyskada på vänster lillfinger och ringfinger gjort att de svåraste etyderna är omöjliga numer. Äger en fiol från mitten av 1800-talet som låter vackert och är ännu vackarare, tyvärr inte av de finaste instrumentmakarna och är inte värd mer än en Ny NRS av finare varinat.

Äger även en Mandolin tillverkad i Säffle i från mitten av seklet som fungerar som väggprydnad men fungerar utmärkt, letar efter en 50-60-tals Levin i fint skick.

/Anders - Som väntar på en Canadensisk handgjord gitarr i körsbär och med solitt cederlock, skall bli spännande...

Nice trumpet Stålis! Se nu till att inte få tomtar i den bara... Eller hoppsan fel trumpet men rådet kvarstår. ;)

Spelade själv fagott (faggot ;) ) ett par år men tröttnade då det inte blev något kul, trist att sitta hemma och öva skalor och trista gamla låtar jag aldrig hört... Orkestern var inget bättre, där var det inte en jäkel som kunde spela upptäckte jag snart, halva repningarna gick åt till att lära dom antingen melodin, noter eller hur greppet för olika toner var. Suck.

Jaja, där ser man vad den kommunala musikskolan där alla är lika kan ställa till med. :(

Fram för segregation! Hrmhrm, antagligen varken PK, HK eller MK för den delen... :)

Ja i och försig saknar jag inte spelandet alltför mycket måste jag säga, och vid de tillfällen jag gör det tänker jag bara på skalövningarna hemma sen är jag botad. ;) Hade iofs. varit kul att kunna spela ett pop-instrument typ bas eller gitarr då det faktiskt kan komma till användning då och då verkar det som *host* avundsjuk på kompisar *host*.

Musik kan hjälpa till vid allt möjligt, vid skidåkning hjälper det ibland att nynna/tänka en melodi eller rytm för att hitta rätt rytm och hålla takten i svängarna. Hmm, undrar om samma fenomen kan fixas i cyklingen? Mer än för kadensen menar jag...

Tack, jo jag gillar den också som den är , men nu är det ren mässing och nickelplatering inte silver och guld.
Nu ser det bra ut men sen kommer den bli brun och jag får inte lov att polera/putsa upp den för instrumentmakaren:-)
Jag har någon bild på den andra han har byggt till mig för en 10 år sedan

jl02.jpg

en viss patina är det ju (på både trumpet och ägare:-)

ha det
Jan

Miche Skrev:
> Steelisreal: Varför inte bara låta den vara som
> den är dvs både försilvrad och förgylld och bara
> polera upp den. Nu kan jag ios inget om intrument
> men den är verkligen vacker som den är.
>
> // Miche

Tack

Du skrev musik kan hjälpa till med mycket.

Ja ,det betalar lite till mig förutom glädjen att jobba med något som jag älskar över all annat, så blir där någon krona över till hyra, mat, enkelt fortskaffningsmedel och lite cykelgrejor då och då:-)

Men glädjen är nog det huvudsakliga

ha det
Jan

Muerto Skrev:
> Nice trumpet Stålis! Se nu till att inte få tomtar
> i den bara... Eller hoppsan fel trumpet men rådet
> kvarstår. ;)
>
> Spelade själv fagott (faggot ;) ) ett par år men
> tröttnade då det inte blev något kul, trist att
> sitta hemma och öva skalor och trista gamla låtar
> jag aldrig hört... Orkestern var inget bättre, där
> var det inte en jäkel som kunde spela upptäckte
> jag snart, halva repningarna gick åt till att lära
> dom antingen melodin, noter eller hur greppet för
> olika toner var. Suck.
>
> Jaja, där ser man vad den kommunala musikskolan
> där alla är lika kan ställa till med. :(
>
> Fram för segregation! Hrmhrm, antagligen varken
> PK, HK eller MK för den delen... :)
>
> Ja i och försig saknar jag inte spelandet alltför
> mycket måste jag säga, och vid de tillfällen jag
> gör det tänker jag bara på skalövningarna hemma
> sen är jag botad. ;) Hade iofs. varit kul att
> kunna spela ett pop-instrument typ bas eller
> gitarr då det faktiskt kan komma till användning
> då och då verkar det som *host* avundsjuk på
> kompisar *host*.
>
> Musik kan hjälpa till vid allt möjligt, vid
> skidåkning hjälper det ibland att nynna/tänka en
> melodi eller rytm för att hitta rätt rytm och
> hålla takten i svängarna. Hmm, undrar om samma
> fenomen kan fixas i cyklingen? Mer än för kadensen
> menar jag...
>
> /Muerto
> ForumRättighet
> x+ s+ t----(-) ht M++? H+++? S ww-- V (mina
> inlägg)

Steelisreal Skrev:
> Tack
>
> Du skrev musik kan hjälpa till med mycket.
>
> Ja ,det betalar lite till mig förutom glädjen att
> jobba med något som jag älskar över all annat, så
> blir där någon krona över till hyra, mat, enkelt
> fortskaffningsmedel och lite cykelgrejor då och
> då:-)
>
> Men glädjen är nog det huvudsakliga
>
> ha det
> Jan
>

Ja utan glädjen går det ju inte att spela! Musik ska födas utav glädje och känslor, då blir den bäst. Har man kul när man spelar blir det bra, om man är något sånär musikalisk, har man inte kul blir det mest bröl. ;)

Får du inte en förändrad klang om du förgyller den eller det är inte nåt att bry sig i?

Själv har jag inte kommit närmre blåsinstrument än när morsan försökte få mig att spela blockflöjt, yeah right! Förutom kompisen som har en liten samling där hemma.

Musik är verkligen underbart. Din beskrivning av musikalitet stämmer nog in på mig. Även om
jag inte har ett lika musikaliskt sinne som dig Stålis. Språkinlärning genom "takt" och "uttal" osv.
snarare än genom grammatiska regler. Sifferminne på samma taktsamma vis och inte genom att
memorera siffrornas inbördes ordning. Det stämmer riktigt bra... :)

Jag spelade trumpet fram till högstadiet. Har kvar min gamle trumpet i Stockholm men
har inte blåst i den på bra många år. Gick över till piano, och sedan till trummor vilket
jag fortsatte med efter gymnasiet. Nu har jag dock inte trumsettet kvar och spelar därför
inte mer. Lite piano-lir blir det dock fortfarande...

Musik är trevligt... under högstadiet kretsade allt runt musiken för min del. Vi repade i skolans
musiksal, hemma i källaren, hos en kompis. Sen blev det mycket tid på kurser hos bla.
kulturama mm. Vi hängde på musikaffärerna på söder när vi inte repade, drömde om nya prylar.
Men som så mycket annat så dog det ut i samband med uppsplittring efter gymnasiet.
Trist egentligen...

/cal - som är stolt över sina sjyssta musiklärare som gav honom musikstipendium under både
högstadiet och gymnasiet. :D Men som skäms lite över att "allt" bara ebbade ut till slut... :(

Underbara trumpeter Jan! :)

Undra vad grannarna skulle säga om man skulle ta och börja blåsa lite igen?

Hur skulle det gå att förgylla din trumpet? Måste den demonteras och de förnicklarna
delarna betas i syrabad för att sedan kunna förgyllas? Eller är de båda ytbehandlingarna
"kompatibla" så att förgyllningen kan göras utanpå nickellagret?

Det låter dyrt med förgyllning och polering av en trumpet! Men det är ju ditt arbetsredskap
och utseendet är ju mycket på ett blåsinstrument. Samtidigt var den nuvarande patineringen
och blandningen av mässing/nickel ganska cool. :)

Senast ändrad:
Lite förändrat blir det

Försilvring förändrar inte så mycket , men guld kan ge en mörkare , lite varmare klangfärg.
Dock är det så lite att dagsform påverkar mer.

Något som är värre är biligare instrument där de lackerar ytan med en plastfärg som ska föreställa guld eller silver. Känns vedervärdigt att spela på, dock är det en bra heldämpad cykel billigare:-)

ha det
Jan

kevlar Skrev:
> Får du inte en förändrad klang om du förgyller den
> eller det är inte nåt att bry sig i?
>
>
> Själv har jag inte kommit närmre blåsinstrument än
> när morsan försökte få mig att spela blockflöjt,
> yeah right! Förutom kompisen som har en liten
> samling där hemma.
>
> Vilja, våld och vaselin!
>
> x s M++ ht++ V ww+ H+ S-

Musikporr... tjadu... man börjar ju lätt längta tillbaka till de sköna stunderna med trumstockarna i händerna! :)

pearl1.jpg

Cal:
Så här går det till(skippar lite detaljer)

Ventilerna monteras av och likadant fjädraroch g kork till vattenklaff.

Insrumentet läggs ner i ett syrabad där det rengörs.

Sedan montera det ner i delar(på samma sätt som jag gör när jag rengör instrumentet hemma.

Alla rörändar täpps igen för att inte få ytbbehandling inuti instrumentet

Först blir det ett försilvringsbad eftersom guldet inte fäster bra på varken mässing eller nickel.

Sedan kommer förgyllningen där kostnade och mörkheten bestäms av hur många micromol som läggs på

slutligen polering där man brukar kunna välja mellan
2 olika finish
brushed gold eller polished gold
brushed lite matt ganska cool image
polished den blanka konsethusstilen:-)

Ja dyrt blir det med förgyllningen
men jämför man med kostnaderna som violinister och cellister har för att inhandla ett top of the line instrument så är det rätt blygsamt:-)

en relevant jämförelse är väl att vi får inhandla en ny Hundai och en violinist en Mercedes:-)

ha det
Jan

cal Skrev:
> Underbara trumpeter Jan! :)
>
> Undra vad grannarna skulle säga om man skulle ta
> och börja blåsa lite igen?
>
> Hur skulle det gå att förgylla din trumpet? Måste
> den demonteras och de förnicklarna
> delarna betas i syrabad för att sedan kunna
> förgyllas? Eller är de båda ytbehandlingarna
> "kompatibla" så att förgyllningen kan göras utanpå
> nickellagret?
>
> Det låter dyrt med förgyllning och polering av en
> trumpet! Men det är ju ditt arbetsredskap
> och utseendet är ju mycket på ett blåsinstrument.
> Samtidigt var den nuvarande patineringen
> och blandningen av mässing/nickel ganska cool. :)
> - Freedom is just a state of mind -
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-02-17
> 22:59 av cal.

Intressant. Det blir altså en hederlig ytbehandling med ett grundskikt av silver
och sedan förgyllningen utanpå det.

Finns det firmor i Sverige som förgyller instrument eller skickar du den "over there"
till företaget som byggde den under 60-talet?

Ja det blir det.

Jag väljer han som renoverade min trumpet.
Så nu ska jag ha den ett tag och se så att allt är exakt som jag vill ha det innan han förgyller. Sen är det försent att ändra. Det är därför den får gå 2 resor över pölen.

I Los Angeles finns det några firmor som vet exakt vad dom sysslar med när de förgyller instrument.

Här i Sverige är det tråkigt nog dåligt med kompetens på området

I Tyskland finns det en del firmor som är bra, men av någon anledning är arbetskostadwerna betydligt dyrare i Tyskland än i USA

ha det
Jan

> Steelisreal Skrev:
>
> I Tyskland finns det en del firmor som är bra, men av någon anledning är
> arbetskostadwerna betydligt dyrare i Tyskland än i USA

Högre miljökrav i Tyskland än i USA kanske och lägre tillgång på välrenommerade firmor?

I Sverige är ju ytbehandlingar skivdyra pga. miljöavgifter och dålig tillgång på duktiga firmor.
Då snackar vi ju ändå om hyffsat standardiserade processer, om än med stort hantverk vid
grundarbetet (stor del av kostnaden).

Lycka till med trumpeten Jan!
Jättefint instrument, verkligen... :)

Cal och Steelisreal: Ang "Språkinlärning genom "takt" och "uttal" osv. snarare än genom grammatiska regler". Det är precis så min dotter lärde sig att läsa och skriva när hon var 3.5-4 år (hon är 5 idag). Först lärde vi henne med lek (givetvis) vad bokstäverna säger (dvs hur de uttalas). Därefter skötte hon allt själv vad beträffar inlärningen med stöd från oss när hon ville ha det. Och det var främst att 'takta' fram ljudet i orden. Och när hon skriver så skriver hon precis som det låter utan några gramatiska regler samt skriver från höger till vänster. T ex Tarzans fickvän Jane stavar hon NJEJ (obs ordnigen). Iom att hon tycker att skriva och läsa är roligt så har hon fått ett väldigt bra ordföråd. Hon lyssnar och tycker om musik som hon spelar på sin bärbara cd-spelare.

Så jag kan instämma att det borde vara så som hävdar.

// Miche - en stolt pappa

Steelisreal Skrev:
> Men de föräldrar som tror att deras barn skall
> kunna spela något bara för att de är duktiga i
> skolan har lång väg att vandra i
> föräldraskolan:-)

Jo, det har dom nog. Senast nu i veckan så var det nån artikel i en kvällstidning om en liten unge med hög "IQ" som var plåtad vid nåt piano. Det stod dock inget i texten om att han faktiskt spelade på sånt...

Fast själv är jag nog inte tondöv, bara rätt värdelös på att hantera instrumenten. Jag kan t ex höra ett litet missljud och dess utveckling i en bilmotor väldigt bra och mina släktingar vågar knappt låna ut sina bilar till mig längre. Nåt litet lagerljud hittar jag alltid som en del mil senare blir till ett fel dom andra inte hör förrän det låter riktigt illa.

"IQ" är väldigt illa hanterat. Själv har jag mätt sånt där p g a diverse neuropsykiatriska utredningar och även om jag ligger högt i siffror så uppfattas jag inte på ett "intelligent" sätt av andra som ofta lägger in socialt och materiellt värderande i "ekvationen". Rent logiskt har jag hög "IQ" efter de sätt psykiaterna mäter men vad har jag för nytta av det när folk idiotförklarar mig av andra skäl. Jag kommer liksom ingenstans då ändå... :)

Jobbigt för mig då som går musik på gymnasiet och är rätt bra på grammatik. Att jag dessutom är bra på musikteori men inte har så bra gehör verkar stämma med den teorin...
Men jag ska få låna en saxofon av en klasskompis!!!! Skitkul verkligen, ska bli självlärd rocksaxofonist satsar jag på! Jag tror det är bäst att lära sig grunderna själv och sen skaffa en lärare om man tycker att man behöver det. Så har jag gjort med både trummorna och gitarren. När jag började med att spela hos en lärare tröttnade jag väldigt fort (kan ha berott på att de instrumenten, fiol och oboe, inte passade mig) och kände press på mig från läraren att spela sånt jag egentligen inte ville. Nu tycker jag det är roligt att öva eftersom jag känner att jag utvecklas. Lite funderingar bara...

Lycka till Sebastian!

Det finns ju egentligen inga regler för hur det ska va.
Känner du att du lär dig bättre på egen hand, så lär det väl fungera bäst för dig.

Men tveka inte att kontakta en lärare om du känner att du kör fast.
Lite "feedback" skadar aldrig !

ha det
Jan

Steelisreal Skrev:
> Det finns ju egentligen inga regler för hur det
> ska va.
> Känner du att du lär dig bättre på egen hand, så
> lär det väl fungera bäst för dig.

Själv töööööööötade jag gärna på ett munspel när jag var ute och liftade förr och fastnade lite väl länge i nån håla. Hellre än bra är nog en korrekt beskrivning... :D

steelisreal skrev.
Musikaliska barn har ofta lätt att lära sig prata och förstå språk.Svårt att lära sig de grammatiska reglerna på pappret men, de gör aldrig grammatiska fel när de pratar. De känner igen melodin i språket.

Samma sak med sifferminne hos musikaliska barn..och vuxna.
De kommer i håg hur telnummer , portkoder...osv låter istället för att läsa in dem.

Just det där nummerminnet och språkbegåvning har jag fått av musikaliteten, eller är det tvärtom:-)
(däremot har jag aldrig varit bra på att stava:-)

Hmmm du kan just ha löst en livsgåta för mig men det är en bit som fattas, jag har extremt sifferminne (bra som säljare med många art nr att hålla reda på) hade lätt att lära mig prata och förtstå engelska (det enda extra språk jag lärt mig tyvärr) men att skriva korrekt är nästan omöjligt för mig, läsa går dock bra och hade högsta betyg i konversation, så långt stämmer det bra men det var ju det här med musiken :-(

Jag är totalt tondöv och försökte på uppmaning att lära mig spela ett instrument och i musikskolan var regeln först blockflöjt sen får man välja det man vill spela (jag ville spela gitarr), men det sket sig rejält kunde aldrig få till någom melodi och till slut "råkade" flöjten hamna i framhjulet på hojen på väg hem från en lektion sen behövde jag inte spela mera, vilket nog grannarna var tacksamma för ;-)

Bosse

PS Fin trumpet men jag lämnar inga goda råd då jag inget begriper på det här området DS

Lonewolf:

Jag kom ett halvår med blockflöjten.

Det var inte så jätteroligt vill jag minnas. I oktober månad , en månad efter jag had börjat med blockflöjten så fick jag en trumpet i födelsepresent av min Mamma och Pappa.

Den där presenten blev definitivt kärlek vid första ögonkastet.:-)

Min blockflöjt slutade sina dagar fasttejpat på balkongräcket den nyårsafton som följde.
Jag och Pappa gjorde en raketramp av den:-)
Det va tider i den nystartad brf´s början:-)

helt offtopic i offtopic är att det går att läsa allt som hände där under den tiden i boken "Underdog" :-)

ha det
Jan

Tillbaka
Topp