[OT] Glasögon, Lensway, bra eller anus

AxelSthlm

Aktiv medlem
Tänkte gå all in vad gäller brillor och köpa mig ett par jag kikat på en tid men inte tordas köpa.
Ett par Ray Ban Wayfarer. Var in på Synsam och hittade ett par för 1450:-, plus synundersökning 320:- och sist och definitivt inte minst tillverkning av glas 2300:-. Jag har ett relativt enkelt synfel så vi snackar inte progressivt här inte.....

I samma centrum, Tyresö, finns ett hörn med ett par unga tjejer som kränger glasögon för Lensway. Samma set up som ovan utom undersökning vilket dem inte gör, kostar bara 999:- klappat och klart.
En rabatt på 2750:-

Hur kan de vara så sjukligt mycket billigare, var är haken, gör jag bort mig om jag köper dem 999, kommer de falla i bitar, är det fake?

Ingen erfarenhet av Lensway men köpte, för nått halvår sedan, glasögon från http://www.favoptic.com/. Kostade i stort sätt inga pengar alls så jag passade på att handla fyra olika par så man kan växla lite.

Använder nästan aldrig glasögon utan kör normalt med linser men jag har inte märkt att dessa skulle funka sämre (eller bättre) än de märkesglasögon jag haft tidigare.

//j

Ös på! Billigt är bra! Köpte mina senaste för en tusing och jag är tamejfan halvblind! Nja, kanske inte, men märkesvarianten hade kostat uppåt 7 papp. Igen erfarenhet heller av Lensway, men det var någon ny kedja som slog upp med buller och bång... Behövde nytt och jag klämde till. Inget konstigt i det. Tänker att jag kan byta oftare istället, eller så småningom göra som jesperC här ovan - kunna varva lite olika, beroende på stämning!

Kanske en del i förklaringen?

Synsams glas bäst i test

I testet som publicerades i morgontidningen Göteborgsposten lördagen den 3 december 2009 hade glas med identiska styrkebehov köpts från åtta olika optiker. Samtliga glas var antireflex- antismuts- och hårdhetsbehandlade. Glasens kvalitet fastslogs med hjälp av fyra separata tester, som betygsattes var för sig och sedan lades samman i en helhetsbedömning av glasen kvalitet.

Enligt undersökningen var det stor skillnaden mellan glasens reptålighet. Synsams glas påverkades nästan inte alls av den tuffa behandlingen medan andra glas knappt gick att använda. Hårdheten på glasen är en viktig egenskap eftersom som repade glas inte går att återställa utan måste ersättas med nya, vilket kan bli dyrt för konsumenten. Synsams glas är också klart enklast att hålla rena. Den smutsavvisande egenskapen på Synsams glas är enligt testet, betydligt bättre än på de övriga glasen. Även när det gäller antireflexförmågan ligger Synsams glas högt i betygsskalan på 4,7 poäng.

Sammantaget ger Sveriges Forskningstekniska institut Synsams glas 4,9 i betyg, vilket är nästan ett helt betygssteg bättre än närmaste konkurrent.

–Det känns väldigt bra att få ett kvitto på att vår satsning på kvalitet lönar sig. Resultatet från testet ligger helt i linje med vår ambition att bara erbjuda våra kunder produkter av högsta tänkbara kvalitet, säger Gunnar Harbom, VD för Synsam.

Läs mer på Testfaktas hemsida här.http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=281342

Sen om det är värt dom pengarna är ju en annan fråga!

Tack för bra svar, i synnerhet testet som visar lite på vad man väljer mellan. Även om flera tyckte testet var missvisande då man inte visste om det var glas eller plast samt en del andra saker. Men för mig var det ett steg upp på kunskapsstegen iallafall.

Jag har två par glasögon från Specsavers sedan tidigare, i olika stil, så brillorna blir mest som attribut. jag behöver dem för att se men kan växla beroende på handväska, pumps mm.

Jag kommer köpa Rajbansen från Lensway.

Me happy!

Shit pomfritt som kidsen säger. Tusen spänn för båge, glas och allt, det är ju som hittat.
Jag har enligt syntester haft samma fel på ögonen de senaste tolv åren, så här kan man ju chansa på att prova ett par nya brillor för en tusing. Bra märken på bågarna dessutom. Om glasen är av något sämre kvalitet så kan man ju slänga dem efter ett par år utan att det gör något.

Jag har två par från Specsavers, såntdär erbjudande två för en för ett par år sedan. Trots det blev det ganska dyrt med anti-rep och anti-reflex.

Har även köpte två par glasögon från Lensway och är mer än nöjd. Ett par pilotbågar och ett par bågar från Tommy Hillfiger. I deras pris ingår både anti-rep och anti-reflex. Har varit extremt nöjd med glasögonen från Lensway och kommer förmodligen köpa ett nytt par snart, kul att variera sig och då det går att få ett par schysta brillor för 333:- är det inte så mkt att snacka om.

Dessutom, om du inte gillar dem kan du skicka tillbaka dem utan kostnad. Jag har själv gjort det då jag råkade blanda ihop höger och vänster öga, tyckte de var jävligt konstigt slipade när jag provade.

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Kanske en del i förklaringen?
>
> Synsams glas bäst i test

Men om man köper ett par Ray-Bans med korrektion så antar jag att man är ute efter att få B&L-glas i dem och inte något annat. Det är ju G15-glasen som är poängen.

TBone skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kanske en del i förklaringen?
> >
> > Synsams glas bäst i test
>
> Men om man köper ett par Ray-Bans med korrektion
> så antar jag att man är ute efter att få
> B&L-glas i dem och inte något annat. Det är ju
> G15-glasen som är poängen.

Nej, du missar poängen, eller så var jag inte klar nog. Det är just klarglas jag är ute efter, som i glasögon, inte solglasögon. Jag är förtjust i bågarna. I övrigt lägger jag mig inte i testet 42Hz hänvisar till.

AxelSthlm skrev:
>
> Nej, du missar poängen, eller så var jag inte
> klar nog. Det är just klarglas jag är ute efter,
> som i glasögon, inte solglasögon. Jag är
> förtjust i bågarna. I övrigt lägger jag mig
> inte i testet 42Hz hänvisar till.

Jaha, då var jag ju helot fel ute. Skumt. ;)

AxelSthlm skrev:
> Tänkte gå all in vad gäller brillor och köpa
> mig ett par jag kikat på en tid men inte tordas
> köpa.
> Ett par Ray Ban Wayfarer. Var in på Synsam och
> hittade ett par för 1450:-, plus synundersökning
> 320:- och sist och definitivt inte minst
> tillverkning av glas 2300:-. Jag har ett relativt
> enkelt synfel så vi snackar inte progressivt här
> inte.....
>
> I samma centrum, Tyresö, finns ett hörn med ett
> par unga tjejer som kränger glasögon för
> Lensway. Samma set up som ovan utom undersökning
> vilket dem inte gör, kostar bara 999:- klappat
> och klart.
> En rabatt på 2750:-
>
> Hur kan de vara så sjukligt mycket billigare, var
> är haken, gör jag bort mig om jag köper dem
> 999, kommer de falla i bitar, är det fake?

--------------------------------------------------------------
Du får inget bidrag från jobbet ? På min arbetsplats får vi det om glasögon behövs (dvs du inte klarar synundersökning) och det sker via Synsam som jag är mycket nöjd med. Hittade trevliga Cheap Mondaybågar och fick till det glas som är slipade för astigmatiskt brytningsfel och antireflexbehandlade men behövde bara skjuta till 800kr själv... :-) T

Har testat både favoptic och lensway, båda har vart helt kanon, kan inget annat än rekommendera, damen sklle ha nya glasögon, Gick till optikerna men grannen tipsa om nätet (detta var nog fem år sedan nu) slutade med att hon fick tre par, jag två och vi var ff inte upope i vad ett par skulle kostat hos optikern. Vi har båda köpt brillor hos optikern för och märker ingen skillnad. Nu köper jag ett par briller när jag känner för det. Inte när banken kan låna ut pengar!

Lensway är säkert bra om man bara kunde köpa glasögon därifrån.
Jag har testat 3 st olika bågar och ingen av dem funkar tydligen för mitt synfel. Jag kan alltså inte köpa glasögon från Lensway.
Och mitt synfel är vanligt såvitt jag vet.
Det skumma är att jag har köpt en specifik båge från Lensway tidigare och nu när jag försöker köpa exakt samma båge med exakt samma recept så kan jag inte längre köpa den.

Mitt synrecept är:
Hö= Sfär -5,00, Cyl -1,50, Axel 5, PD/a 28,00
Vä= Sfär -5,25, Cyl -1,00, Axel 20, PD/a 29,50

Senast ändrad:
Jag kan nu, när tråden dyker upp igen, svara mig själv att Lensway är anus. Deras glas går inte att hålla rena, alla andra billighetsbrillor jag har har bättre glas. Blir inga fler brillor från dem.

Tillbaka
Topp