[OT] Glasögon, Specsavers, Synoptik... så mycket att välja mellan

me.I.am

Aktiv medlem
Var inne i lite olika butiker, Synsam, några till kommer inte ihåg alla, och Specsavers. Det var inte direkt säljattityd på dom jag pratade med om man säger så.
Bestämde mig till slut för Specsavers, gjorde synundersökning. Vill ha terminalglasögon fr.o.m. 45 cm, fick "recept" efter det. Nu har jag mackglasögon på +1,0 som funkar till terminal, kolla mobilen och läsa. Har även ett med +1,5 som blir för nära.

Receptet från Specsavers är på +1,75! Jag var där idag och snackade lite med dom, att jag ville dubbelkolla avståndet, känns konstigt med +1,75 vs. mack på +1,0, att det skulle vara typ likvärdigt vad gäller skärpedjupet. Jag har även brytningsfel, möjligt att det gör skillnaden, mackglasögonen är bara för skärpan. Men det var väldigt krångligt, så jag tröttnade lite, hade också fått olika prisuppgifter på vad antireflex/antirep skulle kosta.

Nu till frågan.
Vad har ni för erfarenhet av de olika företagen? Specsavers är väl billigast, men är dom andra/någon annan bättre?
Kan mycket väl tänka mig att kosta på mer om det blir bättre än Specsavers.

Så, erfarenheter?
Det gäller enkelslipade terminal och avståndsglasögon.

Oavsett kedja beror det säkert på vad det är för människor som jobbar i lokala butiken. Jag tycker Specsavers har funkat helt ok för mig, tidigare för rena avståndsglasögon tog jag bara recept eller det billigaste och beställde ett par ”riktiga” från Lensway eller Favoptic. Nu senast då det var dags för progressiva köpte jag även på Specsavers. De funkar helt ok.

Mycket beror nog på vem det är som jobbar i butiken. På Specsavers rekommenderade de att jag inte skulle ta extra tunna glas som jag alltid hade haft tidigare med Synsam. Bara onödigt dyrt för mitt synfel tyckte de och med facit i hand är jag benägen att hålla med.

Det är stor skillnad på olika butiker. Det kan vara smart att gå till innerstaden istället förorten är min erfarenhet med både synsam och specsavers, även om samplet är litet. Jag brukar köpa en del på nätet, lensway och andra, baserat på det glasögonrecept jag får från någon butik när jag beställer terminalglasögon som jag får från jobbet.

Jag provade Biltemaglasögon +1 och sen beställde läsglasögon med +1 från Specsavers (webshop), förra veckan, med grundsstyrkorna från mitt ordinarie recept.

När dom kommer om några dagar kan jag meddela om det är helt tokigt.

Specsavers gjorde synundersökning på min yngsta dotter som enligt dem visade att synen försämrats markant.

När glasögonen väl kom så såg hon ju sämre med de nya än med de gamla! Det hade ju blivit helt knasigt med värdena.

Bytte till Synsam och där var det en helt annan noggrannhet och proffsighet i synundersökningen upplevde jag och det blev rätt.

Mina föräldrars köp på Specsavers upplever jag inte heller blivit helt bra.

Vanliga optikerbutiker är onödigt dyra. För ett antal år sen så gjorde jag synundersökning och fick recept. Beställde sen 4 par glasögon från någon nätbutik för 1200, 3 passade bra, de sista slängde jag. Alltså inga special.

Det är väl någon form av hackordning från specsavers -> synsam -> synoptik

Specsavers har fungerat bra för mig två gånger iaf. Fått minst lika bra service som tidigare på synsam. Halva priset ungefär…

Har lindrig översynthet med brytningsfel.

Inkompetens vart man än vänder sig. Inget intresse eller kunskap hos någon.
Jag kommer in i butiken förbered, med specifika krav. Möts av tomma blickar och okunskap. De har ingen aning om någonting.

Blev Synsam nu senast för ett par slipade polariserade cykelglasögon. Gick loss på 7tkr. Synsam tar 1200 (-50%) för bågarna, (700kr oslipat online). Köper du dessa oslipat online så får du flera olika utbytbara glas, sol/naturell/kontrast. Med slipade glas från Synsam så får jag bara mina slipade glas. Säljaren hävdade att bågarna går sönder om jag håller på och byter glasen.
Inga av deras utannonserade rabatter var applicerbara när man valde att köpa brillorna kontant. Inte studentrabatten heller. Studenter kan inte heller åtnjuta deras räntefria avbetalningar.

Hela besöket gick ut på att en ny okunnig säljare försökte övertyga mig om att ett abonnemang (2-3 par) med totalkostnad om 20tkr är billigare än att köpa ett par kontant för 5tkr (vilket slutade i 7tkr).
Har inte fått ögonen än, men är inte särskilt nöjd. Jävla ockerpriser och pisservice.

Gången innan gick jag till specsavers, då blev det, tyckte jag då, dyra polariserade solglas för 2tkr, med ett par vanliga glasögon på köpet.

Samtliga optiker har gett upp innan de till fullo korrigerat för brytningsfelet. Blir aldrig riktigt bra.

Jag håller mig undan kedjorna som numera i alla fall tillhandahåller samma glas (plast, alltså) från Essilor utan går till mindre fria optiker med bra utrustning. Där går det även att få glas från Zeiss eller Rodenstock - de senare är faktiskt de bästa jag haft på decennier. Hör givetvis ihop med hur noggrann optikern är. Med mina konstiga ögon har jag inte heller märkt nån större prisskillnad mellan kedjorna och fria optiker. Endast kvalitetsskillnad.

Alla kedjorna har väl centrala sliperier numer, dvs det är kompletta glasögon som levereras ut till butikerna. Vill man ha riktigt bra service ska man försöka hitta nån fristående som fortfarande slipar in och monterar glasen i bågarna själv. De brukar vara kompetenta, kan göra specialanpassningar, etc, men det kostar ju en del också. Dessutom kan de byta glas i bågarna, dvs har man ett par man trivs med köper man bara nya glas. Uppväxt med en sån optiker fick jag en smärre chock när jag gick till Specsavers och ville ha nya glas i en båge jag köpt där - ”nä, det kan vi inte göra”…

jag går sen ett antal år tillbaka enbart till synoptik alltid proffsiga verkligen tar sin tid med kunder o fått till bra glas trots ja har den oturen med brytningsfel och närsynt på ena ögat o långsynt på andra med mera som är svårkorrigerat.

varken synsam eller specsavers har lyckats få till bra glas o vart väldigt ointresserade av att försöka anpassa glasen trots jag haft återkommande huvudvärk pga glasögonen

synoptik var osäkra om de skulle bli bra så dom gjorde först ett par enligt mätningarna som inte va helt hundra (fortfarande återkommande huvudvärk).
då ändra dom om lite i styrka för matcha felen på ögonen bättre med något mindre styrkeskillnad (så ser inte 100% perfekt men men 95-98%) o detta utan kostnad.
nu ser ja näst intill perfekt MEN utan en ständigt återkommande huvudvärk som ja haft med båda ovanstående kedjor som misslyckats.

jag går sen ett antal år tillbaka enbart till synoptik alltid proffsiga verkligen tar sin tid med kunder o fått till bra glas trots ja har den oturen med brytningsfel och närsynt på ena ögat o långsynt på andra med mera som är svårkorrigerat.

varken synsam eller specsavers har lyckats få till bra glas o vart väldigt ointresserade av att försöka anpassa glasen trots jag haft återkommande huvudvärk pga glasögonen

synoptik var osäkra om de skulle bli bra så dom gjorde först ett par enligt mätningarna som inte va helt hundra (fortfarande återkommande huvudvärk).
då ändra dom om lite i styrka för matcha felen på ögonen bättre med något mindre styrkeskillnad (så ser inte 100% perfekt men men 95-98%) o detta utan kostnad.
nu ser ja näst intill perfekt MEN utan en ständigt återkommande huvudvärk som ja haft med båda ovanstående kedjor som misslyckats.

Har också gått till Synoptik de sista två ggrna efter att tidigare använt mig av de billigare alternativen. Kvaliteten i bågar, glas och kompetensen hos personalen väger över. Men igen, som ovan, det skiljer sig mellan butiker antar jag. Min syn har kraftigt försämras de sista åren och jag litar inte på det där internetet bara för att det är billigt. Däremot tog jag ett tvåårs abonnemang, ej gjort förr, landar på drygt 11 papp för ett par progressiva brillor med näst bästa glasen samt ett par terminalglasögon, bägge kan gå sönder eller bytas till andra bågar en ggn om året för det priset. Vet inte om det är värt det...återstår att se, om inte annat får jag hoppa på glasögonen innan utgång för att få ett par nya på köpet.

Internet, lågbudget, är nog bra för mindre synfel men när skruvar ramlar ur och inte går att återmontera, när man får tejpa bågar och skalmar (vad är eg vad?) då håller man sig för skratt..

Som andra noterat är det väldigt stor skillnad mellan olika butiker och vilken personal som jobbar där, det är värt att shoppa runt lite och se vad man får för hjälp. Synundersökningarna har för min del alltid varit seriöst utförda oavsett butik, men det finns säkert stolpskott där också.

Men annars är mitt tips att shoppa bågar först och boka tid för undersökning när man hittat ett par man gillar. Detta för att undvika situationen när man har gjort synundersökningen och sedan står med en säljare över axeln som ska få dig att välja på fem minuter.

Jag går hos synsam, är ganska nöjd. Mer så denna gång än förra.
Jag bytte glas i fyra befintliga bågar denna gång. De byter i butiken. Progressiva, rumsprogressiva, läs och sport. Dyrt.

Det jag är mer nöjd med denna gång är att jag fick "sportslipning" på bägge mina vardagsprogressiva. (sportbågarna är också progressiva)

Edit: astigmatisk. Finns inga kontaktlinser som passar mitt ena öga (senast jag frågade)

Senast ändrad:
ett par erfarenheter så som långsynt 1,25+ och med viss astigmatism. och efterhand med mindre förmåga till närseende. ett mycket vanligt scenario. långsyntheten gör att jag numera lever med vanliga plusglas. synskärpan är åt det goda hållet, ser t ex pixelprickarna på konventionella dataskärmar utan problem.

-synfelen och nedsatt förmåga till närseende är för mig störst på morgonen, förbättras under eftermiddag, kväll. det är inte helt självklart hur man skall pioritera.

-astigmatismen stör mindre om man kompenserar med vanliga plusglas. konstigt, men för mig ett faktum. billigt och bra. och fördelaktigt om man kan använda sådana glasögon vid skogsåka och andra för glasögon riskfyllda aktiviteter.

-bra lyse minskar på ett påtagligt sätt behovet av korrektion.

så det upplevda synfelen är rörliga mål. och bildbehandlingen i hjärnan är en viktig del av systemet, och kan kompensera för mycket, särskilt om bilden rör sig. jämför t ex en stillbild på vhs med hur det ter sig när man kör filmen. det är samma bilder man ser, men hjärnan kopplar ihop dem till en skarpare bild. mycket skarpare.

en rutinerad optiker som förstår allt detta och inte är alltför matematisk i sin rekommendation är till stor hjälp. det är också fördelaktigt om ekonomin i glasögoninköpen medger bruk av närliggande varianter så man vid praktisk användning kan avgöra vad som egentligen passar bäst. och sedan har en egen uppfattning innan man lägger de där sjutusen kronorna.

själv äger jag en glasögonutprovningsats, som gör detta lite lättare:)

Jag går hos synsam, är ganska nöjd. Mer så denna gång än förra.
Jag bytte glas i fyra befintliga bågar denna gång. De byter i butiken. Progressiva, rumsprogressiva, läs och sport. Dyrt.

Det jag är mer nöjd med denna gång är att jag fick "sportslipning" på bägge mina vardagsprogressiva. (sportbågarna är också progressiva)

Edit: astigmatisk. Finns inga kontaktlinser som passar mitt ena öga (senast jag frågade)
Vad innebär "sportslipning" på progressiva?

Vad innebär "sportslipning" på progressiva?
Bra fråga...
Som jag förstår det, och upplever det, så är det en jämnare och lugnare indelning av zonerna/progressiviteten.

Förra gången frågade optikern om jag ville ha sportbrillorna "sportslipade" och jag valde det.
Nu bad jag att få samma slipning på mina vardagsprogressiva, och jag upplever det mycket behagligare.

Vad som skiljer tekniskt, och om det heter sportslipat på riktigt vet jag inte.
ChatGTP gav inget bra svar på frågan...

Mitt förra par glasögon var "mobilslipade", de nuvarande är progressiva. Skillnaden var ålder på bäraren.

Jag har ett par jag är jättenöjd med från mister spex för närsynthet, jag har vart på synsam flera gånger innan och det är ju ocker från början till slut... Se till att söka bågarna du vill ha via prisjakt eller pricerunner så man får reducerat pris, ny grej nuförtiden där online-butiker kan ändra priset beroende vart du kommer ifrån på webbläsarn.

Jag väljer utifrån den optiker jag vill ha. Just nu jobbar denne på en av kedjorna i stan. Skulle personen byta arbetsplats eller starta eget så skulle jag följa med dit.

Så kundkännedom går före kedjans för- och nackdelar.

Har köpt mina glasögon hos direkt optik.
Är nöjd med både bemötande och kunskap. Ska dock säga att det är mina första glasögon.

Synska är ju kass för efter varje interaktion med dom så blir man pånyttfödd anmäld till deras nyhetsbrev via SMS. Helt bedrövligt egentligen… avslutat det fyra gånger bara i år.

Tillbaka
Topp