Var i Goa ett par veckor för 5 år sedan, gillade det som fan. Lite Indien light på nåt sätt. Hade varit på praktik på ett sjukhus och rest runt lite inne i landet, vi avslutade resan med Goa. Även om det andra var kul också, så kändes Goa som att komma till paradiset i jämförelse.
Indien är ett fantastiskt land, men man kan bli rätt trött på skiten emellanåt. Man är sjuk jämnt, dåliga förbindelser, boende och toalettfaciliteter som vi bortskämda nordbor kan ha en del att anmärka på osv.
Goa lever till stor del på turism, och är anpassat därefter, på gott och ont. Det fina med det är att man bara behöver åka någon mil in i landet för att se lite av det "riktiga" Indien.
Vi var där under regnperioden (även om det inte regnade så mycket), så jag kan egentligen inte uttala mig om hur det är under högsäsong, tror det är rätt annorlunda. Det var väldigt lugnt, de turister som var där var mest indier. Väldigt avslappnad känsla, det är nog betydligt mer röj under högsäsong.
Vi blev varnade för att polisen där hade nolltolerans mot droger. Om det var skrämselpropaganda vet jag inte, men jag vet att det fanns ett fängelse där, där det satt ett gäng västerlänningar på lååång tid för narkotikabrott. Just say no.
Vi hyrde motorcyklar för kaffepengar och brände upp och ner längs kusten med. Skitkul och väldigt smidigt, men väldigt, väldigt dumt. De kör fan som idioter där, och största anledningen till att nordbor kommer hem i paket/liksäckar från sydostasien är just att vi är dumma nog att köra omkring oskyddade (hjälmar hade de knappt hört talas om när vi frågade) i en väldigt ovan trafiksituation.
Att ta taxi istället är nog den mest kostnadseffektiva livförsäkring man kan tänka sig.
Goa får 4 toarullar av 5.