[OT] God kopp kaffe

Laphroaig

Ny medlem
[OT] God kopp kaffe
körde en snabb sök på kaffe men hitta inget, nån som har nå bra kaffe knep?
själv kör jag med en Mockabryggare från duka (98:-) smakar bättre än jobb kaffet :)

Senast redigerad av en moderator:
[OT] God kopp kaffe
Jag har en mockabryggare, en vakumbryggare och en perkulator. Kaffet blir bra i alla men perkulatorn är bäst om man ska ha en kanna som står ett tag, vakumbryggaren är roligast för man känner sig som en galen vetenskapsman.

[OT] God kopp kaffe
Sitter precis och smuttar på min Aerobie-pressade kaffe, klart midigt och gott men det tog ett tag innan jag hittade rätt tid, mängd, och kaffe men nu blir det gott varje gång!

[OT] God kopp kaffe
En kopp kaffe då slår jag ett slag för brygg. Har en moccamaster bryggare och en kvarn. Maler bönor. Det som fungerar bra just nu är gazinga och jubileumsblandning från himalaya kaffe. Yirgacheffe är en gammal hederlig en som alltid fungerar bra. Börja med att blanda 1:6 malt kaffe:vatten så har du något rimligt att utgå ifrån, sen ökar eller minskar du efter egen smak och böna. Jag har blandat yirgan så lågt som 1:3.5, då kan jag säga att man vaknar. :)

Jag är en såndär messpropp som alltid haft mjölk och socker i kaffet, men det är med fulkaffe, med finkaffe så är det såååå gott att jag bara njuter.

Var inne på clas i sjön i veckan så såg att moccamasters billigast bryggare går att köpa för 795 pix. Bra pris.

Kvarn går att hitta till ok pris för brygg, men för espresso behöver du lite dyrare prylar, den ska malas så fint. Jag har en bodum någonting, kostar 1500 pix, fick den på rea för 750 pix.

Gjode tokbillig cappucino förr, då hade jag en mocabryggare, köpt för 20 pix, sen en gammal rödbetsburk för att "skaka" mjölken och få lite skum. Nu har jag induktionshäll så min fullösning går inte att använda.

[OT] God kopp kaffe
Melittafilter och vatten i kastrull på spisen. Vill gärna pröva en bra kvarn någon gång, men zoegas skånerost, gevalia india ...makhbar?, gevalia ebony och blå mocka franskrost är mina favoriter av vanligt bryggkaffe.

[OT] God kopp kaffe
Har klivet över och kör pressokaffe(enkopps pressare) nu, enkelt, snabbt, gott och praktiskt eftersom flickvännen driker te och vattnet ändå ska värmas, finns några färdiga malningar som funkar om man inte vill lyxa till det och mala eget.

[OT] God kopp kaffe
Det grumma med pressbryggare är att man inte behöver hälla ut sumpen. Bara dutta i lite mer kaffe, sen på med vatten, pressa. Ju mer sump desto bättre...

Tillbaka
Topp