[OT?] Google Earth blivit sämre?

bruse

Aktiv medlem
Har Google Earth blivit sämre? När jag laddade ned det första gången förra året, så kunde man se ända ned till husnivå i valfri ort i Sverige, empelvis Västervik (vi kolla Klonens kåk). Eller Göteborg.

Men numera är allt bara ett suddigt blurr, om man zoomar i nåt annat än Stockholm.

Vad har hänt, är det nåt hos mig eller Google?

Steelisreal skrev:
-------------------------------------------------------
> Hemma i Genarp ser allting ut som vanligt.
>
> Syns vem som har en oljeläckande PRV-sexa på sin
> gårdsplan:-)

Hur har du fått det så då?

bruse skrev:
> Steelisreal skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hemma i Genarp ser allting ut som vanligt.
> >
> > Syns vem som har en oljeläckande PRV-sexa på
> sin
> > gårdsplan:-)
>
> Hur har du fått det så då?

Oljeläckage är standard på PRV-sexorna. Ungefär som att Peugeoter från 60- och 70-talet är byggda i papier maché.

JLarsson skrev:
> bruse skrev:
> -----
> > Steelisreal skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hemma i Genarp ser allting ut som vanligt.
> > >
> > > Syns vem som har en oljeläckande PRV-sexa på
> > sin
> > > gårdsplan:-)
> >
> > Hur har du fått det så då?
>
> Oljeläckage är standard på PRV-sexorna. Ungefär
> som att Peugeoter från 60- och 70-talet är byggda
> i papier maché.

Och här alla barn, ser vi ett bra exempel på ett mycket bra svar på en ickefråga. Samt även en lärdom i vad syftningsfel kan ge för konsekvenser i det intergalaktiska kosmiska komikens underbara värld.

Min fråga var ju såklart, hur han får så bra upplösning på satelitbilden över Genarp, när jag inte ens får det för Göteborg.

Av din fråga kan man omöjligt avgöra vilket påstående den är riktad mot. Därför antog jag att det var det som stod närmast före din fråga, dvs den om PRV-sexorna.

Som svar på din egentliga fråga... har du kollat brillorna ;o

De har snålat in på bilderna på vissa ställen för att folk ska köpa google earth (ja, det finns betalversioner, två olika till och med)

lundatok skrev:
> Nej nej, vi har betydligt roligare
> militärinstallationer här nere på kontinenten,
> därav de högupplösta bilderna.

Nån som roat sig med att kolla på Fornstigen i Google Earth? "Topphemliga" FRA ligger ju där mitt i smeten...

PRV 6an skulle vart en V8 men i sista sekund ändrade man sig troligen pga oljekrisen. Att den läcker olja som ett såll tyckte man var ett mindre problem...

JLarsson skrev:
> bruse skrev:
> -----
> > Steelisreal skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hemma i Genarp ser allting ut som vanligt.
> > >
> > > Syns vem som har en oljeläckande PRV-sexa på
> > sin
> > > gårdsplan:-)
> >
> > Hur har du fått det så då?
>
> Oljeläckage är standard på PRV-sexorna. Ungefär
> som att Peugeoter från 60- och 70-talet är byggda
> i papier maché.

GummiAnkan skrev:
> De har snålat in på bilderna på vissa ställen för
> att folk ska köpa google earth (ja, det finns
> betalversioner, två olika till och med)

Är det så allvarligt? Så det är inte fel på mina glasögon om det var skarpt vöerallt förut, men suddigt nu?

Oscar skrev:
> PRV 6an skulle vart en V8 men i sista sekund
> ändrade man sig troligen pga oljekrisen. Att den
> läcker olja som ett såll tyckte man var ett mindre
> problem...

Var det inte B21 som skulle ha utgjort basen för en V8 men när man gav upp det fick man se sig om efter en annan motor och då blev det PRV-6:an?

Volvo borde skitit i PRV:n och tryckt ner Chevy SB i stället. Då hade Google earth funkat mycket bättre.

Jag tycker inte alls att Google Earth är [OT]
Här är ett exempel på min vingliga cykeltur i Malmö den 8/1 med för många öl innanför västen.

/Martin

http://www.cykelforum.se

Bilagor

• igår.jpg
    igår.jpg
    116.9 KB · Besök: 20
Kolla lite öster om Göteborg, dvs över Lerum. Där har man högupplösta bilder/kartor. Känns som man missat lite med koordinaterna när man beställt högupplösningen över Göteborg.

Om ni vill se ngt rätt häftigt så kolla in kordinaterna "40.7647721234 -74.000756723" Där ser ni ett komplett hangarfartyg och därpå står världen snabbaste flygplan.

LOL, hur fan ska en Blackbird kunna lyfta från en hangarfartyg?!?!

Edit: det där fartyget är inget Nimitz förresten, ser ganska gammalt ut.

"LOL, hur fan ska en Blackbird kunna lyfta från en hangarfartyg?!?!

Edit: det där fartyget är inget Nimitz förresten, ser ganska gammalt ut."

Hela båten är ett museum och blackbirden ingår i utställningen...

oxr skrev:

> Volvo borde skitit i PRV:n och tryckt ner Chevy SB
> i stället. Då hade Google earth funkat mycket
> bättre.

Fast Tillbaka till framtiden hade funkat sämre, då det satt en PRV-6:a i DeLorean:en :)

Sen gav Volvo upp och lät Yamaha utveckla en åtta till XC90:n. Jag har tyvärr misslyckats med att höra en sån, det vore roligt.

Martins karta från GE förstår jag mig inte alls på, jag kikar imorrn igen när jag saknar ölen innanför västen.

Godnatt.

>och därpå står världen snabbaste flygplan

Världens snabbaste flygplan är inte byggt för att starta/landa på ett hangarfartyg... tvärtom är F-14 och F-18 ganska långsamma.

TommyE skrev:
> >och därpå står världen snabbaste flygplan
>
> Världens snabbaste flygplan är inte byggt för att
> starta/landa på ett hangarfartyg... tvärtom är
> F-14 och F-18 ganska långsamma.

Starsträckan för ett Blackbird SR-71 måste ju vara flera hundra meter, kanske 500 m. Planet är på tok för tungt för att kunna launchas från ett hangarfaryg; det skulle bara störta rakt ner i vattnet.
F-14 och F-18 är inte speciellt långsamma, båda flygplanen kan nog uppnå en hastighet runt Mach 2. Med tanke på att Blackbirden med sina Mach 3 är världens snabbaste flygplan tycker jag nog inte att F-14 och F-18 är speciellt långsamma.

JLarsson skrev:
> oxr skrev:
> -----
>
> > Volvo borde skitit i PRV:n och tryckt ner Chevy
> SB
> > i stället. Då hade Google earth funkat mycket
> > bättre.
>
> Fast Tillbaka till framtiden hade funkat sämre, då
> det satt en PRV-6:a i DeLorean:en :)

Motorn hade nog funnits kvar men varit så helfransk som den egentligen var.

Slutsatsen av ovanstående är väl att utan kokain hade Tillbaka till framtiden funkat sämre?

Bruse, det skulle inte förvåna mig ett dugg om Google har visat högupplösta bilder ett tag för att ge folk ett smak om hur bra det kan vara, bara för att gör det lättare för dem att sälja betalversionerna. Jag bara önskar att man kunde se precis hur bra upplösningen är i betalversionerna.

Minimum take-off distance för sr-71 är ~1700 meter enligt google, vilket verkar rimligt. Jag hittar inte någon starthastighet, men med den vikten och det vingspannet så bör den väl ligga run 400 kmh.

Då fyller jag i från google.. "At approximately 230 knots, the airplane lifts off of the runway." eller ~425km/h..

"The SR-71 will start to roll down the runway slowly and then accelerate rather rapidly after the afterburner is lit. The feel has been described as a freight train moving down hill."

Bilagor

• sr71ff.jpg
    sr71ff.jpg
    43.8 KB · Besök: 21
Senast redigerad av en moderator:
Man har väl sett dokumentären om SR71:an på Discovery ungf femtielva gånger. Coolt att de börjar bygga ett plan baserat på antagandet att forskarna ska hinna få fram material som håller för värmen och belastningen :)

Som oskar sa: Utan Kokain och brittisk sysselsättningspolitik hade det inte blivit mycket till bil att sätta "The flux capacitor i"

>F-14 och F-18 är inte speciellt långsamma, båda flygplanen kan nog uppnå en hastighet runt Mach 2. Med tanke på att Blackbirden med sina Mach 3 är världens snabbaste flygplan tycker jag nog inte att F-14 och F-18 är speciellt långsamma.

Det var inte så att jag gissade när jag skrev att de är ganska långsamma. För att tillhöra F-serien (fighters) är de inte särskilt snabba. Det finns ju en orsak till att USA spenderar så mycket pengar på att få fram Raptorn och F-35 för ersätta/komplettera de relativt gamla (F-14 flög första gången 1970 och F-18 trädde i tjänst 1983) flygplanen.

Källa.. : <http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/index.html>

F-14

Max Mach Number = 1.88
Cruise Mach Number = .72
Carrier Approach Speed = 125 kts

F-18

Max level speed More than Mach 1.8 (max under 2.0)
Max speed, intermediate power More than Mach 1.0
Approach speed 134 knots

Jämför det några antagonister från Ryssland (som också finns i en del andra länder).

SU-27

Maximum speed: Mach 2.35

MiG-29

Maximum Speed: Mach 2.3

MiG-31

Maximum speed: Mach 2.83

Även SU-33, som är byggt för att starta/landa från ett hangarfartyg, är snabbare med sina M 2.17.

Det verkar "orättvist" att jämföra flygplan av två olika typer (hangarfartyg vs land) men det är mer sannolikt att US hangarfartyg och dess flygplan möter ryskbyggda plan som startar från land än att Ryssarna (eller någon av Saddams dubbelgångare) i hemlighet bygger flygfält i Nebraska och skickar upp sina plan därifrån...

TommyE skrev:
> Det finns
> ju en orsak till att USA spenderar så mycket
> pengar på att få fram Raptorn och F-35 för
> ersätta/komplettera de relativt gamla (F-14 flög
> första gången 1970 och F-18 trädde i tjänst 1983)
> flygplanen.

Ja, det finns ett gäng orsaker. Men maxhastighten torde inte vara någon av dem.

Det verkar vara samma karta i alla versioner. Från deras site:
---------

What is the difference between Google Earth, Google Earth Plus and Google Earth Pro?

Google Earth offers products for both personal and professional use. Google Earth and Google Earth Plus provide entertainment and information for personal use; Google Earth Pro offers powerful features for businesses. Although, the imagery is the same across all of the products, their distinguishing factors are their functionalities.

Google Earth (Free Version)

From exotic locales like Maui and Paris to local restaurants and schools, Google Earth puts a planet's worth of Earth imagery and other geographic information right on your desktop.

Google Earth Plus

Explore, search and discover using Google Earth Plus. Plug in your GPS device to see your trek. Import a spreadsheet of houses on the market. Draw 3D objects and print clear shots of a beach you are traveling to.

Google Earth Pro

The ultimate research, presentation, and collaboration tool for location information. If you are using Google Earth for business purposes, you need Google Earth Pro. See for yourself how a variety of industries leverage Google Earth Pro.

For more information on Google Earth products, please see http://earth.google.com/products.html and http://earth.google.com/product_comparison.html.

Upptäckte nyligen att det hade blivit en markant förbättring av satelitbilderna i Google Earth på oss här i obyggden!

Det finns en liten plugin som gör att man får Eniro's fina flygbilder när man zommar nära i GEarth, visserligen med lite militäranläggningar censurerade.

Som kvalitén är nu vet jag inte om det är värt att få in Eniros bilder, fast de kanske är mer uppdaterade?

Tillbaka
Topp