[OT] Göteborgare...

Noxter

Ny medlem
[OT] Göteborgare...
... jag behöver lite råd om boende. Någon som har en aning om vart man smidigast kan vända sig om man behöver boende från och med juni eller augusti och ca 2 år framöver? Hyran måste vara studentanpassad, dvs inget över 3000. Någon idé?

[OT] Göteborgare...
Under någon tid/dag eller dylikt så släpper SGS ut "sista-minuten-lägenheter" eller något i den stilen, håll ögonen öppna. Annars kan du ju söka mindre lägenhet i utkanterna av stan, sänker priset jämfört med aningen dyra SGS.
Hamnar du runt kortedala så hör av dig för då är du inte ensam. ^^

[OT] Göteborgare...
gott, tack så mycket! Får se om man inte kan hitta nån av polarna att dela lägenhet med men det skadar ju aldrig att köra den säkra linjen..

[OT] Göteborgare...
Man får ju tipsa lite om Ostkupan på SGS. Hyfsat centralt, nära till Chalmers om du ska plugga där och viktigast av allt: mycket nära till Delsjön/Lackarebäck/Kallebäcksdirten så det finns gott om sjysta cyklingsmöjligheter.

Nackdelen är väldigt små lägenheter (14m2) med delad toalett och kök. Dock hyfsade priser med tanke på hurpass centralt det är, och de små lägenheterna brukar (brukade?) inte ha så lång kötid. Själv bor jag i en 53m2, men den stog jag i kö 3+ år för att få.

[OT] Göteborgare...
Tack för snabb respons, har ev. en polare som är på gång ner och kan tänka sig att dela, så det kanske ordnar sig. Hoppas som sagt att det finns nån liten fördel som student, får väl hyra in sig i nåt rum annars, det stora problemet blir alla hojjar var man gör av dem..

[OT] Göteborgare...
I lägenheten såklart :) Det är helt otänkbart att ställa en fin hoj i cykelrummen på studentområden (har fått en ful och en halvfin hoj stulen ur cykelrum..).
Jag har en i sovrummet, en på golvet i vardagsrummet och en i taket i vardagsrummet..

[OT] Göteborgare...
mjo det är klart, men återstående tre då;) Nä men allvarligt talat så tänkte jag främst på bekymmret med att förvar dem om man blir typ inneboende hos någon man aldrig träffat förut. Lite svårt att säga "Hej! Här är jag som ska hyra rummet på 10kvm, var kan jag göra av mina 6 cyklar?" ;)

[OT] Göteborgare...
Ställ dig i kö hos SGS omedelbums. Det brukar väl vara typ 10 månaders kö på 17-kvadratarna med gemensamt kök, om jag inte kommer ihåg fel.

Men om du kan ta en lägenhet från juni eller tom. maj på sista minuten eller liknande så är det nog inga problem; betydligt högre tryck på dem runt augusti. Men det förutsätter ju att du kan betala hyran över sommaren.

[OT] Göteborgare...
var och hur fungerar sista minuten? Finns risk att jag kommer jobba i göteborg över sommaren och då kan jag ju faktiskt ta en lägenhet i juni, alt. maj.

[OT] Göteborgare...
Noxter skrev:
-------------------------------------------------------
> var och hur fungerar sista minuten? Finns risk att
> jag kommer jobba i göteborg över sommaren och
> då kan jag ju faktiskt ta en lägenhet i juni,
> alt. maj.

*letar runt på sgsbostader.se*

Dels har du privatannonser (som det alltså inte är kö för att få) under Sök bostad => privatannonser. Bör vara lätt att få nåt vettigt i maj-juni pga alla uppsägningar över sommaren. Finns 30-40 förstahandslägenheter ute där nu plus ett gäng i andra hand.

Sen så har jag för mig att det finns nåt sånt för sgs lägenheter också, men sgs vill inte släppa ifrån sig mina inloggningsuppgifter nu verkar det som, så jag kan inte hjälpa dig där..

Men det bör också vara mindre kötid på de vanliga lägenheterna under början av sommaren, de flesta söker lägenhet rätt sent eftersom de inte vill betala över sommaren.

[OT] Göteborgare...
Hmm...skumt. Jag kan inte hitta något om sista minuten på SGS. Du kan ju alltid ringa och fråga, och samtidigt fråga hur lång kötid man normalt behöver i början av sommaren (som sagt ganska lågt söktryck då).

[OT] Göteborgare...
Finnen skrev:
> Hmm...skumt. Jag kan inte hitta något om sista
> minuten på SGS. Du kan ju alltid ringa och
> fråga, och samtidigt fråga hur lång kötid man
> normalt behöver i början av sommaren (som sagt
> ganska lågt söktryck då).

Nej, det verkar som att jag minns i syne.. Var några år sedan jag var inne där senast..

[OT] Göteborgare...
Azog skrev:
> Finnen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hmm...skumt. Jag kan inte hitta något om sista
> > minuten på SGS. Du kan ju alltid ringa och
> > fråga, och samtidigt fråga hur lång kötid
> man
> > normalt behöver i början av sommaren (som
> sagt
> > ganska lågt söktryck då).
>
> Nej, det verkar som att jag minns i syne.. Var
> några år sedan jag var inne där senast..

Det stämmer allt, jag kommer ihåg att de hade det. Men det kanske är bortrationaliserat nu...

[OT] Göteborgare...
Finnen skrev:
> Hmm...skumt. Jag kan inte hitta något om sista
> minuten på SGS. Du kan ju alltid ringa och
> fråga, och samtidigt fråga hur lång kötid man
> normalt behöver i början av sommaren (som sagt
> ganska lågt söktryck då).

"Sista minuten
Ungefär fem arbetsdagar innan månadsskiftet publiceras de bostäder som finns lediga och som har inflyttning till kommande månadsskifte. Här ska man inte anmäla sitt intresse på Internet utan ringa till SGS Bostadsförmedling. Först till kvarn gäller och ett ja-svar per telefon är bindande."

"Direkt
Efter den 15:e i månaden publiceras de bostäder som ännu inte är uthyrda och har inflyttning till kommande månadsskifte på marknadsplatsen Direkt.

Bostaden ligger ute på Lediga lägenheter till dess 5 personer anmält sig på bostaden, dock längst i fyra dagar. Därefter dras den automatiskt bort.

Man får direkt efter anmälan ett erbjudande och skall svara ja eller nej inom publiceringstiden ( ja-svar är bindande). Den med längst ansökningstid av de som tackat ja får hyresavtalet och övriga meddelas via e-post att de inte fått bostaden."

=)

[OT] Göteborgare...
Finnen skrev:
> Azog skrev:
> -----
> > Finnen skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hmm...skumt. Jag kan inte hitta något om
> sista
> > > minuten på SGS. Du kan ju alltid ringa och
> > > fråga, och samtidigt fråga hur lång kötid
> > man
> > > normalt behöver i början av sommaren (som
> > sagt
> > > ganska lågt söktryck då).
> >
> > Nej, det verkar som att jag minns i syne.. Var
> > några år sedan jag var inne där senast..
>
> Det stämmer allt, jag kommer ihåg att de hade
> det. Men det kanske är bortrationaliserat nu...

Aha, det förklarar saken.

EDIT: oDBro: Där ser man :)

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp