[OT] Gröt. VIH?!

[OT] Gröt. VIH?!
TBone skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har fortfarande inte förstått vad som är
> "bättre" med gröt än bröd.

Bröd e gjort av vete, vete e gott i kanelbullar men det är väl också allt :-)
Ja, även nyttigt bröd består av stor del vete, vete är inte särskilt nyttigt.
Havregrynsgröt är gjort av... havre! Och det ÄR nyttigt.

Ja, jag har fortf svårt att tro att man blir hungrigare fortare av 0,5 kg gröt än av 0,5 kg fil o flingor, men placebo-effekten kan ju vara stark ;-) Nä, men allvarligt, nu var det länge sen jag lagade havregrynsgröt som det står på paketet, men jag minns det som havresoppa.

Själv lagar jag gröten på typ 5 delar vatten, 4 delar havre, 1 del krossade linfrön och grynen åker i först när vattnet kokar. Blir fast, mera som varma uppblötta gryn typ. Åsså kan man skiva en banan i det.

F ö blir jag alltid hungrig ca 2-3 timmar, även efter att ha ätit en pizza, men det beror nog mest på att jag tränar en del.

[OT] Gröt. VIH?!
Tz skrev:
> pasta e hyfsat bra som
> kolhydratkälla
> mvh Tomas

Tz offline skrev:
> Bröd e gjort av vete, vete e gott i kanelbullar
> men det är väl också allt :-)
> Ja, även nyttigt bröd består av stor del vete,
> vete är inte särskilt nyttigt.

Vad är pasta gjort av ;)

/FG

[OT] Gröt. VIH?!
Havregröt brinner väldigt snabbt i min mage i alla fall, en timme max om jag ätit mig riktigt mätt på frukosten. Gick över till att göra gröt på s.k. grynblandning som innehåller fyra sädeslag (koktid 5 minuter) och det blev något bättre. Testade förra sommaren att gå över till rostat vitt bröd med honung och marmelad på och stod mig ungefär lika länge (åt mig lika mätt som med gröten). Min slutsats var att gröt är humbug till frukost.

När min hustru kom hem från Ecuador efter sommaren så tog hon med sig en fantastiska frukostrutin hem, bovete i fruktsallad. Man blötlägger ca 1 dl bovete, hackar en präktig fruktsallad av vad som finns fräscht och välsmakande för till fället och blandar ihop dessa, toppa med solrosfrön och pumpafrön (och physalisfrön om du vill valla tarmen lite). Står mig nu hyfsat fram till lunch och det är så jäkla gott. Enda nackdelen är att om man vill ha nyhackad frukt i salladen så tar det lite tid på morgonen men man blir en jävel på att hacka ner en apelsin i mumsbitar efter några månader.

[OT] Gröt. VIH?!
PerryE skrev:
> Gunde äter gröt - Gunde var en gång i tiden
> världsbäst -> därför är gröt bra ;)

Gunde härskar.

[OT] Gröt. VIH?!
FG skrev:
> Tz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > pasta e hyfsat bra som
> > kolhydratkälla
> > mvh Tomas
>
> Tz offline skrev:
> -----
> > Bröd e gjort av vete, vete e gott i
> kanelbullar
> > men det är väl också allt :-)
> > Ja, även nyttigt bröd består av stor del
> vete,
> > vete är inte särskilt nyttigt.
>
> Vad är pasta gjort av ;)
>
> /FG

durumvete, betydligt nyttigare än Kungsörnens bakvete.

bättre att kolla på helheten, vad sätter man i sig under en dag?

men det är ju som Wiliers fru man borde käka frulle, ligger mer i linje med vad våra kroppar är gjorda för. lax och ris samt grönsaker är också en bättre frukost än flingor el gröt.
men all frukt, inte bara jobbat att choppa, det är lite dyrt också. jag provade stenåldersdiet några månader för ett antal år sen, och visst var det en effektiv viktsänkare även för mig som inte har något särskilt högt BMI, men det blir lite dyrt med kött och frukt dagarna i ända...

vad gäller gröt så är det väl f ö inte känt för att vara mättande, utan för att vara nyttigt. så tyvärr Kung Stalle - med tanke på svaret så förstår jag inte frågan ;-)

[OT] Gröt. VIH?!
Nu är jag drygare än Yes men jag kan inte låta bli :)
-----
Kungsörnens Vetemjöl Special (rekommenderas till bakning):
Näringsvärde per 100g:
Energivärde 340 kcal
Protein 12 g
Kolhydrat 69 g
Varav sockerarter 0,4 g
Fett 1,5 g
Varav mättat fett 0,1 g
Kostfiber 2,5 g
Natrium 0,003 g
Tiamin 0,5 mg 36 %*
Riboflavin 0,15 mg 9 %*
Niacin 6,0 mg 33 %*
Vitamin B6 0,45 mg 23 %*
Fosfor 120 mg 15 %*
* % av RDI (rekommenderat dagligt intag)
-----
Kungsörnens Durumvete:
Näringsvärde per 100g:
Energivärde 350 kcal
Protein 12 g
Kolhydrat 68 g
Varav sockerarter 3,0 g
Fett 2,0 g
Varav mättat fett 0,4 g
Kostfiber 2,0 g
Natrium 0,003 g
-----

Vad är det som gör Durumvete "betydligt nyttigare"?

[OT] Gröt. VIH?!
fel av mig, FG, var ute och cyklade lite, det är väl egentligen bara det att durumvetet har lite bättre proteiner som skulle tala för att det är nyttigare. kanske var gamla GI-kunskaper som fick mig att kalla durum nyttigare (det bor en lite paulun-djävul i mig med!); pasta har GI 50 och såväl vitt som grovt bröd (och även havregrynsgröt btw) har GI 100. vilket är intressant för en med kostproblem men inte för en som tränar och äter varierat.

min poäng: petar man i sig hyfsat med kolhydrater genom pasta, ris och gröt kan man försöka undvika att komplettera det med mackor. ett ägg kanske är bättre. eller banan. eller ett paket bacon. eller sju morötter.

visste att jag skulle ångra att jag deltog i denna debatt...

tjena!

[OT] Gröt. VIH?!
Det som talar för gröt är tiden:
1. 1 del havregryn
2. 2 delar vatten
3. lite salt´
4. 2 min i micro (man hinner morgonoinka) KLART!
Toppa m lingonsylt och mjölk samt ett par mackor vid sidan om.

Blir man ej mätt är det bara att göra om proceduren från steg 1, men kanske skippar morgonpinken för den är ju redan gjord :-)

Edit. Ändrade moment 22 effekten :-P

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Gröt. VIH?!
Super Ingo skrev:
> Det som talar för gröt är tiden:
> 1. 1 del gröt
> 2. 2 delar vatten
> 3. lite salt´
> 4. 2 min i micro (man hinner morgonoinka) KLART!

Du missar de sista, avgörande stegen ;-)

5) Stirra på eländet
6) Ät mat istället

[OT] Gröt. VIH?!
Super Ingo skrev:
> Det som talar för gröt är tiden:
> 1. 1 del gröt
> 2. 2 delar vatten
> 3. lite salt´
> 4. 2 min i micro (man hinner morgonoinka) KLART!

Det känns som detta recept innehåller ett Moment 22 - måste man verkligen ha gröt för att kunna laga gröt? :D

[OT] Gröt. VIH?!
Kupa skrev:
> Super Ingo skrev:
> -----
> > Det som talar för gröt är tiden:
> > 1. 1 del gröt
> > 2. 2 delar vatten
> > 3. lite salt´
> > 4. 2 min i micro (man hinner morgonoinka) KLART!
>
>
> Det känns som detta recept innehåller ett Moment
> 22 - måste man verkligen ha gröt för att kunna
> laga gröt? :D

Inte ens när man skriver av receptet så blir det rätt.. :-D
1. 1 del havregryn ska det ju vara

[OT] Gröt. VIH?!
Testade i morse och gjorde gröt på 3 dl fiberhavregryn, jag är fortfarande lite mätt faktiskt. ;-)

[OT] Gröt. VIH?!
FG skrev:
> Vad är det som gör Durumvete "betydligt
> nyttigare"?

Är det inte så att durumvete har bättre egenskaper när det gäller bakning, jäser bättre eller sjunker ihop mindre eller nåt. Sen är det väl som med det mesta, ett ovanligare namn låter nyttigare och bättre.

[OT] Gröt. VIH?!
Havregryn är bra till frukost. Antingen som gröt eller att ha i fil/yoghurt. Sedan har jag alltid ett par mackor med pålägg till. Juice eller vatten att dricka till. Kaffe såklart.

Då har i alla fall jag laddat för långpasset. Ska jag springa så får det vänta någon timme, annars så säger magen ifrån. Att cykla går bra direkt.

Sedan äter jag någonting varje halvtimme så länge som jag håller på. Dricker gör jag ca var 20:e minut.

[OT] Gröt. VIH?!
smurfrox skrev:

> En annan fråga, hur viktig är tillredningen?
> Tänk på vanligt vetebröd. Bakar man på en
> liter mjöl och lite vatten så har man bröd som
> räcker i flera dagar för en person. Men prova
> att blanda upp samma mängd mjöl och vatten, och
> sedan dricka upp sörjan. Hur länge står man sig
> på det?

Tror det ligger väldigt mycket i vad smurfox skriver,

Havregrynet i sig är inte problemet, istället är det grynets "konsistens" då det stoppas i munnen som avgör hur länge det "varar".

/Johan

[OT] Gröt. VIH?!
Det är kul å se att det fortsätter med samma visor som alltid. "- Gröt är bra..." bla bla bla...

Annar så... Ang Wiliers frulle, ibland så är ju frukosten slut här hemma och då har jag ibland käkat "japansk" frulle. Kokt ris med fisk, omelett, kokta grönsaker eller så. Jag kan inte säga att det är bra eller dåligt... Man kanske skulle prova ett tag.

Vår nordeuropeiska stadiga frukost gjord på säd är ju trots allt en begränsad företelese värdsligt sett. Asiater käkar ris, sydeuroper croisanter och amerikanerna pomfritt (eller?).

Stalle

[OT] Gröt. VIH?!
Så amerikaner käkar munkar. Ok. Jo det känns ju som det stämmer in i fördomsprofilen vad det gäller amerikaner.

I övrigt så (lätt urspårsvarning) är det ju kul att se att de flesta anser att "svensk" kosthållning är den optimala i alla lägen. De flesta kosthitlers brukar raskt fördömma spanjorernas sena middagar, norrmännens klena lunchmackor, fransmännes baguett med sylt osv...

Så hörrni kosthitlers... socialstyrelsen styr era liv!

Stalle

[OT] Gröt. VIH?!
Rekommenderar socialstyrelsen gröt?

Däremot så innehåller ju gröt inte särskilt mycket energi per portion så man måste antingen käka rejäla portioner eller komplettera med t ex ett ägg eller två. Vilket dessutom balanserar upp frukosten med lite protein och fett.

F.ö så verkar ju fransmännen vara ganska bra på att undvika fetma trots smördeg med sylt till frukost. Och är dessutom djävligt hårda alpinister/skidåkare/cyklister etc, kanske är dags att deffa mha choklad eller syltcroissant-diet.

[OT] Gröt. VIH?!
grondahl... jag tvivlar ganska starkt på att elitsportarna slänger i sig en croissant varje morgon.

[OT] Gröt. VIH?!
Doh! Jag som inte är elit får ju lätt i mig en 4-5 croissanter på morgonen. Dom som är elit lär ju få sig många fler...

[OT] Gröt. VIH?!
Bogey skrev:
> grondahl... jag tror också ganska starkt på att
> elitsportarna slänger i sig en croissant varje
> morgon.

Sweet.

[OT] Gröt. VIH?!
putchi skrev:
> durumvete har bättre
> egenskaper när det gäller bakning, jäser
> bättre eller sjunker ihop mindre eller nåt.

Nix. Durumvete är hårt (italienska Grano Duro, "hårt gryn") och passar därför till pasta. Iofs gott bröd också, men det bildar inte samma glutennät som bagerivetemjöl och behöver därför längre och hårdare knådning vid brödbak.

Vad gäller optimal frukost så tycker jag att några wienerbröd som start följt av bacon och ägg en halvtimme senare är det som får mig att må toppen.

[OT] Gröt. VIH?!
Kall pizza (gärna hemlagad från kvällen innan) och Coca-Cola är kanske den frukost som får mig att må allra bäst. Iaf. på kort sikt. :D

Speciellt om den kombineras med sovmorgon och en bra film mysades med en go kvinna i soffan...

[OT] Gröt. VIH?!
att man blir mindre mätt av gröt beror på att det är energifattigt i förhållande till hur mycket man får i sig.

två dec havregryn, det syns ju med blotta ögonen att det är lite energi. däremot räcker mängden för att jaga fram kräklust hos många.

det står energinnehåll på paketen. jämför med musli och dra själva slutsats om vad som är bäst.

FG. googla lite på hur kolhydratkedjorna är uppbyggd i olika vete.

[OT] Gröt. VIH?!
alltså, 2 saker är väldigt skumma
dels att jag jämförde havregrynens och müslins näringsinnehåll innan jag såg micke s inlägg
dels vad jag såg:

100 g havregryn 340 kcal
100 g f-müsli hedelmä (frukt) 320 kcal

mer energi i havregryn, trodde jag aldrig! klart man kan proppa i sig mer müsli än rena havregryn (gröt) men jag tycker grötens energifattighet är överdriven.

själv blandar jag havregryn och müsli samt skär ner äppelbitar och äter med havredryck när jag gör gröt. blandar man får man det bästa av båda världar! =D

[OT] Gröt. VIH?!
Micke S skrev:
...
> två dec havregryn, det syns ju med blotta ögonen
> att det är lite energi. däremot räcker mängden
> för att jaga fram kräklust hos många.
...

Ja, men man kan inte äta bara två deciliter och tro att man skall vare sig bli mätt eller stå sig någon längre tid. Jag äter alltid gröt gjord på minst fyra, ibland fem, deciliter torrvara och står mig bra på det. Blanda i lite andra grynsorter så blir det godare. (Vill minnas att vi avhandlade det i början på tråden.)

[OT] Gröt. VIH?!
nu har jag ingen våg, men mer än 200g havregryn är jobbigt att få i sig i kokad form. för mig i varje fall. någon kanske kan skvallra om hur många dl 200 g är?

jag har räknat och mätt allt sådant här förut och vet hur jag ser på saken. nämligen att gröt är för mig fullkomligt värdelöst om jag vill ha så mycket (lämplig) energi i mig som möjligt under bekvämaste och prisvärdaste förhållanden. förmodligen är det fler än mig som inte fixar 5 dl havregryn. därav allt komplement med mackor osv.

[OT] Gröt. VIH?!
5 dl havregryn väger ca 190 gram, oskakad. om man skakar lite får man i mer och då väger 5 dl ca 220 gram.
5 dl f-mûsli väger ca 220 gram

[OT] Gröt. VIH?!
Jag brukar äta två omgångar müsli som jag lägger i en sammanlagt åtta köttbullar o en rejäl näve hasselnötter i och tar a-fil till det. Vid sidan äter jag två mackor med ordentligt med leverpastej och en banan. Dvs de dagar jag vet att jag behöver energin.

[OT] Gröt. VIH?!
Gröt på 4 dl havregryn skulle jag aldrig få i mig.Max 2 dl
Jag väger runt 100 s skrev:
> Micke S skrev:
> -----
> ...
> > två dec havregryn, det syns ju med blotta
> ögonen
> > att det är lite energi. däremot räcker
> mängden
> > för att jaga fram kräklust hos många.
> ...
>
> Ja, men man kan inte äta bara två deciliter och
> tro att man skall vare sig bli mätt eller stå
> sig någon längre tid. Jag äter alltid gröt
> gjord på minst fyra, ibland fem, deciliter
> torrvara och står mig bra på det. Blanda i lite
> andra grynsorter så blir det godare. (Vill minnas
> att vi avhandlade det i början på tråden.)

[OT] Gröt. VIH?!
Jaegwon skrev:
> Jag brukar äta två omgångar müsli som jag
> lägger i en sammanlagt åtta köttbullar o en
> rejäl näve hasselnötter i och tar a-fil till
> det. Vid sidan äter jag två mackor med
> ordentligt med leverpastej och en banan. Dvs de
> dagar jag vet att jag behöver energin.

Köttbullar i müsli kåter kinky=)

Tillbaka
Topp