OT: Gröt

LEAF

Medlem
Har käkat mina 2dl havregrym till frukost i snart ett år. Börjar nu få lite kväljningar när jag äter.
Brukar ha en halv sked lingonsylt och mellanmjölk till.

- Är det bara jag som får kväljningar?
- Vilken gröttyp äter du?
- Tillbehör?

tips för att bli av med kväljningarna önskas!

Buddha Skrev:
-------------------------------------------------------
> LEAF Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > tips för att bli av med kväljningarna
> önskas!
>
>
> Sluta äta gröt!

men gröt är bra att äta! stadigt frukost, gött med fibrer

Jag är grötperiodare. Under långa perioder så äter jag min dagliga gröt med sylt och mjölk, ibland kanel ibland med russin. Sen slutar jag när jag inte kan mer. Tror inte det finns de som alltid kan äta gröt, eller?

E-beth Skrev:
> >
> ...finns ju fler saker än havregryn som innehåller
> fibrer... du måste ju inte käka det äckligast
> möjliga!
>
> VVG - Våga Vägra Gröt!

Min klon är så indoktrinerad, på gott och ont, så när han bla inte når upp till saker, ser han min finurliga blick, å säger själv, "jag har ätit för lite gröt" - han äter aldrig gröt.

Gröt är frukostens konung!

[Freeride] EriC Skrev:
> Vad är det för fel på fil och flingor? =)

För lite fibrer, å så äre väl 40-60% socker. Hur bra är det?
MEN! Nu har Frebaco kommit med corn flakes med noll socker i! Klonen säger den är helt ok.

Bruse: Själv är jag stor och stark - och det UTAN att käka en endaste tallrik gröt i hela mitt 25:åriga liv!!! :)
...angående att inte nå upp till saker så beror det snarare på vilken motivation du har, samt om du har en pall eller inte :P

bruse Skrev:
> EriC Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad är det för fel på fil och flingor? =)
>
> För lite fibrer, å så äre väl 40-60% socker. Hur
> bra är det?
> MEN! Nu har Frebaco kommit med corn flakes med
> noll socker i! Klonen säger den är helt ok.

Hah! Det beror nog på vad det är för flingor bruse. Handlar man frosties, start
eller nåt annat "kakpaket" så är det säkert så. Men köper man osötad müsli är
det nog inte så farligt. Kanske några torkade fruktbitar i men då snackar vi ju
fruktos.

Jag käkar gröt ibland. Men det går inte att hålla på hur länge som helst. Särskilt
inte om man slarvar och frukostgröten blir lite halvdan ibland. Fy nedrans! :(

Jag äter havregrynsgröt delux.

Recept:
4,5 dl vatten
1,5 dl Havregryn
0,75 dl Müsli (med nötter, mandel, frukt mm) billigaste sorten typ 1 kg för 15 kr.
Inget salt.

Müslin ger gröten mycket mer smak och mer tuggmotstånd.

På gröten har jag kanel och mjölk. Inget socker eller sylt.

/Anders

Senast redigerad av en moderator:
AJ Skrev:
> Jag äter havregrynsgröt delux.
>
> Recept:
> 4,5 dl vatten
> 1,5 dl Havregryn
> 0,75 dl Müsli (med nötter, mandel, frukt mm)
> billigaste sorten typ 1 kg för 15 kr.
> Inget salt.
>
> Müslin ger gröten mycket mer smak och mer
> tuggmotstånd.
>
> På gröten har jag kanel. Inget socker eller sylt.

Det låter gott. Själv brukar jag köra först 1,5 dl havregryn och 4dl vatten,
sen blandar jag i 2/3 dl havregryn när det har fått gå en stund i micron.
Torkad frukt e också gott å ha i, mjölk och kanel e obligatoriskt. Ingen sylt
tack, eller möjligtvis hemmagjord äppelmos (inte nu längre, bara hemma-hemma).

E-beth Skrev:
> >
> ...finns ju fler saker än havregryn som innehåller
> fibrer... du måste ju inte käka det äckligast
> möjliga!
>
> VVG - Våga Vägra Gröt!
>
>
och du ska vara bummare?

LEAF: ät bajs! :)
havregryn är svindyrt i (exempelvis) frankrike.
I val d'isère levde jag på flûte-baguetter, tonfisk och milka choklad! gick ned 7kg på 5 mån!! haha :P

E-beth Skrev:
> LEAF: ät bajs! :)
> havregryn är svindyrt i (exempelvis) frankrike.
> I val d'isère levde jag på flûte-baguetter,
> tonfisk och milka choklad! gick ned 7kg på 5 mån!!
> haha :P

:p
bummade som sagt i val d i vintras, hade med mig 10kg havregryn, flûte-baguetten va bra mycket goare än sherpas budget-baguett! ska aldrig mer äta baguett

AJs recepet är bra och gott (allt är relativt men jmfrt med andra grötsorter är det ganska gott). Inte så dyrt heller. Lingonsylt alt äppelmos kan man också ha med. Jag brukar låta gröten koka ganska länge så att den får en segare konsistens.

TommyE Skrev:
> Jag brukar låta gröten koka ganska länge så att den får en segare konsistens.

Det är då den inte går ner. Klisterkonsistensen gör mig tokigt illamående. Nej,
inte koka för länge, och en del av havregrynen i lite senare så att det blir nån form
av krispig känsla på det hela. Fast müsli låter inte så dumt, det skall jag testa imorgon. :)

LEAF: gott om snö? var själv i gressoney/champoluc/alagna då.
när jag var i val d hade vi ingen bil, fick alltid lifta ned till bourg och handla på superU!!! det är grejjer det!

Gör gröten i mikrougnen så blir den likadan varje gång, lite tråkigt kanske men den blir bra.
Dessutom slipper man kladda ner en kastrull.

I Runners Worlds septembernummer fanns det ett bra recept på gröt som jag käkat dagligen sedan jag hittade det.

Gröten består av:
3 dl havregryn
2 dl rågflingor
1/2 dl linfrö
1/2 dl solrosfrön (jag föredrar de rostade)
6 st torkade aprikoser, katrinplommon eller dadlar (jag tar själv dadlar som finns att köpa färdigtorkade och hackade)

Blanda ingredienserna ovan och förvara i en lufttät burk. Gröten kokar du sedan genom att blanda 1 dl av blandningen med 2 dl mjölk. Låt det koka upp och koka sedan under omrörning i ca 3 min. Sedan kan man äta det med nötter, banan, mjölk, sylt eller vad man nu kan tänkas föredra.

/elling

Äter havregrynsgröt med mormors (eller farmors) äpplemos varje morgon och har så gjort sedan jag slutade amma (typ). Lite lätt rubbat när man ser det så här svart på vitt kanske?!

ca 2.5 dl havregryn på spisen

Ni har missuppfattat det här med havregryn!

Man skall för guds skull inte koka gröt på den! Då förstör man den goda krispiga smaken! Inte undra på att svenska folket kan äta havre...

Jag brukar ta ca 5-6 dl AXA:s eller ICA:s fiberberikade havregryn och använda det som flingor till youghurt. Youghurt väljer jag för att jag vill ha lite extra energi. Kämpar ständigt med att gå upp i vikt! Till denna relativt billiga frukost brukar jag ta ett glas juice eller en frukt (beroende på vad som är billigast) och några grova fiberberikade mackor med enbart smör (kan inte få i mig pålägg på morgonen, det bara vänder sig i magen)

Om man vill ha ett lågt kalori-innehåll, och om man äter som "Svensson" så kan man med fördel minska mängden havregryn till en portion och byta ut youhgurten mot antingen fil eller mjölk. Man får i sig betydligt fler mineraler och vitaminer och man väljer fiberberikad havre än om man köper färdigblandad Müsli! Dessutom kostar Müsli dubbelt så mycket! (tänk vad mycket cykeldelar man kan köpa) En frukt eller ett glas juice är inte dumt att ha till för att få lite extra vitaminer! Undvik te, kaffe, och andra droger, samt sockrade flingor och idiotiskt dyra flingpaket!

Ni blir garanterat piggare om ni äter så som jag gör! Min kompis gick ner över tio kilo med min kost och motion!

Ingen frukost utan gröt om jag får råda! Tyvärr gillar barnen bara havregrynsgröt, risgrynsgröt och mannagrynsgröt, annars hade det blivit rätt mycket råg- och grahamsgröt för min del. Nu är stapelgröten gjord på havregryn, med lingon- eller blåbärssylt (antioxidanter!) eller äppelmos. Dessutom köper jag bara ekologiska råvaror. Müsli kan jag till nöds stå ut med på sommaren, men jag brukar koka gröt på den också när jag hinner upp först på morgonen.
(:-{)

Efter att ha läst hela tråden:

För fn., flute baguette i 5 månader, då har man inte mycket kvar av magen sen.
Jag pallade en sisådär 2 månder sist, och saknar 5-10 kg sen dess lite beroende på hur man räknar.

Jag äter havregrynsgröt med krossade linfrön, solrosfrön och en liten nypa salt nästan varje morgon. Inget mjölk, inget sylt i. Ett glas mjölK till och några mackor. En god och bra frulle tycker jag. När jag vill lyxa kör jag müsli och fil. Står mig lika bra på det.

EDIT: K

Senast redigerad av en moderator:
Gröt kan man ju inte äta på morgonen mår iaf jag inte speciellt bra fram tills lunch. Har inget emot smaken men det blir som en enda... gröt i magen, uuussshhhh.

Gröt kan däremot ätas som mellanmål eller kvällsmat.

Grötdiskussion... kul :-)

LEAF: testa och gör lite mindre gröt och ta en extra macka istället, det kan hjälpa... :-)

Ett tips är att skiva ner en banan i gröten (innan tillagning), det blir kalasgott och det behövs ingen sylt då, det blir lagom sött ändå.

Och jo tack, baguetter levde jag på ett tag i Frankrike, man får läderhud i gommen efter ett tag...

Säger som Drifter varför koka gröt när man kan ta 4-5dl havregryn slå på det som passar mjölk, yoghurt, fil
3-4 skivor fullkornsbröd med pålägg utan smör så ett glas juice till så står man sig fram till 9 tiden . :)
( koka gröt på samma mängd havregryn kräver minst 8dl vatten, kan bli lite drygt o sleva i sig )

'isses vilka bamseportioner
Själv kör jag 1 dl råg- eller havregryn, 2 dl vatten, mikrar, banan, linfrön, mjölk, mackor och en kopp thé till.

Mitt tips (och dessutom det jag sätter i mig alla morgnar utom när jag är bakis):
3 dl havregryn
lagom med vatten
salt
russin efter smak

Serveras efter kokning med A-fil och juice (i glas bredvid alltså). Super.

Allvarligt talat, du har inte besvarat varför du trots kväljningar över huvud taget äter gröt. Dina argument var lite svaga, tycker jag. Även amatörpsykologer ser att det är något som rimmar illa här..

Ähh , melodin är att mosa en banan i tallriken först och sedan blanda ner gröten .
Både gott och nyttigt då du förutom långsamma kolhydrater även får i dig fruktsocker :)

Pontus Skrev:
> Har byggt lite müsli enligt bng's recept i denna
> tråd , blev mycket god, ändå nackdelen är väll
> att den tar slut ganska fort men den går fort att
> göra så det är inget större problem.
>
> /Pontus

Jag har också börjat med bng's musli till frukost - kan rekommenderas för gröthatare som jag. Enda nackdelen är som Pontus skriver att det går åt fort (för god kanske?). En laddning räcker ca 1 vecka.
Klonen har även efter första omgången namngivit muslin, "Svartmusli", då vi gräddade den liiite för länge :-)

Två dl fiberberikade havregryn ned i kastrullen (ICA vanligen) och sen på med 4-4½ dl vatten. I med ett par krm salt. Låt koka upp och sedan på tvåan.

Undertiden görs fyra smörgåsar varav två får följa till jobbet och ett kokt ägg skalas.

Sen väcker man sambon, ställer fram varsin smörgås på bordet samt ett kokt ägg till mig.

Häller upp gröten i två tallrikar, på med lite solrosfrön och sen en matsked hemlagat äppelmos (tack mor). På med en skvätt mjölk och frukosten är klar. Spola genast i kallt vatten i kastrullen och låt den stå till nästa morgon, då är den lättdiskad och "ready to go". Man kan lättdisa den redan efter ett par timmar men vem orkar?

Havregrynsgröt på vanliga havregryn pallar jag inte med, snacka om en tallrik snor *ryser* Men med fiberberikade flingor blir det mycket trevligare koncistens!

På helgerna bakar vi grova scones istället;

2 dl vetemjöl
1½ dl grahamsmjöl
½ dl kli
½ dl havregryn
3 krm salt
2 tsk bakpulver
Krossade linfrön
Solrosfrön

Blanda blanda

Mindre än 2 dl yoghurt

Knåda knåda

Gör två platta bröd, grädda på 225°C i ca 12 minuter. Dela bröden och på med pålägg.

Det blir mer mättande än vardagsfrukosten och en bra start på helgen.

Någon enstaka bakfyllemorgon blir det pizza istället. Inte mycket som spöar pizza och Coca-Cola till frukost. Mmmm...

2 portioner god gröt:
======================
1,5 dl fiberberikade havregryn
0,5 dl god müsli, gärna med massor av torkad frukt i
1 skivad banan
kanel
salt
4,5 dl vatten

Koka några minuter, servera utan mjölk men med äppelmos eller sylt. Mums! :-)

Jag var en stor motståndare till framförallt havregrynsgröt tills jag för några år sedan fick tipset om dessa underbara gryn. GYLLENHAMMARS Havregryn is the No 1 när det kommer till gryn!
Om du inte gillar havregrynsgröt nu är chansen stor att du i framtiden kommer att älska det om du bara springer ner på Ica och köper ett paket. Vissa tycker att dom är mesiga och inte "river" i halsen på samma sätt som andra gryn men jag tycker dom smakar kanon. Har fått mig att bli en riktig grötälskare!

När vi ändå talar om gröt, är det någon fler än mig som såg filmen "Gröt bögen" med Torsten Flink när den gick på SVT för ca sju år sedan. Mycket bra svensk Tv film. Vet att det är en chansning att rekommendera en film med ordet bög i titeln men säker på min heterosexuella läggning som jag är tar jag den chansen.

gryn.jpg

/Franke önskar alla en riktigt skön vit jul.

Är det bar ajag som klarar mig längre på dagarns på fil och musli än på gröt?!, fast gröt är ghott och billigt, och det går snabbt:)

Tillbaka
Topp