[OT] Halloween imorn, någon som firar?

Lillgammal

Aktiv medlem
Verkar inte ha fått något fäste här i Sverige, köpte första pumpan att karva '97 och var nog den enda familjen som gjorde så i hela grannskapet. Har iaf firat det lite smått sedan dess, så det blir drygt 20 år, vräker i mig godis och kollar skräckfilmer. Enda gången jag äter godis på året så då får man slå på stort!

Stighäxorna kanske firar med lite extra grenar på stigarna. :D

Edit: OT /mod

Senast redigerad av en moderator:
Till helgen blir det pumpor spöken godis sprit elda i tunna mörker mysigt filmtajm. Lite cykling kanske, med staarka lampan! Och så där. På Gotland såklart!
:)

Bengt-re sa:
Nä. Ser inte vad det är att fira.

Med risk för att låta jäääkligt mossig så hajar jag inte heller vad det är man firar då. Åas har jag inte letat efter information om det heller. Jag tycker mest att det är en lite festlig grej när det står några småtjippar utanför dörren utklädda som vill ha lite godis, vilket de såklart får. Men det kanske räknas till firandet.

Atle verkar ju totalt ointresserad av det iaf.

Har laddat upp med läckerheter

IMG_0517.JPG

I fredags var jag tvungen att ge godis till ett gäng utklädda kids som hotade med bus.
Skulle jag ha anmält dem för olaga hot på fel dag?

Lars.E sa:
I fredags var jag tvungen att ge godis till ett gäng utklädda kids som hotade med bus.

Hmm, alternativt ta det till kränkningsombud? Knackar någon unge på min dörr så ska dom få var sin proteinbar. :D

Lillgammal sa:
Lars.E sa:

Hmm, alternativt ta det till kränkningsombud? Knackar någon unge på min dörr så ska dom få var sin proteinbar. :D

Jag har erbjudit morötter. Skalade till och med, men nehänä det dög inte. Jag har lite på gränsen för gammal vitkål hemma - får testa att erbjuda det istället i år.

Bengt-re sa:
Lillgammal sa:
Lars.E sa:

Jag har erbjudit morötter. Skalade till och med, men nehänä det dög inte. Jag har lite på gränsen för gammal vitkål hemma - får testa att erbjuda det istället i år.

Bra idé!

Nästa helg är Allhelgona för den som fortfarande kommer ihåg.

Pfaff sa:
Bengt-re sa:
Lillgammal sa:
Lars.E sa:

Bra idé!

Nästa helg är Allhelgona för den som fortfarande kommer ihåg.

Jo. Men då sätter man ett ljus på graven för de som inte längre är med oss. Jag ser inte att godistiggeri eller clownmasker passar in i det sammanhanget, men så är jag surgubbe som inte ens har fajzbök så vad vet jag.

Halloween? Fan, jag firar inte ens julen.

Firar folk egentligen någon högtid så som det är "meningen"? Eller är folk mest som mig att de njuter av att vara lediga och få umgås med familjen istället?

Förslag på godis till dörrknackande ungar:

bryssel.png

Det värsta är att jag sitter och funderar på om de inte skulle kunna vara goda på riktigt...

Kupa sa:

Det värsta är att jag sitter och funderar på om de inte skulle kunna vara goda på riktigt...

Brysselkål är ju gott och choklad är gott... Hoppet finns, men å andra sidan är öl gott och tårta gott var för sig. Tillsammans dock skitäckligt

Avskydde brysselkål och broccoli som barn. Men som vuxen älskar jag broccoli och tycker att brysselkål kan vara riktigt mumsigt tillsammans med rätt mat i övrigt. Men chokladdoppad brysselkål, nä tack... :) Jag hade nog bara slickat av chokladen och kastat resten.

Kupa sa:

Såg detta för några dagar sen, ser underbart gott ut ;)
022412Chocolate-CoveredOnionsatReadingTerminalMarket.JPG

Annars kan man alltid doppa superhet chili i choklad :D
petrilla.jpg

Senast ändrad:
Ett företag jag jobbar på har varit på mässa och hade trettio kg oärliga kolor med sig dit och tjugonio kg med sig tillbaka. Chefen där tvingade mig att ta med en kasse sådana hem-> perfekt å bjuda barnen på!

/T

På vilket sätt var de oärliga? Hade han snott dem? :)

Jag håller på allahelgons helg istället.

tmalm sa:
Ett företag jag jobbar på har varit på mässa och hade trettio kg oärliga kolor med sig dit och tjugonio kg med sig tillbaka. Chefen där tvingade mig att ta med en kasse sådana hem-> perfekt å bjuda barnen på!

/T

Kupa sa:

Haha, minen på ungarna när de tuggar på den är nog intressant.

Jag gillar inte brysselkål, och skulle inte se glad ut om jag fick en sån :-p

daikai1 sa:
Stumpy sa:
daikai1 sa:
Stumpy sa:
Halloween - All hallows eve - Allhelgonaafton.
Det är på fredag. Nej, då är jag bortrest.

Dennna diskussion varje år :D detta är en amerikansk tradition som är sista oktober

Irländsk, va?
Jajo från början, men kommersialismen eller vad det heter (handeln) kommer från amerika på 90-talet

Är det inte fornnordiskt? http://popularhistoria.se/artiklar/spar-av-forntidens-kalender/

DanielW sa:
daikai1 sa:
Stumpy sa:
daikai1 sa:
Stumpy sa:

Dennna diskussion varje år :D detta är en amerikansk tradition som är sista oktober

Irländsk, va?
Jajo från början, men kommersialismen eller vad det heter (handeln) kommer från amerika på 90-talet

Är det inte fornnordiskt? http://popularhistoria.se/artiklar/spar-av-forntidens-kalender/
"Den här indelningen i fyra kvartal finns bevarad i den keltiska kalendern på de brittiska öarna. Där motsvaras höstblotet av samain, sommarens slut. Samain var, liksom höstblotet, ett nyår, gränsen mellan nytt och gammalt då porten till andra sidan öppnades och de levande kom i kontakt med allsköns monster och döda. När utspökade och otrevliga ungar under det mer sentida halloween ringer på dörren nästa gång är det alltså inte bara att avfärda som ett kommersiellt påhitt från Amerika. Det kan med lite god vilja ses som en återupplivning av det gamla nordiska höstblotet."

Med väldigt god vilja ja :D typ sträcka ut norden till irland och deras traditioner :D

För lite halloweenkänsla! Fick en actionkamera i somras så jag har börjat filma lite smått. Filmade och lärde mig lite videoeditering i fredags, så det blev skräcktema och videon tillägnas alla läskiga gubbar och kärringar som lägger kvistar och grenar på stigarna. :D

daikai1 sa:
DanielW sa:
daikai1 sa:
Stumpy sa:
daikai1 sa:
Stumpy sa:

Irländsk, va?

"Den här indelningen i fyra kvartal finns bevarad i den keltiska kalendern på de brittiska öarna. Där motsvaras höstblotet av samain, sommarens slut. Samain var, liksom höstblotet, ett nyår, gränsen mellan nytt och gammalt då porten till andra sidan öppnades och de levande kom i kontakt med allsköns monster och döda. När utspökade och otrevliga ungar under det mer sentida halloween ringer på dörren nästa gång är det alltså inte bara att avfärda som ett kommersiellt påhitt från Amerika. Det kan med lite god vilja ses som en återupplivning av det gamla nordiska höstblotet."

Med väldigt god vilja ja :D typ sträcka ut norden till irland och deras traditioner :D

God vilja finns det gott om!

Ingen som hittar på något ikväll? Köpte reeses peanut buttercups för 100kr och ska kika på någon carpenterfilm (blir omröstning)

Var precis några ungar som knackade på lägenhetsdörren, men jag vågade inte öppna... :-O
(har inget godis hemma)

Uuuuh, kommer min postbox nere i entrén att smörjas in i pumparens och fladdermusblod nu, tro?

Senast ändrad:
Lillgammal sa:
För lite halloweenkänsla! Fick en actionkamera i somras så jag har börjat filma lite smått. Filmade och lärde mig lite videoeditering i fredags, så det blev skräcktema och videon tillägnas alla läskiga gubbar och kärringar som lägger kvistar och grenar på stigarna. :D

Najs kortfilmsrysare! :o)

Tillbaka
Topp