Buddha Skrev:
> 1. Vad ska man börja med: El eller aukustiskt? Har
> det någon betydelse (bortsett från priset)? Skulle
> vilja kunna spela blues/rock a'la Ry Cooder, Mark
> Knopfler och givetvis Slash... ;)
Som helt nybörjar skulle nog de flesta rekomendera en nylonsträngad akustik gitarr. De är mer lättspelade och skonar fingrarna mer. Men man kan köpa billga nybörjarelgitarrpaket för under tvåtusingen.
Jag köpte en halvakustisk gitarr:
http://www.ibanez.co.jp/world/products/eg/page/AFS75TTRD.html
Den behöver man inte alltid plugga in för att spela på. Den går bra att bara sätta sig i soffan och lira lite med. Eller så pluggar man in den och kan riffa fett hårt med dist å prylar.
OBS! Om du tycker detta verkar vettigt så se till att du får en "hollowbody" och inte bara en "semiacoustic".
> 2. Hur lära? Kurs, DVD, sitta själv å plinka tills
> fingrarna blöder? Hur gjorde ni?
Oavsätt vad man väljer så gäller det som det mesta; öva, öva och åter öva. Jag har gått kurser för grunderna och nu senast så köpte jag en "Hermodskurs", bok och CD-skiva. Det är rätt trevligt.
Annars är ju det vanligast tipset att planka andra låtar. När man gjort det några år så kan man tillräckligt för att göra egna saker.
Sen vad det gäller gitarr så tycker jag inte att man behöver lära sig noter. Jag använder bara tabulatur och lite grundkunskaper i musikteori.
Sen så kan jag tänka mig att spela med andra (precis som att cykla med andra) häver en framåt rätt mycket.
> 3. Vilket fabrikat skall man satsa på? Är av den
> uppfattningen att om man köper billiga grejjer i
> början, så blir det bara dyrare i slutändan när
> man byter upp sig p.g.a 2 köp (och när det gäller
> mig kommer köp nr 2 otäckt fort...). Naturligtvis
> är det dock inte aktuellt att lägga 20 lök på en
> gura, även om Les Paul skickar kårar längs
> ryggraden...
Proffsgrejjer för proffskillen, budgetgrejjer för den sporadiske spelarn. Skall du släpa guran till replokalen tre ggr i veckan, övar 20 timmar i vecka och sen har ett gigg varje lördag så köp en Gibson för 20 laxar. Annars så lägg dig på en vettig nivå. Precis som med hojjar... Det är klart att du skulle njuta av en Maverik för 70 loppor men är det inte mer vettigt att du köper en Kona för 15 släng (fast jag vet ju inte hur duktig du är på att hojja?).
> 4. Finns det någon butik i Sthlm som rekommenderas
> med tanke på utbud och intresse hos personalen att
> ta sig tid för en nybörjare?
Jag gick till Förstärkardoktorn på St Eriksgatan och där fick jag mycket bra hjälp och ett bra paketpris. Gura, liten stärkare, en hög plektrum, kabel, axelrem, väggfäste för 5300 (fullpris var minst 6200) och det ens utan att pruta!
Stalle