OT: halvakustisk gitarr

Kung Stalle Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har konstaterat att det heter tailpiece på
> engelska. Men vad heter det på svenska?

Motsvarande grunka på violin/cello/kontrabas heter väl stränghållare, så ordet kanske kan funka för gitarr också.

> En trummfråga då:
> Kan man stämma trummor?

Absolut.

/Anders

Kung Stalle Skrev:
> En trummfråga då:
> Kan man stämma trummor?
>

Visst gör man det! Någorlunda rena toner och så att skinnet är jämnt spännt (samma ton) runt om. Även underskinnen, även om de inte riktigt lika kinkiga. Tonhöjden är lite efter tycke och smak. Vissa gillar tex en väldigt högt stämd virvel. En högt stämd virvel är lite studsigare och snabbare att spela på vilket iofs inte är fel, men ljudet blir ofta lite för vasst för min smak.
Efter stämningen så följer ångest nr2, att dämpa upp dem så att de inte sjunger i all evighet. Lagom dämp och på rätt ställe.

Det är ett riktigt slitgöra men väl värt det när man är klar. Nystämda trummor är underbart att spela på.

> Motsvarande grunka på violin/cello/kontrabas heter
> väl stränghållare, så ordet kanske kan funka för
> gitarr också.

Ja, det borde funka.

>
> > En trummfråga då:
> > Kan man stämma trummor?
>
> Absolut.

Koolt! Kan man stämma dom som Keith Richards stämmer accord? Man stämmer trummorna så man bara behöver slå på högst två för de är stämmda för en speciell trudelutt?

Stalle

Stämma trummor:

Stämmer man trummor per definition? Är det inte bara ett ljud som justeras enligt tycke och smak (bortsett från Timpani och liknande då)?

Man stämmer inte trummor i exakta toner, bara för att dom ska låta bra. Men gregg bisonette säger att man ska stämma pukorna så att man kan spela basgången i "footprints". (jazzlåt, kommer inte ihåg vem som har skrivit den)

Det kom andra trummisar emellan..Steve Smith har gjort en helt ljuvlig truminspelning (inte trumsolo, snarare trummelodi), där hand har stämt sina pukor i bestämda tonlägen och spelar melodier på dem. Underbart, jag kommer tyvärr inte ihåg vad låten heter.

Det absolut bästa man kan göra med ett trumset inför inspelning är att stämma trummorna. Även om skinnen är i mindre än 100% gott skick, så gör stämning+duktig trummis rena underverk för resultatet.

/Anders

Man kan alltså spänna en trumma så att den avger en ren ton, men kan man stämma om en trumma till en annan oktav?

Själv har jag noll gehör men taktkänsla så jag har alltid trott att trummor är rätt instrument för mig, men nu blir jag osäker :-D

Sån här kanske?
triangle.gif

Man kan faktiskt stämma en trumma så att den byter oktav. Det är dock inte så snyggt, en 10´puka är skapad för en hög ton, en 18´puka låter inte bra om man stämmer upp den allt vad som går. Personligen brukar jag försöka stämma och dämpa dem så att det inte ska skära sig när vi lirar olika låtar i olika tonarter, det skulle inte vara snyggt med en "ren" puka i fel ton...

Nu är jag inte trummis, men jag tror inte man kan stämma så mycket som en oktav hit eller dit. Dock känner jag en trummis som stämmer virveln så IN I FAN högt att det gör ont.. så jag vet inte, han kanske fixar det :)

Soundet ändras ju med stämningen också, en given kombination av trumma+skinn låter oftast bra i ett visst område. Kommer man utanför så låter det dåligt.

Triangeln är ju ett trevligt instrument - går nog att stämma åt ena hållet, genom att såga av lämplig längd.. men svårt att rätta till om man ändrar för mycket.

/A

För att återknyta till första ämnet så heter det väl stränghållare på svenska.

Trummis som har koll på hur man stämmer både över o underskinn o allt annat som går att
banka på har http://www.terrybozzio.com/ . Hans soloskivor med bara slagverk är helt grymma!

Timpani (eller pukor) stämmer man i toner, sedan kan melodier spelas på dem. De har väl med stående vågor (nån typ av våg i varje fall) att göra, en vanlig trumma framkallar inte en konstant sådan, bara ett ljud, som kan låta mer eller mindre bra såklart beroende på uppspänning skinnkvalitet och vem som slår på den.

Låter som ni kan starta Happy Slagverksensamle rätt omgående.

Dåligt med gitarrister bara... Men stränghållare verkar vara det bästa budet.

Stalle

Kung Stalle Skrev:
> Låter som ni kan starta Happy Slagverksensamle
> rätt omgående.
>
> Dåligt med gitarrister bara... Men stränghållare
> verkar vara det bästa budet.
>
> Stalle
Förlåt att vi "got carried away" i trumvärlden och din tråd. Men det borde väl heta mer åt "stallhållare" eftersom det håller stallet?

Johan S Skrev:

> Förlåt att vi "got carried away" i trumvärlden och
> din tråd. Men det borde väl heta mer åt
> "stallhållare" eftersom det håller stallet?

Njae, stallet är ju prylen som står på locket. Precis som hos fiolfamiljen. Det är bara strängarna som sitter i stränghållaren. Alltså är "stränghållare" ett väldigt bra namn! :)

/Anders

Stränghållare är nog ett bra namn, vadän frågan?

Snygg gitarr btw, en av de vackraste kanske?
Man kanske skulle sälja Les Paul Classic'en och köpa på sig halvakustiskt, återuppliva lite gamla bluesriff och bli rockstjärna?

Får bli en Seagull S6 Cedar först, min Washburn har överlevt förvånadsvärt mycket.

Det finns såååå många snygga gitarrer. De är ju hantverksmässiga mästerverk oftast.

Jag var inne på Förstärkardoktorn och de hade knappt själv ett namn för det. Jag lyckades dock göra mig förstådd så vi kollade på lite olika varianter men det blev inget av det. Man skall nog gå dit när det inte är julruch med sånna grejjor.

Anledningen till att jag vill byta är att det sitter ett Bigsbysvajj på nu som jag aaaaaaldrig använder. Man får ju stämma lite oftare när det sitter svajj på, även om bigsbysvajjet är rätt snätt jämfört med ett fendersvajj (har jag förstått).

Ere nån som vet om man kan köpa sånna grejjor på nätet? Det borde ju inte vara så märkvärdigt menar jag... bara måtten är rätt och att det rätt färg, utseende typ.

Stalle

>snabel@nders
Hör av dig när det är dags att sälja din Gibson Les Paul Classic!
Om ....
det inte är en udda modell med samlarvärde dvs högt pris!

/Lennart

Lennart Skrev:

> Om ....
> det inte är en udda modell med samlarvärde dvs
> högt pris!

Dom dyra les paul är tillverkade tom 1960..

Det är inte en samlargura, "Slash wannabee", 90-talare, guldfärgad, slipade band m.m. Snabbspelad sak som gör sig bäst stående då den hänger fint. Bra mickar och med en äkta rörstärkare låter det nice.

Vid närmare eftertanke är det ju som att sälja ett barn så den får vara kvar liksom alla övriga gitarrköp.

Vet någon hur Seagull resp. Art & Lutherie akustika gitarrer är?

"Lånar" tråden lite;

Har alltid varit sugen på att lära mig lira gura, och tänkte kolla ett par grejjer med er plinkande Happyiter;

1. Vad ska man börja med: El eller aukustiskt? Har det någon betydelse (bortsett från priset)? Skulle vilja kunna spela blues/rock a'la Ry Cooder, Mark Knopfler och givetvis Slash... ;)

2. Hur lära? Kurs, DVD, sitta själv å plinka tills fingrarna blöder? Hur gjorde ni?

3. Vilket fabrikat skall man satsa på? Är av den uppfattningen att om man köper billiga grejjer i början, så blir det bara dyrare i slutändan när man byter upp sig p.g.a 2 köp (och när det gäller mig kommer köp nr 2 otäckt fort...). Naturligtvis är det dock inte aktuellt att lägga 20 lök på en gura, även om Les Paul skickar kårar längs ryggraden...

4. Finns det någon butik i Sthlm som rekommenderas med tanke på utbud och intresse hos personalen att ta sig tid för en nybörjare?

/B

Härligt max! Har du fler tips på sköna slagverksplattor? Jag lirade trummor i 8 år men sedan sålde jag mitt Tama Superstar med 5 hängpukor av någon dum j%/&la anledning och sedan dess har det inte spelats mycket tyvärr. Ibland fattar man riktigt dumma beslut. :)

Buddha:

1: De flesta gitarrister inom alla olika genrer kommer nog rekommendera dig att börja med en akustisk gitarr för att lära dig att spela gitarr.

2.Kurs= Lite egen tid för den enskilde eleven. DVD= Förkastligt .

Bästa varianten är att ta gitarrlektioner
Om du vill kan jag kolla vem av frilansgitarristerna i Stockoholm som också är bra lärare.
Räkna med en kostnad av 200-500 kr /timme
Men skall du lära dig spela så är det det helt utan tvekan bästa sättet.

3. Fråga din blivande lärare(obs..se upp för alla gitarristwannabeees som kommer kanta din väg om du ska söka gitarrlärare på egen hand)

4. -"-

god fortsättning på helgen
Jan

Senast redigerad av en moderator:
snabel@nders Skrev:
> Kanske denna länk klargör funderingarna:

Precis! Tusen tack!!!

Har du fler sånna så leverera, skulle bli glad då!

Stalle

Buddha Skrev:
> 1. Vad ska man börja med: El eller aukustiskt? Har
> det någon betydelse (bortsett från priset)? Skulle
> vilja kunna spela blues/rock a'la Ry Cooder, Mark
> Knopfler och givetvis Slash... ;)

Som helt nybörjar skulle nog de flesta rekomendera en nylonsträngad akustik gitarr. De är mer lättspelade och skonar fingrarna mer. Men man kan köpa billga nybörjarelgitarrpaket för under tvåtusingen.

Jag köpte en halvakustisk gitarr:
http://www.ibanez.co.jp/world/products/eg/page/AFS75TTRD.html
Den behöver man inte alltid plugga in för att spela på. Den går bra att bara sätta sig i soffan och lira lite med. Eller så pluggar man in den och kan riffa fett hårt med dist å prylar.
OBS! Om du tycker detta verkar vettigt så se till att du får en "hollowbody" och inte bara en "semiacoustic".

> 2. Hur lära? Kurs, DVD, sitta själv å plinka tills
> fingrarna blöder? Hur gjorde ni?

Oavsätt vad man väljer så gäller det som det mesta; öva, öva och åter öva. Jag har gått kurser för grunderna och nu senast så köpte jag en "Hermodskurs", bok och CD-skiva. Det är rätt trevligt.

Annars är ju det vanligast tipset att planka andra låtar. När man gjort det några år så kan man tillräckligt för att göra egna saker.

Sen vad det gäller gitarr så tycker jag inte att man behöver lära sig noter. Jag använder bara tabulatur och lite grundkunskaper i musikteori.

Sen så kan jag tänka mig att spela med andra (precis som att cykla med andra) häver en framåt rätt mycket.

> 3. Vilket fabrikat skall man satsa på? Är av den
> uppfattningen att om man köper billiga grejjer i
> början, så blir det bara dyrare i slutändan när
> man byter upp sig p.g.a 2 köp (och när det gäller
> mig kommer köp nr 2 otäckt fort...). Naturligtvis
> är det dock inte aktuellt att lägga 20 lök på en
> gura, även om Les Paul skickar kårar längs
> ryggraden...

Proffsgrejjer för proffskillen, budgetgrejjer för den sporadiske spelarn. Skall du släpa guran till replokalen tre ggr i veckan, övar 20 timmar i vecka och sen har ett gigg varje lördag så köp en Gibson för 20 laxar. Annars så lägg dig på en vettig nivå. Precis som med hojjar... Det är klart att du skulle njuta av en Maverik för 70 loppor men är det inte mer vettigt att du köper en Kona för 15 släng (fast jag vet ju inte hur duktig du är på att hojja?).

> 4. Finns det någon butik i Sthlm som rekommenderas
> med tanke på utbud och intresse hos personalen att
> ta sig tid för en nybörjare?

Jag gick till Förstärkardoktorn på St Eriksgatan och där fick jag mycket bra hjälp och ett bra paketpris. Gura, liten stärkare, en hög plektrum, kabel, axelrem, väggfäste för 5300 (fullpris var minst 6200) och det ens utan att pruta!

Stalle

Kung Stalle Skrev:
> Det är klart
> att du skulle njuta av en Maverik för 70 loppor
> men är det inte mer vettigt att du köper en Kona
> för 15 släng (fast jag vet ju inte hur duktig du
> är på att hojja?).

Buddha har forumets enda Ninja 5-Spot ;)

Jag är också sugen att lära mig spela, far har en gammal akustisk sak med nylonsträngar. Ska nog låna hem den och lite böcker från bibblan.

Dåligt med studiecirklar i gitarr här i trakten men det borde finnas i 08? Kanske en billigare början än privatlektioner, då slipper man kasta ut några dyra timmar på grunderna?

Var gång jag hör AC/DC och Eric Calpton rycker det i plektrumnerven...

Men hur f-n stämmer man en gura när man aldrig spelat? Har iofs. en jobbarkompis som kan hjälpa mig med sånt här men nu när ändå topicen är öppen...

the_TnT Skrev:
> Buddha har forumets enda Ninja 5-Spot ;)

Okej... men hur vettigt köp e derå på en skala? ;-)

> Jag är också sugen att lära mig spela, far har en
> gammal akustisk sak med nylonsträngar. Ska nog
> låna hem den och lite böcker från bibblan.

http://www.olga.net har tabulaturer för alla gamla rockdängor och mycket där till. Bara att botanisera!

> Men hur f-n stämmer man en gura när man aldrig
> spelat? Har iofs. en jobbarkompis som kan hjälpa
> mig med sånt här men nu när ändå topicen är
> öppen...

Daners grejj var ju rätt smart. Sen kan man köpa stämapparater för gitarr för några hunkor.

Stalle

Vill inte lägga mig i för mycket men jag anser att man skall välja förstagitarr efter vad det är man vill lära sig spela. Jag har flertalet gitarrer men använder trots allt min STÅLsträngade allra mest eftersom den överrensstämmer med vad jag vill spela. Skall man spela klassiska "campfire" låtar eller pop/rock är stålsträngat det man skall ha. Det ÄR lättare att lära sig på nylon eftersom strängarna är "snällare" men ljudet räcker inte riktigt till.

Mitt tips är alltså: Välj efter vad man vill spela.

En bra och billig start med:
korgGA30.jpg

"Korg GA-30 stämapparat för gitarr & bas, inbyggd mik för akustiskt också. Absolut den mest prisvärda stämapparaten tycker vi!
225:-" http://www.jam.se/metronomer.htm

http://www.jam.se

Det är bra att "knäppa" på sträng efter sträng och sedan skruva upp eller ned beroende på vad instrumentet visar!
Röd låg - grön (OK) - röd hög!
Helt tondöva kan t o m stämma sin gitarr så åtminstone en förutsättning för spel är uppfylld!

Utan rätt stämd gitarr kan det bästa instrumentet låta skitdåligt även för den bäste!
Värd varje krona!

Texter och ackord i massor:
http://www.lyricsarchiv.de/
http://www.guntheranderson.com/v/toc.htm
http://www.olga.net/
http://www.thetabworld.com/

Elgitarrer:
http://elgitarrer.com/

/Lennart

Edit:
Testar tipsen för bild från Jonas och the_TnT!
Nu borde det väl gå bättre?
Edit 3 ggr räcker nu?

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp