OT Hänga badrumsskåp och kommod i dubbel gips.

Det är väl inte tätskiktet som är problemet. Eller om du fyller hålen med silikon. Ramlar handfatet ner då får du förmodligen vattenskada. Som någon tidigare sa,ta upp väggen från andra sidan. Lägg in kottlingar spackla och måla. Då vet du att det sitter

Fast Drymo våtrumsplugg är godkänd av boverket för våtrumszon 1. https://www.fast-fastening.com/fast/IboxServlet?p=IXK090&AID=287365
Jämfört med Mollyplugg blir merkostnaden väldigt liten, men risken för vattenskador pga håltagningen mindre.

Enligt spec skall Fast Drymo klara 30 kg per skruv. De flesta väggskåp hängs i dag på hängskena och med en skruv per ~30 cm lär de klara en hel del. Dessutom ger kaklet pluggarna mer stöd än en vanlig gipsskiva. Jag tror att fästena i skåpen går sönder innan hängskenan lossnar från väggen.

Fast Drymo våtrumsplugg är godkänd av boverket för våtrumszon 1. https://www.fast-fastening.com/fast/IboxServlet?p=IXK090&AID=287365
Jämfört med Mollyplugg blir merkostnaden väldigt liten, men risken för vattenskador pga håltagningen mindre.

Enligt spec skall Fast Drymo klara 30 kg per skruv. De flesta väggskåp hängs i dag på hängskena och med en skruv per ~30 cm lär de klara en hel del. Dessutom ger kaklet pluggarna mer stöd än en vanlig gipsskiva. Jag tror att fästena i skåpen går sönder innan hängskenan lossnar från väggen.
Boverket godkänner väl inga enskilda produkter? Tror inte Boverket har med våtrumszonerna att göra heller, utan det är branschreglerna. GVK och/eller Säker vatten, som förövrigt har haft uppe att skippa zonerna som det varit tidigare. Kan hända att det redan är korrigerat i delar i senaste utgåvorna. Gissar att det är av orsaker som att det glids lite på var gränsen mellan zonerna går samt även att ångtrycket har en viss betydelse i rummet som helhet, och inte bara direkt exponering av vatten är det enda som kan ställa till det över tid.

Senast ändrad:

Bilagor

• DBB25F8OUT-cheville-bi-matiere-duopower-fischer-dia-1.jpg
    DBB25F8OUT-cheville-bi-matiere-duopower-fischer-dia-1.jpg
    44.9 KB · Besök: 49
Är väl dags att börja gå ot .
Men detta med ångtryck i badrum . Vilket jag kan förstå ..
Men byggkeramikrådet kräver "våtrumsfolie" ända upp till taket även ovanför dörren innan våtzonerna infördes om det är helkaklat . men vem tar över i takvinkel ?
Målaren har väl sitt våtrumssystem att hålla sig till när dom målar taket eller om det är halvkaklat med nån våtrumsspärr som grundfärg , men jag har aldrig sett någon sätta vårrumstätremsror i takvinkeln och där kan det va 1cm glipa mellan gipsen under taklisten ..
Eller om det ska va pärlspontpanel i taket ..? Som jag satt upp i mitt tak hemma .. Finns det något rätt och fel där tro ? Eller är ångtrycket borttrollat då .

Målaren har väl sitt våtrumssystem att hålla sig till när dom målar taket eller om det är halvkaklat med nån våtrumsspärr som grundfärg , men jag har aldrig sett någon sätta vårrumstätremsror i takvinkeln och där kan det va 1cm glipa mellan gipsen under taklisten ..
Som jag vet taket i badrum kan du måla med VANLIGT takfärg!
Är inte 100, men tror att att det är INTE obligatorisk med våtrumsfärg!!!
Det finns INGA krav på tak.
Har själv behörigheter (våtrum), och man kan sluta med duk (eller rollat system) 5 cm innan tak (på väggar alltså). Allt är grovt överdrivet.
Hela Europa klarar sig utan och lever. I vissa länder gör man tätskikt på golvet men sällan på väggarna. Men å andra sidan, bara svenskar duschar på golvet. I nästan alla länder har man det istället:

sakai-20140228-25501-h.jpg

Senast ändrad:
Som jag vet taket i badrum kan du måla med VANLIGT takfärg!
Är inte 100, men tror att att det är INTE obligatorisk med våtrumsfärg!!!
Det finns INGA krav på tak.
Har själv behörigheter (våtrum), och man kan sluta med duk (eller rollat system) 5 cm innan tak (på väggar alltså). Allt är grovt överdrivet.
Hela Europa klarar sig utan och lever. I vissa länder gör man tätskikt på golvet men sällan på väggarna. Men å andra sidan, bara svenskar duschar på golvet. I nästan alla länder har man det istället:

Visa bilaga 667769
I en hel del länder har man alltid massivt stenmaterial (murade väggar) på omslutande byggdelar i våtrum, vissa länder har det nog som krav och andra gör det av tradition. Lägg där till tex spanien så har du ett varmt klimat med mycket soltimmar som torkar ut byggnadens stomme ofta och bra. Våra branschregler i sverige utgår i huvudsaklig utsträckning från statistik från försäkringsbolag om varför och hur skadorna uppkommer.

Är väl dags att börja gå ot .
Men detta med ångtryck i badrum . Vilket jag kan förstå ..
Men byggkeramikrådet kräver "våtrumsfolie" ända upp till taket även ovanför dörren innan våtzonerna infördes om det är helkaklat . men vem tar över i takvinkel ?
Eller om det ska va pärlspontpanel i taket ..? Som jag satt upp i mitt tak hemma .. Finns det något rätt och fel där tro ? Eller är ångtrycket borttrollat då .
I ett hyfsat modernt hus har du plast i taket

I en hel del länder har man alltid massivt stenmaterial (murade väggar) på omslutande byggdelar i våtrum, vissa länder har det nog som krav och andra gör det av tradition. Lägg där till tex spanien så har du ett varmt klimat med mycket soltimmar som torkar ut byggnadens stomme ofta och bra. Våra branschregler i sverige utgår i huvudsaklig utsträckning från statistik från försäkringsbolag om varför och hur skadorna uppkommer.
Jag vet .
Är faktisk förvånad, att andra har INTE det. Kostar inte mycket, men skyddar MYCKET BRA!!!

När jag sitter på tronen på spanska hotell, istället att koncentrera mig på bajsandet, tittar jag oftast på dåligt jobb i badrummet (eller WC) :ROFLMAO:
Italien är ännu värre!
Plattor, silikon ETC. Sällan BRA kvalitet.

Inga såna!!!
Hitta (långa) FISCHER DUOPOWER pluggar som är till ALLT !!
Jobbar dagligen med bygge, så jag vet vad jag pratar om.
Glöm inte "silikona" pluggen innan du skruvar skruv !

Visst, om man nöjer sig med 15 kg per plugg istället för 60+ och klarar sig utan maskinskruv så kanske man kan ha den där till "ALLT".

Men jag jobbar förstås inte dagligen med bygge, så vad vet jag...

Mest orolig för överskåpet som vägar nästan 30kg tomt och bara två fästpunkter.
Vad jag TROR så är det inget problem.
Tänker att ett badrumsskåp inte är så djupt så det borde bli ganska liten hävkraft.
Draget rätt ner så är det skruven eller skåpet som ger sig först skulle jag tro.
Rejäl plugg och en skruv med lite tjocklek på så tror jag det håller.

Vad jag TROR så är det inget problem.
Tänker att ett badrumsskåp inte är så djupt så det borde bli ganska liten hävkraft.
Draget rätt ner så är det skruven eller skåpet som ger sig först skulle jag tro.
Rejäl plugg och en skruv med lite tjocklek på så tror jag det håller.
Det blev två st duomax 10 mm plugg. Det är dörrarna med hel spegel på båda som ger vikt.

Tillbaka
Topp