[OT] Hantverkare...

Valhalla_

Aktiv medlem
[OT] Hantverkare...
Jag håller på att leta efter en lämplig firma för att renovera mitt badrum. Jag har studerat alla branschregler noga, läst dem från pärm till pärm, och läst massor om olika tekniska detaljer och dess för- och nackdelar. Ja, jag är ingenjör, och ja jag älskar att nörda ner mig i saker.

När jag väl träffar hantverkare så blir jag nästan alltid besviken. Många vägrar lyssna på vad man vill, och kommer sällan med (i mitt tycke) sakliga argument kring varför de tycker att någon viss lösning är bättre. "Så har vi alltid gjort". Eller (mellan raderna) "Jag vet bättre än du och jag vet bättre än branschreglerna. Jag vet bättre än arga snickaren, besiktningsmän, byggingenjörer, försäkringsbolag, elektriker, leif loket olsson, och till och med gud. Jag är helt enkelt bäst och jag behöver ingen behörighet för det är bara skit. Ifrågasätt inte min kompetens och hela min existens!"

Är det någon mer än jag som upplevt detta? Är jag överspänd? Jag vill ju gärna ha en dialog kring olika lösningar och prata om dess för- och nackdelar (i sann ingenjörsanda), inte höra en monolog om varför berras sätt är bäst och alla andra sätt är dåliga. Jag är inte särskilt forcerad utan försöker att "trampa lätt" eftersom jag själv inte har praktisk erfarenhet av att bygga badrum. Men jag är inte dum..

Apropå detta, är det någon som kan rekommendera en seriös, kunnig bkr/gvk-behörig firma i stockholmstrakten (gärna också per-auktoriserade), som enbart använder rörmokare som är "säker vatten"-auktoriserade, och som enbart använder behöriga elektriker? Och gärna ska de ha funnits några år också. Finns det sådana firmor eller är det bättre att bara ta någon som inte är helkonstig, blunda och hoppas på det bästa?

Senast ändrad:
[OT] Hantverkare...
Det finns säkert många hantverkare som borde...ändra lite på sig :) Men jag kan också säga, som hantverkare själv, att det finns mååånga kunder som också tror att saker går att göra bara för att dom vill ha det så. Vi har ju dock regler och stadgar att följa som kanske inte alltid går att rätta efter kundens önskemål :) Men om du hittat hantverkare som du upplever inte lyssnar på dig eller kommer med sakliga argument, då har du definitivt hittat fel hantverkare :)

[OT] Hantverkare...
Vintervilan skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns säkert många hantverkare som
> borde...ändra lite på sig :) Men jag kan också
> säga, som hantverkare själv, att det finns
> mååånga kunder som också tror att saker går
> att göra bara för att dom vill ha det så. Vi
> har ju dock regler och stadgar att följa som
> kanske inte alltid går att rätta efter kundens
> önskemål :) Men om du hittat hantverkare som du
> upplever inte lyssnar på dig eller kommer med
> sakliga argument, då har du definitivt hittat fel
> hantverkare :)

Jag hör inte till den skara som tror att det omöjliga kan göras. Jag läser på ordentligt och innan jag ger mig in i diskussionen så vet jag med säkerhet att detta kan göras och är ok (eller kanske rent av rekommenderas) enligt reglerna. Men ändå får man höra att "det där går inte" eller "det där är skit". Eller så har de bara inte koll på det senaste som utfärdats av t.ex bkr eller säker vatten. Och då tappar de mitt förtroende - sorry. Sådant ska bara sitta i ryggmärgen kan ju jag tycka. Men det är nog som du säger, jag har väl bara inte hittat rätt hantverkare. :-)

Senast ändrad:
[OT] Hantverkare...
mickescott skrev:
> Det är därför jag inte jobbar mot
> privatpersoner eller Brf för många
> förståsigpåare;)

Hehe, ungefär så känner jag också. Jag arbetar som Elektriker och det är såååå ofta man har nån gammal gubbe hängades över axeln som frågar "varför gör du inte så?" :)

[OT] Hantverkare...
jag är förmodligen den hantverkare du söker.
med en gedigen ingenjörsutbildning i botten och född in i yrket.
Dessutom är vi dumma nog och lyssnar på kundernas förslag och försöka bygga efter deras lösningar.
enda är att vi slutat gödsla gvk med pengar ,så någon behörighet har vi inte längre. oftast får vi dra el och vattnet själva samt måla också, för kunderna lägger hellre sina pengar på en flashig kran och några knoppar istl...eller en ny cykel

[OT] Hantverkare...
mickescott skrev:
> Det är därför jag inte jobbar mot
> privatpersoner eller Brf för många
> förståsigpåare;)

Det finns förståsigpåare som utan självinsikt tror sig veta allt och det finns förståsigpåare som inser att de inte vet allt, men har självbevarelsedrift nog att ta reda lite om mycket för att slippa eventuella problem i framtiden pga att någon slarvat. Många privatpersoner har varken pengar eller juridiska muskler och det är därför nödvändigt att ta reda på detaljer.

Senast ändrad:
[OT] Hantverkare...
Hur en ingenjör jobbar, tycker och tänker vid sitt skrivbord och hur en hantverkare jobbar, kan skilja sig åt ganska mycket. Dock så bör ju hantverkaren lyssna på dig och va seriös.

Senast ändrad:
[OT] Hantverkare...
lite mer seriöst då.
om du bor söder om stan och vill ha en grym hantverkare/cyklist och kan vänta några månader på att få det gjort kan vi komma och kolla på det.

[OT] Hantverkare...
hm skrev:
> lite mer seriöst då.
> om du bor söder om stan och vill ha en grym
> hantverkare/cyklist och kan vänta några månader
> på att få det gjort kan vi komma och kolla på
> det.

Bor norr om stan. Men har du något företagsnamn eller hemsida?

[OT] Hantverkare...
Jag känner igen det där. Trots att man tar det grymt lugnt så känns det ibland som att man måste vara sjukt noga med att inte stöta sig med vissa hantverkarprimadonnor. Råkar man fråga på fel sätt så något känns som ett ifrågasättande istället för en vanlig fråga så är det klippt. Är också (maskin)ingenjör och en enligt mig själv rätt händig sådan som skruvat i bilar m.m. så jag är intresserad och läser på och brukar vara lite nyfiken.

Råkade läsa branschreglerna för "övriga utrymmen" så Skanska fick skicka ner två man i två dagar i vår Brf för att flytta och ta ner saker i garagetaket. Lägsta tillåtna höjd är 210 cm och min bil är 202 med takbox. Det var betydligt lägre än så på många ställen i garaget. Ändå sa Skanskas talesman att allt var gjort till punkt och pricka efter byggreglerna på min första fråga.

[OT] Hantverkare...
Handlar nog oftast om kommunikation. En kund som har en attityd över att veta allt eftersom hen har x-antal högskolepoäng och minsann gjort beräkningar som skulle göra topputvecklarna på NASA avundsjuka, döljer sällan sitt "förakt" gentemot de som hen tycker sig veta bättre än. Man pratar förbi varandra och irritationen eskalerar. Jag jobbade i svängen ett tag medans jag pluggade och tja, visst finns det stolpskott till hantverkare men oftast är det en fråga om bemötande som ställer till det.

[OT] Hantverkare...
Atlas skrev:
> Kan inte den här tråden flytta till minvilla
> eller annanstans? En hatisk gnälltråd är inte
> vad vi vill ha.

Jo, det vill vi. Det är ju fredag. Undrar om det går att hitta någon bild på en diktator med en murslev i handen....

[OT] Hantverkare...
Det var kanske mitt sämsta exempel. Sen angående det där "En kund som har en attityd över att veta allt..." tror jag har med känsligheten att göra. Jag brukar aldrig gå och snacka om några högskolepoäng (varför?) så sånt kan de inte veta. Så fort någon frågar om utförande så blir det dålig stämning i stil med "tror du inte att jag kan mitt jobb!" och man ska inte tro att man har koll. Skanskas kille var projektledare tror jag, troligen ingenjör, han var kanske mer burdust rakt på sak fast han hade helt fel. Fick aldrig någon kommentar på min felanmälan utan såg bara gubbarna jobba ett tag efter.

Kan det vara så att hantverkare är än mer "less" på sina kunder, som betalar deras lön, redan i förväg för att hela skrået fått dåligt rykte, eller ännu sämre, iom alla Byggfällan-program osv? Dvs. minsta lilla antyden till undran om hur de tänkt göra saker och ting så blir det taggarna utåt? Jag tycker inte att jag är det minsta klumpig men har några såna händelser på fickan.

hm skrev:
> Var Skanskas talesman en hantverkare? Jag hade
> gissat på en ingenjör ;)

[OT] Hantverkare...
Att jobba mot privatpersoner är inte lika enkelt som mot företag, milt uttryckt kan man säga. Det gäller i de flesta branscher kan jag tro. Jag som egenföretagare har fått mer respekt mot hantverkare efter en tid som egen, deras situation är inte helt enkel, i o med hårdare konkurrens och kunder hängandes över axeln.
Jag försöker vara rak och vara tydlig med vad jag vill ha och prutar väldigt sällan. Gillar jag inte priset på offerten så byter jag hantverkare, pruta inte under uppdraget eller när fakturan kommer. Då är man enbart jobbig.

Detta förutsatt att företaget är bra och seriös, bluffare och myglare göre sig icke besvär.

[OT] Hantverkare...
Jag tycker att den absoluta majoriteten av hantverkare jag har anlitat har varit alldeles utmärkta. Trevliga, kompetenta, pålitliga med mera. Om ngt har strulat har det aldrig varit några problem med att utan ersättning fixa till i efterhand. Varför, överhuvutaget, då fokusera på den anekdot som skulle tyda på motsatsen, det är säkert lika andel ruttna ägg i alla branscher.

[OT] Hantverkare...
Fy vad jobbigt det måste vara att vara hantverkare. Tänk själv...att ha kunder som kräver att jobbet de betalar för blir utfört enligt önskemål. Shit alltså, det måste vara skitdrygt med sådana kunder.

Att de sedan hänger över axeln och kollar så att det går som det ska. Det är ju nästan som om att det skulle finnas en spegel i frisörsalongen. Nä, jag förstår hantverkare som undviker privatpersoner...

Det är ju inte på grund att man gillar service som man väljer att bli hantverkare. Det är ju för att alla andra coola killar med moppemustasch och snusdosa i backfickan valde att gå bygg och anläggningslinjen.

[OT] Hantverkare...
Vintervilan skrev:
> mickescott skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är därför jag inte jobbar mot
> > privatpersoner eller Brf för många
> > förståsigpåare;)
>
>
> Hehe, ungefär så känner jag också. Jag arbetar
> som Elektriker och det är såååå ofta man har
> nån gammal gubbe hängades över axeln som
> frågar "varför gör du inte så?" :)

+100.

Elektrikern!

[OT] Hantverkare...
Ännu bättre är när folk har varit på Bauhaus och fått råd av okunnig personal och köpt material och vill att man ska installera det.

Men vill också tillägga att det finns Hantverkare som inte kan och det är väl de som orkar jobba med privatpersoner som sedan inte vill betala sedan.

A, elektrikern.

[OT] Hantverkare...
dannyowl skrev:
> Fy vad jobbigt det måste vara att vara
> hantverkare. Tänk själv...att ha kunder som
> kräver att jobbet de betalar för blir utfört
> enligt önskemål. Shit alltså, det måste vara
> skitdrygt med sådana kunder.
>
> Att de sedan hänger över axeln och kollar så
> att det går som det ska. Det är ju nästan som
> om att det skulle finnas en spegel i
> frisörsalongen. Nä, jag förstår hantverkare
> som undviker privatpersoner...
>
> Det är ju inte på grund att man gillar service
> som man väljer att bli hantverkare. Det är ju
> för att alla andra coola killar med moppemustasch
> och snusdosa i backfickan valde att gå bygg och
> anläggningslinjen.

Jag arbetade som egenföretagare med elinstallationer under rätt många år och tror det var till belåtenhet hos de flesta privatkunder. Hade åtminstone mycket få klagomål och som jag alltid rättade till. Det var liksom grunden för mitt levebröd att ha nöjda kunder.
Problemet var egentligen alla de kunder som gav fan i att betala för det utförda jobbet och all den tid och pengar det kostade att driva in skulderna - allt för ofta utan resultat.
Är numera projektledare på ett större installationsföretag och vägrar att ta in jobb från privatkunder. Även om en del seriösa sannolikt förekommer i mängden. Det kostar för mycket i tid och tålamod att ta hand om dom.
Tyvärr.
Det är inget försvar för oseriösa och stupida hantverkare som det finns allt för gott om. Som inom alla andra brancher.

[OT] Hantverkare...
Tror att problemet är tudelat.

Som privatperson/köpare vill du ha dokumenterat hur, var, när, varför och kostnad innan du köper.

Som hantverkare/utförare vill du göra jobbet och gå hem och äta middag, inte lägga timmar på att skriva ner offerter och prata lösningar innan du vet att du får jobbet.

...Förövrigt tycker jag att hantverkare/säljare/whatever som säger pris+moms till privatpersoner skulle stenas.

[OT] Hantverkare...
Jag har nog haft en del otur men jag känner mig inte ensam. Hade garantirep av ett riktigt fulmek i badrummet som gav vattenskada. De som höll i jobbet anlitade underentreprenörer. Plattsättaren var helt jävla kass och dök oftast aldrig upp. Man börjar fundera när snickarna ringer och frågar varför plattsättaren aldrig dyker upp. Till slut tvingades han jobba i mellandagarna (inte jag som hotat utan storfirman). Det var tension in the air då jag jobbade hemma kan jag säga. Han var arg som ett bi. Jobbet blev helt kasst kosmetiskt och jag var lite orolig för underjobbet också, som såg hyfsat ut, så jag betalade en fuktmätning innan jag sålde. Sen fick de hota honom med faktura för nya lås då han aldrig återlämnade mina nycklar. Det värsta är ju att man får så dålig förhandlingsposition iom att det är ens eget hem, om det jävlas och man känner att det här inte är/blir bra. Hur kul är det att vara utan badrum eller kök nån längre tid?

[OT] Hantverkare...
Återupplivar den här tråden.
Vi står inför en köksrenovering och jag har flitigt jagat hantverkare i några månader nu. Det verkar dock ganska hopplöst att få tag i ett bra företag. Problemet är säkert inte att de inte existerar, men skilja agnarna från vetet är banne mig inte lätt.

Därför ett långskott: Finns det någon happyit som kan rekommendera en bra firma/hantverkare för totalrenovering av ett kök (ink. montering av IKEA-stommar + annat)?

Tack på förhand!

[OT] Hantverkare...
mn skrev:
> Har inte Ikea monteringshjälp numera?

Det känner inte jag till, men däremot blev jag nyligen bekant med hur det kan bli om man beställer kök hos IKEA för hemleverans.
- Leveransen skjuts upp.
- Leveransen skjuts upp igen
- Leveransen ankommer delvis
- Leveransen ankommer delvis
- Leveransen ankommer delvis till paketutlämningsställe
- Jag flänger iväg i frustration och stress och handlar det jag vid en snabb anblick bedömer saknas
- Jag kör luttrad och trött iväg och handlar det sista
Ridå - never again

[OT] Hantverkare...
Foxis skrev:
> Återupplivar den här tråden.
> Vi står inför en köksrenovering och jag har
> flitigt jagat hantverkare i några månader nu.
> Det verkar dock ganska hopplöst att få tag i ett
> bra företag. Problemet är säkert inte att de
> inte existerar, men skilja agnarna från vetet är
> banne mig inte lätt.
>
> Därför ett långskott: Finns det någon happyit
> som kan rekommendera en bra firma/hantverkare för
> totalrenovering av ett kök (ink. montering av
> IKEA-stommar + annat)?
>
> Tack på förhand!

Vilken stad bor du i ????? en köksrenovering är ju inte direkt svår så det borde väll nästan (ej polack firma) vilken bygg firma som helst kunna fixa, ja jag är själv snickare, kök är det vi kallar FINJOBB, alltså roliga jobb om nån inte förstod

Tillbaka
Topp