[OT] Happy Foto - visa din kamera, frågor, tips m.m.

Har också en z5ii, riktigt nöjd med den efter att varit utan systemkamera en längre tid! Köpte med 24-200mm linsen, skaffat 105mm S f2.8 macro, 50mm S f1.8 och imorgon dyker viltrox 16mm f1.8 ner i brevlådan. Blev lite less på enkelheten med mobilkamera, mycket roligare att verkligen ta foton från grunden och experimentera med inställningar 😄
Jösses vilken arsenal av objektiv!

Har just beställt det där Meike-objektivet jag nämnde ovan. 85mm f1.8 PRO-varianten. Bra pris nu under Black Week, ung 225 € eller nå't. Bäst av alla budget-objektiv i den kategorin enligt min internet-forskning.

Sedan väntar jag gärna in Tamrons nya 25-200 f2.8 som just släpptes. Finns bara till Sony än så länge men jag hoppas det kommer till Nikon oxå. Alternativet är naturligtvis den som du har men den är f4 om jag minns rätt. Inget fel i det och den är säkert skarp men jag vill väldigt gärna ha f2.8 i vidaste läget.

Har en Panasonic lumix S5II med Lumix 20-60mm, Lumix S 50 f1.8 och Sigma 100-400mm f/5-6,3 DG DN. Ganska ny på foto just men roligast att fota med 100-400mm annars har det mest filmats genom åren 🤓

20250710_221432.webp

P1036135.webp

P1024051.webp

P1036076.webp

P1024200.webp

Fick hem det där Meike-objektivet igår (85mm f1.8 PRO-varianten). Körde några skott på vägen hem från gymmet i morse. Kameran i auto o jpeg. Regntungt och trista färger överlag men jag tycker det blev hyfsat drag i fotona ändå. Snygga kulor i bakgrunden. Mkt glugg för pengarna helt klart.

Men 85 mm är ganska långt alltså. Fick stå längre från det jag fotade än jag trodde.

Nästa blir en telezoom. Har ingen aning om vilken bara. Det blir ett svårare val. Eftersom de är så dyra vill man ju inte välja fel.
DSC_0119.webp

Har bantat ner min utrustning. Sålde (med sorg) min Fujifilm X-H2S och en hel massa objektiv och tillbehör. Behöll Ricoh GRIII för vardag, resor och gator samt köpte en Sony med en Sigma 85:a för porträtt och en Sigma 500mm för fåglar. Den sistnämnda presterar otroligt fint och är riktigt kompakt och lättburen.

IMG_9103.webp

Tillbaka
Topp