[OT] Happys båtforum

[OT] Happys båtforum
Hej ska sent om sider vinter konservera min Volvo Penta md2003t och har problem med att kylvattenpumpen inte suger. Funderar på om den ens snurrar. Vet någon om den (impellerns rotation) drivs elektriskt eller mekaniskt?

[OT] Happys båtforum
Om om jag inte får det att funka, visst borde jag kunna trycka ut allt vatten som sitter efter kylvattenpumpen med högtryck? Fattar att glykol skyddar mot korrosion men prio är att undvika köldsprängning

[OT] Happys båtforum
Den här säger väl att den är bältdriven
Sida 27

[OT] Happys båtforum
Ok många meddelanden nu. Men snurrat pumpen men inget vatten sugs har du ju andra problem. Skruva upp och kolla impellern först. Det är väl bland det enklaste man kan göra på en sån där.
Men... Jag kanske är förvirrad. Är det sötvattenkylning? (Antog att det var det på alla sådana där)
I så fall skall det väl ändå vara fryssäker vätska i motorn eller?
Det är väl bara yttre slingan som behöver göras något åt antar jag.

[OT] Happys båtforum
Ok många meddelanden nu. Men snurrat pumpen men inget vatten sugs har du ju andra problem. Skruva upp och kolla impellern först. Det är väl bland det enklaste man kan göra på en sån där.
Men... Jag kanske är förvirrad. Är det sötvattenkylning? (Antog att det var det på alla sådana där)
Hej impellern är ok, skruvade upp förut, Oklart om den snurra dock, funkade inte förut men tänkte att det kanske var standard dvs att den var låst mot det som får den att snurra.

Själva motorn är kyld av kylarvätska men kylarvätskan kyls av sjövatten, så precis det "yttre" systemet

[OT] Happys båtforum
Om om jag inte får det att funka, visst borde jag kunna trycka ut allt vatten som sitter efter kylvattenpumpen med högtryck? Fattar att glykol skyddar mot korrosion men prio är att undvika köldsprängning
Nej, det kommer inte att fungera, vatten kommer att stå kvar i alla låga "fickor" i avgaslimpan. Men om du kan dränera värmeväxlaren och avgaslimpan på sjövatten och sedan fylla på glykol manuellt bakvägen så kan det kanske fungera.

På båten som jag har nu med VP d2-75 så sitter en kran på sjövattenintaget. När jag konserverar så stänger jag kranen och tar av locket på sjövattenfiltret och häller glykol med en vattenkanna ner i sjövattenfiltret med motorn igång. Det bör fungera även om impellern är i dåligt skick förutsatt att sjövattenfiltret sitter högre än impellerpumpen.

[OT] Happys båtforum
Avgaslimpan är sjövattenkyld och har ett knä som fungerar som typ ett vattenlås.
1765264842446.webp

[OT] Happys båtforum
Nej, det kommer inte att fungera, vatten kommer att stå kvar i alla låga "fickor" i avgaslimpan. Men om du kan dränera värmeväxlaren och avgaslimpan på sjövatten och sedan fylla på glykol manuellt bakvägen så kan det kanske fungera.

På båten som jag har nu med VP d2-75 så sitter en kran på sjövattenintaget. När jag konserverar så stänger jag kranen och tar av locket på sjövattenfiltret och häller glykol med en vattenkanna ner i sjövattenfiltret med motorn igång. Det bör fungera även om impellern är i dåligt skick förutsatt att sjövattenfiltret sitter högre än impellerpumpen.
Att det är lite vatten kvar borde ju inte vara en något problem tänker jag, men tömma ut det manuellt ur impellern var en bra ide, min sitter "ovanpå" så oklart om det går att hälla bakifrån avgassidan. Dags att smyga systemet och i värsta fall plocka loss pumpen, själva impellern är helt ok skick!

[OT] Happys båtforum
Att det är lite vatten kvar borde ju inte vara en något problem tänker jag, men tömma ut det manuellt ur impellern var en bra ide, min sitter "ovanpå" så oklart om det går att hälla bakifrån avgassidan. Dags att smyga systemet och i värsta fall plocka loss pumpen, själva impellern är helt ok skick!
Du kan primea pumpen genom att fylla vätska i sjövatten filtret. Om du bara har luft mellan impeller och kylarvätska så kommer pumpen ha svårt att lyfta vätskan.

Fyll en hink med glykol blandning, sätt ner kylvattenintagets slang i hinken, öppna sjövatten filtret och fyll upp med vätska, stäng locket. Sen startar du motorn, sätt i friläge och varva gärna lite mer typ 1200-1500 varv för att få mer sugeffekt.

[OT] Happys båtforum
Toppen tack,tänkte sätta äldsta dottern med en tratt i slangen för sjövatten och fylla på med glykol, men jag börjar bli mer och mer orolig för att det är så att impellern inte snurrar...

[OT] Happys båtforum
Det här med anoder på aluminiumbåtar. Ligger mestadels i Mälaren (80%) men även i Östersjön. Magnesium, aluminium eller zink? Det där internet är ju inte överens, så jag tänkte att det här reder happy ut 😀🚤.

[OT] Happys båtforum
Japp, fatta det som att även båtgrannens eller landström kan ge en problem. 👿
Ja. Men det låter jobbigt att felsöka grannarnas båtar eller installationen i bryggan.
verkar dock finnas mätverktyg för ändamålet

[OT] Happys båtforum
Det är lite intressant med alu-anoder på motorer och skrov i aluminium. Är det sämre aluminium? Eller funkar det för allt annat än aluminiumanoden är behandlat?

[OT] Happys båtforum
Jag har tolkat vissa master-forum som att det kanske kan sitta dolt under steglisterna. Men det känns ju också konstigt, för då kan man ju inte kontrollera eller byta.
Oj, finns det master-forum!

Har haft massa meck med motorn så det blev bara en kort provtur förra året, den planar på en båtlängd med 115 hk och toppar runt 35 knop. Borde finnas lite till att hämta med en annan propp.

Å andra sidan lär den ju gå lika fort med full last.

Gick bättre i sjön än jag väntat mig också, bli roligt att testa lite mera i år.

[OT] Happys båtforum
Sitter alu anoder originalmonterat på min Anytec men zinkanoder i motorn, finns olika graderingen på alu. Tror att man levererar zink till västkusten...

[OT] Happys båtforum
Flyttar den från salt (zink) till bräckt (aluminium) eller sött (magnesium) så är det så.

Sen verkar den stora risken för alubåtar vara risiga landströmsinstallationer.

Tillbaka
Topp