[OT] Hårdhet påskjutsdämpare släpvagn?

Belse

Aktiv medlem
Har problem med bromsen på ena släpvagnen, den bromsar bra, men bromsen går på för häftigt så det blir tvärnit så fort man bromsar in lite hårdare. Hittar inge fel, och tycker att gasdämparen i påskjutsenheten dämpar som den ska,, men hur hård ska gasdämparen vara? Den går att trycka ihop men man får ta i för att få ihop den, den ser fräsch ut så den verkar vara bytt för inte alltför längesedan...

Vilken du ska ha står på typskylten på draget.
Och den ska vara trög åt alla håll.
Den är mer till för att du ska ha en behaglig färd utan att det känns som ett tåg kör in i bilen när du bromsar.
Tänk dig en gaffel med sviiinsnabb retur. Inte bekvämt.
Det känns lite som din påskjutsreserv är för kort, googla på typ taleryd släpvagnar och kolla all videos.

Reserven är inte för kort, det är över hälften kvar när bromsen är på, och vilken dämpare jag ska ha om jag ska byta vet jag, däremot så vet jag inte hur hård den ska kännas för stt veta om den är bra eller dålig, är en 1300 kg vagn så antar att den ska vara ganska hård...

Vid 20-25% så ska den ju va stum när man försöker vrida på hjulet.
1300kg är inte mycket… ?

Vid 20-25% så ska den ju va stum när man försöker vrida på hjulet.
1300kg är inte mycket… ?
Med dämparen monterad så blir den stum ja, men vet inte hur hård/tung den ska vara när man trycker in den med dämparen urplockad... Självklart så finns det tyngre vagnar än 1300 kg, men den är hyffsat tung jämfört med väldigt många andra vagnar, måste ju ha BE för att dra denna efter bilen...

Med dämparen monterad så blir den stum ja, men vet inte hur hård/tung den ska vara när man trycker in den med dämparen urplockad... Självklart så finns det tyngre vagnar än 1300 kg, men den är hyffsat tung jämfört med väldigt många andra vagnar, måste ju ha BE för att dra denna efter bilen...
Alltså, bromsen/hjulet ska vara stumt när påskjutet/draghandsken är intryckt 20/25%, samt innan när allting är löst då ska bromshävarmen som går bakåt bara ligga löst emot dragstången. Är detta korrekt så fungerar den som det ska.
Jag bytte dämparen på vår 2500kg husvagn förra sommaren och den kunde jag inte trycka ihop, en annan bytte på sitt 1000kg släpvagn och den orkade vi inte heller trycka ihop.

Alltså, bromsen/hjulet ska vara stumt när påskjutet/draghandsken är intryckt 20/25%, samt innan när allting är löst då ska bromshävarmen som går bakåt bara ligga löst emot dragstången. Är detta korrekt så fungerar den som det ska.
Jag bytte dämparen på vår 2500kg husvagn förra sommaren och den kunde jag inte trycka ihop, en annan bytte på sitt 1000kg släpvagn och den orkade vi inte heller trycka ihop.
Allt är justerat och vagnen bromsar bra, blir svarta spår efter den när man bromsar, problemet är att bromsen går på för häftigt. Det enda jag inte har hittat när jag har googlat är hur hård gasdämparen ska kännas när man trycker ihop den med dämparen lös. Klarade du inte av att trycka ihop en 1000kg dämpare så är nog min 1300kg dålig då den går att trycka ihop om jag sätter den mot golvet och lägger på mina modiga 75 kg, går ju tungt men går utan problem att trycka den i botten...

Dom trycker ju in den på besiktningen med en hävstång på mindre än en meter.
Jag kan inte mycket om släpvagnar, men skulle det kunna va att vajern till trumman e för kort?

Tillbaka
Topp