När man kör sådär halvt avtrubbad på någon landsväg där man kanske inte kör så ofta och det dyker upp en fartkamera tycker jag alltid att det är svårt att veta vilken hastighet som gäller. Vissa kameror sitter alldeles oskyldigt på en vanlig 90-sträcka, andra dyker upp mer lömskt just när hastigheten blivit sänkt från 90 till 70 eller 50. När man passerar kameran infinner sig alltid en stark osäkerhetskänsla. Allt som oftast sänker jag farten för att vara på den säkra sidan. Jag har nog passerat många kameror i 70 där 90 gäller. Jag tycker man borde få någon credit för detta som man kunde kvitta mot senare hastighetsöverträdelser. Så om man har samlat på sig 4 stycken 70 km/h passeringar (där 90 gäller) så skulle man utan att få böter kunna passera i 170 km/h utan böter vid ett senare tillfälle! Man kan ju även tänka sig att straffet, istället för böter, skulle vara att man blev ålagd att nästa gång man passerade samma kamera var tvungen att köra lika mycket för långsamt som man körde för fort gången innan (t.ex. man blir fotograferad körandes i 110 på 90-sträcka, då måste man nästa gång passera i 70).
Skämt åsido, jag tycker det är väldigt svårt, att hålla rätt hastighet. Jag skulle inte påstå att jag kör som en blådåre men gärna lite fortare än vad som är angivet på hastighetsskyltarna. Jag tycker det är svårt att hålla reda på hastighetbegränsningarna när man kör landsväg, det är 70, 50, 90, 70, 90, 70, 50, 70, 90, 110, 90, 70, 90 etc. Det blir svårt att hela tiden ha järnkoll vad som gäller. Jag har haft b-kort i 25 år och a-kort i 27 år så jag tror att jag, utan att vara medveten om det riktigt, sållar bort viss information (som trafikskyltar) och litar mer på mitt omdöme. En period hade jag en bil utan hastighetsmätare (trasig). De första veckorna var jag starkt oroad över hur jag skulle hålla hastighetgränserna men senare måste jag säga att jag aldrig varit så avstressad vad gäller hastigheten, jag lärde mig att lita mer på mitt omdöme helt enkelt. Jag inser givetvis att det nog inte hade varit bra om alla körde omkring utan hastighetsmätare. Det hade inte resulterat i färre trafikolyckor (och detta inte sagt för att jag tror att jag är så mycket bättre än alla andra bilförare utan för att olika förare hade kört i olika hastigheter vilket inte bättrar på trafikrytmen).
Jag antar att jag låter fullständigt anarkistisk för vissa men jag har dock haft körkort i 25 år, kört mer än 35'000 mil, både i Sverige och utomlands, många mil på Autobahn, kört bil i Rom, Milano, Bryssel, Alperna, San Francisco, Miami och många fler ställen. Under dessa år har jag fått en fortkörningsböter (107 km/h på 90-sträcka) och varit inblandad i en olycka (blivit påkörd i baken inne i en rondell...). Inget av detta bevisar att jag är en bra bilförare men jag tror att alla som känner mig, inte skulle klassa mig som en ansvarslös vettvilling i trafiken. För övrigt tycker jag att man ska vara ödmjuk mot varandra i trafiken. Hur duktig man än är som bilförare (trafikant) gör man alltid misstag. Man kan ha en dålig dag, vara ouppmärksam eller av annan anledning missa något. Det händer alla, även den bäste. Att andra trafikanter begår misstag måste man vara beredd på. När man själv inser att man begår misstag, så accepterar man andras tillkortakommanden lättare.
Så Bang, även om du körde för fort så hoppas jag att du klarar dig från böter. Jag vet inte riktigt hur proceduren går till men det finns ju hopp om att du slipper böter. Jag tycker nästan det verkar legio att hastighetsmätare visar ca 10% för mycket, så om din mäter visade 81 km/h, körde du nog inte fortare än ca 75 km/h och då lär det ju knappast bli böter (för det var väl en 70-sträcka, inte 50?). Om det nu ens var en fartkamerablixt du såg. Lycka till!
/Peter