(OT) Hastighetskamera

(OT) Hastighetskamera
Selast skrev:
-------------------------------------------------------
> Istället har man satt
> upp en mängd fartkameror på lömska ställen
> där den tillåtna hastigheten sänks kraftigt pga
> ett samhälle eller liknande.

Ja, hu så hemskt att du inte kan blåsa på i full fart genom ett samhälle utan att riskera påföljder.

Om du köper en säck lök åt mig skall jag nog kunna fälla en tår.

(OT) Hastighetskamera
Kebarb, det som blixtrar på centralbron är lokens strömavtagare :)

Bang blev porträtterad i södra länken - den som går från årstafältet till henriksdal typ.

(OT) Hastighetskamera
Selast skrev:
> Det är ju inte alls det som är poängen!
> Poängen är att Polisen inte visar sig i trafiken
> och dämpar farten genom sin närvaro vilket ju
> som vi alla vet beror på att deras resurser
> utnyttjas helt felaktigt. Istället har man satt
> upp en mängd fartkameror på lömska ställen
> där den tillåtna hastigheten sänks kraftigt pga
> ett samhälle eller liknande. Om man visste att
> chansen att träffa på en polis var högre än
> typ 1 på 100 tusen när man åkte motorväg
> skulle majoriteten av alla köra enligt
> hastighetsbegränsningen och således inte missa
> fartsänkningar i samma utsträckning. Sen kan
> Claes Tingwall och alla andra sk. trafikexperter
> komma med vilken statistik dom vill om hur många
> liv som räddats av fartkamerorna. Om Polisen
> verkligen fanns ute i trafiken skulle mångfallt
> fler liv räddas och en hel del av det mycket
> dåliga uppträdande som präglar trafiken idag
> försvinna, det är jag helt säker på.

Så du menar att man kör för fort för att protestera mot att det finns för få trafikpoliser?

(OT) Hastighetskamera
Förresten är väl alla sträckor med kameror skyltade?
Isåfall är det 2 kategorier som åker dit:

- De som brister i uppmärksamhet (både vad det gäller skyltar och fart).
- De som gör ett medvetet val att köra fortare än tillåtet förbi en (potentiellt) kameraövervakad vägsträcka.

Jag kommer inte att sakna nån av dem i trafiken om de får körkortet indraget.

(OT) Hastighetskamera
kebarb skrev:
> En sak som talar för min teori är att en
> fartkamera för biltrafik använder sig av ett
> ljusspektrum som ej är synligt för det
> mänskliga ögat, och du kan således inte
> upptäcka själv om du blivit fotograferad av en
> kamera avsedd att fånga bilburna trafikanter.

Om du menar att man inte skulle se blixten när kameran tar kort så är det fel. Det gör man.

kebarb skrev:
> Jag har haft en liten teori om att bötern borde
> komma försäkringsbolaget till kännedom
> istället för fordonsinnehavaren, och när
> försäkringsbolaget till slut har massor av
> anmärkningar på ett fordon kanske detta skulle
> utgöra en grund för att förändra
> försäkringspremien.
>
> Oavsett vem som kör bilen så kanske de kan
> argumentera för (via någon statistisk modell som
> sammanknyter hastighetsöverträdelser med
> olyckor) att denna bilägare skall betala en
> högre premie än de som inte kör för fort.
>
>
> Hur det skulle fungera i verkligeheten vet jag
> inte, men det kanske skulle vara en statistiskt
> sett mer individanpassad modell än att gå
> uteslutande på kön/ålder/bostadsadress/antal
> år med körkort eftersom fordonet kanske används
> av personer som inte passar ägarens statistiskaa
> egenskaper.
>
> //K

Det skulle inte fungera i verkligheten med dagens lagstiftning om föraransvar och inte ägaransvar. Ägaransvar har varit uppe för diskussion från och till rätt länge. Exempelvis förslag om nummerskylt fram på motorcyklar gör ingen skillnad idag då det är svårt att identifiera en person med integralhjälm på huvudet. MEN nummerskylt fram i kombination med ägaransvar skulle ändra på det. Då skulle man också kunna "sätta dit" alla bilägare (sålänge regskylten är synlig).

(OT) Hastighetskamera
Med ägaransvar skulle möjligheten att dra in körkort försvinna. Och det är ju det som avskräcker mest (trots att det inte är det egentliga straffet).

(OT) Hastighetskamera
Jag förstår att det vanliga gardet av happyhyenor vill vrida det till en (av många) trafikmoral/regler-tråd. Men följande kan vara värt att notera...

Bang har beskrivit situationen och undrar lite nervöst vad som kan hända. Bang har inte på något sätt har ondgjort sig över kameran som sådan, eller som fenomen. Utan enbart frågat om något "vet vad som händer". Inte heller har han försökt vinna sympatier.

Nåväl, carry on...

(OT) Hastighetskamera
Min moster bor i Hamburg och har en bil registrerad på sig. Hennes man har blivit fotograferad några gånger, men min moster "kände inte igen" personen på bilden. Vid tredje förseelsen blev hon anmodad att den som nyttjar bilen *måste* föra körjournal där klockslag och förare framgår, och den markeringen står i fordonsregistret. Sålunda kan polisen stoppa bilen närsomhelst för att inspektera att journalen är korrekt ifylld.

Så går det när man håller på och till varje pris ska undvika att ta ansvar. Kortsiktig vinning till priset av flera års bök med körjournaler.

(OT) Hastighetskamera
kebarb skrev:

> Oavsett vem som kör bilen så kanske de kan
> argumentera för (via någon statistisk modell som
> sammanknyter hastighetsöverträdelser med
> olyckor) att denna bilägare skall betala en
> högre premie än de som inte kör för fort.

Men alla kör ju "för fort", alltså fortare än given fastighetsgräns, när det inte är kameravarning i v f när det är bra väglag och fartgränsen inte är väl motiverad (fotgängare, skola, etc). De flesta håller den fartgräns vägverket bestämt ca 250 meter framför kameran. En dylik premie skulle främst drabba korkade förare, som är för korkade att känna igen kameravarningarna, och dessutom folk som har haft otur och missat.

(OT) Hastighetskamera
Kebarb/JLarsson:

Det på centralbron är mycket riktigt en kamera, men den fotograferar just tågens strömavtagare. Blixtrar bara när tåg passerar, sitter monterad i en låda som är snarlik de som de gamla fartkamerorna sitter i.

Själv har jag aldrig fått fartkamerabot eller brev om sådan.

(OT) Hastighetskamera
Sprockets skrev:
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Istället har man satt
> > upp en mängd fartkameror på lömska ställen
> > där den tillåtna hastigheten sänks kraftigt
> pga
> > ett samhälle eller liknande.
>
> Ja, hu så hemskt att du inte kan blåsa på i
> full fart genom ett samhälle utan att riskera
> påföljder.

Om du hade läst (och tänkt efter lite) och förstått mina argument hade du förstått att det inte alls är så att jag tycker det du beskriver är OK beteende. Vad jag däremot menar är att tackvare avsaknaden av poliser i trafikmiljön har trafikrytmen skruvats upp enormt vilket lätt leder till att man missar att hastighetsbegränsningen helt plötsligt sänks och dessutom blir skillnaden mellan den fart man håller och den lagstadgade större vilket gör att det tar lång tid att sakta ned om man inte ska riskera säkerheten ytterligare genom att tvärnita.

(OT) Hastighetskamera
Rippa skrev:
> Jag förstår att det vanliga gardet av happyhyenor vill vrida det till en (av många)
> (trafik)moral/regler-tråd.

Håller med till 100%.
Tråkigt att folk inte kan ställa enkla frågor längre utan att helt plötsligt anklagas för både Förintelsen OCH Teckomatorp:(

Visst är det kul att happy är fostrande men nån måtta får det väl vara.

ps. satte parentes i citatet.

(OT) Hastighetskamera
Jag har svårt att tycka det skulle vara speciellt "lömskt" att sätta en fartkontroll (manuell eller automatisk) vid ett samhälle. Kamerorna är ju placerade vid just såna ställen där det är relevant att få ned farten. Det är väl inte speciellt många kameror längs 6-filiga motorvägar?

Ja, folk bromsar när de ser en polis. Lite irriterande när de ser blåljus sådär 2 km bort och ställer sig på bromsen trots att de kör i den skyltade hastigheten.

Men hade inte folk betett sig som de gör i trafiken hade det inte varit något stort problem, och polisen kunde ägna sig åt "riktiga brott" som en del tycker de (enbart) skall göra.
Är det enbart avsaknaden av poliser som gör att det ser ut som det gör i trafiken, eller är det en spegling av en jag-skall-ha-allt-och-jag-skiter-i-alla-andra-mentalitet?

(OT) Hastighetskamera
Sprockets skrev:
> Det är väl inte
> speciellt många kameror längs 6-filiga
> motorvägar?

hur många sådana vägar har vi? :D

(OT) Hastighetskamera
MickeS skrev:
> Tråkigt att folk inte kan ställa enkla frågor
> längre utan att helt plötsligt anklagas för
> både Förintelsen OCH Teckomatorp:(

Ta gärna fram var i tråden det har skett. Det är just upptrappning som det där du nu tillför som riskerar stjälpa över en (ännu) sansad debatt.

Senast redigerad av en moderator:
(OT) Hastighetskamera
nisseson skrev:
> Ta gärna fram var i tråden det har skett.
Du är väl läskunnig? Och det är inte bara i denna tråden...

> Det är just upptrappning som det där du nu tillför som riskerar stjälpa över en (ännu) sansad
> debatt.
Jo, tjena.

(OT) Hastighetskamera
MickeS skrev:
> Du är väl läskunnig?

Jag är tydligen inte läskunnig. Förutom du är det ingen annan som tagit upp varken Förintelsen eller Teckomatorp. Snälla, rara, söta med socker på, visa mig var dessa frågor togs upp.

Eller vill du bara rikta diffusa anklagelser mot de som reagerar mot en del av det som skrivs? Kom ihåg att på Happy måste man reagera mot allt annars kommer det nån och säger att om man inte reagerade mot X skall man hålla käft när det gäller Y.

(OT) Hastighetskamera
MickeS skrev:
> Sprockets skrev:
> -----
> > blablabla

Hahaha! Där kom den! Den ultimata "jag har inget vettigt att säga"-markören!

(OT) Hastighetskamera
Sprockets skrev:
> Hahaha! Där kom den! Den ultimata "jag har inget vettigt att säga"-markören!
Det förnekar jag inte:) Inte ofta jag är vettig.
Men det kändes så dumt att upprepa ditt inlägg än en gång.

Men - Hoppas du slipper böter, Bang.
Surt att åka dit för att du är ouppmärksam nått ögonblick, då du säkert sköter dig exemplariskt annars i trafiken.

(OT) Hastighetskamera
Sprockets skrev:

> Ja, folk bromsar när de ser en polis. Lite
> irriterande när de ser blåljus sådär 2 km bort
> och ställer sig på bromsen trots att de kör i
> den skyltade hastigheten.

Håller med 100% samma sak när man ser en polisbil i mötande fil på motorväg och tvärnitar... vad tror idioterna att polisbilen ska göra??? Hoppa över mitträcket???

> Men hade inte folk betett sig som de gör i
> trafiken hade det inte varit något stort problem,
> och polisen kunde ägna sig åt "riktiga brott"
> som en del tycker de (enbart) skall göra.
> Är det enbart avsaknaden av poliser som gör att
> det ser ut som det gör i trafiken, eller är det
> en spegling av en
> jag-skall-ha-allt-och-jag-skiter-i-alla-andra-ment
> alitet?

Jag tror i alla fall att trafikrytmen skulle skruvas ned om det fanns uniformerade polisbilar ute på vägarna, men jag håller med om att folk idag verkar ha kastat hänsyn och empati överbord totalt. "Bara jag får mitt och lite till och du får ditt och knappt det" verkar gälla.

Tror vi är överens i det mesta i alla fall.

God Jul!

(OT) Hastighetskamera
Ah, som jag skrev är sthlms geografi är inte min grej ;-)

JLarsson skrev:
> Kebarb, det som blixtrar på centralbron är
> lokens strömavtagare :)
>
> Bang blev porträtterad i södra länken - den som
> går från årstafältet till henriksdal typ.

(OT) Hastighetskamera
Jag måste faktiskt hålla med dig.

Det finns nog inga lätta lösningar på problemet eftersom individens omdöme är inblandat och det varierar som bekant med förare.

Men det intressanta är att alla nya lösningar slås bort som operfekta, ungefär som att dagens lösningar är genomtänkta.

Jag tycker att dagens trafikövervakning, olycksbekämpning och försäkringsorganisationer är ganska suboptimerade. Om allt sågs över med nya regelverk och en gemensam strävan kanske allt skulle se lite annorlunda ut än vad det gör idag.

Men vad vet jag, jag gillar ju ändå att bara cykla och bilen är ett nädvändigt ont!

Böter varken får eller betalar jag.

//K

Per skrev:
> kebarb skrev:
> -----
>
> > Oavsett vem som kör bilen så kanske de kan
> > argumentera för (via någon statistisk modell
> som
> > sammanknyter hastighetsöverträdelser med
> > olyckor) att denna bilägare skall betala en
> > högre premie än de som inte kör för fort.
>
> Men alla kör ju "för fort", alltså fortare än
> given fastighetsgräns, när det inte är
> kameravarning i v f när det är bra väglag och
> fartgränsen inte är väl motiverad (fotgängare,
> skola, etc). De flesta håller den fartgräns
> vägverket bestämt ca 250 meter framför kameran.
> En dylik premie skulle främst drabba korkade
> förare, som är för korkade att känna igen
> kameravarningarna, och dessutom folk som har haft
> otur och missat.

(OT) Hastighetskamera
Selast skrev:
> Jag tror i alla fall att trafikrytmen skulle
> skruvas ned om det fanns uniformerade polisbilar
> ute på vägarna...

Jag skulle sakta in, det är inte alla dagar man får se en polisbil i uniform! =D

(OT) Hastighetskamera
Jag blev fotograferad när jag åkte till Gesunda i slutet på sommaren.

05:30 mitt ute i skogen mörkt, plötsligt ett gigantisk ljusfenomen. Skiter nästan på mig tankarna far runt i skallen, VA FAN VA DET DÄR ett ufo?. Poletten trillar ganska snart ner, naturligtvis en fartkamera inser jag.

Efter fyra veckor dimper det ner ett kuvert i brevlådan. Bild på hela bilen där man ser regnr och att det är jag som kör. Men för att verkligen visa vilka bra kameror dom har så sitter det bredvid den stora bilden en förstoring av mitt ansikte och körkortsbilden, jaja det är möjligt att jag kunnat hävda att det inte var jag på bilden utan en okänd tvillingbror ;)

Det var djävligt klantigt onödigt och dumt men jag hade ju kört för fort så jag betalade och var glad att jag fortfarande hade mitt körkort kvar.

(Ni kan ju gissa vad som for runt i skallen varje gång jag åkte upp med liften utan att ha någon att prata med, fy fan vilken ågren, aldrig mer kan jag säga)

Men jag tycker inte att det är fel med fartkameror, folk kör alldeles för fort ;) och det sitter ju som sagt stora skyltar innan så man är varnad.

Men det var ett jäkligt surt äpple kan jag säga.

Edit: Naturligtvis så var det inte samma kamera som trådskaparen menade :)

(OT) Hastighetskamera
Ta det lugnt, du är inte ensam! Jag hoppas det var bilen framför som blev fotad förra veckan, annars blir början på året ännu fattigare än vanligt!

(OT) Hastighetskamera
Kamerorna i Södra länken är inställda på 77km/t enligt vad vägverket säger om man ringer och pratar med dom. När dom är aktiverade så väljer operatören även vilket körfält som ska hastighetsövervakas.

(OT) Hastighetskamera
Bang skrev:
> Jag som e inne på CRC å suktar efter en ny
> Chorus bakväxel...

Vad ska du med den till? Är den du har paj?

(OT) Hastighetskamera
Det är till min nya cykel :) Den jag försöker få ihop till Teneriffa.

77km/h :) Jag har inte sett några kamror i södra länken. kamerahusen måste sitta i väggen eller nåt. dem sitter knappast på pinnar som längs med vägen. Så operatören kan välja körfält också. det var nytt.

Det känns så dumt när man var helt själv i tunneln likssom :(

(OT) Hastighetskamera
Du borde verkligen överväga om du ska ha körkort. Hur kan man inte se kamerorna i södra länken? Jag fick tvinga min farsa att sluta köra bil då starren gjorde att han såg typ 25%, men han såg fanimej kamerorna i tunnlarna i a f. Men så körde han ju max 40 å andra sidan :)

(OT) Hastighetskamera
Selast skrev:
> BFS skrev:
>
> > Och varför inte samtidigt klaga på att
> polisen
> > är dåliga på att lösa riktiga brott?
>
> Det har dom ju inte tid med för dom har ju fullt
> upp med att skydda brandkårer i ghetton, skydda
> nazistidioter som ska demonstrera, utreda hatbrott
> mot homosexuella som känner sig mobbade osv osv
> listan kan göras hur lång som helst. Allt medan
> organiserade brottslingar gör som dom vill...

Äh, brandmännen känner sig säkert bara mobbade... Och det dör trots att några hundra människor per år i trafiken trots att de "jävlas". Hur skulle det se ut med fri fart som endel, inte du, förespråkar? Och fenomenet med polisbilar som är ute och visar sig leder bara till långa köer med en polisbil längst fram.
Kom att tänka på en jobbarkompis som var skitstolt över att han kastat in skiftnycklar i rättsmaskineriet och nekat och det blev tinget och han fick ju såklart böter ändå. "Man behöver ju inte betala mer böter". Nä, det är sant. Men vad kostar det att låta åklagare och polis ägna några timmar åt skitsaker som fortkörning? Var en man och stå för din fortkörning.

(OT) Hastighetskamera
När man kör sådär halvt avtrubbad på någon landsväg där man kanske inte kör så ofta och det dyker upp en fartkamera tycker jag alltid att det är svårt att veta vilken hastighet som gäller. Vissa kameror sitter alldeles oskyldigt på en vanlig 90-sträcka, andra dyker upp mer lömskt just när hastigheten blivit sänkt från 90 till 70 eller 50. När man passerar kameran infinner sig alltid en stark osäkerhetskänsla. Allt som oftast sänker jag farten för att vara på den säkra sidan. Jag har nog passerat många kameror i 70 där 90 gäller. Jag tycker man borde få någon credit för detta som man kunde kvitta mot senare hastighetsöverträdelser. Så om man har samlat på sig 4 stycken 70 km/h passeringar (där 90 gäller) så skulle man utan att få böter kunna passera i 170 km/h utan böter vid ett senare tillfälle! Man kan ju även tänka sig att straffet, istället för böter, skulle vara att man blev ålagd att nästa gång man passerade samma kamera var tvungen att köra lika mycket för långsamt som man körde för fort gången innan (t.ex. man blir fotograferad körandes i 110 på 90-sträcka, då måste man nästa gång passera i 70).

Skämt åsido, jag tycker det är väldigt svårt, att hålla rätt hastighet. Jag skulle inte påstå att jag kör som en blådåre men gärna lite fortare än vad som är angivet på hastighetsskyltarna. Jag tycker det är svårt att hålla reda på hastighetbegränsningarna när man kör landsväg, det är 70, 50, 90, 70, 90, 70, 50, 70, 90, 110, 90, 70, 90 etc. Det blir svårt att hela tiden ha järnkoll vad som gäller. Jag har haft b-kort i 25 år och a-kort i 27 år så jag tror att jag, utan att vara medveten om det riktigt, sållar bort viss information (som trafikskyltar) och litar mer på mitt omdöme. En period hade jag en bil utan hastighetsmätare (trasig). De första veckorna var jag starkt oroad över hur jag skulle hålla hastighetgränserna men senare måste jag säga att jag aldrig varit så avstressad vad gäller hastigheten, jag lärde mig att lita mer på mitt omdöme helt enkelt. Jag inser givetvis att det nog inte hade varit bra om alla körde omkring utan hastighetsmätare. Det hade inte resulterat i färre trafikolyckor (och detta inte sagt för att jag tror att jag är så mycket bättre än alla andra bilförare utan för att olika förare hade kört i olika hastigheter vilket inte bättrar på trafikrytmen).

Jag antar att jag låter fullständigt anarkistisk för vissa men jag har dock haft körkort i 25 år, kört mer än 35'000 mil, både i Sverige och utomlands, många mil på Autobahn, kört bil i Rom, Milano, Bryssel, Alperna, San Francisco, Miami och många fler ställen. Under dessa år har jag fått en fortkörningsböter (107 km/h på 90-sträcka) och varit inblandad i en olycka (blivit påkörd i baken inne i en rondell...). Inget av detta bevisar att jag är en bra bilförare men jag tror att alla som känner mig, inte skulle klassa mig som en ansvarslös vettvilling i trafiken. För övrigt tycker jag att man ska vara ödmjuk mot varandra i trafiken. Hur duktig man än är som bilförare (trafikant) gör man alltid misstag. Man kan ha en dålig dag, vara ouppmärksam eller av annan anledning missa något. Det händer alla, även den bäste. Att andra trafikanter begår misstag måste man vara beredd på. När man själv inser att man begår misstag, så accepterar man andras tillkortakommanden lättare.

Så Bang, även om du körde för fort så hoppas jag att du klarar dig från böter. Jag vet inte riktigt hur proceduren går till men det finns ju hopp om att du slipper böter. Jag tycker nästan det verkar legio att hastighetsmätare visar ca 10% för mycket, så om din mäter visade 81 km/h, körde du nog inte fortare än ca 75 km/h och då lär det ju knappast bli böter (för det var väl en 70-sträcka, inte 50?). Om det nu ens var en fartkamerablixt du såg. Lycka till!

/Peter

(OT) Hastighetskamera
Peda skrev:

> Allt som oftast sänker jag farten för att vara
> på den säkra sidan. Jag har nog passerat många
> kameror i 70 där 90 gäller. Jag tycker man borde
> få någon credit för detta som man kunde kvitta
> mot senare hastighetsöverträdelser.

He, he, lysande idé.

Jag använder farthållare förbi kameror.

F ö kan man väl skilja på i) väl motiverade begripliga resp ii) omotiverat låga fartgränser. Jag är noga med de förra, respekterar dem alltid, såsom 50 eller 30 i tätort. Det handlar i någon mening om att rädda liv. Möjligen kunde man önska att de hade subtilare skyltning. Att köra förbi en skola i 30 en helgdag som inte är lördag eller söndag känns lite löjligt. Bättre med 30 skoldagar, eller när barn är närvarande, eller ännu bättre en varningsignal som skolan sätter på vissa tider.

De omotiverat låga fartgränserna är ett problem. De urholkar folks laglydnad och respekt för myndigheter, eftersom de inte respekteras. Svensken i gemen kör betydligt fortare. Vid bra väglag verkar det som om en majoritet höjer med tio. Många höjer med tjugo. Men ytterst få med trettio, eftersom de inte vill riskera körkortet.

När man åker söderut från Uppsala och kommer in i Stockholm är det skyltat 70 genom staden på essingeleden. Är det inte trafikstockning ligger hela fältet runt 85-90. Skulle man ta sig för att lägga sig på 70 och inte en kilometer i timmen fortare så skulle man utlösa ett otal filbyten och faktiskt utgöra en trafikfara.

De flesta dödolyckor beror på att folk kör onyktra eller inte använder bälte. Icke lydda fartgränser gör ingen större skillnad. Det är klart läge att se över fartgränserna, så att de respekteras och fungerar, istället för att göda myndighetsförakt.

Bang, jag hoppas du klarar dig undan. Jag kan inte se att du utsatte dig själv eller någon annan för fara. Hade du istället blåst på som en dåre utanför en skola med en massa småbarn i faggorna hade saken framstått annorlunda.

Tillbaka
Topp