(OT) Hastighetskamera

(OT) Hastighetskamera
kaipartai skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan bara hålla med Per!

-1

Tur att bensinen är billig så folk har råd att åka fort.

(OT) Hastighetskamera
Enda ggn det blixtrat för mig var på vägen till gesunda i somras, körde dessutom om en bil samtidigt:-O
Verkar dock inte som den ev bilden fastnade i farbror blås fotoalbum för det har inte kommit nåt brev

(OT) Hastighetskamera
VO2max skrev:
> Enda ggn det blixtrat för mig var på vägen till
> gesunda i somras, körde dessutom om en bil
> samtidigt:-O
> Verkar dock inte som den ev bilden fastnade i
> farbror blås fotoalbum för det har inte kommit
> nåt brev

Är det mer än 2 fordon på bilden så kan de inte använda den som bevis. :)

(OT) Hastighetskamera
Per skrev:
> De flesta dödolyckor beror på att folk kör
> onyktra eller inte använder bälte.
Stämmer inte enl trafikforkning och aktuell statistik.
> Icke lydda
> fartgränser gör ingen större skillnad.
Se ovan
Denna ursäkt har använts sedan hastighetsgränser infördes.

Men all forskning och all statistik har visat att den inte stämmer.

Tyvärr
Jag vill oxå köra fortare lagligt.

/Håkan

(OT) Hastighetskamera
HåkanC skrev:

> Men all forskning och all statistik har visat att
> den inte stämmer.
>
> Tyvärr
> Jag vill oxå köra fortare lagligt.

Hittar ingen tillförlitlig statistik. Men så vitt jag förstår är alkohol en faktor i närmare hälften av alla dödsolyckor utanför tättorterna. Frånvaro av antisladdsystem, oanvända bälten, och, faktiskt demens (sägs lika bakom drygt 15 procent av dödsolyckorna), är andra faktorer som orsakar olyckor och drar upp dödstalen.

(OT) Hastighetskamera
Per skrev:
> Frånvaro av antisladdsystem, oanvända bälten // är andra faktorer som orsakar olyckor och drar upp dödstalen.

Frånvaron av en teknisk finess orsakar inga olyckor. Orsaken är att rörelseenergin är större än däckens grepp. Ett oanvänt bälte orsakar ingen olycka, men det förvärrar konsekvensena när en olycka sker.

Orsaken är i de absolut flesta fallen att fordonet färdades för fort med tanke på trafiksituation, väglag, etc eller att föraren gjorde nånting annat än att köra bil.

Tekniska finneser kan såklart hindra att det blir en olycka. Men frånvaron av dem orsakar inga olyckor.

Lite läsning om hur farten påverkar stoppsträckan:
http://www.regeringen.ax/trafik/stoppstrackor.pbs

Senast redigerad av en moderator:
(OT) Hastighetskamera
HåkanC skrev:
> Per skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > De flesta dödolyckor beror på att folk kör
> > onyktra eller inte använder bälte.
> Stämmer inte enl trafikforkning och aktuell
> statistik.

Intressant. Var har du fått dessa uppgifter ifrån, Håkan?

(OT) Hastighetskamera
Sprockets skrev:
> Per skrev:
> -----
> > Frånvaro av antisladdsystem, oanvända bälten
> // är andra faktorer som orsakar olyckor och drar
> upp dödstalen.
>
>
> Frånvaron av en teknisk finess orsakar inga
> olyckor.

Är man noga så är det inte "teknisk finess" som är orsaken, som utlöser olyckan, krock, tappat grepp etc, etc., men "teknisk finess" är en avgörande, om du vill intervenerande, variabel, som kan utgöra skillnad mellan liv och död.

Trillar du över styret, slår skallen i backen, utan hjälm, och dör eller bli permanent hjärnskadad, så blir det i dagligt tal lätt att det gick så illa "därför att du inte hade hjälm" fast dess frånvaro förvisso inte orsakat olyckan. Samma sak med en del tekniska landvinningar på bilar. Antisladdsystem, låsningsfria bromsar, luftkuddar, mm, räddar liv på samma sätt som cykelhjälmar.

(OT) Hastighetskamera
Någonting som är ett problem med förare, är att de ägnar sig åt allting annat utom att kontrollera sitt fordon. Titta på antalet olyckor i sak, och inte dess konsekvenser så ser man genomgående att högre hastighet innebär färre olyckor. (och, antalet olyckor är på nedgång på autobhan) Sannolikt för att man inte sitter och sover om man känner att man har att göra. Jag är inte helt för fri fart, men jag anser definitivt att hastighetsbegränsning måste anpassas mer till sträckan den gäller för.
B!

(OT) Hastighetskamera
Mr B skrev:
> Titta på antalet olyckor i sak, och inte dess
> konsekvenser så ser man
> genomgående att högre hastighet innebär färre
> olyckor. (och, antalet olyckor är på nedgång
> på autobhan) Sannolikt för att man inte sitter
> och sover om man känner att man har att göra.

Jag tror det ligger mycket i detta, att ligga i 110 på en en praktiskt taget tom motorväg är direkt sövande, särskilt om man kommer från länder med en mindre barock trafikreglering. Det är betydligt lättare att hålla sig vaken när det går lite fortare. Frågan inställer sig: hur många har dött på grund av att vägverket sänkte från 130 till 110?

> Jag är inte helt för fri fart, men jag anser
> definitivt att hastighetsbegränsning måste
> anpassas mer till sträckan den gäller för.

Jag är inte heller för fri fart i dagsläget. Svenskarna skulle ha svårt att klara av det. Dessutom ökar riskerna väsenligt över 130, om det t ex skulle bli ett "sudden stop" efter en krök. Däremot skulle jag gärna se 130 på motorväg och 100 på landsväg. Dessutom kunde man med fördel ha variabla hastighetsgränser, som på autobahn där det t ex kan vara fri fart när det är torrt och 80 vid väta. Inne i städerna kunde man med fördel ha 30 inom större områden än idag.

Vi har i Uppsala det absurda läget, att det inte är olagligt att köra 50 på gator där det lätt uppstår olyckor p g a att mycket folk är i rörelse, sikten skymd, etc. Det är alldeles klart en farlig fart utom möjligen på småtimmarna. Däremot är det olagligt att köra 100 på en bred fin "90-väg" utanför stan. Häromåret mätte de och kom fram till att snittfarten låg en bit över 110. Något är fundamentalt fel!

(OT) Hastighetskamera
Per skrev:
> ... Men så
> vitt jag förstår är alkohol en faktor i
> närmare hälften av alla dödsolyckor utanför
> tättorterna.

Det innebär att det inte spelar någon roll om du är full eller ej, eftersom nykterhet följdaktligen är en faktor i den andra hälften av dödsolyckorna. :-)

(Får man skoja om allvarliga ämnen?)

(OT) Hastighetskamera
Mr B skrev:
> högre hastighet innebär färre olyckor.

Då borde vi höja hastigheten i stan så blir det färre olyckor där, eller?

Kan det möjligen vara så att de bra vägarna (planskilda korsningar, separerade körfält) och de vägar som har lite trafik är de som har färre olyckor? Och att de har högre tillåten fart för att de är säkrare resp. har lite trafik.

> (och, antalet olyckor är på nedgång på autobhan)

Läs dagens DN om trafikinfarkten på Autobahn. Stau. Sen är det en del andra faktorer som spelar in i Tyskland. Som JLarsson nämnde ett exempel. Ett explicit system med "prickar" i körkortsregistret, att det är Verboten att ligga bakom och blinka med helljuset te.x

kaipartai skrev:
> Precis Mr B, det är såskopparna som är farliga!

Nej, de som är farliga är de som kör för fort och kör på de som håller hastighetsbegränsningarna.

(OT) Hastighetskamera
ÅL skrev:
> Per skrev:

> Det innebär att det inte spelar någon roll om du
> är full eller ej, eftersom nykterhet
> följdaktligen är en faktor i den andra hälften
> av dödsolyckorna. :-)

Läskigt! Dom var så nyktra att dom körde ihjäl sig!

(OT) Hastighetskamera
Sprockets skrev:
> Mr B skrev:
> -----
> > högre hastighet innebär färre olyckor.
>
> Då borde vi höja hastigheten i stan så blir det
> färre olyckor där, eller?
"26 bilförare och 2 passagerare omkom på de kommunala gatorna. Det är svårför­klar­ligt att singelolyckor med bil fortfarande är ett så stort problem i tätorterna. 20 av de 28 omkomna i bil dog i singelolyckor, nästan alla på gator med en hastighets­gräns om 50 kilometer i timmen. Det handlar om bilister som kör in i stolpar, träd och hus­väggar."
Så, när det gäller den delen av olyckorna förarna faktiskt kan påverka, är det antagligen inte en helt dålig ide att anpassa hastighetsbegränsningen efter omgivningen. Citatet kommer här ifrån. Fotgängare skulle antagligen tänka sig för en gång till innan de sprang rakt ut på en högt trafikerad 70 eller 90 väg med. Det är självfallet inte det samma som att alla vägar bör vara minst 70 eller 90. Som sagt, anpassas efter situation.

> Kan det möjligen vara så att de bra vägarna
> (planskilda korsningar, separerade körfält) och
> de vägar som har lite trafik är de som har
> färre olyckor? Och att de har högre tillåten
> fart för att de är säkrare resp. har lite
> trafik.
>
> > (och, antalet olyckor är på nedgång på
> autobhan)
>
> Läs dagens DN om trafikinfarkten på Autobahn.
> Stau. Sen är det en del andra faktorer som spelar
> in i Tyskland. Som JLarsson nämnde ett exempel.
> Ett explicit system med "prickar" i
> körkortsregistret, att det är Verboten att ligga
> bakom och blinka med helljuset te.x
Du har helt rätt. Autobahn har för låg kapacitet, vilket i sig orsakar olyckor som aldrig hade behövt hända. Trots det är det statistiskt mycket säkrare att köra på Autobahn, än genom vilken liten stad som helst i Sverige. Så vitt jag vet har Autobahns olyckor i regel ett par gemensamma nämnare. Den överlägset vanligaste, är att någon går ut framför ett fordon som håller på att köra om, och orsakar en påkörning bakifrån, pga att man inte haft uppsikt bakåt. Inte helt sällan någon som leker med sin stereo, telefon, eller ägnar sin uppmärksamhet åt de andra i bilen. Till det kommer självklart det fåtalet olyckor där folk överskattar sin egen förmåga, eller sin utrustningsförmåga, tex vid regn, och orsakar olyckor vid vattenplaning.
Vad Autobahns kapacitetsproblem har med det att göra vet jag inte.

> kaipartai skrev:
> -----
> > Precis Mr B, det är såskopparna som är
> farliga!
>
> Nej, de som är farliga är de som kör för fort
> och kör på de som håller
> hastighetsbegränsningarna.
Eh... Jo. Största andelen olyckor där enbart fordon är inblandade är SINGEL olyckor, därefter olyckor där MÖTANDE fordon kolliderar. Därefter har jag för mig att det är parkering och kö körning som delar på nästa, och påkörning bakifrån först därefter.

Olyckor där mötande kolliderar skulle kunna hänföras fartdårar som kör över på fel sida vägen under omkörningar, om det inte vore för att de allt som oftast inträffar kvälls / nattetid när föraren är trått, uttråkad, och har ännu mindre att ägna sig åt än normalt, och av olika anledningar glider över på fel sida av vägen. Om det sen är mikrosömn, eller om det är lek med stereo är ganska mycket skitsamma, orsaken är bristande koncentration och fokusering.
Farliga omkörningar, orsakade av så kallade bromsklossar, leder sällan till olyckor. När de gör, är de oftast väldigt våldsamma, och den som egentligen orsakade olyckan, bromsklossen, som envisas med att köra "säkert" minst 10-15 km/h i timmen långsammare än resten av trafiken (och givetvis då även lägre än gällande hastighetsbegränsning) tar det som en uppmaning att köra ännu långsammare, och orsaka fler vårdslösa omkörningar. Man tycker att polletten borde trilla ner när de hela tiden kan berätta för sina vänner om nya "nästan" olyckor, eller faktiska olyckor när någon varit på väg att köra om dem.

Påkörning bakifrån i hög hastighet inträffar inte helt oväntat i vänstra filen av två i samma färdriktning. Varför säger jag "inte helt oväntat" ? Därför att de nästan oavkortat orsakas av bristande uppmärksamhet hos den som blir påkörd bakifrån, som går ut i vänsterfilen utan att ha en aning om att det finns någon bakom. Helt enkelt, genomsnittsfarten är för låg, och genomsnittsföraren är uttråkad, brister i uppmärksamhet, och är absolut inte lämplig att framföra ett fordon i den hastigheten han gör. Gör körningen mer krävande, så att mer av förarens resurser krävs för att kontrollera fordonet så kommer antalet sådana olyckor ofrånkomligen att minska. Hur man väljer att göra det, kan komma att ge upphov till nya typer av olyckor. Jag skulle tex inte rekommendera att ge bilar så dålig väghållning att man hela tiden måste kämpa för att hålla dem på rätt kurs. Det enklaste, och mest trafiksäkra sättet framstår för tillfället att helt enkelt vara bättre anpassade hastighetsbestämmelser, där man skyltar högre hastigheter snarare än lägre.
B!

(OT) Hastighetskamera
Mr B skrev:
> Farliga omkörningar, orsakade av så kallade bromsklossar,

Farliga omkörningar orsakas av dåligt omdöme hos den som kör om. Inget annat. Det finns ingen som tvingar någon att göra en farlig omkörning.

(OT) Hastighetskamera
Sprockets skrev:

> Farliga omkörningar orsakas av dåligt omdöme
> hos den som kör om. Inget annat. Det finns ingen
> som tvingar någon att göra en farlig omkörning.

Det är lätt att säga. Har du någonsin legat bakom någon som kör i 75 el 85 där fartgränsen är 90 (i praktiken 119) i tät trafik med mycket möten? Någon som konstant ligger under den övriga trafikrytmen och dessutom demonstrativt väljer att ligga långt till vänster i sitt körfält även där det finns en meter vägren till höger utanför detta.

Vad händer om man tålmodigt ligger kvar bakom? Minskar man risken? Nej, dessvärre, ökar man risken, eftersom det strax lägger sig bilar i omkörningsposition, direkt till vänster om ens bakflygel, så nära de törs för att minimera accelerationssträckan och hinna tillbaka i rätt fil så snabbt som möjligt. Dessutom ökar risken vid omkörning, eftersom de måste köra om fler bilar. Ens tålamod belönas således med att man både riskerar att bli indragen i en omkörningsolycka helt orsakad av andra och/eller bli påkörd bakifrån, eftersom de inte håller säkerhetsavstånd.

De säkraste förhållandena skapas om alla håller samma takt. Den som avviker skapar faror. I Kalifornien kan man faktiskt åka på böter om man kör otillständigt långsamt. Jag tycker f ö att man ska vara snäll i trafiken. Det finns folk som är gamla o trötta. De måste självfallet ha rätt att åka till landet med bil, de också. Men, jag är tacksam om de är justa och underlättar omkörningar.

(OT) Hastighetskamera
Per skrev:
> De säkraste förhållandena skapas om alla
> håller samma takt. Den som avviker skapar faror.
> I Kalifornien kan man faktiskt åka på böter om
> man kör otillständigt långsamt. Jag tycker f ö
> att man ska vara snäll i trafiken. Det finns folk
> som är gamla o trötta. De måste självfallet ha
> rätt att åka till landet med bil, de också.
> Men, jag är tacksam om de är justa och
> underlättar omkörningar.

Faktum är att det i vår lagstiftning finns utrymme för att göra detsamma. Stoppa för att man inte har hållit rimlig hastighet. Det finns ingen straffskala, så exakt vad man skulle skriva på en eventuell böteslapp vet jag inte, och det är väll det komplicerade rättsläget som gör att man från polisens sida helt skiter i det. Likaså är det enligt lag din skyldighet att underlätta omkörningar, vilket alltså gör beteendet att ligga långt till vänster för att förhindra omkörningar olagligt, och det kan rubriseras som oaktsamhet i trafik.
B!

(OT) Hastighetskamera
Per skrev:
> Det är lätt att säga. Har du någonsin legat
> bakom någon som kör i 75 el 85 där fartgränsen
> är 90 (i praktiken 119) i tät trafik med mycket
> möten?

Extremt sällan. Det verkar mest vara en myt som sprids av de som har som livsstil att köra fort.
Jag har också märkt att de som kallas "bromsklossar" är ofta de som håller hastighetsbegränsningarna. Och är det så får jag väl lugna mig en liten stund. Värre än så är det inte. Jag kan hamna bakom en bil med släp (max 80 km/h). Inget speciellt stort problem.
Och du vet väl vad korrekt beteende är när nån ligger tätt bakom? Du ökar avståndet till bilen framför för att få handlingsfrihet och kunna bromsa långsammare.

Så länge det inte sitter en kille med pistol i baksätet och hotar att skjuta dig om du inte kör om så vidhåller jag att det inte finns nån som tvingar dig att göra en farlig omkörning. Bara dåligt omdöme.

Och folk som lägger sig nära den de skall köra om är inkompetenta. Den som kan köra bil vet att man lägger sig längre bak och påbörjar accelerationen INNAN den mötande bilen passerat.

> håller samma takt.

Mmmm...och alla skall såklart hålla den fart som den som kör fortast vill. Och det kommer alltid finnas nån som vill köra fortare än alla andra.

Jag kallas säkert bromskloss av en del fartdårar. Att hålla sig till hastighetsbegränsningarna ger en lugnare resa eftersom man slipper en massa omkörningar. Farten hålls jämn och bensinförbrukningen låg. Slitaget på bilen blir lägre. Lägre stressnivå. Massor med fördelar.
Jag tror inte jag kommer fram signifikant senare. Man får öka farten rejält om man skall vinna tid som spelar roll. Men jag håller mig i högerfilen. Den är ju tom eftersom alla vill köra "fort" och fyller upp filerna till vänster.

Det är kanske några fartdårar som blir kränkta, men jag ser ingen anledning att begå brott för deras skull.

(OT) Hastighetskamera
Jidetoft skrev:
> Blev fotograferad men det hände ingenting:
>

Bravo Jidetoft! Ännu ett argument åt dom som vill ha nummerplåt fram och fordonsägaransvar på MC. Precis vad vi som kör motoriserad hoj behöver. Smart, inte...

(OT) Hastighetskamera
Måste bara säga. Djälvla otur du hade om du får böter. Fan är det helt tomt i tunneln så utgör man ingen fara mot sig själv eller någon annan, så vad fan spelar det då för roll om man kör lite för fort. Typiskt svenskt djälvla byråkratlag. Fan har inte staten och kapitalet något bättre att lägga sina resurser på. För djävligt i mitt tycke.

(OT) Hastighetskamera
Kör man fortare än tillåten fart på skyltarna får man väl desvärre skylla sig själv, kameran lär ju inte bry sig om det är tomt på vägen eller om du/ni har jättebrottom ?! Det är för övrigt pinsamt lite tid man sparar och köra 20km/h för fort om man inte ska väldigt långt... :-/ T

(OT) Hastighetskamera
Gisses vilken tråd!

Jag visste att fredrikf var en bitter besserwisser men att du tvunget måste anklaga alla för allt visste jag inte, sluta sabba trådar fredrik.

Sprockets, vad är fel, tråden handlar om Bang som försynt undrar vad som händer om en kamera blixtrar till, inte om hur du väljer att leva ditt liv.

Ingen som kan lätta upp stämningen i tråden med några bilder på cyklade unga töser?

Edit: ordföljd.

(OT) Hastighetskamera
kaipartai skrev:
> Sprockets, är du pensionär eller?

Nej. Har du fördomar?

Bosse: tråden började för väldigt länge sen handla om annat än ursprungsfrågan.

(OT) Hastighetskamera
Bang skrev:
> Va e det för kameror som sitter i egentligen? E
> det typ 50megapixel kamera :)

Främst Nikon D200, så det är bara att öppna och ta med sig hem ;-)

(OT) Hastighetskamera
Bosse skrev:
> Jag visste att fredrikf var en bitter besserwisser
> men att du tvunget måste anklaga alla för allt
> visste jag inte, sluta sabba trådar fredrik.

Jösses, med tre inlägg på tre sidor och har jag sabbat hela tråden? Jag är alltså mer effektiv än jag någonsin kunde drömma om. Tack Bosse, det värmer så här dagen före julafton. Men du får ta det lite lugnt med komplimangerna, folk kan börja misstänka saker och ting.

(OT) Hastighetskamera
Per skrev:
> håller samma takt. Den som avviker skapar faror.

Käre tid! Är du medveten om att du även har författat nedanstående klassiker?

> "Jag tror det ligger mycket i detta, att ligga i 110 på en en praktiskt taget tom motorväg är direkt sövande, särskilt om man kommer från länder med en mindre barock trafikreglering. Det är betydligt lättare att hålla sig vaken när det går lite fortare."
(Få se nu, jag känner mig lite sömnig, ska jag stanna för en tupplur? Näe faen, jag ökar farten i stället!!)

> "Men alla kör ju "för fort", alltså fortare än given fastighetsgräns, när det inte är kameravarning i v f när det är bra väglag och fartgränsen inte är väl motiverad (fotgängare, skola, etc). De flesta håller den fartgräns vägverket bestämt ca 250 meter framför kameran. En dylik premie skulle främst drabba korkade förare, som är för korkade att känna igen kameravarningarna, och dessutom folk som har haft otur och missat."
(Eller är man bara korkad nog för att inte fatta innebörden av ordet civilkurage?)

> "De flesta dödolyckor beror på att folk kör onyktra eller inte använder bälte. Icke lydda fartgränser gör ingen större skillnad. Det är klart läge att se över fartgränserna, så att de respekteras och fungerar, istället för att göda myndighetsförakt."
(var går gränsen uppåt för respekt & funktion?? +20? +40? +100??)

hastighetsskyltar.gif ht=100

Gör matten!

(OT) Hastighetskamera
Till alla hastighetstalibaner-flytta till karlstad! där ville tekniska nämden ha 30 i hela stan med
det kompromissades fram 40 och 30. Kommunen är snabb och skyltar om fast det är bara det att det blev
överklagat (va fan tror ni idiotpolitiker??) och länsstyrelsen upphävde beslutet om generell
fartgräns på 40. Politikerna ger sig inte utan börjar om på ny kula=överklagan=länsstytelsen upp-
häver beslutet ytterligare 1 gång. Fortsättning på stöniga politiker som tror att de alltid vet
bäst lär fortsäta och hela sverige skrattar åt farsen. Någon som tycker det är relevant att ha 40
på en rak fin infartsväg eller ute på ett stort industriområde?Så nu är hela stan skyltad 40 men 50
gäller och blårockarna har lagt ner hastighetsövervakningen inom kommunen tillsvidare. så nu är det
i praktiken fri fart so m gäller:-) Så kan det gå! Så de som tror att respekten för hastighetsbegränsningarna skulle öka när man sänker kan inte vara riktigt klok!

(OT) Hastighetskamera
ja, jag försökte men fick inte ens ett inlägg om min länk..... jag tyckte den var bra (min länk) men fan fick jag för det ... god jul! ....

länken jag syftar på finns högre upp på sidan .... BRA GRABBAR! - i australien alltså ...

(OT) Hastighetskamera
Är Ni dumma , eller ?

Om alla kör dubbelt så fort, så kommer alla fram på halva tiden, då blir det bara hälften så många bilar kvar i trafiken, då blir det dubbelt så säkert...

Ta Ert ansvar och höj den genomsnittliga hastigheten på våra vägar !!!

(OT) Hastighetskamera
ev. randonörd skrev:
> Är Ni dumma , eller ?
>
> Om alla kör dubbelt så fort, så kommer alla
> fram på halva tiden, då blir det bara hälften
> så många bilar kvar i trafiken, då blir det
> dubbelt så säkert...
>
> Ta Ert ansvar och höj den genomsnittliga
> hastigheten på våra vägar !!!

Varför nöja sig med att bara dubblera säkerheten? Höj hastighetsgränserna till 150 km/h. Överallt.

Logiskt. Eller....

(OT) Hastighetskamera
mamme1 skrev:

> > "Jag tror det ligger mycket i detta, att ligga i
> 110 på en en praktiskt taget tom motorväg är
> direkt sövande,

Ja, ngt konstigt med det?

> En dylik premie skulle främst drabba korkade
> förare, som är för korkade att känna igen
> kameravarningarna, och dessutom folk som har haft
> otur och missat."
> (Eller är man bara korkad nog för att inte fatta
> innebörden av ordet civilkurage?)

Civilkurage är för dyrt för de flesta: bättre att följa den fartgräns ayatollorna stipulerat i 250 m.

> > "De flesta dödolyckor beror på att folk kör
> onyktra eller inte använder bälte. Icke lydda
> fartgränser gör ingen större skillnad. Det är
> klart läge att se över fartgränserna, så att
> de respekteras och fungerar, istället för att
> göda myndighetsförakt."
> (var går gränsen uppåt för respekt &
> funktion?? +20? +40? +100??)

Sifferexercis är meningslös. Det handlar om att anpassa farten efter väglag, trafikförhållanden, etc, inte om att sätta en maxgräns. Det är löjligt att få böter på Södra Länken för att ha kört 80 när knappt var någon trafik.

Vägverkets politik är obegåvad och fetichistisk. Kan närmast jämföras med regndans. Följs alltid av regn — förr eller senare ;) Det mest komiska är att översteprästen i denna märkliga svenska kult, Tingvall, tydligen åkt dit tre gånger för fortkörning. Som å hitta påven på bordell med brallorna nere.

(OT) Hastighetskamera
Och sen kan man även hålla handen för ansiktet, inte speciellt jobbigt! Vill man vara proffsig som fan införskaffar man sig en Göran Persson mask och plockar bort reggskylten fram.

Tillbaka
Topp