[OT] Heder vid affärer

chrilla

Ny medlem
[OT] Heder vid affärer
Angående heder vid affärer som görs via annons.

Självklart är väl att man betalar om man fått en vara skickad till sig, och att man skickar varan om man fått betalt i förskott.

Men om man via mail ger ett löfte om pris och att man kommer köpa den utannonserade varan, står ni fast vid det löftet då?

Har råkat ut för underutvecklade människor som vill köpa, och som jag i min tur lovar att hålla varan till, men som sedan blankt skiter i det och gör sig oanträffbara när man väntat ett antal dagar.

Visst måste nån sorts mänsklig heder gälla även om man inte känner varandra?

Hur tänker ni som annonserar/köper på annons?

Edit: Jo det är ju OT faktiskt, *micke*

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Heder vid affärer
Jag behandlar ALLA spekulanter under 18 år som oavslutade affärer till pengarna är i min hand/konto. Vuxna har jag något större tilltro till men behåller ändå en viss skepsis. Polare däremot kan få vela o ha sig hur mkt dom vill, ty det gör jag oxå :)

[OT] Heder vid affärer
Finns en del skit stövlar som säljer saker, om du ska hålla en vara åt någon kräv handpenning.

[OT] Heder vid affärer
jag skickar ett snält mail o frågar hur han ska ha det, vill han köpa så har han en viss tid på sig att höra av sig, annars säljer jag den till andra huggande spekulant. beror lite på hur köparen betet sig i tidigare konversation.

[OT] Heder vid affärer
sådant där har jag råkat ut för flera gånger.

men numera är jag stenhård. vill de köpa kommer de till mig, jag ringer inte upp på mobiler eller skickar sms, jag möter inte upp.

[OT] Heder vid affärer
Den som först sticker begärd summa pengar i näven på mig får prylen! Visst kan det vara orättvist om en köpare bor i stan och en annan på landet, men världen är orättvis.. ;-)

[OT] Heder vid affärer
Ja detta är en knepigt ämne, ibland hjälper det inte ens att man känner till varandra ganska bra, jag skickade grejor till en Happyist i början av sommaren för at personen skulle testa om grejorna passade och därefter skulle beslut om köp tas eller varan skickas tillbaka, trots påminnelse och löfte om att betalning skulle komma snart så har jag ännu inte fått några pengar och inte heller fått illbaka grejorna, så ibland hjälper det inte ens att veta vem man säljer till utan det skiter sig ändå :-(

Hade redan innan detta en stor misstro mot affärer via privatannonser och den har ju inte direkt minskat av detta, så jag kommer framöver att kräva förskott innan lev om jag nu skulle komma på att sälja något via annons.

Bosse

[OT] Heder vid affärer
Lonewolf skrev:
-------------------------------------------------------
> jag skickade grejor till en Happyist i början av
> sommaren för at personen skulle testa om grejorna
> passade och därefter skulle beslut om köp tas
> eller varan skickas tillbaka, trots påminnelse och
> löfte om att betalning skulle komma snart så har
> jag ännu inte fått några pengar och inte heller
> fått illbaka grejorna.

Häng ut honom! Så'na pajasar ska ha en tjära-och-fjäder-behandlig!

Edit; Åh! För första gången är jag på B-O's linje..! ;)

[OT] Heder vid affärer
Oskar_ skrev:
> lonewolf, vilken va det?
> - happy konspiracy - Daa Shit!
> Kom och köp min streetcykel :)
> Och kolla in min film :)
> t !x M++ H+ V- Mt++++ Mu Pt----

Nix tänker inte hänga ut den det gäller, vederbörande vet själv vem det är och gör hopperligen det rätta tids nog.

Bosse

[OT] Heder vid affärer
När nån låter angelägen och tjatar så faller jag gärna till föga och är medgörlig. Vet själv hur det kan vara...

En sak hur man borde göra, men håller ni inte med om att man vill tro det bästa om folk som låter trovärdiga? Tror alltför lätt att alla är som jag, dvs håller ord. Man ska inte lova mer än man kan hålla.

Råkade just ut för en grej där fem personer hörde av sig om en grej jag annonserat ut, en var väldigt angelägen och bjöd tom över mitt annonserade pris. Väntade på den killen i fem dar... Dummo som man är.

Löfte borde väl gälla oavsett om det är en kompis eller en ökänd som ger det? (naiv, jag vet...)

[OT] Heder vid affärer
chrilla skrev:

>
> Råkade just ut för en grej där fem personer hörde
> av sig om en grej jag annonserat ut, en var
> väldigt angelägen och bjöd tom över mitt
> annonserade pris. Väntade på den killen i fem
> dar... Dummo som man är.

Lonewolf skrev:

>
> Nix tänker inte hänga ut den det gäller,
> vederbörande vet själv vem det är och gör
> hopperligen det rätta tids nog.
>
>
> Bosse

I mitt fall var inge pengar förlorade, men jag led ju ändå en förlust som personen i fråga orsakat.

Antar att han hänger här och ser detta...

[OT] Heder vid affärer
Buddha skrev:
> Den som först sticker begärd summa pengar i näven
> på mig får prylen! Visst kan det vara orättvist om
> en köpare bor i stan och en annan på landet, men
> världen är orättvis.. ;-)

Äsch, det är så mkt billigare att bo på landet än i stan så det jämnar ut sig ändå.

[OT] Heder vid affärer
Lonewolf skrev:
> Ja detta är en knepigt ämne, ibland hjälper det
> inte ens att man känner till varandra ganska bra,
> fått illbaka grejorna, så ibland hjälper det inte
> ens att veta vem man säljer till utan det skiter
> sig ändå :-(
>
> Hade redan innan detta en stor misstro mot affärer
> via privatannonser och den har ju inte direkt
> minskat av detta, så jag kommer framöver att kräva
> förskott innan lev om jag nu skulle komma på att
> sälja något via annons.
>
>
> Bosse
>
> "Proud sponsor of Jomper 2005"
>
> Kör så det ryker.

Bosse, du är för snäll helt enkelt, jag skulle aldrig låna ut nått på det viset, inte till nån i någon annan stad i alla fall (vill ju i så fall kunna göra hembesök), skulle i så fall kräva att då "pant" för grejjerna. ska jag ha 500 kr, så ska jag ha 500 kr, sen kan man diskutera om han ska ha 5 dagars öppet köp eller liknande, men då är man bra mycket snällare än vad man behöver.

[OT] Heder vid affärer
Lonewolf skrev:
> Ja detta är en knepigt ämne, ibland hjälper det
> inte ens att man känner till varandra ganska bra,
> fått illbaka grejorna, så ibland hjälper det inte
> ens att veta vem man säljer till utan det skiter
> sig ändå :-(

Det är alltså någon här på forumet som har stulit dina grejjer. Jag vet ett bra nummer där de hjälper till med såna här saker.

112. Eller 114 14 (tror jag det är för mindre brådskande ärenden).

Erik

[OT] Heder vid affärer
Erol skrev:
>
> Det är alltså någon här på forumet som har stulit
> dina grejjer. Jag vet ett bra nummer där de
> hjälper till med såna här saker.
>
> 112. Eller 114 14 (tror jag det är för mindre
> brådskande ärenden).
>
> Erik

Nope, dom hjälper inte till. Affärer mellan privatpersoner är helt hopplöst att utreda. Om Bosse skulle polisanmäla personen ifråga så kan han helt iskall hävda att han glömt att betala, men att han tänker göra det. Då finns det inget brottsligt uppsåt och polisen får avskriva ärendet.
Det finns ett sätt att ta det till tingsrätten men det kräver att man stämmer personen i hans hemort vilket gör att man själv måste resa dit för att hävda sin sak. Räkna in tid, reskostnad och inkomstbortfall så krävs det att det är lite pengar inna det lönar sig.

Kombinera Micke S och Buddha så har ni min filosofi vad gäller privatköp.

Det är för många som utnyttjar anonymiteten vid internetannonsering vilket gör att det väldigt ofta är brutna löften och avslutade kontakter utan besked.

[OT] Heder vid affärer
Bosse borde väl kunna skicka en faktura på överrenskommet belopp, och dra iväg den till kronofogden om den inte betalas?
Även om beloppet inte motiverar arbetsinsatsen, så skulle jag göra allt för att jävlas och försöka få in mina pengar.

[OT] Heder vid affärer
Jag har bara erfarenhet som köpare. Både bra och dåliga.
Jag köpte hoj på Happyannons och det gick bra. Eftersom det handlade om en del pengar och vi inte träffades IRL använde vi Internetgirot som funkade kanon även om det fördröjde förloppet en smula. Kan rekommenderas för bådas trygghet. Säljaren hade packat föredömligt så det var en bra affär på alla sätt.

Däremot har jag också varit med om säljare som gått under jorden efter att jag blivit lovad att köpa en vara. Jag hade t.om. erbjudit mig att betala förskott inkl fraktkostnad.

Tråkigt men inget att bli tokig över. Det kommer nya objekt och vill man kunna ställa krav som köpare så är det ju bara att handla i affär:)

Däremot tycker jag inte att Bosse ska acceptera att nån snott hans grejor men jag förstår att han inte vill hänga ut skurken.

/Johan

[OT] Heder vid affärer
Mattias L skrev
----------------------------------------------------
>
> Nope, dom hjälper inte till. Affärer mellan
> privatpersoner är helt hopplöst att utreda. Om
> Bosse skulle polisanmäla personen ifråga så kan
> han helt iskall hävda att han glömt att betala,
> men att han tänker göra det. Då finns det inget
> brottsligt uppsåt och polisen får avskriva
> ärendet.

Ja så fungerar det säkert i praktiken, men jag tror minsann att de flesta skulle känna sig lite obekväma med att bli polisanmälda. Men kanske inte alla, eller åtminstone inte du då, iom att du anser en polisanmälan som fullständigt overksam.

Jag tycker gott att Bosse kan säga vem det är, så slipper andra försöka göra affärer med den sopan. Jag skulle ha hängt ut personen i fråga på en gång när det stod klart att han/hon inte tänkte göra rätt för sig.

Erik

[OT] Heder vid affärer
Som Baltazar skrev är jag nog lite för snäll ibland och jag vill tro folk om gott, och det var ju en välkänd Happyist och då kändes det OK att vara lite extra snäll, men det straffade sig.

Inte bara att jag är av med grejorna jag har även betalat frakten för dem, den skulle läggas på priset vid betalningen, det är ju inga enorma pengar men det är ändå irriterande att man beter sig så mot folk man känner.

Kul att alla utom en utgår ifrån att personen är en kille/man som är skurken i dramat för det är det nämligen inte, kanske just därför som jag var lite extra snäll också, ville ju hjälpa en kvinna i nöd sas.

Namnet får vänta till efter helgen om jag inte hört av henne tills dess, men det är en tjej/kvinna i 08 land och en trogen besökare i Hellasområdeet har jag förstått.

Det lönar sig inte att blanda in juridiska instanser då det bara gäller dryga 400 hundringen men det är mera principen, och jag går inte i konka för den summan men det retar mig likförbenat, men visst kan man väl kalla det för att hon stulit mina prylar genom att lura mig, eller så kan man kalla mig för en blåögd jubelåsna som gick med på detta upplägg :-(

Bosse, som tänker fortsätta att tro folk om gott för världen blir trevligare då även om man går på pumpen ibland, men whats life!!

[OT] Heder vid affärer
kan oxå gissa på vem det kan vara, men ska inte säga nått. mina läppar är förseglade :D

sen är det ju lite så med internet, det är grymt lätt att vara anonym. folk som man aldrig träffat i verkligheten utan bara på nätet ska man inte alltid lita helhjärtat på. det är så lätt att luras. just därför man inte ska låna ut nått på "prov" om man verkligen inte känner personen i fråga. därmot är det ju lätt fixat att ha en överenskomelse att man har öppet köp några dagar.

[OT] Heder vid affärer
Lonewolf skrev:
> Kul att alla utom en utgår ifrån att personen är .../

Angående det övriga du skrev, så skrev du väldigt mycket. Tillräckligt mycket för att många happyiter ska kunna lista ut vem det är - Eller ännu värre, gissa att det är någon annan, som dock stämmer in på beskrivningen, om det finns fler.

Så jag tycker att du antingen rakt ut säger vem det är, eller redigerar ditt inlägg en aning, istället för att insinuera vem det kan vara. :-) Spekulationer kan leda till mer eller mindre lustiga slutsatser, serrö.

[OT] Heder vid affärer
smurfrox skrev:
> Lonewolf skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kul att alla utom en utgår ifrån att personen
> är .../
>
> Angående det övriga du skrev, så skrev du väldigt
> mycket. Tillräckligt mycket för att många
> happyiter ska kunna lista ut vem det är - Eller
> ännu värre, gissa att det är någon annan, som dock
> stämmer in på beskrivningen, om det finns fler.
>
> Så jag tycker att du antingen rakt ut säger vem
> det är, eller redigerar ditt inlägg en aning,
> istället för att insinuera vem det kan vara. :-)
> Spekulationer kan leda till mer eller mindre
> lustiga slutsatser, serrö.

Du har rätt i att det blev lite för tydligt och jag vill inte starta otrevliga spekulationer så nu är det ändrat, hoppas att jag inte orsakat allt för stor skada med detta.

Bosse

[OT] Heder vid affärer
Buddha skrev:
> Den som först sticker begärd summa pengar i näven
> på mig får prylen! Visst kan det vara orättvist om
> en köpare bor i stan och en annan på landet, men
> världen är orättvis.. ;-)

Det är ju bra om du står för det du skriver i samband med det du ska sälja.
När du sålde dina xt-skivbromsar förra året vill jag minnas att du i ett mail svarade mig att
"jag har ingen bråska att sälja, den som betalar bäst får köpa dom" När man lite senare kontaktar dig för att höja priset (budgivning) får man till svars att bromsarna är sålda!

tack..

[OT] Heder vid affärer
Om jag inte missminner mig (det var ju ett år sedan..) så mailade jag till samtliga intressenter vad sista budet var och sålde till det högsta. Är man inte på hugget och höjer då så missar man prylen.

[OT] Heder vid affärer
Förlåt Bosse, jag SKA betala jag lovar.. fast var du tvugnen att avslöja att jag är kvinna oxå.. ja ja.. jag antar att jag förtjänar det.

[OT] Heder vid affärer
Rippa skrev:
> Förlåt Bosse, jag SKA betala jag lovar.. fast var
> du tvugnen att avslöja att jag är kvinna oxå.. ja
> ja.. jag antar att jag förtjänar det.

HeHe.. Visst händer det att man får lite hjärnsläpp ibland men nu blev jag minst sagt fundersam, var ju inte dig jag avsåg i inlägget och inte minns jag att du är skyldig mig något heller men om så är fallet så blir det en glad överraskning med en extra slant ;-)

Någon gissade på Bruse vilket också är helt fel, ingen skugga över honom.

Bosse

[OT] Heder vid affärer
Trist med skitstövlar som luras =(
Tycker dock det är väldigt bra att du ger henne en chans att ångra sig eller ge en bra förklaring men händer inget så häng ut subban!

[OT] Heder vid affärer
Kalle kula skrev:
> "jag har ingen bråska att sälja, den som betalar
> bäst får köpa dom" När man lite senare kontaktar
> dig för att höja priset (budgivning) får man till
> svars att bromsarna är sålda!

Att "betala bäst" behöver inte alltid betyda att betala mest. Allt enligt den gamla ornitologiska betraktelsen att en underlägsen numerär uppvägs av en gynnsam spatial fördelning. :-)

[OT] Heder vid affärer
Det finns situationer då kollektiv uppfostran är ok. Detta är en sådan. Förutsatt förstås att stöveln först får en chans att förklara på tu man hand för den som känner sig felbehandlad.

[OT] Heder vid affärer
.

Bilagor

• OpasFisch-a[1][1][1]..jpg
    OpasFisch-a[1][1][1]..jpg
    19.9 KB · Besök: 32
  • a218_001.jpg
    a218_001.jpg
    60.3 KB · Besök: 21
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp