[OT] Hemmabio

[OT] Hemmabio
Spacekitty sa:
Jag söker nästan samma som Kneecap. Men för mig räcker det med en förförstärkare med XLR utgångar. HDMI ingång med ARC/CEC.
Försteg med balanserad utgång brukar vara dyra. Kolla på tex IOTAVX AVX1, den skall ha 6 HDMI in och en balanserad ut (XLR)
iotavx-avx1-pre-amp-front.2400x1000.jpg

IOTA skall vara/komma ur Nakamichi, om det finns ngn som kommer ihåg dem....

Men både bred och dyr är den, åtminstone dyr här; https://www.fyndborsen.se/Hemmabio/forsteg/iotavx-avx1-7-kanals-forsteg

/Håkan

[OT] Hemmabio
cwh1973 sa:
Biostärkare funkar alldeles utmärkt som stereostärkare även om audiofilerna skulle ondgöra sig över detta.

iMats sa:
Funkar gör dom givetvis men de jag jämfört med stereoförstärkare har inte låtit speciellt kul. Men de finns säkert undantag, rekommenderar provlyssning.
+1 på undantag
Både Ljudtekniska Sällskapet http://www.lts.a.se/ och Carlssonplanet https://www.carlssonplanet.com/rekommenderad-elektronik/#hembio
rekommenderar/har rekommenderat hemmabioförstärkare och hemmabiorecivers

Spacekitty sa:
stereo räcker gott och väl till mina två öron
HDMI-kontakt brukar medföra "hemmabio" och då måånga kanaler.

/Håkan

[OT] Hemmabio
Lägg lika mycket pengar på hembion som du lägger på cykel. Hemmabio för 7000:- är ungefär som en Mountainbike för 7000:-.

Med andra ord Biltema-klass.

Hembioförstärkare för 5000:-. Förslagsvis Onkyo.
Högtalarpaket 5st för cirka 12000:-. Förslagsvis Monitor Audio Bronze-serien.
Subwoofer för 8000:-. Förslagsvis Velodyno SPL800 Ultra.

Ska du ha en hembio är subben det absolut viktigaste.

Lägg cirka 10% av ovan summa på kablar.

Lycka till!!! :-)

[OT] Hemmabio
Någon som kan föreslå en ersättare som passar rakt av istället för denna? Har hemmabio med ett antal år på nacken och alldeles för mycket köpta dvd-filmer. Antingen en ny kompatibel eller om någon tror att den går att justera/fixa. Läser inte alltid dvd som vi vet är felfria. Problemet är cykelrelaterat såtillvida att frugan brukade sitta på spinningcykeln och se en film. Det händer inte nu tyvärr.

20171229_181938.jpg

[OT] Hemmabio
Hasse#7 sa:
Någon som kan föreslå en ersättare som passar rakt av istället för denna? Har hemmabio med ett antal år på nacken och alldeles för mycket köpta dvd-filmer. Antingen en ny kompatibel eller om någon tror att den går att justera/fixa.
Om den går att justera/reparera har jag ingen aning om (har du provat en grundlig rengöring?)
men "alla" Blu-ray-spelare ska, så vitt jag vet, även klara DVD-skivor.

/Håkan

[OT] Hemmabio
HåkanC sa:
Hasse#7 sa:
Någon som kan föreslå en ersättare som passar rakt av istället för denna? Har hemmabio med ett antal år på nacken och alldeles för mycket köpta dvd-filmer. Antingen en ny kompatibel eller om någon tror att den går att justera/fixa.
Om den går att justera/reparera har jag ingen aning om (har du provat en grundlig rengöring?)
men "alla" Blu-ray-spelare ska, så vitt jag vet, även klara DVD-skivor.

/Håkan

Nä jag har inte gjort ren den nånsin. Är rejält ointresserad av sånt här förutom själva filmtittandet eller musiklyssnandet. Jag byggde rummet och en kompis föreslog vad jag skulle köpa och då gjorde jag det. Han var väl medveten om att det skulle vara lagom men inte mer. Förslag på rengöring mottages tacksamt, man kanske kan justera lasern också? Såna här ingrepp brukar vara jättebra eftersom de antingen löser problemet eller förflyttar skräpet till återvinningen.

[OT] Hemmabio
marr sa:
När vi ändå är här.

Använder ARC för kabel-tv ljudet till receivern. Efter att tvn varit igång ett tag så tappar den syncen på ljudet och det blir helt miffo. Är det taskig hdmi kabel eller nått annat som kan tänkas strula?
Smörjer du kabeln med ormolja så kommer den att funka

[OT] Hemmabio
FreddeP75 sa:
Lägg lika mycket pengar på hembion som du lägger på cykel. Hemmabio för 7000:- är ungefär som en Mountainbike för 7000:-.

2500 på kablar glöm det funkar lika bra med billiga kablar i från kjell.

[OT] Hemmabio
Hasse#7 sa:
Någon som kan föreslå en ersättare som passar rakt av istället för denna? Har hemmabio med ett antal år på nacken och alldeles för mycket köpta dvd-filmer. Antingen en ny kompatibel eller om någon tror att den går att justera/fixa. Läser inte alltid dvd som vi vet är felfria. Problemet är cykelrelaterat såtillvida att frugan brukade sitta på spinningcykeln och se en film. Det händer inte nu tyvärr.
Det som brukar uppstå när den inte vill läsa skivor är dam på lasern och då studsar laser strålen lite hur som helst så testa med en rengörings skiva först och hjälper det inte så lägg ut den på tradera då får du pengar så du kan köpa en ny för 535 är en riktigt bra musikförmedlare.
Och i dag får man en hyfsad blårayare för under 1000 lappen som möter dina behov.

[OT] Hemmabio
sdx sa:
FreddeP75 sa:

Tjena!

Nu tar jag fram popcornen..

[OT] Hemmabio
Kneecap sa:
sdx sa:
FreddeP75 sa:

Tjena!

Nu tar jag fram popcornen..
japp!

[OT] Hemmabio
https://www.lifewire.com/speaker-cable-differences-3134603

Ja, kabeln spelar roll.
Är en dyr automatiskt bättre? Nej.
Den som vill leta kan nog hitta artikeln som visade att EKK-kabel hade väldigt bra akustiska egenskaper (dvs lågt motstånd).
Alltså en vanlig fulsladd köpt på Hornbach.

En grundregel är att sunt förnuft ofta överträffar Voodoo för alla utom Voodooprästerna.
Fet kabel spöar klen kabel. Dyr klen är lika dålig som en billig klen.
Skillnaderna är så små att det blir andra faktorer som spelar mest roll och där skillnaden mellan kablarna blir försumbara i jämförelse.
Köp en billig fet högtalarkabel och ägna tiden och pengarna istället till att möblera rätt.
Jag tar fram popcornen tills den dag någon kan bevisa motsatsen och då också sorterat bort alla felkällor som entydigt pekar ut kabeln som en viktig komponent som inte kan väljas godtyckligt.

[OT] Hemmabio
HåkanC sa:
Hasse#7 sa:
Jag fixade den......
Grattis!
Vad, och hur, gjorde du?

Tack. Jag tog bort kåpan, kopplade den på nätet tittade lite hur det fungerade utan att titta i lasern. Sen tog jag bort nätkabeln med öppen släde och topsade torrt av lite allt möjligt. Tog en ren tops och topsade lasern torrt. Provade lite igen. Satte ihop allt och genomled en hel Harry Potterfilm som frugan sa var omöjlig att spela upp. Sen lyssnade jag på en cd som jag haft problem med. Allt funkade som nytt och förutom att pixelhaverierna försvann så slutade den låta konstigt i bakgrunden. Vi får se om det håller i sig.

Senast ändrad:
[OT] Hemmabio
plumse sa:
En grundregel är att sunt förnuft ofta överträffar Voodoo för alla utom Voodooprästerna.
+1

Hasse#7 sa:
Tack. Jag tog bort kåpan, kopplade den på nätet tittade lite hur det fungerade utan att titta i lasern. Sen tog jag bort nätkabeln med öppen släde och topsade torrt av lite allt möjligt. Tog en ren tops och topsade lasern torrt. Provade lite igen. Satte ihop allt och genomled en hel Harry Potterfilm som frugan sa var omöjlig att spela upp. Sen lyssnade jag på en cd som jag haft problem med. Allt funkade som nytt och förutom att pixelhaverierna försvann så slutade den låta konstigt i bakgrunden. Vi får se om det håller i sig.
Hoppas det håller i sig, men annars vet du vad du bör göra.
Tack för beskrivningen, även jag har en gammal DVD-spelare på landet.

/Håkan

[OT] Hemmabio
Kneecap sa:
Tjena!

Kan vi inte diskutera en lösning till mina MP1 istället? Kablar är mitt sista bekymmer.
En hembiostärkare i den biligare skalan se till att fjärren klarar en tv med så då kan du ta bort tvns fjärr.
För att syra ett slutsteg med tvns utgångar det blir för klent då ett slutsteg kräver minst 1.2 volt RMS för att få full effekt
Och vad ger en tv ut runt milivolt

[OT] Hemmabio
sdx sa:
Kneecap sa:
Tjena!

Kan vi inte diskutera en lösning till mina MP1 istället? Kablar är mitt sista bekymmer.
En hembiostärkare i den biligare skalan se till att fjärren klarar en tv med så då kan du ta bort tvns fjärr.
För att syra ett slutsteg med tvns utgångar det blir för klent då ett slutsteg kräver minst 1.2 volt RMS för att få full effekt
Fast man får väl vara rätt desperat innan man tar analog signal från TV:n..?

[OT] Hemmabio
Rattnalle sa:
sdx sa:
Kneecap sa:
Tjena!

Du kan försöka med digitalt ut.

[OT] Hemmabio
sdx sa:
Rattnalle sa:
sdx sa:
Kneecap sa:
Tjena!

Funkar utmärkt med optisk digital signal från TV:n tycker jag.

[OT] Hemmabio
Rattnalle sa:
sdx sa:
Rattnalle sa:
sdx sa:
Kneecap sa:
Tjena!

Funkar utmärkt med optisk digital signal från TV:n tycker jag.
Du kan försöka att driva ett slutsteg med en optisk kabel.

[OT] Hemmabio
[OT] Hemmabio
Ger mig INTE in i en diskussion och kablar. Vissa hör inte skillnad och vissa hör skillnad. Det räcker med att säga så. Men att köra lampsladdar från Kjell på en 100 000:- anläggning förstår väl alla att det inte är att rekommendera.

Ungefär som att sitta och titta på Netflix och HBO på en 100 000:- anläggning. Filmer från hårt komprimerade streamningstjänster är inte i närheten av en film på en bluray-skiva.

Netflix skickar bild som max i 5-6Mbit/sekund och ljud i 0,6Mbit per sekund. En bluray-skiva skickar bild upp till 40Mbit och ljud helt okomprimerat i upp till 28Mbit/sekund. Säger sig självt att det är skillnad. Dock är det ju så att ju enklare prylar man har, ju mindre blir den upplevda skillnaden. Så ska man titta film på Netflix räcker det men nån ljudlimpa för 5000:- och man behöver absolut inte ULTRA-HD tv. Räcker gott med Full-Hd.

Man köper inte en Specialized Enduro S-works och pendlar till jobbet med.

Senast ändrad:
[OT] Hemmabio
Tror det blir svårt att hitta förstärkare med de måtten du nämner och för priset, som gör att du kan använda samma kontroll. Skulle kanske gå om man köper en sådan där multifjärr.

[OT] Hemmabio
Davewolf sa:
Tror det blir svårt att hitta förstärkare med de måtten du nämner och för priset, som gör att du kan använda samma kontroll. Skulle kanske gå om man köper en sådan där multifjärr.

Tjena!

Multifjärr var bra en gång i tiden, men med smart-tv så funkar det rätt kass.
Tror jag får leva med en fjärr till, då finns det rätt många alternativ. Ska prova att koppla från hörlursuttaget för att se vad jag får för resultat. Om det blir helkass får jag köra på den optiska. Nu gäller det bara att hitta en något som levererar 2*40 i 4 ohm med rätt storlek och pris.

[OT] Hemmabio
Kneecap sa:
Davewolf sa:

Tjena!

Tror jag får leva med en fjärr till, då finns det rätt många alternativ. Ska prova att koppla från hörlursuttaget för att se vad jag får för resultat. Om det blir helkass får jag köra på den optiska. Nu gäller det bara att hitta en något som levererar 2*40 i 4 ohm med rätt storlek och pris.
Det som skulle funka är om du hittar en förstärkare med inbyggd DAC då går det att styra med tvns fjärr
eller så här ett billigt allternativ.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...dac-192-khz-p69380#ProductDetailedInformation
https://www.kjell.com/se/sortiment/...are/roxcore-a32-integrerad-forstarkare-p69377

[OT] Hemmabio
Kneecap sa:
Davewolf sa:

Tjena!

Du behöver lite hemautomation. En raspberry pi med home assistant som styr din smarta tv via nätverket, och din dumma förstärkare via en ir-blaster eller smart fjärrkontroll typ harmony hub. :D

[OT] Hemmabio
RockyM sa:
Netflix finns väl både som Dolby Vision & HDR?
Fast kvaliteten i en bra piratad BR-rip är väl fortfarande bättre redan i 720 än vad Netflix presterar i 1080. Nu har jag vant mig men när jag precis skaffat Netflix tyckte jag det var rätt sunkigt jämfört med alternativet.. Det är ju som påpekat inte rimligt att hålla en bra bitrate på streamat material, det blir för mycket.

[OT] Hemmabio
du vet att det finns ett bättre netflix?

"Kan jag streama Netflix i Dolby Vision eller HDR?
Netflix har stöd för två olika HDR-streamingformat: Dolby Vision och UltraHD Premium (HDR).
Detta behöver du:
En tv som stödjer antingen Dolby Vision eller HDR + Netflix. (Om du använder en digitalbox för att streama Netflix måste både digitalboxen och tv:n ha stöd för HDR.)
Ett Netflix-abonnemang med 4 skärmar. Se vilket abonnemang du har just nu på netflix.com/ChangePlan.
En stabil internetanslutning på 25 megabit per sekund eller mer.
Inställningen för streamingkvalitet är ”Hög” (High). Mer information om inställningar för videokvalitet finns i artikeln Uppspelningsinställningar."

[OT] Hemmabio
Fullt medveten om det. Bitraten är fortfarande för låg för att verkligen dra nytta av det. Men bitraten ökar fortfarande jämfört med 1080p-Netflix så det är ju fortfarande bättre. Kanske lika bra som en 1080p från annan källa med högre bitrate :)

Jag har fortfarande ett Netflix abonnemang. Smidigheten vinner och jag har vant mig vid kvaliteten. Förr tankade jag allt. Att hålla på med fysiska skivor finns inte på kartan även om kvaliteten blir bättre.

[OT] Hemmabio
Rattnalle sa:
Fullt medveten om det. Bitraten är fortfarande för låg för att verkligen dra nytta av det. Men bitraten ökar fortfarande jämfört med 1080p-Netflix så det är ju fortfarande bättre. Kanske lika bra som en 1080p från annan källa med högre bitrate :)

Jag har fortfarande ett Netflix abonnemang. Smidigheten vinner och jag har vant mig vid kvaliteten. Förr tankade jag allt. Att hålla på med fysiska skivor finns inte på kartan även om kvaliteten blir bättre.
Mediaplayer och en hårddisk. Sen är man i hamn.

[OT] Hemmabio
Rattnalle vad har du för prylar som kör Dolby vision?
Jag väntar fortfarande på uppdateringar till Sony A1 & Marantz Sr7010 (ska vara klart i feb 2018)

[OT] Hemmabio
Tjena!

Har äntligen hittat lösningen på mitt problem. Klart enklare än vad jag trodde. Jag kan ju koppla upp Tv:n mot högtalare via BT. Då styr jag volymen helt som vanligt med fjärrkontrollen till TVn
Så nu blir det Daytons d-class förstärkare i kretskortsformat som monteras i ena högtalaren. Kommer bli en riktigt ren installation med bara en strömkabel och en sladd mellan högtalarna. Under 1000:- med kablar, knappar och allt som behövs.
Dock har jag stött på ett annat problem, byggde för stor tv-bänk så nu får inte högtalarna plats, så får helt enkelt köpa nya högtalare också. Mina MP1 kommer dock få samma förstärkare och hamna i det andra vardagsrummet till ren musiklyssning.

[OT] Hemmabio
Blir det inte en liiiten fördröjning av ljudet om du kör BT? Själv tycker jag att det är väldigt irriterande med minsta lilla osynk mellan läpprörelser och ljud. Vissa sändningar är osynkade i sig själva, t.ex. när någon står och babblar bredvid båset under en hockeymatch, irriterande som sagt.

Jag testade en BT-lösning för övningssordin till trumpet som har mikrofon, och kör ut ljudet i hörlurar. Det funkade inte, ljudet i hörlurarna kom någon tiondels sekund efter det "interna" ljudet. BT var mellan mikrofon och styrenheten.

Tillbaka
Topp