Kneecap
Aktiv medlem
[OT] Hemmabio
bjorre sa:Jag tror nåt sånt här skulle passa dig Mange:
https://www.stormaudio.com/en/products/av-immersive-sound-receivers/7816-iisp-3d1612.html
Tjena!
16 kanaler är lite snålt tycker jag.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
bjorre sa:Jag tror nåt sånt här skulle passa dig Mange:
https://www.stormaudio.com/en/products/av-immersive-sound-receivers/7816-iisp-3d1612.html
Försteg med balanserad utgång brukar vara dyra. Kolla på tex IOTAVX AVX1, den skall ha 6 HDMI in och en balanserad ut (XLR)Spacekitty sa:Jag söker nästan samma som Kneecap. Men för mig räcker det med en förförstärkare med XLR utgångar. HDMI ingång med ARC/CEC.
cwh1973 sa:Biostärkare funkar alldeles utmärkt som stereostärkare även om audiofilerna skulle ondgöra sig över detta.
+1 på undantagiMats sa:Funkar gör dom givetvis men de jag jämfört med stereoförstärkare har inte låtit speciellt kul. Men de finns säkert undantag, rekommenderar provlyssning.
HDMI-kontakt brukar medföra "hemmabio" och då måånga kanaler.Spacekitty sa:stereo räcker gott och väl till mina två öron
Om den går att justera/reparera har jag ingen aning om (har du provat en grundlig rengöring?)Hasse#7 sa:Någon som kan föreslå en ersättare som passar rakt av istället för denna? Har hemmabio med ett antal år på nacken och alldeles för mycket köpta dvd-filmer. Antingen en ny kompatibel eller om någon tror att den går att justera/fixa.
HåkanC sa:Om den går att justera/reparera har jag ingen aning om (har du provat en grundlig rengöring?)Hasse#7 sa:Någon som kan föreslå en ersättare som passar rakt av istället för denna? Har hemmabio med ett antal år på nacken och alldeles för mycket köpta dvd-filmer. Antingen en ny kompatibel eller om någon tror att den går att justera/fixa.
men "alla" Blu-ray-spelare ska, så vitt jag vet, även klara DVD-skivor.
/Håkan
Smörjer du kabeln med ormolja så kommer den att funkamarr sa:När vi ändå är här.
Använder ARC för kabel-tv ljudet till receivern. Efter att tvn varit igång ett tag så tappar den syncen på ljudet och det blir helt miffo. Är det taskig hdmi kabel eller nått annat som kan tänkas strula?
2500 på kablar glöm det funkar lika bra med billiga kablar i från kjell.FreddeP75 sa:Lägg lika mycket pengar på hembion som du lägger på cykel. Hemmabio för 7000:- är ungefär som en Mountainbike för 7000:-.
Med andra ord Biltema-klass.
Hembioförstärkare för 5000:-. Förslagsvis Onkyo.
Högtalarpaket 5st för cirka 12000:-. Förslagsvis Monitor Audio Bronze-serien.
Subwoofer för 8000:-. Förslagsvis Velodyno SPL800 Ultra.
Ska du ha en hembio är subben det absolut viktigaste.
Lägg cirka 10% av ovan summa på kablar.
Lycka till!!! :-)
Det som brukar uppstå när den inte vill läsa skivor är dam på lasern och då studsar laser strålen lite hur som helst så testa med en rengörings skiva först och hjälper det inte så lägg ut den på tradera då får du pengar så du kan köpa en ny för 535 är en riktigt bra musikförmedlare.Hasse#7 sa:Någon som kan föreslå en ersättare som passar rakt av istället för denna? Har hemmabio med ett antal år på nacken och alldeles för mycket köpta dvd-filmer. Antingen en ny kompatibel eller om någon tror att den går att justera/fixa. Läser inte alltid dvd som vi vet är felfria. Problemet är cykelrelaterat såtillvida att frugan brukade sitta på spinningcykeln och se en film. Det händer inte nu tyvärr.
sdx sa:2500 på kablar glöm det funkar lika bra med billiga kablar i från kjell.FreddeP75 sa:Lägg lika mycket pengar på hembion som du lägger på cykel. Hemmabio för 7000:- är ungefär som en Mountainbike för 7000:-.
japp!Kneecap sa:sdx sa:2500 på kablar glöm det funkar lika bra med billiga kablar i från kjell.FreddeP75 sa:Lägg lika mycket pengar på hembion som du lägger på cykel. Hemmabio för 7000:- är ungefär som en Mountainbike för 7000:-.
Tjena!
Nu tar jag fram popcornen..
Grattis!Hasse#7 sa:Jag fixade den......
HåkanC sa:Grattis!Hasse#7 sa:Jag fixade den......
Vad, och hur, gjorde du?
Tack. Jag tog bort kåpan, kopplade den på nätet tittade lite hur det fungerade utan att titta i lasern. Sen tog jag bort nätkabeln med öppen släde och topsade torrt av lite allt möjligt. Tog en ren tops och topsade lasern torrt. Provade lite igen. Satte ihop allt och genomled en hel Harry Potterfilm som frugan sa var omöjlig att spela upp. Sen lyssnade jag på en cd som jag haft problem med. Allt funkade som nytt och förutom att pixelhaverierna försvann så slutade den låta konstigt i bakgrunden. Vi får se om det håller i sig.
+1plumse sa:En grundregel är att sunt förnuft ofta överträffar Voodoo för alla utom Voodooprästerna.
Hoppas det håller i sig, men annars vet du vad du bör göra.Hasse#7 sa:Tack. Jag tog bort kåpan, kopplade den på nätet tittade lite hur det fungerade utan att titta i lasern. Sen tog jag bort nätkabeln med öppen släde och topsade torrt av lite allt möjligt. Tog en ren tops och topsade lasern torrt. Provade lite igen. Satte ihop allt och genomled en hel Harry Potterfilm som frugan sa var omöjlig att spela upp. Sen lyssnade jag på en cd som jag haft problem med. Allt funkade som nytt och förutom att pixelhaverierna försvann så slutade den låta konstigt i bakgrunden. Vi får se om det håller i sig.
Tror inte att dom som skrev artikeln skulle klara en Blindtest.plumse sa:
Du kanske kan få fler konkreta tips om du även postar i mer hembio o HiFi-inriktade Forum, typ;Kneecap sa:Kan vi inte diskutera en lösning till mina MP1 istället?
En hembiostärkare i den biligare skalan se till att fjärren klarar en tv med så då kan du ta bort tvns fjärr.Kneecap sa:Tjena!
Kan vi inte diskutera en lösning till mina MP1 istället? Kablar är mitt sista bekymmer.
Fast man får väl vara rätt desperat innan man tar analog signal från TV:n..?sdx sa:En hembiostärkare i den biligare skalan se till att fjärren klarar en tv med så då kan du ta bort tvns fjärr.Kneecap sa:Tjena!
Kan vi inte diskutera en lösning till mina MP1 istället? Kablar är mitt sista bekymmer.
För att syra ett slutsteg med tvns utgångar det blir för klent då ett slutsteg kräver minst 1.2 volt RMS för att få full effekt
Och vad ger en tv ut runt milivolt
Du kan försöka med digitalt ut.Rattnalle sa:Fast man får väl vara rätt desperat innan man tar analog signal från TV:n..?sdx sa:En hembiostärkare i den biligare skalan se till att fjärren klarar en tv med så då kan du ta bort tvns fjärr.Kneecap sa:Tjena!
För att syra ett slutsteg med tvns utgångar det blir för klent då ett slutsteg kräver minst 1.2 volt RMS för att få full effekt
Funkar utmärkt med optisk digital signal från TV:n tycker jag.sdx sa:Du kan försöka med digitalt ut.Rattnalle sa:Fast man får väl vara rätt desperat innan man tar analog signal från TV:n..?sdx sa:En hembiostärkare i den biligare skalan se till att fjärren klarar en tv med så då kan du ta bort tvns fjärr.Kneecap sa:Tjena!
Du kan försöka att driva ett slutsteg med en optisk kabel.Rattnalle sa:Funkar utmärkt med optisk digital signal från TV:n tycker jag.sdx sa:Du kan försöka med digitalt ut.Rattnalle sa:Fast man får väl vara rätt desperat innan man tar analog signal från TV:n..?sdx sa:En hembiostärkare i den biligare skalan se till att fjärren klarar en tv med så då kan du ta bort tvns fjärr.Kneecap sa:Tjena!
sdx sa:Tror inte att dom som skrev artikeln skulle klara en Blindtest.plumse sa:
Davewolf sa:Tror det blir svårt att hitta förstärkare med de måtten du nämner och för priset, som gör att du kan använda samma kontroll. Skulle kanske gå om man köper en sådan där multifjärr.
Det som skulle funka är om du hittar en förstärkare med inbyggd DAC då går det att styra med tvns fjärrKneecap sa:Davewolf sa:Tror det blir svårt att hitta förstärkare med de måtten du nämner och för priset, som gör att du kan använda samma kontroll. Skulle kanske gå om man köper en sådan där multifjärr.
Tjena!
Multifjärr var bra en gång i tiden, men med smart-tv så funkar det rätt kass.
Tror jag får leva med en fjärr till, då finns det rätt många alternativ. Ska prova att koppla från hörlursuttaget för att se vad jag får för resultat. Om det blir helkass får jag köra på den optiska. Nu gäller det bara att hitta en något som levererar 2*40 i 4 ohm med rätt storlek och pris.
Kneecap sa:Davewolf sa:Tror det blir svårt att hitta förstärkare med de måtten du nämner och för priset, som gör att du kan använda samma kontroll. Skulle kanske gå om man köper en sådan där multifjärr.
Tjena!
Multifjärr var bra en gång i tiden, men med smart-tv så funkar det rätt kass.
Tror jag får leva med en fjärr till, då finns det rätt många alternativ. Ska prova att koppla från hörlursuttaget för att se vad jag får för resultat. Om det blir helkass får jag köra på den optiska. Nu gäller det bara att hitta en något som levererar 2*40 i 4 ohm med rätt storlek och pris.
Fast kvaliteten i en bra piratad BR-rip är väl fortfarande bättre redan i 720 än vad Netflix presterar i 1080. Nu har jag vant mig men när jag precis skaffat Netflix tyckte jag det var rätt sunkigt jämfört med alternativet.. Det är ju som påpekat inte rimligt att hålla en bra bitrate på streamat material, det blir för mycket.RockyM sa:Netflix finns väl både som Dolby Vision & HDR?
Mediaplayer och en hårddisk. Sen är man i hamn.Rattnalle sa:Fullt medveten om det. Bitraten är fortfarande för låg för att verkligen dra nytta av det. Men bitraten ökar fortfarande jämfört med 1080p-Netflix så det är ju fortfarande bättre. Kanske lika bra som en 1080p från annan källa med högre bitrate :)
Jag har fortfarande ett Netflix abonnemang. Smidigheten vinner och jag har vant mig vid kvaliteten. Förr tankade jag allt. Att hålla på med fysiska skivor finns inte på kartan även om kvaliteten blir bättre.