[OT] Hemmabio

[OT] Hemmabio
Usch, hemmabio och hojjar kostar ungefär lika mycket....
7000 spänn kan man väl få något som är OK för, det du länkat till där funkar säkert jättebra till att glo på film hemma i soffan med. Brudarna älskar ju "Armageddon" ;-)

Men det beror ju på vad du vill ha ut av systemet, ska du även lyssna på musik ur din anläggning ska du nog fundera på om du inte vill ha ett par schystare front-högtalare än vad det paketet erbjuder.

(P.S. Jag har inte provlyssnat grejorna där men över lag så jag inte att det ger rätt känsla med såna paket när man lyssnar på musik såvida det inte bara är massa euro-techno och dance-hitz man lyssnar på.)

[OT] Hemmabio
Stereo eller hemmabio? Hemmabio har jag ingen koll på, men stereoförstärkare och högtalare går att få riktigt bra för 7000kr.

Systemet du länkade till hade ingen källa (DVD antar jag i det fallet), så det skulle ju sticka iväg en hel del till om du behöver skaffa det också.

[OT] Hemmabio
Tack för kommentarer.

Jag har en pioneer DVD, iof 5 år på nacken men borde väl funka... :P

Jo, självklart är det bättre för musik med Stereosystem och med riktiga fronthögtalare. Men man får tänka lite på design/utrymme med, eller? :P Det är fult med stora högtalare, tycker jag! :P

[OT] Hemmabio
Jag hade nog lagt på några tusen i mitt val (mest för att jag lyssnar en del på musik).
För 10.000 får man något åt detta hållet,
högtalar-system 7000:-
http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/system/dali_concept_6_hoegtalarsystem_.htm

NAD T744 reciever 3500:-
http://www.hifiklubben.se/produkter/hemmabio/receiver/nad_t744_hemmabioreceiver_titan.htm

Det är klart att här får du dig ett system utan sub-bas, men det kan man lägga pengar på senare när man har några slantar över. Själv har jag ingen subba i mitt system och det funkar väldigt bra ändå, men det är iofs i något högre klass än ovan nämnda.

Dessutom så tror jag nog att du kan kila in på hifi-klubben här i stan och få provlyssna ovanstående kombination om du önskar.

(P.S. Som vanligt har jag inte provlyssnat ovanstående kombo, men tror ändå mera på den än vad som länkades till i första inlägget eftersom jag gillar både NAD och Dali :-))

[OT] Hemmabio
Senast redigerad av en moderator:
[OT] Hemmabio
[OT] Hemmabio
Att jag utelämnade det i mitt inlägg, självklart skall man ju köpa begagnat när man har så begränsad budget!
hifimagasinet gömmer massa guldkorn. Lika dåligt andrahandsvärde på ljudprylar som på cykelprylar!

HaraldN skrev:
-------------------------------------------------------
> Tror jag kanske är lite för insnöad för att
> rekommendera något till en icke-nörd. Men vore
> det jag som skulle ha något för de pengarna så
> skulle det nog bli något i stil med:
>
> http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID
> =20762
>
> http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID
> =18716
>
> Kanske dock andra (snyggare) högtalare.

[OT] Hemmabio
Är alla cyklister även HIFI-nördar? :D

Jag förstår självklart att det blir mer ljudupplevelse enligt ovanstående tips.

Men jag är nog för lite "ljudkvalitetnörd" :P Vill nog mer ha något smidigt komplett system....Tråkig som jag är.

Cactuz: Slänger du in dom extra lapparna åt mig? ;D

Ni tror inte jag blir besviken på det första föreslagna systemet från netonnet iaf?, även om det är bättre med kraftiga frontar.

[OT] Hemmabio
Ok, skall nog avvakta till det begagnade fyndet kommer då. Fast vill nog ha något komplett system iaf. Gärna pioneer, verkar vara bra grejer! :P Fast det håller väl inte ni fanatiker med om (A)

[OT] Hemmabio
Förstår inte riktigt vad du menar med komplett system? Att du vill köpa förstärkare och högtalare på samma ställe?

I ren användarvänlighet är nog de båda förstärkare du blivit tipsad om (Linn och NAD) rena underverk jämfört med en hemmabio-reciever.

[OT] Hemmabio
Mange; njae jag slänger nog inte in de extra som saknas där. Men du kan alltid få komma förbi och provlyssna min anläggning så kommer du helt enkelt lägga några kronor extra självmant ;-)

Pioneer ska man väl inte spotta på, men det finns defintivt andra tillverkare där du får mer för pengarna.

[OT] Hemmabio
du får många knappar per krona med pioneer i alla fall =) Det blir nog super. Men om du torskar och fattar tycke för hifi så lär du byta ganska snabbt om du köper kombon från netonnet.

[OT] Hemmabio
HaraldN: Jag vet nog inte heller vad jag pratar om :D Helst hade jag ju tänkt nån typ Pioneer hemmabiopaket med DVD i + 5.1 högtalar paket.
Sen hitta jag detta paketet på netonnet.
Men nu är jag så vilse så jag får nog sova några nätter på saken. =)

Cactuz: Hehe, ja det finns risk för det. Men har inte råd att lägga för mkt ;) Och min gamla stereo hystade jag igår, var så trött på skiten från 80-talet (pappas gamla prylar). Dammigt och slitet. SÅ behöver nytt! :D

Nä får nog sova på saken, tack ändå för att ni hindrade mig från hastigt och onödigt impulsköp. =D

/M.

[OT] Hemmabio
Jag upplever det som att man får ut mycket nöje med ett stereosystem kopplat till TVn.

Faktum är, att om TV (och dagens program) fanns i början på 1480-talet skulle Spanska Inkvisitationen ha begagnat dess inbyggda högtalare som främsta tortyrredskap.

"Cardinal Fang! Fetch.... the TELEVISION ACOUSTICS!"

fang.gif

the... television acoustics?

--- Bingolottoo.... Välkommen till på spåret, kvällens gäster är..... nö nö nö nönö nö nö nö nönöööö (statlig nyhetesvinjet)... duhduh duhduh duh dhu dudu (di didi di didi) (åtta dagar) ---

"Listen! Listen! Listen!"

:)

Närå, så allvarligt som ovan är det inte. Men två bra stereohögtalare som ersätter TVns egna, det är en uppgradering som ger extremt mycket för pengarna. Kanske är det rentav den mest "prisvärda" uppgraderingen man kan göra när det gäller ljud i samband med bild?

Alltså, man börjar med en flerkanalsförstärkare (eller t ex rentav en i ett förråd upphittad gammal Sonab tvåkanals förstärkare gratis från morfar/farfar eller farsan) och två högtalare samt befintlig DVD i datorn som kopplas till TVn. Köper till fler högtalare (och ev annan förstärkare) när pengar finns och intresset fortfarande lever kvar.

Ett annat alternativ är att kolla beg.marknaden.

Andrahandsvärdet på elektronik och högtalare (finns ju iofs undantag även här, t ex Denonförstärkare brukar prisättas ganska högt trots att det rör sig om gamla grejer - men som sagt, gammalt behöver inte betyda att det är dåligt) är till köparens fördel. Har nog inte sett en annons där man kunnat sälja dyrare än inköpspriset... eller jo, en handfull men de får nog sättas i kategorin HiFi/elektronik-fleabay-outliers.

[OT] Hemmabio
Sedan får man tänka på utrymmet man ska ha det i.
Är det mindre (kortare) rum så tycker iaf jag att man klarar sig bättre och bättre med ett 2.1 system. Exempelvis denons eller sonys dav-f200. Ger väldigt fylligt ljud och man slipper sladdar.

[OT] Hemmabio
En annan väg är att ha din(?) laptop som mediamaskin och köpa till Logitech system Z surround system. 2995:- för högtalare med inbygd förstärkare samt fjärrkontroll av windows media center. Sen är det väl inte finljudet du får i en riktig hifi anläggning. Men lyssna och kolla in konceptet. Jag blev nöjd, sparade en slant, slipper en massa hifi utrustning och tryckte in mer deg i cykeln som hämtas........idag!

[OT] Hemmabio
cactuz skrev:
> Usch, hemmabio och hojjar kostar ungefär lika
> mycket....

Oj.. jag måste nog uppgradera hojjen lite i sånt fall ;)

[OT] Hemmabio
Kolla in www.fynda.se bra saker billigt och snabb frakt.

Kolla gärna in Dynavoice M65 frontarna lite extra riktigt bra saker, har ett par sj. ;)

Bilagor

• P1030032.JPG
    P1030032.JPG
    61 KB · Besök: 114
[OT] Hemmabio
bjorre skrev:
> cactuz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Usch, hemmabio och hojjar kostar ungefär lika
> > mycket....
>
> Oj.. jag måste nog uppgradera hojjen lite i sånt
> fall ;)

Eller nedgradera hemmabion?
Fast när jag tänker efter så har jag en bra bit kvar innan jag lagt lika mycket på cyklar som hemmabio (om man räknar in ljud, bild och mediacenter)

[OT] Hemmabio
Vet inte om någon tipsade om det redan.

Men lyssna runt lite innan du investerar 7000 för nya högtalare
med förstärkare.

Det är för en ljudnerd lika stor skillnad mellan två olika
högtalare som det är för en cykelnerd med cyklar avsedda för
olika dicipliner.

Du vill ju inte bli ståendes med en DH när du åker XC, ellerhur?

;-)

Det jobbiga är att ljudidealet förändras med tiden likt intresset
för cykling, så även om man börjar med det ena så kommer man
(i nerdens sanna anda) att landa i något helt annat när intresset
tagit fart.

Jag själv köper nästan alltid begagnat, då kan man byta utan att
behöva donera organ när man hittar något annat som passar bättre.

//K

[OT] Hemmabio
Startade en tråd lite för snabbt... :) Här kommer inlägget i rätt tråd :)

:

En snabb sökning visade att Voodoo-tråden tog upp ämnet... men här tänkte jag att något mindre magiska egenskaper kan diskuteras. Som min första fråga till exempel...:

Jag har bytt till mig en projektor (Epson) och en duk (euroscreen 90") från grannen. Projektorn är säkert helt ok om än inte magisk. Duken som är en ramspänd duk skall vara toppklass. MEN sakerna kommer användas sparsamt och gästrummet där de skall installeras kan inte ha en duk framför bokhyllan. Den kan heller inte sättas platt mot taket för där sitter det furupanel... (rummet är ett underbart rum i 70-tal orginal skick).

Altså tänkte jag kanske byta den ramspända duken mot en motordriven duk. Är jag dum i huvudet då? Eller funkar "hängande" dukar bra för bio och TV-Spel? Om jag skall försöka byta, vart vänder jag mig då?

[OT] Hemmabio
Ramspänd ger generellt bättre bild då risken för väck och vågor i duken minskar markant. Men sen måste man ju se till sina egna behov och vad som skulle funka bäst hemma hos sig.

[OT] Hemmabio
Pioneer Receiver (VSX nånting) och ett par Yamaha NS 555. Prisvärt som tusan.

Typ 7 500 kr tippar jag på.

Hade motsvarande tills jag gick över till Sonos-högtalare och var mycket nöjd!

[OT] Hemmabio
Tjena!

Det underbara när någon lyfter en nio år gammal tråd och någon svara på originalinlägget. ?

Någon som har koll på en liten förstärkare (yttermått) som jag kan koppla in två gamla MP1 till? Då menar jag modern förstärkare som jag kan koppla TVn till och gärna låta TVn justera volymen så jag slipper ytterligare fjärrkontroller.

[OT] Hemmabio
Kneecap sa:
Tjena!

Det underbara när någon lyfter en nio år gammal tråd och någon svara på originalinlägget. ?

Någon som har koll på en liten förstärkare (yttermått) som jag kan koppla in två gamla MP1 till? Då menar jag modern förstärkare som jag kan koppla TVn till och gärna låta TVn justera volymen så jag slipper ytterligare fjärrkontroller.

+1 på noteringen!!
För övrigt skall du kolla in de mindre instegs biostärkarna från tex Pioneer eller Yamaha de har nog det du behöver i modernitet/sammanlänkning och lite "oumph" för högtalare. Ovan nämda märken är bra prissatta också, men det finns andra märken som gör samma saker fast för lite större peng. Lycka till, från en som varit i Stereo/Hemmabioträsket en längre tid men som nu tagit mig ur det ganska nöjd med bra hållbar grundutrustning (numera nedskalat) om än inte det senaste....
/C

[OT] Hemmabio
När vi ändå är här.

Använder ARC för kabel-tv ljudet till receivern. Efter att tvn varit igång ett tag så tappar den syncen på ljudet och det blir helt miffo. Är det taskig hdmi kabel eller nått annat som kan tänkas strula?

[OT] Hemmabio
cwh1973 sa:
+1 på noteringen!!
För övrigt skall du kolla in de mindre instegs biostärkarna från tex Pioneer eller Yamaha de har nog det du behöver i modernitet/sammanlänkning och lite "oumph" för högtalare. Ovan nämda märken är bra prissatta också, men det finns andra märken som gör samma saker fast för lite större peng. Lycka till, från en som varit i Stereo/Hemmabioträsket en längre tid men som nu tagit mig ur det ganska nöjd med bra hållbar grundutrustning (numera nedskalat) om än inte det senaste....
/C

Tjena!

Borde väl inte behöva en bio/surroundstärkare till bara två högtalare.
Tror man får rätt trevligt tvljud med rundstrålande så det är därför jag vill prova.

Nånting i denna storleken skulle jag kunna tänka mig, men ändras volymen om jag ändrar på TVn?

http://www.daytonaudio.com/index.php/apa150-150w-power-amplifier.html

Prismässigt är det väl där min gräns går också. Dvs 2500:-

[OT] Hemmabio
Kneecap sa:
cwh1973 sa:
+1 på noteringen!!
/C

Tjena!

Borde väl inte behöva en bio/surroundstärkare till bara två högtalare.
Tror man får rätt trevligt tvljud med rundstrålande så det är därför jag vill prova.

Nånting i denna storleken skulle jag kunna tänka mig, men ändras volymen om jag ändrar på TVn?

http://www.daytonaudio.com/index.php/apa150-150w-power-amplifier.html

Prismässigt är det väl där min gräns går också. Dvs 2500:-

Biostärkare funkar alldeles utmärkt som stereostärkare även om audiofilerna skulle ondgöra sig över detta. Det jag främst tänkte på var ditt behov av att styra volymen med TV:n, då är det nog en biostärkare du behöver de har nog en lösning för det typ ARC-koppling eller något liknande. Du kan ju alltid köra "Oldschool" och ha default volymen på TV:n nedskruvad samt förstärkar volymen uppskruvad och på så sätt alltid ha "boost" på utgående signal från TV:n.
Problemet kommer då någon glömmer bort arrangemanget och råkar spräcka högtalarelementen ;-D
/C

[OT] Hemmabio
Tjena!

Efter massa googlade så vill jag ha en stärkare med HDMI med Arc. Att hitta en liten sådan är fasiken inte det lättaste. Alternativt ta ljudet från hörlursuttaget på TVn, men då tappar man ju i kvalitet

[OT] Hemmabio
Kneecap sa:
Tjena!

Efter massa googlade så vill jag ha en stärkare med HDMI med Arc. Att hitta en liten sådan är fasiken inte det lättaste. Alternativt ta ljudet från hörlursuttaget på TVn, men då tappar man ju i kvalitet

Vad menar du med liten? Inte fullbredd standard vad de brukar vara eller?

[OT] Hemmabio
Tror det blir svårt att hitta en stereoförstärkare med ARC för 2500. Vet att Onkyo ska ha en med hdmi och ARC men då är den lite större och dyrare än vad du vill lägga ut. Kanske kan finnas någon klass D förstärkare där ute som är liten och nätt men blir nog svårt att undvika en extra kontroll då

[OT] Hemmabio
cwh1973 sa:
Biostärkare funkar alldeles utmärkt som stereostärkare även om audiofilerna skulle ondgöra sig över detta.

Funkar gör dom givetvis men de jag jämfört med stereoförstärkare har inte låtit speciellt kul. Men de finns säkert undantag, rekommenderar provlyssning.

Kneecap: med dom måtten så får du nog bygga egen om du ska få ihop dina krav... Kanske en multifjärr kan lösa det istället?

Tillbaka
Topp